Hoofdsponsor

1/24 Citroën Typ H.

Schaal 1/24 - 1/25

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Deze maal geen papieren Citroën maar een plastieken versie op schaal 1/24.
Bouwdoos Ebbro van een Type H in uitvoering crèpe mobile, een foodtruck die de typische Franse pannenkoeken of "crèpe's" aanbied.

Boxart.jpg

Ebbro is veel duurder dan de versie van Heller (die ik liggen heb maar nog niet gebouwd) doch er steekt geen motor in.
Deze versie van een Crèpe Mobile is echter enkel van toepassing op de decals want er steekt geen extra interieur in het voertuig en het grote luik aan de linkerzijde kan niet open.

Decals.jpg

De decals die niet zullen gebruikt worden.

Instructions.jpg

De instructies zijn duidelijk en men ziet dat er wel oog is voor detail in het algemeen.

De onderdelen zijn gegoten in een verschrikkelijk geel plastiek:

Parts1.jpg

Parts2.jpg

Parts3.jpg

Parts4.jpg

met uitzondering van de delen van het chassis die in zwarte plastiek zijn. Ook de zetels met hun frame zijn zwart.
De opstaptrede (links onder op de foto) komt in gechromeerd metaal.

Waarom dit voertuig om het jaar met af te sluiten? (bouw 25 van 2021)
Wel, ik heb aan mijn calvados leverancier in St.-Laurent-sur-Mer (Normandië) beloofd om dit voertuig te bouwen met hun logo's op. Eerder had ik al eens een papieren versie voor hen gebouwd en deze staan mooi te pronken in hun winkel maar ze zijn te klein om duidelijk te zien en daarom gaan we een maatje groter.
De decoratie zal vervaardigd worden van de etiketten op hun flessen waarvan ik er een aantal meegekregen heb voor gebruik op dit model.

Waarom bouw ik deze nu?
Omdat ik begin volgend jaar zal betrokken worden bij een tweetal projecten (waarover later meer uitleg) en ik vrees dat die veel tijd zullen opslorpen waardoor deze bouw zou uitgesteld worden.

Geef toe: het moet niet altijd militair zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel succes, hoop dat het je naast de etiketten en het bouwplezier ook een echte fles oplevert ;)
 
Leuk project. Maar als je de uitvoering van de kit zelf niet maak en er is geen interieur waarom dan die dure Ebro kit?
 
Het moet inderdaad niet altijd militair zijn en volg dit toffe project.
 
Zeker en vast Rudy het was voor ons ( kinderen ) feest als de Mickey door de straat kwam ze hadden ook een lekker ijssalon met achteraan een groot aquarium met vissen in zout water en dat was volgens de baas zeer moeilijk te houden , waar is die tijd he
Erwin mooi ben echt weeral een en al kijkbeest succes ermee
Marc
 
Bedankt voor de reacties.

@ Ron: Eerlijk gezegd was deze kit voor mij een miskoop. Ik heb ook de Ebbro Mobile Kitchen met volledig interieur en dacht dat deze ook zo was. In de Heller kit kan je de H maken met dubbele voorruit en de Ebbro Mobile Kitchen is er één met een voorruit uit één stuk. Twee verschillende types is goed genoeg en dus is deze gele wat mij betreft heel geschikt voor dit project.
Duurder? Ja en als er een lekkere fles calva in ruil komt ben ik al dik tevreden maar dit hoeft zelfs niet want door de jarenlange vriendschap heb ik, mede door hen, al kunnen deelnemen aan evenementen waar ik anders misschien geen weet van had gehad. En zolang ik in Normandië in de periode rond 6 juni daar de kans toe krijg ben ik een gelukkig man.
 
Looks like a better build than the Heller kit , don’t like the transparent doors on the heller
 
Deze maal geen papieren Citroën maar een plastieken versie op schaal 1/24.
Bouwdoos Ebbro van een Type H in uitvoering crèpe mobile, een foodtruck die de typische Franse pannenkoeken of "crèpe's" aanbied.

Bekijk bijlage 423964

Ebbro is veel duurder dan de versie van Heller (die ik liggen heb maar nog niet gebouwd) doch er steekt geen motor in.
Deze versie van een Crèpe Mobile is echter enkel van toepassing op de decals want er steekt geen extra interieur in het voertuig en het grote luik aan de linkerzijde kan niet open.

Bekijk bijlage 423965

De decals die niet zullen gebruikt worden.

Bekijk bijlage 423966

De instructies zijn duidelijk en men ziet dat er wel oog is voor detail in het algemeen.

De onderdelen zijn gegoten in een verschrikkelijk geel plastiek:

Bekijk bijlage 423967

Bekijk bijlage 423968

Bekijk bijlage 423969

Bekijk bijlage 423970

met uitzondering van de delen van het chassis die in zwarte plastiek zijn. Ook de zetels met hun frame zijn zwart.
De opstaptrede (links onder op de foto) komt in gechromeerd metaal.

Waarom dit voertuig om het jaar met af te sluiten? (bouw 25 van 2021)
Wel, ik heb aan mijn calvados leverancier in St.-Laurent-sur-Mer (Normandië) beloofd om dit voertuig te bouwen met hun logo's op. Eerder had ik al eens een papieren versie voor hen gebouwd en deze staan mooi te pronken in hun winkel maar ze zijn te klein om duidelijk te zien en daarom gaan we een maatje groter.
De decoratie zal vervaardigd worden van de etiketten op hun flessen waarvan ik er een aantal meegekregen heb voor gebruik op dit model.

Waarom bouw ik deze nu?
Omdat ik begin volgend jaar zal betrokken worden bij een tweetal projecten (waarover later meer uitleg) en ik vrees dat die veel tijd zullen opslorpen waardoor deze bouw zou uitgesteld worden.

Geef toe: het moet niet altijd militair zijn.
Ben zeker dat je met deze Ebbro kit veel minder problemen zal hebben dan ik met die kit van Heller. Succes. Willy.
 
Bedankt voor de reacties.

@ Ron: Eerlijk gezegd was deze kit voor mij een miskoop. Ik heb ook de Ebbro Mobile Kitchen met volledig interieur en dacht dat deze ook zo was. In de Heller kit kan je de H maken met dubbele voorruit en de Ebbro Mobile Kitchen is er één met een voorruit uit één stuk. Twee verschillende types is goed genoeg en dus is deze gele wat mij betreft heel geschikt voor dit project.
Duurder? Ja en als er een lekkere fles calva in ruil komt ben ik al dik tevreden maar dit hoeft zelfs niet want door de jarenlange vriendschap heb ik, mede door hen, al kunnen deelnemen aan evenementen waar ik anders misschien geen weet van had gehad. En zolang ik in Normandië in de periode rond 6 juni daar de kans toe krijg ben ik een gelukkig man.
Ach kan weleens gebeuren dat je een miskoop heb en inderdaad zoals ik lees maak het ook niet echt uit in dit geval :giggle:
 
Deze zal ik ook volgen, ergens wel jammer dat er geen gescratchte keuken in komt, maar we kunnen niet alles hebben wat we zouden willen hé. :-)
 
We zijn gestart met het chassis en de ophanging.

Step 2.jpg

Stap 2: Het plaatsen van de halve motor op het chassis.

Step 3 & 4.jpg

Stap 3 en 4: het plaatsen van de ophanging voor en achter. Achteraan is het eerder een stijve achteras maar het zou kunnen dat Coachke mij hierop zal corrigeren. :winking::-)
 
Als ik dat zo zie, lijkt dat nog een redelijk grote motor te zijn in die "H"'s, ik stelde me daar altijd een veel kleinere motor bij voor... niet veel groter dan die van een 2CV.
 
Als ik dat zo zie, lijkt dat nog een redelijk grote motor te zijn in die "H"'s, ik stelde me daar altijd een veel kleinere motor bij voor... niet veel groter dan die van een 2CV.
Hallo Dancooper ,de motor van de H is de motor van de Traction Avant. Willy.
 
Dat wist ik dus ook al niet, weer iets bijgeleerd se :)
 
Beetje verder gewerkt, kon niet beslissen in welke kleur ik hem ging spuiten. Denk dat ik toch maar ga gaan voor de aluminium versie.

Foto's genomen volgens het werken in stappen zoals op het bouwplan.

Step 5 Exhaust.jpg

Stap 5: Plaatsen van de uitlaat.

Step 6 Floor.jpg

Stap 6: Bodemplaat.

Step 7 Seats.jpg

Stap 7: Pedalen, versnelling en handrem en de beide zetels.

Wordt vervolgd.
 
Stoelen zien er gedetailleerd uit.
 
Die typische bestelwageninterieurs uit die tijd... ik zie ze nog voor me, ook al was ik toen nog heel jong.
 
We konden niet blijven stilzitten, het leven en de modelbouw gaan door ...

Daarom dus verder gewerkt aan de Typ H in afwachting dat we de Dorchester letterlijk op zijn wielen krijgen.

Interior painted.jpg

Eerst en vooral het interieur van het voertuig geschilderd. Ik gebruikte hiervoor een bus velgenverf van Motip dat ik hier nog staan had.
Mijn collectie metalen Typ H koekendozen heeft mij hierbij wat geholpen vermits ik de te gebruiken stickers eens voor de verschillende kleuren van Typ H's gehouden heb. Uiteindelijk kwam dit het beste uit op een aluminium kleurig voertuig.

Wielkasten.jpg

Daarna was het tijd aan de interne wielkasten. Bij deze aan de linkerzijde moet het reservewiel eerst geplaatst worden.
Alle stukken passen perfect maar voor alle zekerheid toch een paar wasknijpers er op gezet.

Dashboard.jpg

Geen cabine zonder dashboard. Je hebt keuze uit 2 types snelheidsmeter en ik verkoos de jongste versie omdat de truck een voorruit heeft uit één stuk en dus tot een latere versie behoort.

Cab fitted.jpg

Daarna werd de cabine geplaatst met opnieuw een prima aansluiting van de stukken. De prijs van de kit uit zich in de kwaliteit van de stukken.

Cab front.jpg

De cabine vooraan. Hier komt later nog een onderdeel met daarop een radiator.

Wordt vervolgd...
 
Proper bezig .
Derde foto is lust voor het oog.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan