Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Thanks everybody, let's check out my airwing changes today.

6cbafa1b19375f81a1e9b1ea9f96aae6.jpg


De vleugels van de vliegtuigjes zijn nu allemaal uit de sprue gehaald. Een aanhechtingspunt zit op de leading edge, dat moet dus voorzichtig bijgeschuurd worden.

7cd56922c78af99e9b5747e325f435bd.jpg


Bij de Helldivers worden alle binnenste trailing edge flaps weggehaald, zowel op de vleugelaanzet als aan de vleugels zelf.

d7658f6b5dd4474ccf19dfc5f3d9b67b.jpg


ed67cd2ea4cd4da10cd550b926611ab9.jpg


Ik bedacht dat ik dit ook moest doen voor de Helldivers die geen cockpit gekregen hebben. Deze upgrade is namelijk niet van de WEM-set maar van Pontos, waar ik voor elk toestel voorzieningen heb.

14a6cf96689dbc9d853409fc14959201.jpg

( foto uit https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234984031-curtiss-sb2c-helldiver/ )

928c110896f1eb24ce0805b14696cdd6.jpg

( foto uit https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234984031-curtiss-sb2c-helldiver/ )

9bfd87b3aa801e2f8bb7527cfbb2ea9b.jpg


De luchtremmen van de SB2C Helldiver zijn geperforeerd, maar dit is in plastic met een fout schema gedaan, dat meer lijkt op de binnenkant van de remmen. De PE-set bootst dit beter na, al zijn er geen echte perforaties in. Je krijgt een onderdeel dat voor beide kanten bruikbaar is, zowel voor gestrekte als geplooide vleugels. Omdat ik de meeste van de Helldivers opgeplooid wil laten, worden deze stukjes over de etslijn gebroken. Ik dacht eerst dat dat met een mes (onder) zou moeten omdat de lijn niet recht is, maar ze breken heel mooi af, zie het bovenste exemplaar.

17e29adcd6af404b1029ef67ba759513.jpg


Dit was fout gemonteerd, de etslijn zit aan de foute kant.

4ab6c1a498c7c4f79b4ebaf87fa5e0b7.jpg


Dit is een van de twee die ik gestrekt maak. De vleugels van deze kit zijn hier vreemd genoeg niet geschikt voor, ze zijn te dik om te doen aansluiten op de vleugelaanzet en er is een enorme naad onderaan rechts. Ik heb materiaal weggevijld op het contactvlak om te zorgen dat de vleugel tenminste bovenaan geen knik vertoont, nu zit die onderaan. De vorm van het PE-stuk past niet perfect in de verwijderde rem, ik laat secondelijm lopen in de openingen.

2dcffccdb2e36dfc4f6dce61605245a1.jpg


Vooraleer ik de remmen bevestig, moet ik eerst de wielbakken openboren, want hier komt wat geweld aan te pas. De luiken worden eerst opengeboord en dan met een ruimer met de hand een paar slagen leeggemaakt.

38428f73aa7900da430fe7ededf81252.jpg


Het stukje van het luik waar de wielpoot in past, wordt met een kleiner boortje moeizaam leeggemaakt. Dit heeft me na 15 vliegtuigjes wel dat boortje gekost.

83dce6371e2c380600a74a839f8b5e57.jpg


Dit is nog maar een deel van de wielkasten, de andere types moeten ook nog...

66164f60341d9cc2b9ab7f529e52c2f6.jpg


c90e98aa6a96bdcc432fe3b74d7644b6.jpg


Daarna gingen de remmen redelijk snel en ze zullen ook niet zomaar loskomen.

ad8a1c4e2189eb4c1dfed1915032c4ea.jpg


Nu moesten de wielpoten er onder, maar het viel me op dat het zwarte styreen uit de sets enorm vettig leek, meer dan het grijze. Ik heb de wieltjes dus even in de wasbenzine gestopt.

2b6b709dae910b9a93dbed80e82bbc48.jpg


Dit is wel een prima systeem van Trumpeter, de wieltjes blijven na een paar minuten meestal goed in de houding staan.

5eb1ad8f190472b9ca7e0980a8dc2983.jpg


1a00f1539dc7ba98b989f7f6d2b66748.jpg


Nu dat uitgehard is, kan het PE van de wieldeksels gemonteerd worden.

6628cb7ddba395d63b4e8cc7c5940e61.jpg


Over naar de Hellcats, daar valt op te merken dat de cowling niet helemaal klopt.

17821588bb33fe5214ef04d8ffba3424.jpg


Bij Trumpeter zit de propeller iets onder het midden en is er 1 centraal gat in de cowling. Als we er even een museumexemplaar bij halen uit het Princeton-project, dan zien we dat er een tweede opening onder de eerste hoort te zijn, waardoor alles naar boven opschuift. De as van de Double Wasp motor is daarbinnen zichtbaar. Er zijn veel Hellcats in dit project betrokken, dus kan ik deze onvolkomenheid niet ongemoeid laten.

88a1a91d38ff8cfe6c8ab26cc42ca5c6.jpg


Eerst moet de oude opening in de cowling dichtgemaakt worden zonder zwakke punten open te laten. Het blijkt dat mijn verzameling gietrestjes hier weer van pas komt, ze passen haast perfect en een druppel secondelijm dicht alles goed af.

d3d05d6c18a63b18a39b7c197a66b694.jpg


De gietresten worden dan met een kniptang weggenomen.

ca802d9b2e19fb7e95b3975ef080f57c.jpg


De cowling wordt vlak geschuurd.

a949bb16ecf57cd79d21cb96de570a8a.jpg


Een nieuw center wordt voorgeboord, dat later met een grotere diameter op maat gebracht wordt.

6be49b51c4268c324c7d12c2487e8b74.jpg


Onder dit grote gat wordt nog een klein gaatje geboord, dat met een scherp mes uitgesneden wordt.

2c9a0172ee22e7f5a8bd9c8693fe28df.jpg


De huidige stand, het gaat aan zo'n drie vliegtuigjes per vijf minuten.
 
Madness I say madness , as indicated before next level, what sort of microscope are you using ,😳🤣🙈🙈
 
And there is more of the same, probably for a few days still before the painting can begin. I did go buy the paint! No magnification needed.

d38b94e70c12d0bff37611503604021c.jpg


f98a07ecd3c5131552a843c50fe8736a.jpg


De Hellcats hebben allemaal hun uitsnijding in de cowling gekregen, plus een stukje messingbuis waar de propeller straks in geplaatst kan worden.

4c10244ff96614a4c62cc932c9501cbe.jpg


De gaten voor de wielpootjes moesten nog uit de beplating gesneden worden. Dit viel wel mee maar elke bewerking moest nu 84 keer gebeuren (42 Hellcats x2).

6bb9065e05e53d01f59541d8db94f038.jpg


Ze staan allemaal op hun wielen.

8f340ccf88b2f25fe0a32032bd736487.jpg


Ik had in de twee Pontos-sets samen 32 paar wieldeksels, dus ik moest er nog een tiental schratchen. Ik heb ze overgetrokken op metaalfolie. Daardoor zijn ze iets te groot, maar deze kisten zullen in de hangar geplaatst gaan worden.

5182af735c3fe46be5a1e6a56e89525a.jpg


Uitsnijden gebeurt met een scherpe scalpel om rechte randen te behouden.

8bfbcc2c8e6b13bfeb1ac77903ed2d24.jpg


De stukjes zijn op een steen platgedrukt. Ik heb er meer dan voldoende gemaakt.

b98dd4c1a90e9bb6086609e2b5cb7c1f.jpg


Nu worden de deksels op de wielpoten gekleefd.

0521ce2d30370dbb00e5ec5137d76e59.jpg


Ook de staartwieltjes zijn hier in PE, toch van degene die niet in de hangar zullen komen. Ik had er nog 6 over van WEM. Let op de geboorde wielkasten, in het begin was het gokken hoe diep dit kon en heb ik er tweemaal door de vleugel geboord. Daarna werd het routine om steeds net niet te diep te boren.

59eb5683a1f29a24265f46b8d850a60d.jpg


1dbffd5dde49f570f96e79a5fb01a5ce.jpg


De Corsairs zullen met dit PE gedetailleerd worden. De wielbakken zijn hier een echte klus, omdat ze rechthoekig leeggeschraapt moeten worden. Ik boor dus eerst een rond gat en haal de hoeken er uit met een scherp mes. Spijtig dat hier geen staartwieltjes bij het PE zitten. De twee rechthoekige panelen zijn voor de wielbakken, terwijl het ovale paneel aan de vleugelvoorrand komt en samen met de wielpoot meebeweegt.

cbce0476eb84a0749857652974a7dced.jpg


112df1861b67392af6472ed281bea4ee.jpg


Hiermee zijn ook deze zes afgehandeld.

6a6e394c7871f589f254bb974622a173.jpg


De Avengers van dragon hadden een heel mooi landingsgestel met een schokdemper en hydraulische zuiger er aan, en een apart wiel. Dit ontbreekt bij Trumpeter en het zal moeilijk worden om links en rechts van elkaar te onderscheiden met die flauwe hoek er in.

4eb34b43ca9b8dbf3c7834af4f99b116.jpg


De staartwieltjes hadden een eigen dekseltje dat erg stevig zit. In elke vleugelbasis is reeds een gat voor de wielpoot uitgesneden. Er zullen nog wel gaten in de vleugels geboord moeten worden.
 
Ora et labora zeg ik dan, Marc.

f09ef05c3d96e97770b7f93659534c34.jpg


De vleugels van de Avengers zijn hier voorzien van wielbakken. Helaas had ik niet gezien dat er een zich in een hoekje verstopt had.

2c532b14f629b98409944714a35ec86d.jpg


50fe1a24875b624a4da2c4df919dd11d.jpg


De pootjes staan er ook onder.

6a8f864cf614764b681c769842e97185.jpg


Ik besloot om de propellers toch al uit de frets te verwijderen. Ik wil eerst de puntjes geel spuiten, dat is makkelijker dan over een zwarte prop te schilderen. De grootste zijn van de Hellcats, de smallere zijn de Avengers en de vierbladige zijn Helldivers. Maar ik heb zeker 10 propellers voor Hellcats te weinig.

ab9f7a2ba8ee2516071bf526d386688e.jpg


In dit zakje zitten de zes propellers van de Corsairs uit de WEM-set. Daarbij zitten ook alternatieve vierbladige props, maar Navsource toont dat de Corsairs op Essex driebladige hebben. Het leek er dus op dat de vierbladige nooit gebruikt zouden worden.

916c68c1155acadbd2f8ecddfa752b36.jpg


Maar van zes vierbladige props kan je in een handomdraai 8 driebladige maken.

d69c3949748b903ee11fde77a20f0df0.jpg


Daardoor heb ik nog maar een paar stuks te weinig, misschien kan ik sommige toestellen met een roterende en dus afwezige prop bouwen.

595d0b1f2ba824d7714991d0b3fe5492.jpg


557202007ec8c2e3159432863525928c.jpg


Ik had de vleugels op de draaitafel grijs geschilderd, maar ik heb er wit over willen gebruiken en dat was korrelig. Ik heb het met P+ gladder gekregen maar misschien haal ik het er terug af.

d9b9a85cd9e984c2fda532e8cfa2902f.jpg


6fda09ccc044ecff800e42e4b418289f.jpg


Het grijs ziet er namelijk veel strakker uit.
 
Bedankt voor de aansporingen, ze zullen nu allemaal ingepakt moeten worden in kneedgom. Ik heb de Avengers en Corsairs al achter de rug.

62e4068c75a32724ccd5f81c7addbce5.jpg


Ook de hangars zijn afgeplakt voor het spuiten van het dek. Dit is met gerecycleerde tape gedaan.

d3557a50438196f6e9ff25a229dd07e3.jpg


21409f942051233cd9e97c672dc8a3a9.jpg


Voor het dek is Lifecolor deck Blue 20b gebruikt, met daarna een schaduw met zwart en oranje erbij gedruppeld. Highlight is met lichtblauw erbij.

ff8b81f5adb1c30ed5600950e0e9aa9c.jpg


84f7ec19cec85a0ddafd5245f19ad1ea.jpg


Hier is de tape weggehaald en zijn de hoekjes met een penseel afgegaan. Uiteraard ontstaat er bij dit soort afplakwerken heel wat overspray, maar die kan later overgespoten worden. Ik vermoed trouwens dat een deel van de wanden naast de voorste lift niet in wit mocht, want daar vind je op foto's een opschrift in witte letters. In dit geval is de foto wel van CV-31 na de verbouwing met hoekdek.

aa95942c697843e506a7cd59705892f4.jpg


Uit deze periode komt ook de volgende foto van de lift aan de zijkant.

140050d22fdcbee2995fab9b3b46d0d1.jpg


Hierbij zijn goed de veiligheidsnetten rond het platform te zien. We gaan deze liften voor de beide schepen nu al assembleren. Ik wil ze pas na de bevestiging van het dek monteren om te checken of de platformen wel goed uitgelijnd zitten met het dek. Aangezien dit uit drie stukken bestaat, zal het puzzelen worden om alles dat door het dek steekt op de millimeter uit te lijnen.

04861023852082daa9ade05ef9451266.jpg


De constructie kan aanvankelijk wat afschrikken, want er moet heel wat geplooid worden. Ik heb het rechthoekige stuk rechts op de foto zelfs eerst naar de verkeerde kant omgeplooid, waardoor het brak. Je moet dit stuk dus expres niet plooien volgens de richting van de plooilijn, anders zitten de laddertjes niet rechts van het profiel zoals op de instructiepagina. Hopelijk was die dan juist.

10c8aa641be53ee17433055fcdbc7485.jpg


Een paar kleinere plooistukjes moeten naar de buitenkant geplooid worden, iets dat op de instructie nauwelijks waarneembaar is. Ik vond een moderne versie van de lift met verstevigde profielen waar deze stukjes een takel aan de zijkant van het platform vormen.

5f31c1add967da3f3cd377eef75527f6.jpg


Hier worden de spanten geplaatst. Dit is erg makkelijk als je de grote stukken juist geassembleerd hebt, want de passing is perfect.

29f7e6dee19879b84b07c5f86586b5f2.jpg


De platformen zullen zeker opvallen als je de lift naar boven kantelt. Ook de onderkant van het platform is afgewerkt, omdat daar op het plastic ejector marks zaten.

441404a26db97dea653c41b7660074be.jpg


De veiligheidsnetten zijn nu vastgemaakt, maar er is iets raars met de verstevigingsdriehoekjes. Je zou voor elke lift 10 stuks moeten hebben, maar je krijgt maar 4 keer onderdeel 36.

e5ed83679e50ae4f6283c71ee7366fa4.jpg


Dat stukje is ook opvallend te klein voor deze functie. Onderdeel 10 dat al eerder voor de schoorsteen aangeraden was, had ik nog in net voldoende aantal over om de twee liften af te werken. Dit past perfect. Ik vermoed dus dat er een vergissing in geslopen is.

cdc266ae4f8987e767d201e193e3a7e3.jpg


Nu nog een update over de 5-inch stellingen. Bij het losmaken van het resin blijkt dat de onderrand niet goed bewaard blijft. Ik had deze eerst met Tamiya putty gerepareerd.

1c6aae211cc4b91d71a84b0ee0a9cd0f.jpg


Maar dit is moeilijk rond te zetten en er bleef altijd een knik zichtbaar. Ik wilde dit terug lijnrecht krijgen.

0637a83d5252fc575784ab8a52784de7.jpg


Daarom drukte ik de achterkant op een scalpel waar een druppel CA-lijm op lag.

d4d037fff37e36649da9ea277c391bf2.jpg


Als je dit tijdens het uitharden van de lijm afbreekt, bewaar je meestal een afdruk van het mes op de lijm. Er moet dan nog een weinig bijgesneden worden en je hebt terug een rechte rand. Het enige oponthoud was dat de Tamiya putty eerst afbrak, dus moest het meestal twee keer gebeuren.

9b8e9efe50ac33e67db9d1306a946d2e.jpg


De onderdelen voor beide Pontos-sets zijn dezelfde. Sommige details in PE zullen nu toegevoegd worden.
 
Thanks Graeme! I suppose I'm over half of the necessary PE now.

De 5 inch kanons worden nu verder gedetailleerd. Voor de Essex en de Hancock ga ik enkele verschillen inbouwen. De volgende foto's zijn te vinden op Navsource:

60e8748de6a80e23712001b88778ae6d.jpg


Essex heeft geen blastbags op de dubbele 5 inch-installaties. Er zijn ook geen ladders te zien op de behuizing.

10b68bfb4a03ed5c96c9a82cab87130d.jpg


15e928e54bf768bf9d9610ea32b70f42.jpg


Hancock heeft de blastbags op de tweede foto wel. Er zijn vooraan ook ladders te zien. Op het dak bij de derde foto staat er een blast shield over het commandantenluik.

845b5e6b71eeb63cc883557d1a5516d0.jpg


Ik had eerst alle blastbags gemonteerd voordat ik al deze foto's bekeken had. Voor de Essex konden deze niet, dus zijn hier de resin stukjes terug losgemaakt. Als je ze niet gebruikt, dan heb je de stukjes nodig om de langere loopjes in geval zonder blastbag in te monteren. Het was niet zo simpel om deze te plaatsen zodat de loop op dezelfde plek uitkomt als bij de kanons met blastbag, want er is geen locatiepin. Duw je ze volledig in de geschutsopening, dan zitten ze te diep. Bovendien is het niet evident om met secondelijm het resin aaneen te kleven, het duurt minstens een minuut voordat het begint te hechten.

913868aead103937adc11f04ebdccf15.jpg


e78e4a40884060dec5145f5247cc7483.jpg


Hier zitten de blast shields op het dak van Hancock (met de blastbags) en hebben de exemplaren voor Essex een beschermframe gekregen (hoewel dat op de referentiefoto bovenaan dan weer niet te zien is). Ik merkte dat er aan de achterkant van de resin stellingen laddertreden gegoten zijn, maar bij het PE waren ook voorzieningen om die in PE te maken. Dan zie je wel de twee rails waar de treden aan vast zitten, maar ze steken wel verder uit. Die heb ik dus ook gebruikt, al toont Pontos ze niet in de handleiding. Bij Essex plaatste ik ook nog een optioneel rekje op het dak, al is het niet te zien op de foto's.

c8467f6e6623176cbfb70903e99cc620.jpg


En dan heb ik op alle stukken ladder 280 geplaatst, op een plek die in het boek van Trojca te zien is. Helaas zie ik nu op beide foto's dat er net daar geen ladders zitten. Dit is ook een ander type ladder dan op de voorzijde bij Hancock zat. Misschien gaan ze er dus nog af, ook al zit er weer een uur werk in om al die treetjes omhoog te plooien.

caeea45ce1b6423649f94bd7206e175d.jpg


Dit zijn de onderdelen voor de single 5 inch-opstellingen. Die zitten allemaal aan bakboord om daar ook voldoende 5 inch-dekking te hebben. Volgens de handleiding zijn 2 van de 5 resin parts niet nodig.

985e42effefabc512653ca9d70211276.jpg


Bij een van de twee sets gedraaide loopjes hebben ze zich miskeken en er is een loop van de single-opstellingen vervangen door een voor een dubbele.

683ef6c9f2e0c54e89fc8d008179e341.jpg


Als die zou gebruikt worden zonder meer, dan zou die een millimeter te kort zijn. Daarom wordt er een stukje messingbuis van 1mm diameter op geplakt.

f1220f8975ea121c987d7dc65213d3f6.jpg


In dat buisje wordt 0.5mm uitgeboord en daar komt een stukje staaldraad in.

33c84dfd81157ce4cf801c2f8745a485.jpg


Ook het plaatsen van deze loopjes duurt langer door het resin dat moeilijker hecht. Deze kleine schroevendraaier moet zorgen dat ze een voldoende elevatie blijven hebben terwijl ze drogen.

e62e58fe072437f5fdb4a6522bab449d.jpg


Het schild vooraan en de fuze setter zitten er ook op.

bbb8c9e6271b447dba3dbf53580cdd95.jpg


En dan nog de PE reling. Er zitten ook een soort stoeltjes in PE bij, maar slechts de helft van wat volgens de handleiding nodig is, en het is hoegenaamd onmogelijk te zien op hun handleiding waar deze moeten zitten. Dit was in het boek van Trojca wel te vinden, dus heb ik de rechter stoel overal gemonteerd.
 
Je moet toch jaren intensief met dit onderwerp bezig zijn om dergelijke bouw tot een goed einde te brengen?
Mooie vorderingen, alweer.
 
Bedankt voor de aansporingen, het is duidelijk dat je voor dit soort varkentjes de nodige referentie moet aanleggen, want dat betaalt zichzelf uiteindelijk terug. Ik besloot om toch maar de details die niet op de foto's aangetroffen werden, terug van de 5-inchers weg te halen. Ik heb wel een stuk van de ladder die ik nodig heb om in de plaats te zetten, maar nog niet voldoende voor de vier behuizingen van de Hancock.

d63d20d5d89fa8771494b7e7a8ba4f0c.jpg


Vandaag een update over twee zaken. Het eerste zijn de lange-afstandsradioantennes. Dit zijn de beweegbare pylonen die aan stuurboord voorzien zijn, met radioantennekabels ertussen gespannen.

0653c653ccb57bb5a83e804aba59ab71.jpg


Het blijkt uit onderzoek dat Essex de standaardvoorziening uit de set van Pontos heeft, dat was een opluchting. Er bestaan een paar verschillende opstellingen tussen de schepen. Essex heeft een outrigger naar stuurboord op de tweede en de vijfde pyloon. De andere drie hebben geen uitsteeksels. Achter de derde en de vijfde gaat de kabel naar beneden.

4aa3eb4ff61349258e2875dff1463569.jpg


Bij Pontos krijg je alle benodigde onderdelen apart te zien, maar eens ze op hun instructiepagina in elkaar gezet zijn, zijn de onderdelen niet meer van elkaar te onderscheiden. Ik heb een tijdje naar allerhande referentiefoto's gezocht om de positie van alle uitsteeksels na te kijken. Bij Essex viel het mee omdat de outriggers paspinnen hebben die duidelijk in de pylonen passen. Dan nog is de vraag waarom je maar zes kabelogen meekrijgt, terwijl er heel wat kabels vastgehecht moeten worden. Tenminste, dat is de functie die ik dat onderdeel 188 toewijs. Ik zou ze voor de hoogste kabel gebruiken, maar de laagste is dan nog niet vastgehecht.

f525ca1c5bf75bfb733d4c757cdccf0f.jpg


Bij Hancock is er echter een volledig andere opstelling. Om te beginnen vervalt pyloon 3. Ten tweede wordt hier onderdeel 187 gebruikt als outrigger op de andere vier. Die steekt uit naar bakboord en stuurboord, en zit aan de buitenkanten van waar de draden gespannen zijn (om dat te vinden moest ik echt in de foto's duiken...). Hoe de draad naar beneden komt, moet ik nog bestuderen. Pontos voorziet geen enkel verschil in de instructies, terwijl Ticonderoga wel degelijk ook maar vier pylonen bezit. Het is dus duidelijk anders bij long hulls. Ik zal ook moeten nakijken hoe ik het stukje catwalk moet scratchen waar de derde pyloon nu gaat ontbreken.

7746e1ed8674d8b8219f34d0899c391f.jpg


Ik was begonnen met alle antennes te bouwen die voorzien waren, hier zijn het er dus nog tien. Let op de geperforeerde bodemplaat, er is geen voorziening om de antennes neer te kantelen, dit stuk wordt plat op de catwalk gekleefd.

dfb8ba4a4013d09abe24e9dd9aa47a33.jpg


Ze plooien heel makkelijk dicht.

cca4de7696d076a629a30058d2074e96.jpg


Dan komen deze ladders aan de beurt. Let op de aanhechtingspunten, ze zitten niet allemaal op dezelfde afstand en dat heeft een reden.

cf288733639cadfcd2a482f195b9d511.jpg


De ladders zijn hier dicht geplooid. Een van deze is niet nodig en die zou ik dus op de 5-inchers kunnen kleven, alleen is ze wat te kort om er voldoende stukjes uit te halen.

b93498590a6743b5d86de65d2b7bce84.jpg


Om deze ladders te bevestigen, moet je heel precies elk aanhechtingspunt op een dwarsprofiel van de pyloon kleven. Het buitenste stukje steekt net iets te ver uit, maar je kan de ladder niet naar binnen bewegen of je valt tussen de profielen.

ecbdef19ea414af76e77911b0baf506f.jpg


Dit plaatje toont hoe ik de standaard outriggers had bevestigd en toen zag dat de tiende pyloon niet nodig was.

b4fd9fdd8f2760e870ab18ae2c1ae42d.jpg


Dit zijn de afwijkende pylonen voor Hancock.

43921274313f5c6654d40629f5135b4c.jpg


Door de microscopische afbeeldingen van Pontos had ik deze stukken voor pylonen 2 en 5 gedeeltelijk juist en gedeeltelijk fout geplooid, maar de platformen zijn ondersteboven en tonen de posities van de steunribben. Toen heb ik alle plooien omgedraaid, waardoor ze uiteindelijk allemaal afbraken; ze waren nog steeds half fout. Zie het schema voor de juiste vorm. Al deze voorgevormde stukjes moesten dus ook nog eens opnieuw in elkaar gekleefd worden, maar die allerkleinste stukjes reling die ook mee omgeplooid moesten worden zijn voor de helft weggesprongen.

a3118a60a3f758ebdb10196021d6be6c.jpg


Hier is het nog steeds niet juist, de plaatjes achteraan moeten nog naar onder wijzen. Let op de verschillende outriggers. Momenteel heb ik alles aangepast en klaargelegd voor het moment waarop de hangars afgesloten worden.

fa53288f4cc5557f759b1cf45c2e39c4.jpg


Nu wordt de hijsinstallatie van de dekrandlift aan bakboord gebouwd. Dit is een opvallende constructie door de gradatie in de versterkingsdriehoeken voor de bevestiging van de hijskettingen, die je hier ziet bij CV32.

5cc2905f107faff80ca883caff66c499.jpg


Pontos heeft hier een heel fragiel frame voor ontworpen, dat reeds bij het ontbramen gedeeltelijk uiteenvalt. Er zijn namelijk perforaties in deze latten gemaakt en je moet die dan gaan omplooien.

8f271ed2984fe5a18e0ef2101486022f.jpg


In deze plooien moet je deze en nog een paar driehoeken plaatsen. ik heb niet alles tegelijk uitgesneden omdat er een paar nummers bij zijn die erg op elkaar gelijken. Gelukkig kan het frame hiermee op een vrij stevige manier gerepareerd worden. Het is wel belangrijk dat alle driehoeken mooi in de slotjes passen, om ze later aan de kettingen vast te kunnen lijmen.

83977a4c4e56c4c08159f9490457db63.jpg


Bij het omplooien hebben de ribben de neiging naar links of rechts af te wijken.

fc332bc43b4034bcf7a9702ef5d0e94a.jpg


Dit is de bedoeling om te maken.

fb441090febb78b8d86fbaa4ce504b61.jpg


De linkse en rechtse kettingkast heeft een verschillend ontwerp, je moet ze wel in een plooibankje steken want er is een heel smalle plooikant aan. Ook de kettingen worden omgeplooid.

46042b09b2a8ccafb0b0bf28adf77c5f.jpg


En ook deze zijn klaar om op de scheepswand te kleven. Er zit wat stress op om ze plat te krijgen, maar dat komt wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Wat een plooiwerk alweer maar wat mij bij jouw opnieuw opvalt is dat er nergens enig spoor van het gebruik van CA lijm te zien is.
 
Er komen meestal wel wat sporen op, want ik gebruik liever teveel lijm dan te weinig, maar die worden er meteen weer afgehaald.
 
Terug
Bovenaan