Hoofdsponsor

1/48 F-16C block 30 Tamiya 1/48 Two Bobs 18th fighter squadron Eielson AFB Alaska 2008

stpeeke

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 apr 2009
Berichten
199
Ik ga beginnen aan een F-16C Tamiya 1/48.

attachment.jpg

Ik heb decals van Two Bobs Blue Fox Bandits 48-170. Het wordt de tweede van boven af.

attachment.jpg

Een wrap-around schema dus.

Een foto van het echte toestel van airliners (mag dit ? als het niet is, neem ik het onmiddellijk weg).
attachment.jpg

Box nr van mijn model is 86-335.
Volgens mijn boek The modern viper guide van Jake Melampy is ieder toestel met een hoger box-nr dan 86-0262 een block 30 met grote (MCID) intake en general electric F110-GE-100 engine.

Deze keer eens met een piloot erin. Er zal ook een eenvoudige diorama base bij komen.
Wish me luck.

P.s.: en kijk eens naar die onderste F-16D. Jammy, die moet ik ook asap maken zeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Begint goed. rechter control pannel zoek. Dus beetje scratchen.

(hier komt de foto nog)
 
Veel plezier met de bouw van deze.
Is deze kit niet de uitvoering waar je verschilende versies F-16 mee kan maken?

Mark
 
Gave kit en kleurenschema! Heb deze ook in de kast staan!

Je zou misschien een Eduard set kunnen zoeken. Dan heb je alvast een deel van het control panel en hoef je alleen maar een vlak plaatje eronder te maken.
 
Je kan van deze kit een Block 30 of 32 of 42 of een F-16N maken.
Ik heb al een in lizard camouflage.

Ik heb al wat gescratched vandaag. We zullen zien wat daar van terecht komt.
 
Laatst bewerkt:
Da's een SUPER-kit, waarmee ge een stuk of 4 F-16 versies "recht uit de doos kunt" bouwen.

Veel plezier en veel succes.
 
AAAA F-16 heb een nicht die met F-16 vliegt Karen Vandenbroucke

mooi Kit

groetjes Gismo
 
Ik heb toch wel wat uurtjes in de cockpit gestoken alhoewel de canopy dicht gaat.
En dus zie je er blijkbaar bijna niets van . Ik had druk- en luchtslangetjes gemaakt, de armen van de piloot aangepast en wat geweatherd. Maar is niet veel van te zien. Tja, leergeld.

Nu gaat de canopy even dicht voor de rest van de bouw.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bedoeling is een dioramaatje te maken. De piloot salueert naar de groundcrew bij het vertrek na de controleronde.
 
Prachtig toestel dat ge hier maakt. Is het de bedoeling dat ge het camoschema volgt die op de doos staat of zal het één van die andere worden ?
 
Het wordt die blauwe die je ziet op de twobobs decals in de beginfoto. Ik hoop dat ie goed lukt en dat ik de juiste kleuren vind. Wordt eyeball-en denk ik.
 
Even een kleine update.

De twee blauwe kleuren zijn gemixt op het zicht.
Ik heb ze gespoten door gebruik te maken van worstjes blue tack.

Maar het is niet super gelukt. Waar de donker blauwe over de licht blauwe gespoten werd, is er een overlapping met een soort verkleuring.
Of het nog zichtbaar is als er lak over zit, dat weet ik niet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tijdens het schuren natuurlijk niet goed opgelet bij de radome.
Gevolg: de lijnen te veel weggeschuurd.
Dan maar ze helemaal weggeschuurd en vervangen door uitgerokken spreu en vooraan een rondje 0.6 mm plasticard.
Dat stak wat fel uit, dus de lijnen met rondje een beetje afgevijld.
Ik hoop dat het fatsoenlijk wordt als hij af geraakt.

attachment.jpg

Zal nog een hele klus worden om dat grijs ertussen te spuiten.

Ik zie ook nog een naad op de intake ondanks putty en schuren.
Tot nu toe lukt het steeds een klein beetje beter bij ieder model.
Ik ga dan ook niet meer teveel blijven aanpassen. Ik heb meer zin in afwerken en een nieuw model beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het grijs gespoten.
Niet makkelijk. Eerste keer was er weer het fenomeen dat ik bepaalde plaatsen niet goed had omlijnd met de worstjes bleutack. Gevolg: stukjes geen verf of een dubbele kleurenrand . Dus nog even bepaalde stukken opnieuw gedaan en ervoor gezorgd dat ik de worstjes bleutack niet te fel aandruk (geeft lelijke rand op het licht blauw) en dat ik voldoende verf aanbracht nabij de scheidingswand zodat ik geen doorschijning meer kreeg.
Het resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Niet perfect, toch hoop ik dat het resultaat nog wat betert na een paar lagen vernis en wat weathering.
 
Er zit inderdaad wat kleurovergang tussen de kleuren, maar dat kunt ge mooi weg werken door er een slugde-wash op te zetten. Bluetac of pritt-buddies hebben voor- en nadelen. Het is handig om camo te spuiten, maar dan moeten de "worstjes" dun genoeg zijn zodat er geen kleurovergang ontstaat.
Een mogelijkheid om die kleurovergang weg te krijgen is een tweede laag te spuiten, deze tweede laag meng ik met wat wit of lichtgrijs zodat de kleur een beetje minder intens wordt.

Om een camo te spuiten neem ik enkele foto-copies van de tekening van het bouwplan (of van de aftermarket decal-set). Deze copies knip ik dan uit en met plakband maak ik ze op het model vast.
 
Het zat niet mee vandaag.

Allereerst heeft mijn zoon de nozzle van mijn airbrush laten vallen. Resultaat, nieuwe nozzle te kopen. +- 50 euro. Gisteren nog voorgedaan hoe zuiver te maken. Ook gezegd dat de andere airbrush makkelijker is en beter, deze is veel te fijngevoelig, ook voor mij. Maar neen, toch die pakken en dan zich niet houden aan de volgorde die ik hem voordeed. Na ja, opwelling van oud vlaamse spreuken nog net kunnen onderdrukken en flashback gekregen van eigen jeugd. Mantel der liefde erover en hopen dat hij er wat van geleerd heeft.

Verder de F-16.
De licht blauwe kleur had toonverschillen. Dat was met een laag vernis nauwelijks beter. Ik had al zo een vermoeden dat het ging mislopen nog voor ik begon.
Die verf lifecolor, dat ligt me niet. Dat vernevelt slecht, is zodanig waterig dat het snel begint te lopen, je ziet moeilijk de opbouw van kleur, je kan ze ook nauwelijk schuren, want het is precies een "siliconen pelleke" dat over het toestel ligt.

Ik heb nu een tiental modellen gebouwd. Er is al een en ander misgelopen.

Bij deze was ik echter blij dat het bouwen redelijk goed gelopen was, dat ik daar genoeg geduld voor gehad heb. Dus, heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en heb ik de f-16 zijn jas uitgedaan.
Ovenreiniger en verf eraf gehaald.

Hier een foto van de slachtoffers:

attachment.jpg

Nu goed afwassen en laten drogen en dan op naar betere tijden.

Gelukkig heb ik maar 4 kleuren van lifecolor. Als ik iets in één kleur zou moeten spuiten, dan zal het nog gaan.
Maar ik kies ervoor om die rommel in de vuilbak te gooien.

Voor wie twijfelt, het is het moment voor advies en peptalk
 
Jammer, je was erg goed op weg!

Zo te zien heb je de verf er vrij aardig vanaf gekregen dus dat is altijd fijn.

Als je liever andere kleuren gebruikt dan heb ik de Model Master en Humbrol (alleen blauwe kleuren) kleurnummers voor de kleuren.
 
Ja, ik ga andere verf gebruiken. Model Master, daar heb ik vernis van. Ben ik erg tevreden over. Maar ik weet niet waar ze die verkopen.
De nummers zijn welkom.
Alvast bedankt voor je reactie.
Zou ik die worstjes bluetack gebruiken voor het spuiten of zou ik toch maar gewoon maskeren met tape?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet precies waar ze Model Master verkopen!

FS35450 is MM2131
FS35109 is MM2031
FS36176 is MM2036
FS36251 is MM1794

Dit zijn de kleuren die ik nodig heb voor de F-15. Kan zijn dat er kleuren bijzitten die je niet nodig hebt.
Ik heb zelf masks voor de camouflage en dat is vergelijkbaar met tape.
 
Thx, we gaan er met goede moed terug tegen aan.
 
Ik ga mijn best doen, maar die is wel erg goed..
Nog een vraagje: ik heb nu modelmaster verf gevonden. Ze hebben die in enamel en in acryl. Ervaring mee?
Ik gebruik meestal tamiya en gunze, omdat ik dacht dat dat gezonder is voor de kids. Maar ik twijfel nu wel erg of ik op dat pad verder moet gaan. Zo erg zal het toch wel niet zijn die Enamel. En ik gebruik een spuitmasker.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan