Hoofdsponsor

1/24 clyde puffer morningstar

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
Mooie bouw en interessant om te volgen.
Modelbouw van een hoger niveau. Het moet veel voldoening geven om de Morningstar op het einde zelfstandig te zien varen. Top !

heden kan het hoofdstuk elektronica als voltooid beschouwd worden.
3 servo's : sturen, stoomfluit en stoomkraan
Verder is er nog een gasklep ( propaan brander) die automatisch sluit bij het wegvallen van het signaal of via een schakelaar op de zender kan bediend worden.
Natuurlijk zit er een top en hek licht op evenals de bijhorende rode en groene verlichting.

Tijdens het testen op de werktafel bleek de roer bediening via de ketting toch niet zo soepel te lopen als ze met de servo bediend werd.
Na wat gepuzzel besloten de roer hevel via een bowden kabel te bedienen die onder het dek doorloopt en de ketting enkel voor de illusie te plaatsen. Heb meteen voor een maatje zwaarder gekozen daar dit er realistischer uit ziet ( tijdens het testen met de hand was gebleken dat een dunnere ketting soepelder liep als de ketting volgens schaal berekening)

Ik kan beginnen mijmeren over het laatste werkje aan de romp. Deze er wat natuurlijker vuil en oud laten uitzien ipv net uit de scheepswerf. Maar er blijft natuurlijk ook nog de afwerking van de stoommachine.

op de foto:
het elektronica rekje en de roer bediening, hier nog via een ketting

47 (1).jpg

de ketting enkel voor de illusie, de bowden kabel zie je enkel aan de servo waarna hij onder het dek verdwijnt , verder word hij aan het oog onttrokken door het bankje op het achterschip.

48.jpg
49 (1).jpg49 (2).jpg

Blijft er nog de verlichting

49 (4).jpg49 (3).jpg

En als laatste de 2servo's en gasklep die bij op de stoommachine moeten gemonteerd worden , allen met een stekker verbinding om te kunnen loskoppelen voor het uitnemen van de stoommachine.

49 (5).jpg
tot later, Marc

Was ik mee begonnen maar omdat ik geen vernis had aangebracht op de vorige laag liep uiteindelijk alles door elkaar en was het zulk een smosboel dat ik alles er terug heb moeten afhalen tot op de rode verf , nu staat er alleen het vuil terug op en moet er denk ik eerst een laagje vernis over voor de volgende laag erover kan. ( zo herinner ik me het nu toch )

Ook hier weer "even" bij gelezen, wat een prachtscheepje.
Zou die graag echt zien varen dus bij gelegenheid......

Fred

Terug
Bovenaan