Hoofdsponsor

1/35 Famo 9 halftrack Tamiya [wip]

Knappe werken Doomwad ;)
Ik had hetzelfde gedacht als Erwin over die PE en je scratsh-onderdeel (brandblusser).
Het ziet er gepast uit voor zoiets in te zetten, hoewel ik er geen foto van heb gevonden... :)

Hier is er nog iemand bezig met een Famo, er staan interessante foto's tussen :)
Als je Famo Walkaround intikt, kom je veel foto's tegen die je kunnen helpen, denk ik ;)

Beyond hartelijk dank man,daar geraak ik degelijk wel mee vooruit.Voorts had ik zelf al een zoektocht ondernomen om uit te vissen wat het moest voorstellen,wellicht kom ik er nog wel op he ;)

Excuses voor mijn late reactie... heb de laatste tijd erg weinig tijd om alle topics bij te houden. Dat heeft te maken met het reguliere werk maar ook met de modelbouw waarin ik bezig ben met voorbereiden van full scratch-bouw. Er blijkt een hele wereld achter schuil te gaan en niet alles is even makkelijk... kost veel tijd om tot me te nemen allemaal. Als je zeker wilt weten dat ik iets lees, kun je het beste een PM sturen.

Foto's van de firewall aan beide kanten:

32345476152_d00e5d736c_b.jpg

32456726286_cf1e608e3f_b.jpg

31654025284_0448afce8a_b.jpg

31654025014_8cbb52d1f7_b.jpg

32456726186_613c74a2ee_b.jpg

31654025234_a614479ffe_b.jpg

31685866373_7a66f62569_b.jpg

Edit: vergelijk wat het in de PE-kit op een brandblusser gelijkend voorwerp betreft deze foto van een andere Famo:

32456839116_37a87a9dbc_b.jpg

Volgens het boek is dit een 'air pressure equalizer' maar ik weet zelf te weinig van dit onderwerp om er een iets nuttigs over te kunnen zeggen.

(Copyright "In Detail Special No. 5, Famo Sd.Kfz. 9", educational and referential purposes only, the book contains many many more photographs, probably hundreds, of this type of halftrack (and several more, in detail, on the same subject as depicted above) and should really be purchased. The photographs will be deleted upon first request by the publisher.)

Laatst bewerkt:
Hier enkele foto's van de firewall zijde motorcompartiment.

20170124_104958_zpskza3lqb5.jpg

20170124_105022_zpscbtt6tkv.jpg

Misschien ben je er iets mee.
Mooie bouw in elk geval.

Zeer hoogstaand werk wat je hier laat zien Doomwad,eveneens zeer boeiend om te volgen..keep on the good work..!!!

Grtz yves,

Het onderdeeltje welke Doomwad heeft aangebracht staat niet op de foto's van Roy en Buzzy.

Dit is waar het over gaat:
attachment.jpg

Goed gezien Beyond... In deze thread foto's van weer een andere Famo, waar het er weer anders uit ziet en weer zonder houder van oliekan of brandblusser.

Zeker als er geen inhoud wordt bijgeleverd en we zelf maar moeten bedenken wat er in heeft gezeten, kan ik me voorstellen dat de PE-producent zich heeft gebaseerd op precies dezelfde foto of precies hetzelfde exemplaar als die/dat Beyond nu toont en dat dat een niet-originele toevoeging toont. We hebben nu al drie Famo's die zo'n beugel niet hadden en eentje die hem wél had. Een andere mogelijkheid is dat het een andere (nieuwere of oudere) versie betrof.

Dus nog even wat verder googlen.

Ook bij de volgende Famo een beugel, maar weer geen inhoud. Onbekend of dit hetzelfde exemplaar is als dat welk Beyond toonde:

358b79v.jpg

Onduidelijk:

33w83sn.jpg

Niet:

Zgkw_18t_Ko_01-1.jpg

Wel, maar weer zonder inhoud (en wellicht weer dezelfde):

Famoeng.jpg

Conclusie: geen idee :) Zal wel allebei kunnen.

Kan er ook geen zinnige uitleg voor geven , een blusser daar is de houder wat klein voor want oude blussers waren zover ik het me nog kan herinneren zeer smal en lang , en trouwens een rare plaats om een blusser te plaatsen he . Wat me wel opviel is dat nergens te zien wat er in moet zitten op elke foto ontbreekt dat
Ik kan me echt niet indenken wat erin zou moeten
Marc

Heren goede morgen. I apprecieer ten zeerste jullie hulp hierin en als we het niet te weten komen dan is het gewoon zo.
Als ik zo nadenk kan het evengoed een houdertje zijn voor een fles met olie ter reserve of zo,een vetspuit ja kan ook maar geen idee hoe die eruit zagen in die tijd.
Hoe dan ook op de fotos die ik bekeek via de link van Silenoz kon ik zien dat het bewuste onderdeeltje gewoon de kleur meekreeg van het voertuig.
Conclusie:ik laat het er netjes zitten en geef het de kleur mee met de rest van het voertuig ;)
Bedankt ieder die meedacht.

Dat lijkt toch dezelfde half-track bij Roy maar het voorwerp is verplaatst omdat de motor teveel plaats innam waar het eerst zat.

Laatst bewerkt:
Misschien komt het houdertje alleen in de latere uitvoering van de Famo voor, de late is is herkenbaar aan de kortere spatborden en bumper de Tamiya Famo is een vroege uitvoering. Die foto met het het overvolle motor compartiment :) is een prototype met Tatra motor.

Goede namiddag,even een vraagje gericht aan de militaire profs hier. Ik wil de Famo gaan verven en wou es weten welke jullie het mooist vinden van de onderstaande twee voorbeelden qua kleur dan.

attachment.jpg
Ja het is zo dat dit wel mijn keuze is om te kiezen,maar had toch graag jullie mening geweten.

Keuze twee die ziet er het realistisch uit, nummertje een raak nog kant of wal :(

Nr 2 Patje, daar kan je lekker kleurspelingen op aanbrengen.
Hangt er ook vanaf wanneer jouw versie gebouwd en of gebruikt werd want vanaf midden 1942 begon men over te schakelen naar Dunkelgelb i.p.v. Panzergrau.

vanaf midden 1942 begon men over te schakelen naar Dunkelgelb i.p.v. Panzergrau.

Daar hebben jullie een punt bij nr 2. Daarom snel dit even opgezocht
attachment.jpg
Volgens het verfschema in de instructies kan ik zowel de 1941 als de 1943 versie gaan doen.

Als je de 1941 kiest dan blijf ik bij nr 2 van de voorgaande post.
Als je de 1943 wil doen dan kies ik voor de linkse zonder camo maar da's natuurlijk mijn keuze hé.

Goeie morgen.
Steven en Erwin dank voor jullie meningen,ik ben er nog niet uit welke ik ga kiezen.
Het gaat niet snel maar we gaan bedacht te werk en zit momenteel een beetje vast denk ik.Heb enkele onderdelen aan gebracht aan het transmissie huis ,en het
is mij de vraag waar precies de link kabels dienen naartoe te lopen die er moeten opkomen. Ik toon jullie enkele beelden.
attachment.jpg
@ StevenVD zoals aangeraden de openingen terug opgevuld .
attachment.jpg
In de groene cirkel de aangebrachte delen,twee verbindingen voor kabels en een buis waar een vuldop op komt.
attachment.jpg
Jullie zien al twee gaatjes op de koppeling,dat is nu waar ik niet zeker van ben;volgens de instructie van aber horen ze daar te zitten
en dus deed ik het zo,ik was wel zo alert er nog geen kabels in door te verbinden daar ik niet zeker ben of dit wel juist is.
attachment.jpg
Uiteraard ook weer wat PE he :)
attachment.jpg
Voor deze twee delen ben ik reeds begonnen aan de plastiek stukjes samen te stellen die hier op komen te zitten en zo worden verbonden
naar voor aan de motor denk ik,wellicht zijn deze kabels of draden als het ware in dit geval verbonden met het kleine bedienings- paneeltje op het meterbord.
Dus Roy mocht je er goede foto's van hebben mag je ze erbij zetten hier. Ok en nu verder aan het werk weer,tot volgende update.

Terug
Bovenaan