Ik wilde bij Dunkerque de lelijke dipoolantennes in 2D uit de upgrade van Shipyard (paars) vervangen door PE dat er bij de kit zelf zat (groen). Ik begrijp niet welke verbetering Shipyard hierin zag, tenzij dat hun antennes een stuk kleiner zijn. Maar daardoor verschillen ze helemaal van de Strasbourg, die bij haar upgrade wel de 3D-constructie overnam.
De vervanging van de antennes is hier uitgevoerd. Helaas vond ik nergens een dubbel voor de vier relingen die ernaartoe lopen. Ik heb de enkele relingen dan uit het midden van de ra gezet.
De schroeven van de Dunkerque zijn toegevoegd, zoals gezegd afkomstig van de Zuikaku.
De schroeven van Strasbourg, gewoon uit de kit.
Nu begint de riggingsfase, met twee soorten draad van AK. Het is erg veel werk om de rigging correct te plaatsen, ik heb sommige elementen moeten vereenvoudigen om het werkbaar te houden.
In dit boek had ik ooit de methode gelezen om kooiantennes te scratchen.
Dit zijn lange bundels van kabels die met stalen ringen gescheiden worden. Ik telde op beide schepen vier lange antennes en vier korte. Daarvan wilde ik de lange antennes namaken, de korte zijn vervangen door simpele draden.
In tegenstelling tot het voorbeeld heb ik de antennes apart opgebouwd. De draad wordt vier keer langs twee paaltjes geleid om een bundel te krijgen. Met koperdraad worden ringetjes gevormd die dan op de draden gekleefd worden. Het probleem is dat secondenlijm erg traag hecht op deze ringetjes, ze willen aan alles liever blijven hangen dan aan de draden. Wil je extra lijm op een vastgekleefd ringetje aanbrengen, dan is de kans groot dat het plat tussen de draden valt of van de draden naar de mespunt springt.
Een antenne zit eindelijk op zijn plek. Niet alle ringen zitten goed, maar ik weet beter dan te proberen ze opnieuw aan te raken.
Een experiment waarbij de ringen eerst vastgezet zijn op steeltjes, om dan de draden eraan vast te kleven. Dit lukte slechts voor twee van de vier draden, want de andere twee kleefden aan de steeltjes.
De tweede draad wordt overgebracht naar de mast, voor zover de ringetjes blijven zitten. Voor elke draad die loskomt, moet het klosje terug vastgekleefd worden, zodat de draden op spanning vastgezet kunnen worden. Het duurt te lang om de lijm te laten drogen met zo'n draadje in je pincet.
De tweede antenne is vastgezet. We zijn al een dag later...
Drie antennes. Als dit gedaan is, moeten de vlaggenlijnen nog komen. De schepen zijn alvast ingeschreven voor KMK Scaleworld op 1 juni.