Bedankt voor de aansporingen, het is duidelijk dat je voor dit soort varkentjes de nodige referentie moet aanleggen, want dat betaalt zichzelf uiteindelijk terug. Ik besloot om toch maar de details die niet op de foto's aangetroffen werden, terug van de 5-inchers weg te halen. Ik heb wel een stuk van de ladder die ik nodig heb om in de plaats te zetten, maar nog niet voldoende voor de vier behuizingen van de Hancock.
Vandaag een update over twee zaken. Het eerste zijn de lange-afstandsradioantennes. Dit zijn de beweegbare pylonen die aan stuurboord voorzien zijn, met radioantennekabels ertussen gespannen.
Het blijkt uit onderzoek dat Essex de standaardvoorziening uit de set van Pontos heeft, dat was een opluchting. Er bestaan een paar verschillende opstellingen tussen de schepen. Essex heeft een outrigger naar stuurboord op de tweede en de vijfde pyloon. De andere drie hebben geen uitsteeksels. Achter de derde en de vijfde gaat de kabel naar beneden.
Bij Pontos krijg je alle benodigde onderdelen apart te zien, maar eens ze op hun instructiepagina in elkaar gezet zijn, zijn de onderdelen niet meer van elkaar te onderscheiden. Ik heb een tijdje naar allerhande referentiefoto's gezocht om de positie van alle uitsteeksels na te kijken. Bij Essex viel het mee omdat de outriggers paspinnen hebben die duidelijk in de pylonen passen. Dan nog is de vraag waarom je maar zes kabelogen meekrijgt, terwijl er heel wat kabels vastgehecht moeten worden. Tenminste, dat is de functie die ik dat onderdeel 188 toewijs. Ik zou ze voor de hoogste kabel gebruiken, maar de laagste is dan nog niet vastgehecht.
Bij Hancock is er echter een volledig andere opstelling. Om te beginnen vervalt pyloon 3. Ten tweede wordt hier onderdeel 187 gebruikt als outrigger op de andere vier. Die steekt uit naar bakboord en stuurboord, en zit aan de buitenkanten van waar de draden gespannen zijn (om dat te vinden moest ik echt in de foto's duiken...). Hoe de draad naar beneden komt, moet ik nog bestuderen. Pontos voorziet geen enkel verschil in de instructies, terwijl Ticonderoga wel degelijk ook maar vier pylonen bezit. Het is dus duidelijk anders bij long hulls. Ik zal ook moeten nakijken hoe ik het stukje catwalk moet scratchen waar de derde pyloon nu gaat ontbreken.
Ik was begonnen met alle antennes te bouwen die voorzien waren, hier zijn het er dus nog tien. Let op de geperforeerde bodemplaat, er is geen voorziening om de antennes neer te kantelen, dit stuk wordt plat op de catwalk gekleefd.
Ze plooien heel makkelijk dicht.
Dan komen deze ladders aan de beurt. Let op de aanhechtingspunten, ze zitten niet allemaal op dezelfde afstand en dat heeft een reden.
De ladders zijn hier dicht geplooid. Een van deze is niet nodig en die zou ik dus op de 5-inchers kunnen kleven, alleen is ze wat te kort om er voldoende stukjes uit te halen.
Om deze ladders te bevestigen, moet je heel precies elk aanhechtingspunt op een dwarsprofiel van de pyloon kleven. Het buitenste stukje steekt net iets te ver uit, maar je kan de ladder niet naar binnen bewegen of je valt tussen de profielen.
Dit plaatje toont hoe ik de standaard outriggers had bevestigd en toen zag dat de tiende pyloon niet nodig was.
Dit zijn de afwijkende pylonen voor Hancock.
Door de microscopische afbeeldingen van Pontos had ik deze stukken voor pylonen 2 en 5 gedeeltelijk juist en gedeeltelijk fout geplooid, maar de platformen zijn ondersteboven en tonen de posities van de steunribben. Toen heb ik alle plooien omgedraaid, waardoor ze uiteindelijk allemaal afbraken; ze waren nog steeds half fout. Zie het schema voor de juiste vorm. Al deze voorgevormde stukjes moesten dus ook nog eens opnieuw in elkaar gekleefd worden, maar die allerkleinste stukjes reling die ook mee omgeplooid moesten worden zijn voor de helft weggesprongen.
Hier is het nog steeds niet juist, de plaatjes achteraan moeten nog naar onder wijzen. Let op de verschillende outriggers. Momenteel heb ik alles aangepast en klaargelegd voor het moment waarop de hangars afgesloten worden.
Nu wordt de hijsinstallatie van de dekrandlift aan bakboord gebouwd. Dit is een opvallende constructie door de gradatie in de versterkingsdriehoeken voor de bevestiging van de hijskettingen, die je hier ziet bij CV32.
Pontos heeft hier een heel fragiel frame voor ontworpen, dat reeds bij het ontbramen gedeeltelijk uiteenvalt. Er zijn namelijk perforaties in deze latten gemaakt en je moet die dan gaan omplooien.
In deze plooien moet je deze en nog een paar driehoeken plaatsen. ik heb niet alles tegelijk uitgesneden omdat er een paar nummers bij zijn die erg op elkaar gelijken. Gelukkig kan het frame hiermee op een vrij stevige manier gerepareerd worden. Het is wel belangrijk dat alle driehoeken mooi in de slotjes passen, om ze later aan de kettingen vast te kunnen lijmen.
Bij het omplooien hebben de ribben de neiging naar links of rechts af te wijken.
Dit is de bedoeling om te maken.
De linkse en rechtse kettingkast heeft een verschillend ontwerp, je moet ze wel in een plooibankje steken want er is een heel smalle plooikant aan. Ook de kettingen worden omgeplooid.
En ook deze zijn klaar om op de scheepswand te kleven. Er zit wat stress op om ze plat te krijgen, maar dat komt wel goed.