Nu de Columbia in ABSD-1 de laatste stadia binnen begint te lopen, waarbij het vooral nog om beschildering zal gaan, wordt het tijd om terug wat doosjes open te breken. Na mijn Japanse avontuur met de Zuikaku wilde ik opnieuw een grote carrier uitkiezen en mijn oog was een tijd geleden al gevallen op de Trumpeter Essex-klasse kits. Ik was er al eens eentje tegengekomen met extra vliegtuigsets erbij op een beurs van twee dagen en toen ik er 's anderendaags op af wilde gaan, overtuigd door de positieve review op Warships Forum (http://www.modelwarships.com/reviews/ships/cv/cv-09/350-trump/essex.htm, was hij natuurlijk al weg. Gelukkig lag de kit even later ook in de winkel om de hoek. Maar na het onderwerp bestudeerd te hebben, stelde ik vast dat er tussen de Essex-schepen onderling wel wat verschillen waren. Dat verschil merkte ik ook door de upgrade-sets van Pontos die er bestaan, daarvan zijn er drie verschillende varianten. Twee zijn voor zogenaamde short hulls zoals de Essex en de Yorktown, maar een derde is voor de long hull Ticonderoga. Daarom heb ik van de Aviation Megastore ook de Hancock gekocht, met als gevolg dat er ook een tweede Pontos set kwam. Ik wilde uiteraard ook een goed uitgebouwde airwing, want de luxe uitbreidingen van Pontos voorzien ook in de detaillering van een volledige bezetting. Daarom heb ik Ebay afgestruind en er was onder andere iemand in Frankrijk die zes sets Hellcat tegelijk verkocht. Ik heb ook nog ergens een setje Master torpedo's zoals op de Princeton opgehaald. Laten we nu eerst de bouwdozen van naderbij bekijken voor ik het over de rest zal hebben. Ik heb de inhoud van de Essex links uitgestald en die van de Hancock rechts, zodat je de overeenkomsten kan zien.
Je zult je wel afvragen waarom dit topic 2 van deze schepen bevat, terwijl eentje al genoeg werk is om 10 bladzijden te vullen. Ik denk dat ik door sommige bouwstappen gelijk uit te voeren, me tijd kan besparen, zoals het schilderen van de airwing, de figuren of het uitzagen van de hangarpoorten die dicht gegoten zijn (het ene minpunt van deze kit). En het zal dus mogelijk zijn per bouwstap de verschillen te vergelijken.
CV-9 Essex:
CV-19 Hancock:
Bij deze laatste heb ik de verfschema's doorgehaald omdat Trumpeter die van een verkeerd schip heeft weergegeven. Ik vond dit schema wel terug op een zusterschip maar de Hancock heeft deze nooit gedragen. In plaats daarvan ga ik ze schilderen in wat ik als een van de fraaiste camo-patronen uit de oorlog beschouw:
De linkerflank van het schip is als het ware een trompe-l'-oeuil geworden. Nu beide dozen tegelijk open liggen, kunnen de verschillen tussen een korte en lange romp goed vergeleken worden.
De romp van de CV-9 bestaat uit 1 ononderbroken stuk, terwijl er bij CV-19 de afzonderlijke rechte boeg uit de Ticonderoga-kit toegevoegd is. Daar zal dus een naad weggewerkt moeten worden. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ze nu als waterlijnmodel uit ga voeren, of dat ik er eentje op een voetstuk zet. Het valt wel op dat beide kits een ander voetstuk bevatten.
In tegenstelling tot wat je zou denken, is het vliegdek van een long hull Essex dan weer korter dan zijn voorganger, want de langere boeg werd vooral benut om hier extra 40mm luchtdoelgeschut op te installeren en de vuurcirkel daarvan beperkte het dek wat. Op 1/350 is dat een centimeter verschil, maar ook het achterste dekdeel is ingekort in het model. Ik weet dat er van Pontos instructies zijn om de achterste vliegtuiglift uit minstens een van de modellen te verplaatsen.
Ik dacht dat ik ook een foto van de Trumpeter vliegtuigkits had genomen, maar in feite heb je de inhoud van deze al gezien bij de scheepskits. Opvallend daarbij was, dat de short hull maar drie sets van vier vliegtuigen kreeg en de long hull vier sets. Hier krijg je nog eens van mijn F4U Corsair set de details; dit setje had ik al jaren voordat ik over de Essex had gedacht, maar het bleek niet bruikbaar voor de Princeton met zijn typische brullende Hellcats. Dan zijn er nog drie doosjes Helldivers, want ik weet niet of de Dauntless van bij de Essex van enig nut zullen zijn. Laat ik deze post al maar plaatsen, dan kan ik in de volgende de upgrades tonen.