Hoofdsponsor

1/48 F-104 C Starfighter

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Al enkele jaartjes in de kast is deze "raket" eindelijk op de werkbank geraakt. Het is een kit van Hasegawa op schaal 1/48 , een Starfighter F-104 C voor de Amerikaanse luchtmacht die ik echter ga bouwen (schilderen) als een type G in de belgische (camo) kleuren en markeringen. Met dank aan de decals van Daco. Ontdanks het uitgeklapte landingsgestel ga ik deze jet op een standaard plaatsen (in vlucht) en dus had ik een piloot nodig. Uiteindelijk vond ik een geschikt figuurtje op de IPMS beurs in Teralfene. Ik maakte daar trouwens kennis met een zeer aangename mens , Scotty , ons allen bekend hier op het forum

De "doos"



attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kit is eenvoudig en zonder problemen te bouwen , alles past perfect en er kwam geen putty aan te pas om tot een bevredigend resultaat te komen ; Zoals meestal is het samenstellen van de cockpit het begin. Ook hiet , eenvoudig , zonder veel details , al maken de decals op de instrumentenpanelen wel wat goed . Maar geen erg , na het plaatsen van de piloot in het toestel blijft er toch weinig "te zien". Ik heb wel de arme man zijn benen een klein beetje moeten inkorten en hem een gebroken arm moeten bezorgen om hem iet of wat comfortabel te laten plaats nemen .
Ondertussen zijn romp en vleugels samengebouwd en kan ik de onderkant beginnen brushen
grz ; Sabre


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Prachtig....heb dit altijd een prachtig toestel gevonden en je maakt er een belg van supper 8) piloot is mooi aangepast..gewoon ongeduldig afwachten tot volgende update ...knap man :)
 
.... Ik heb wel de arme man zijn benen een klein beetje moeten inkorten en hem een gebroken arm moeten bezorgen om hem iet of wat comfortabel te laten plaats nemen .

Wat een mens allemaal niet moet doen in onze hobby :O
Hopelijk krijg je geen proces aan je been :laugh:

Je model ziet er goed uit, altijd leuk als je geen plamuur- en schuurwerk hebt aan je model :)
Wat het landingsgestel betreft, is deze enkel zo te maken misschien?
Anders kan je hem op een ondergrond plaatsen als hij juist opstijgt of land..???
 
Sabre,

De Hasegawa F-104 is inderdaad een fijne kit om te bouwen!
Heb er al een aantal op de plank staan.

Let wel op dat de staart van een F-104C en een F-104G niet gelijk zijn!
 
Sabre,

De Hasegawa F-104 is inderdaad een fijne kit om te bouwen!
Heb er al een aantal op de plank staan.

Let wel op dat de staart van een F-104C en een F-104G niet gelijk zijn!
Vliegtuigen in het algemeen zijn niet echt mijn ding, wat niet betekent dat sommige modellen me niet kunnen bekoren... de F-104 bvb vind ik een heel mooi toestel, maar vergeef me mijn onwetendheid... wat is er dan anders aan de staart van een van een F-104G t.o.v. een F-104C? :unsure:
 
wat is er dan anders aan de staart van een van een F-104G t.o.v. een F-104C? :unsure:
De F-104G heeft een grotere staart (en flaps) voor een betere wendbaarheid.
De staart van de F-104C eindigd boven de motor terwijl de staart van de F-104G verder doorloopt.
 
De F-104G heeft een grotere staart (en flaps) voor een betere wendbaarheid.
De staart van de F-104C eindigd boven de motor terwijl de staart van de F-104G verder doorloopt.
Ha OK, dat weten we dan ook weeral zie. :)
 
Leuk project. Alleen de piloot vind ik niet zo mooi. Voor een paar euro's hebt ge er eentje van PJ Production, dit is een franse, maar met een beetje vijlwerk aan de helm lijkt hij op een belgische :

pj-production-1-48-modern-french-pilot-seated-in-aircraft.jpg


Ik denk dat er nog wat meer verschillen zijn tussen een C en een G versie. DACO werkt aan een aftermarket conversie-set. Hasegawa heeft ook een F-140G op schaal 1/48, deze is ook uitgebracht door Revell in de tijgerstrepen versie.

Veel succes en veel plezier.
 
Pascal,

Dat klopt. Er zijn er meer maar de staart is een van de opvallendste!

De conversie van DACO is er een die al een behoorlijk tijdje geleden aangekondigd is maar er waren wat problemen met de tooling.
 
Mooi model , maar de amerikanen noemde het de ("Flying Brick"), die viel zeer vaak uit de lucht
 
Dat er verschillen waren tussen een C en een G type dacht ik wel al wist ik niet welke deze waren . Enfin , het zal dus een type C zijn , maar dan in Belgische kleuren . De reden dat ik het toestel bouw met uitgeklapt landingsgestel is mijn vrees dat de wielluiken niet goed zouden aansluiten binnen de romp en het is geen leuke plaats om daar uit te pakken met putty enz ; De piloot valt echt wel mee en is inderdaad van pj production. Ook de schildering is tamelijk goed gelukt al word alles maximaal toonbaar op fotos he .
Sabre
 
Hoi
De schietstoel van type G en de motor uitlaat verschillen ook van Type C.
Je zult wat werk eraan hebben denk ik.
Ik heb er de laatste 4jaar van hun flying carriere nog op gewerkt.(schaal 1/1)
Het model van revell op 1/48 met tigerstrepen is niet om aan te zien trouwens ook met verkeerde schietstoel.
Het vorige model van revell op 1/48 kopie van hasagawa is echter een bijouke.
grts
Marc
 
ja , inderdaad Marc , het is mij duidelijk dat er wel wat verschillen zijn tussen het type c en G . En niet alleen de staarvlakken en schietstoel . Er zullen er nog wel andere zijn . Dit zal dus zoals gezegd toch een type c zijn in de Belgische kleuren en markings , niet comform , maar wat ever , er zijn al raardere projecten gebouwd he .Moet kunnen toch.
Dus zijn we hier klaar voor de eerste basiskleur te brushen , tan , gevolgd door licht en donker groen . Opgelicht met enkele lekjes wit. Kleurtjes van Vallejo , gewoon omdat ik deze nog in de kast had staan.
grz, Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ja , inderdaad Marc , het is mij duidelijk dat er wel wat verschillen zijn tussen het type c en G . En niet alleen de staarvlakken en schietstoel . Er zullen er nog wel andere zijn . Dit zal dus zoals gezegd toch een type c zijn in de Belgische kleuren en markings , niet comform , maar wat ever , er zijn al raardere projecten gebouwd he .Moet kunnen toch.
Dus zijn we hier klaar voor de eerste basiskleur te brushen , tan , gevolgd door licht en donker groen . Opgelicht met enkele lekjes wit. Kleurtjes van Vallejo , gewoon omdat ik deze nog in de kast had staan.
grz, Sabre
Kijk, dat is nu eens de juiste spirit van modelbouw, iets maken die op iets lijkt die gekend is... ipv van uren, dagen, weken te moeten verliezen omdat iedere bout op de juiste plaats moet zitten. Dat mis ik vaak, en omdat ik ook niet zo'n boutenteller ben, raak ik vaak ontgoocheld als ik dan iets begin te bouwen en op ondertussen op forae rondstruin en dan begin te vergelijken.
Ik ben echter blij dat ik niet meer de enige ben, voor mij is een Starfighter een Starfighter zie :)
 
Er bestaat ergens ook een categorie die "What if...." genoemd wordt. Daarin kan iedereen zijn ei kwijt.
Bijvoorbeeld, hoe zou er een Thyphoon uit zien, indien België die zou aankopen? Een A380 van SN Airlines?....Onlangs op een beurs een TSR2 gezien in de Belgische kleuren. Dus,hoe zou er een F-104C kunnen uitzien in de kleuren van onze luchtmacht? Dat weten we binnenkort. Ik kan Dancooper alleen maar bijtreden, modelbouw doe je in de eerste plaats toch voor jezelf.
 
Yep inderdaad het moet plezant blijven hé Sabre.
Ik heb ooit op aanraden van anderen een c119 Flying Boxcar aangepast naar Belgische normen, resultaat! nooit afgewerkt.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, je bent al aardig op weg, hoor.
De Starfighter is altijd men lievelings toestel geweest, het geluid van de motor was als muziek, zoals ook de Rolls Royce Merlin zangtalent had.
Groetjes
Marc ;)
 
Laatst bewerkt:
zoals ze zegen mijn kind schoon kind voor mij is en blijft het een hobby we leren wel altijd iets met vallen en opstaan .en een mens heeft ook zij eigen fantasie.
 
Blij te lezen dat er nog anderen zijn die mijn instelling delen . Modelbouwen moet plezant blijven en wat en hoe we een project afwerken moet in de eerste plaats onszelf tevreden maken .

Ondertussen staat de "jet" in zijn , ja , Belgische camokleuren . Tan , licht-en donkergroen bovenaan en grijs voor de onderkant. Het patroon tekende ik af van plannen , tekeningen en fotos uit KIT , het IPMS magazine , en maakte ik op het model aan de hand van boetseerklei.
Hier het resultaat
mvg , Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan