Hoofdsponsor

1/24 Citroën Typ H.

Schaal 1/24 - 1/25
Tx Pascal.

Tijd om de flanken te monteren:

Flank L.jpg

Flank R.jpg

Eerst een halve linkse, dan een volle rechtse en beiden worden samengehouden door het achterstuk.
Een beetje hulp van wasknijpers en Berna klemmen is welkom.
 
Ziet er een leuk model uit om te bouwen, ik denk niet dat ik er ooit in ééntje in aluminiumkleur gezien heb overigens.
 
Word best mooi in de aluminiumkleur.
Marc S.
 
Knap werk Erwin ze zijn bijna zo succesvol als de VW busjes he ze hebben hun charme en je begint ze terug meer en meer in het straatbeeld te zien ( foodtruks , rijdende Discobar of frituurtjes )
 
Weer eens wat anders aluminium voor dit soort voertuigen en kan prima vind ik :)

Zit er een beschadiging in de lak boven de deur?
 
We konden niet blijven stilzitten, het leven en de modelbouw gaan door ...

Daarom dus verder gewerkt aan de Typ H in afwachting dat we de Dorchester letterlijk op zijn wielen krijgen.

Bekijk bijlage 424184

Eerst en vooral het interieur van het voertuig geschilderd. Ik gebruikte hiervoor een bus velgenverf van Motip dat ik hier nog staan had.
Mijn collectie metalen Typ H koekendozen heeft mij hierbij wat geholpen vermits ik de te gebruiken stickers eens voor de verschillende kleuren van Typ H's gehouden heb. Uiteindelijk kwam dit het beste uit op een aluminium kleurig voertuig.

Bekijk bijlage 424185

Daarna was het tijd aan de interne wielkasten. Bij deze aan de linkerzijde moet het reservewiel eerst geplaatst worden.
Alle stukken passen perfect maar voor alle zekerheid toch een paar wasknijpers er op gezet.

Bekijk bijlage 424186

Geen cabine zonder dashboard. Je hebt keuze uit 2 types snelheidsmeter en ik verkoos de jongste versie omdat de truck een voorruit heeft uit één stuk en dus tot een latere versie behoort.

Bekijk bijlage 424187

Daarna werd de cabine geplaatst met opnieuw een prima aansluiting van de stukken. De prijs van de kit uit zich in de kwaliteit van de stukken.

Bekijk bijlage 424188

De cabine vooraan. Hier komt later nog een onderdeel met daarop een radiator.

Wordt vervolgd...
Hallo Erwin. Ik zie dat de kwaliteit van deze Ebbro kit veel beter is dan de Heller bouwdoos die ik indertijd gebouwd heb.Is dit de versie voor de Calvados? Willy.
 
Iedereen bedankt om te volgen.
@ Willy: ja dat is deze kit.
 
Heb ze gezien in die kleur en gaat knap zijn.
 
vind het knap dat je de aluminium zo strak gekregen hebt op het ganse voertuig.
Ben wel benieuwd naar het eind resultaat.
 
De Citroën krijgt nu onze volle aandacht, mijn tafel moet vrij voor nieuwe projecten.

Eerst en vooral de andere body panelen geplaatst en het dak.

Body 1.jpg

Body 2.jpg

Enkel aan de achterzijde was wat filler nodig. Ondertussen ook de opstapjes achteraan geplaatst.
Hij kan nu naar de spuitafdeling.
 
Ziet er goed uit... eerlijk gezegd zou ik het niet kunnen laten om er één of andere foodtruck van te scratchen als ik die kit had.
 
Begint vorm te krijgen en blijf het een mooi camionette vinden.
 
Het is en blijft voor de iets ouderen onder ons toch nog altijd nostalgie (ijswagens ,soepboer )een pracht wagen,ik zie ze nu regelmatig overal opduiken als jenever of andere drank bar....je bent weer goed bezig dat is een feit.
 
Wel Rudi, volledig gespoten ziet ie er nog beter uit:

Paint 1.jpg

Paint 2.jpg

Ben heel tevreden van die Motip Wheelspray en het droogt nog vlug ook.
Enig minpuntje, maar dat geldt voor veel andere verven ook, is dat je best de verf terug verwijderd van die oppervlaktes welke moeten verlijmd worden.

Tevens al een eerste poging ondernomen om enkele reclames aan te brengen op de achterpanelen.

Paint 3.jpg

Het is net als bij een Ju 52, niet gemakkelijk om die stukken papier aan te brengen op die geribde oppervlakte. Vermits het een etiket is en dus papier (geen decal), kan je geen hulpmiddelen gebruiken zoals Sol en Set.

Morgen hopelijk de zijkanten onder handen nemen.
 
Was het etiket fotokopiëren op decalpapier geen gemakkelijker oplossing geweest Erwin ?

Of nog een andere methode was misschien, indien je twee van die golfplaatjes hebt ze eerst gebruiken om het etiket (licht bevochtigd) er tussen in model te drukken.

Het ziet er anders wel heel goed uit moet ik zeggen.
 
@ Dany: Was een optie geweest maar probeer het liever eerst met het origineel materiaal. Heb al een test gedaan op het papier wat betreft het aanbrengen van een laag glanslak en dat was positief. Kan ze dus verzegelen als het nodig is.
Wat het inwrijven betreft gebruik ik de achterzijde van een gebogen pincet om in de groeven te glijden.

@ Pascal: Tx, blij dat je het goed vind.

Deze avond de stickers (want het zijn geen decals) aangebracht op de flanken na eerst en vooral mijn Missus Boss (echtgenote) te hebben geraadpleegd wat betreft hun opstelling. Beetje discussie want ik wou per sé het woord Calvados op beide flanken hebben omdat deze in de etalage zal belanden.

Decal 1.jpg

Decal 2.jpg

Decal 3.jpg

Decal 4.jpg

Decal 5.jpg

Heb gehoord dat het morgen weer gaat regenen. Misschien ideaal om een poging te ondernemen deze morgen af te werken.
 
Ik beschouw de Citroën Typ H (tijdelijk) als afgewerkt. Tijdelijk want bij het monteren van de reflectoren achteraan is er één weggesprongen op mijn werktafel en ik heb dit tot nu nog niet teruggevonden. Indien nodig zal ik het vervangen door andere.

Er was geen zon vandaag maar toch en eindfoto's buiten genomen.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Mijn conclusie van deze kit:
- Duur model van Ebbro in vergelijking met deze van Heller maar veel vlotter om met te werken.
- Alles past zonder veel moeite maar de pasgaten zijn heel nauw, een beetje verwijden is aangeraden.
- Heel mooie set ramen en lichten maar deze laatsten verf je beter aan de binnenzijde alvorens ze te plaatsen.
- Het geel van de koplampen heb ik zelf aangebracht, is een typisch Franse toets.
- Het model leent zich zeker om open gepresenteerd te worden doch vermits deze waarschijnlijk in een vitrine gaat terechtkomen is het beter alles gesloten te houden. Ben eens benieuwd hoe lang de achteruitkijkspiegels er gaan op blijven staan.

Bij deze is model 25 van 2021 afgewerkt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan