Hoofdsponsor

1/35 Een eiken beukenbos

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Gewoon wat ik voor mij zie.
BOUWBUDGET
Heb alles wat ik nodig heb.
BOUWSTATUS
Vanaf begin.
COMMENTAREN
Laat jullie volledig gaan.

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
De titel zegt alles .
Heb al een lange tijd zin om eens iets te maken zonder na te denken over juistheid en de geschiedenis ervan.
Iets zonder figuren of voertuigen maar gewoon erop losgaan.
De afmeting van oppervlakte zal 80 cm x 38 cm worden zodat dit in een schap past.
Ben wel bezig met camel f1 maar val geregeld stil en dit wil ik toch al beginnen.

P3220007.JPG

P3220008.JPG

P3220009.JPG

Zo te zien heb je al een mooi assortiment materialen om er iets moois van te maken.
Ik volg.

De voorbereidingen ondergrond zijn klaar en laat ik nu een dag of twee drogen.

P3250015.JPG

P3250016.JPG

P3250018.JPG

Na het drogen zal er nog veel zand af vallen maar dan is wat blijft liggen beenhard en klaar om op los te gaan.

Het zal blijkbaar een vlak bos worden, niets aflopend van hoog naar laag.

Zou nochtans goed uitkomen in een hoekdiorama maar wil je zeker niet beïnvloeden, is gewoon mijn slecht karakter dat jou kunsten wil uitgewerkt zien. :unsuree: :-) :-)
Sorry daarvoor ...

Het zal blijkbaar een vlak bos worden, niets aflopend van hoog naar laag.

Zou nochtans goed uitkomen in een hoekdiorama maar wil je zeker niet beïnvloeden, is gewoon mijn slecht karakter dat jou kunsten wil uitgewerkt zien. :unsuree: :-) :-)
Sorry daarvoor ...
Ik moet steeds rekening houden met hoogte van het schap.
Mijn plaats is spijtig genoeg beperkt.

Origineel wordt het zeker. Gewoon beginnen en zien waar de evolutie van het werkje je naar toe brengt.
Misschien een kleine suggestie, enkele figuurtjes (wandelaars) en één of meer diertjes in het bos zodat er toch ergens een "verhaal " in zit.

Origineel wordt het zeker. Gewoon beginnen en zien waar de evolutie van het werkje je naar toe brengt.
Misschien een kleine suggestie, enkele figuurtjes (wandelaars) en één of meer diertjes in het bos zodat er toch ergens een "verhaal " in zit.
Er gaan enkele diertjes aanwezig zijn die ik lange tijd geleden aangeschaft had voor dit idee.

geloof het of niet , Pascal gaat ons weer overrompelen , ik wacht gewoon af om dan te genieten
Succes maat

Ga je die stammen nog aanpassen Pascal?
Voor het moment lijken ze mij een beetje te veel eenheidsworst (als ik het zo mag uitdrukken).

Voor de bomen die je maakt lijken de stammen te dik, ze hebben de laaste vertakking zo'n 25 centimeter hoog dus zou ik maar voor anderhalve to 1 centimeter diameter gaan. Zoek een plaatje met de term "forest" en dan zie je de gewenste verhouding. Heb je er ook een paar die omgevallen zullen zijn?

Bijlagen

• forest-beech-New-Forest-England-UK.jpg
    forest-beech-New-Forest-England-UK.jpg
    569,1 KB · Weergaven: 7
Wat bedoel je Erwin??.
Zoals Steven schrijft, ze lijken te dik en bijna met de hand gekneed waardoor ze onregelmatige diktes hebben op verschillende hoogtes. (boom rechts laatste foto)
De boom links op je laatste foto heeft een zijtak die zo dik is als de stam van een jongere boom, zou iets smaller mogen.

Ja.Ik had in de titel moeten schrijven dat het een eikenbos betreft.
Bedankt voor de opmerkingen die ik zeer apprecieer en er voor zorgt dat er verder over nagedacht word.
Neemt niet weg dat ik enkele opmerkingen ga proberen te weerleggen.
We hebben geen bossen meer in België die je waardig bos kan noemen, buiten de dennenbossen in Wallonië die ook aan het verdwijnen zijn.
Voor de bomen die je maakt lijken de stammen te dik
Bomen zijn toch zeer verschillend ,en eiken zijn er echt in alle vormen.
De boom links op je laatste foto heeft een zijtak die zo dik is als de stam van een jongere boom, zou iets smaller mogen.
In het rivierenhof staan enkele bomen waar je van denkt dat er een boom op en boom groeit en als je deze foto bekijkt ben ik nog te braaf geweest.

1744265749765.jpeg

en bijna met de hand gekneed waardoor ze onregelmatige diktes hebben op verschillende hoogtes
Hier ga ik wel in mee want ze zijn inderdaad met de hand gekneed en dat moet beter.
Deze opdracht leg ik even stil om verder te beraden wat ik ga doen om enkele bomen te veranderen.
Als er nog opmerkingen zijn lees ik dit graag want vele ogen zien meer, en dan krijg ik een idee hoe dit aan te passen.

1744266308207.jpeg

De volgende foto is van een schilderij en is ook mijn favoriet en fantasie idee.
Ik ben er wel niet zo aan begonnen maar kan mij voorstellen dat eeuwen geleden het woord bos en heel andere betekenis had dan de triestige aangeplante bosjes van vandaag.

1744266554300.jpeg

Eiken in Engeland.

Schermafbeelding 2025-04-10 084043.jpg

Schermafbeelding 2025-04-10 083850.jpg

De laatste is een mooi voorbeeld van een dikke tak .

de-eikenboom.jpg

Bij latere verder zetting zal ik ook de titel veranderen naar eikenbos.

Laatst bewerkt:
Bovenstaande foto’s maken het meer dan duidelijk en vandaar de verschillende reacties.
Het beeld dat men zich vormt bij een bos is voor iedereen verschillend en we hebben allemaal de neiging om “onze” voorstelling als referentie te nemen van hoe een bos er moet uitzien.
Bovenstaande foto’s geven een beeld van de verscheidenheid die we kunnen aantreffen.
Het helpt als je als uitgangspunt je eigen voorstelling (eikenbos) meegeeft zodat iedereen een beetje in deze richting meedenkt voor wat de opbouw van je diorama betreft.
Hoe dan ook een heel leerrijk topic en weer een pracht van een diorama in wording. Ik volg van nabij.

Na jullie inbreng ben ik me meer gaan verdiepen in hoe dit aan te pakken.
Probleem waar ik tegen aankijk zijn de afmetingen.
Een bos bereikt en hoogte van ongeveer 20 a 25 en meer.
Dat wil zeggen in 1/35 en 56 cm voor 20 m hoogte en een 71 cm voor 25 m.
Dus moeten we kleiner gaan werken.
Of ik ga inderdaad met de stammen die dunner zijn om een hogere indruk te geven wat Steven bedoeld, denk ik.

Voor de omtrek stam had ik dit 1/35 fig. gebruikt maar ben spontaan zonder na det denken iets breder gegaan met de andere bomen.

P4170006.JPG

hoger werken zou dit betekenen wat mij op eerste zicht wel aanstaat (wat in het echt dan maar 12 meter hoog is).

P4170008.JPG

Uiteindelijk blijft het wat visueel vals spelen wat wel moet kunnen in dit vak .

1/72 zou een oplossing zijn maar dat vind ik wat klein als bomen 34 cm hoog worden.

Schermafbeelding 2025-04-17 121400.jpg
En zo ziet mijn gekapt bos er nu uit.

P4170005.JPG

Alleen staande bomen op diorama kan je nog weg mee maar een bos is toch wat anders .
Sorry voor de uitbreiding.

Terug
Bovenaan