Hoofdsponsor

1/350 Dunkerque en Strasbourg

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Ja man,

Wat een zenuwslopend werk die antenne's :wow:
Daar moet je dus engelen geduld voor hebben.

Grtz.

Luc:cool:
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen, dit is de finale update van het project. Al wet er op de schepen moet staan, staat er op en is geschilderd.

202e39755c012dddf60d610219c6a796.jpg


De vierde antennedradenbundel wordt op Strasbourg bevestigd met een tijdelijke opstelling.

be0d22662bfe02fd72908f4f86b2989a.jpg


De vlaggenlijnen hangen er ook aan tussen de vier grote outriggers.

e4f8de4d3ca8c738def0117e0e6c020f.jpg


Helaas had ik niet opgemerkt dat bij het opnieuw bevestigen van de losgekomen stuurboord achterste ra deze niet helemaal loodrecht stond. Die wijst nu een paar graden omhoog en kan door alle gespannen lijnen ook niet naar beneden gedrukt worden. Het valt alleen op als je van recht achteraan kijkt.

5e5a5dca5424bb6952d2f96e9db3e030.jpg


De ringetjes aan de antennes zijn nog ongeschilderd, deze antennes worden na het riggen gespoten.

aaf5f96e5a9a4506ed330fa06d8d5039.jpg


De Dunkerque krijgt haar antennes ook. Om de gespannen draden te kunnen lijmen is er een contragewicht nodig.

c2b7544480554a576521b54d79af6eef.jpg


De wieltjes voor de vlaggenlijnen zijn al klaargelegd. Dit zijn stukjes generisch PE.

298f83770dd5a740e6542a883437b778.jpg


De ringetjes zitten nooit allemaal in hetzelfde vlak. Ze zijn alleen perfect te lijmen als de lijm tien minuten kan drogen zonder dat de draden bewegen, maar dat is onwerkbaar met 40 ringetjes.

29a05a2d07e92f10494d441812d01a5b.jpg


Hier is draad nummer twee omgeslagen aan het laatste ringetje.

bea8df3f1b3a3a46fb6c4cfc0255bb72.jpg


Even aan draaien en het zit terug goed. Uiteindelijk heb ik de lelijke eerste antenne met veel lijm erop nog volledig vervangen door een nieuwe.

68bb50aca9afdf6e31307ef66409a46f.jpg


Een aanrader voor wie een van deze twee schepen wil bouwen: laat de twee bootjes op de midscheeps weg helemaal tot op het einde van de bouw. Deze worden er telkens weer afgeslagen, nu gebeurde dat door een omgevallen steun tijdens het lijmen. Die had een van de davits naar een andere dimensie geslingerd. Al de rest lag op de mat maar dat ene PE-stuk was niet te vinden, ook niet na het borstelen van de vloer. Er was vijf procent kans dat hij in mijn materiaalbakje verzeild geraakt was. Daar zitten allerhande scratchresten in, en na een kwartier kwam de verstekeling ook terecht.

35de8223f11a3bbae4620797f7157bdd.jpg


De schepen blijven vanaf nu op het kader zitten. De vierde Loire 130 wordt opgehangen aan de vliegtuigkraan. Het blijkt dat het zwaartepunt niet klopt met de werkelijkheid, dus werden enkele lijnen gespannen naar het schip om de neus omlaag te krijgen.

e5154ff5e38778429a7212245868803e.jpg


Twee Franse vlaggen uit zilverpapier worden gespoten, met Tamiya wit en daarover Vallejo Clear Blue en Ferrari-rood.

3af917bc33bf23b795d18fe257719ccb.jpg


Uiteraard komt de sloep tussen de twee schepen nog eens los bij aanstippen met verf. Er wordt daarom een kneedgom steun onder de sloep gezet en die wordt zo op zijn plek geschoven en vastgelijmd.

99993ef38af9e3ab54ef96a6acd77970.jpg


2ff671440ff58393a5dabfbbd1a01c17.jpg


30ddfb483f371f1593f912576ac6a5db.jpg


3475d7a396beec0829053a7c38064c22.jpg


Nu wordt alles nog eens nagekeken op blootliggend PE, dat met Vallejo basaltgrijs geschilderd wordt. Ik heb de propellers nog wat gefilterd met donkergrijs zodat ze niet van puur goud lijken. En dan is het tijd voor de eindfoto's.

d72160ac655b0b15288ccc489bf17a89.jpg


1965a02ce642a414adb5d8de7c93cf48.jpg


94343f2476534912ca0866b7f2d2dc1c.jpg


559275568b62c664eda662b5b05903cf.jpg


71361417540aac8f638ccebb3404d8c3.jpg


9e03de7c291be698c791212ec8c60dc7.jpg


ccf515fbee86ceb9dc052778f21167c4.jpg


4e86b92df323017faf42d7f8cbbf8f66.jpg


e8f642ef0f1d27104b7421f07bcd2e42.jpg


5b5487c39b346c40dddec710cc6b1489.jpg


c2d0d9f6415bbfe6c9d1820f2adfa841.jpg


d88e74a48bcebf5f780f8661bc9ebce7.jpg


6586f420da79b5a7ecc792ccdc60d991.jpg


7d3abde751b293c66d8459de3455044d.jpg


94fe28a65f842c2c0c6a746d2ce42145.jpg


6f61f6cdf6363b7d63cd423c9c80ea30.jpg


5893728ec3898aac7cb8c0b3bd94081c.jpg


18268cfd75e22031ae014827e31f88db.jpg


2875705c2000f8a492cd347ad43f7140.jpg


b734495ca524ce23f1d1c693b8ba76bf.jpg


6af951ebdef237abf3cf9b6a8240330b.jpg


06d620807a9b88c23c234c03ff6a7b07.jpg


e4150cf8c709ae9678c0a29b87692afc.jpg


f38a833393ba1acd3cdcd98903d86a95.jpg


1d7acbd2b1eaaca9727966f259dab306.jpg


61b3fe0074a016c22033d743c675fd13.jpg


d39274491fa57be97920ddd75edd3bd2.jpg


cc8d8c172d048f38790437faf163f13b.jpg


Ik had nu eigenlijk graag willen beginnen met de CVAN-65 Enterprise, maar er is een bestelling die achterwege blijft. Ik had de interne hangerdelen besteld bij L'Arsénal, maar ze kunnen de PE-delen niet leveren. Ze willen deze opnieuw laten maken. De binnenkant is nu net het gedeelte waarmee ik zou moeten beginnen. Maar even afwachten dus, wat ze gaan doen.
 
Daar val je weer mee in de prijzen als het aan mij lag.
Knap werk met veel zorg en notie voor juistheid weer wat ik zeer bewonder.
 
Zeer mooi resultaat, ik sluit me aan op Pascal zijn commentaar; de historische correctheid tijdens deze bouw is zeer indrukwekkend.
 
Terug
Bovenaan