Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Bedankt voor de feedback mannen, en ja hoor huubvc tot voor kort was ik machinist (eigenlijk ben ik het technisch gezien nog steeds) maar het traject waar dit machientje reed ken ik helaas (amper nog) uit de oude westerns met John Wayne en Clint Eastwood :laugh:

Dit model, zoals het nu is, zou ik gewoon zo laten op rails en dwarsliggers.
Je kan de rest van de plaat bestrooien met zand of koffiegruis, er hier en daar een tint in aanbrengen om wat kleurverschil te bekomen en eventueel een paar plukjes (woestijn)gras maar meer niet.

Dat was eigenlijk exact wat ik in gedachten had Erwin alleen heb ik een beetje mijn twijfels aan die keien op de voorgrond (te veel ? te regelmatig verdeeld ? te dicht bij het spoor ?) en heb ik ook niet het geschikte ballast (te fijn) al kan ik daar nog mee weg komen door weer wat woestijnzand over de ballast aan te brengen (vanwege de wind)...

Iemand ervaring met dit product, ik heb het net ontvangen (in combinatie met wat plukjes (helaas te groen) gras.

 
Geen dio gewoon zo presenteren het is geweldig zo
Marc
 
Geen dio gewoon zo presenteren het is geweldig zo
Marc

Bedankt Marc, en een dio was ik echt niet van plan hoor, daar heb ik veel te weinig kaas van gegeten, da's punt één, en punt twee is dat een diorama voor een model van die afmetingen ook echt veel te groot zou zijn voor onze bescheiden woonst maar ik wilde aan de andere kant ook niet gewoon het model op een kale houten plank plaatsen vandaar dus gewoon wat "zand" (een heel groot deel van het traject van dit machien liep immers door de woestijn), wat rotsjes en een paar sprietjes gras om het geel/oranje te breken... al lijkt me dat blauw rood en zwart gedrocht ook al voldoende kleur te breken eigenlijk.
 
Ik veronderstel dat het AK product pastels zijn?
Ik hou voor het aanbrengen van pastels enkele oude borstels opzij, deze waarvan de haren al naar buiten draaien en waar je toch niet meer met kan schilderen.
Mijn werkwijze: borstel in poeder doppen, even afkloppen en daarna al doppend aanbrengen op de gewenste plaats. Het teveel met de borstel opnemen en elders aanbrengen of gewoon wegblazen. Normaal gezien moet je dan de pastels fixeren met "pigment fixer" maar dat is niet altijd nodig.
 
Neen Erwin het is geen poeder, wanneer je zo'n pot opent ruikt het eerst en vooral niet echt aangenaam, en het lijkt op iets wat "geschift" is, het is dus wel min of meer vloeibaar, maar met een korrelige structuur.
Ondertussen heb ik dit filmpje erover gevonden :

hmmm, die gebruikt natuurlijk wel twee verschillende kleuren ervan, terwijl ik er maar ééntje heb, nu ja, ik zie wel hoe het gaat... maar dat zal eerst en vooral voor morgen zijn.

Wellicht kan ik met AB ook nog wat variatie aan kleur aanbrengen, al heb ik daar zoals reeds gezegd weinig of geen ervaring in wat ondergrond betreft.
 
Laatst bewerkt:
Wel, we zijn dus weer een nieuwe ervaring rijker ...

mini-IMG-0362.jpg

mini-IMG-0364.jpg

mini-IMG-0363.jpg

Als het echt voor een diorama ware geweest zou ik niet tevreden zijn geweest met het resultaat, maar voor een display vind ik het nog meevallen.
Er moet natuurlijk nog hier en daar wat "geblend" worden, bovendien moet de ballast en de rails er nog op, maar dat komt wel goed.
 
Goede setting en minder is meer in deze.
 
Ja mensen, ik had al eens gezegd dat deze bouw "officieel" klaar was, maar dat was eigenlijk enkel het geval voor de loc, niet voor de "presentatie".
Tevens had ik ook al eens een paar rails gemaakt uit scrap karton... maar die vond ik toch een beetje al te grof (dwz de afmetingen, alhoewel nauwgezet gevolgd klopten niet naar mijn gevoel), dus had ik bij onze Poolse drukker een setje besteld met lasergesneden stukken om de rails en dwarsliggers te maken.

De laatste paar weken heb ik het echter verschrikkelijk druk gehad omdat ik weer fulltime aan het werk ben gezet door de Belgische Spoorwegen (tijdelijke functie als... "locomotiefpoetser") en fysiek ben ik gewoon kapot wanneer ik klaar ben.
Dus vandaag een dagje verlof gevraagd en gekregen en wat doet men dan... ja ja met dwarsliggers en spoorstaven zeulen :O

De onderdelen van de kit :

mini-IMG-0386.jpg

Hoe zit zo'n spoorstaaf uit een kit in elkaar :

mini-IMG-0388.jpg

En de staven en dwarsliggers bij elkaar :

mini-IMG-0387.jpg

Nu zien die er natuurlijk nog niet uit zoals ik zou willen omdat deze kits gebaseerd zijn op de Europese spoorwegen uit de eerste helft van de 20ste eeuw, terwijl de Jupiter een halve eeuw eerder tufte aan de andere kant van de grote plas.

Wat is dan het grote verschil ?

Niet de rails, er zal wel een verschil geweest zijn, maar in weze zijn rails uit alle tijdperken en locaties toch zo goed als hetzelfde, het grote verschil zit em eerst en vooral in de vorm van de dwarsliggers (wij zeggen eigenlijk "biels"), ten tijde en ter plaatse van de Jupiter hadden die slechts twee echt effen vlakken, namelijk boven- en onderkant, de andere kanten werden ruw gelaten.
Maar het allergrootste verschil was de bevestigingsmethode tussen rail en dwarsligger.
Zoals je misschien kan zien op de foto staan er lijntjes op de dwarsliggers, daar komen volgens de kit rechthoekige plaatjes op (waarop weer lijntjes staan om bouten aan te brengen) waarop de rails met behulp van bouten bevestigd worden (ondertussen anno 2021 zijn ook deze alweer vervangen door een soort clips overigens).

Ten tijde van de Jupiter werden de rails rechtstreeks op de dwarsliggers "gespijkerd" met dit soort spijker :

railroad-spike-32.jpg

Daar moet ik nog een oplossing voor vinden maar morgen zal ik alvast een aanvang maken aan het enigszins naar mijn smaak brengen van de dwarsliggers.
 
weeral iets bijgeleerd tof , wij vinden dat allemaal normaal he een trein rijd op sporen maar hoe of wat ermee gebeurt dat is natuurlijk een andere vraag he en zo is dat met vele zaken die de mens normaal vind en toch heel wat meer is
Dany dat heb je toch weer knap opgelost met de rails ben natuurlijk uiterst nieuwsgierig naar het verdere verloop
Succes
Marc
 
Serieus mooie trein geworden Dany, te lang geleden dat is was komen kijken :cry:

Fred
 
Ik heb deze op de achtergrond gevolgd en ziet er goed uit. Wat je ondergrondje betreft ach de trein heeft niet veel nodig die trek toch al de aandacht van de kijker.

Dat spul wat je heb gebruikt is volgens mij gewoon Porion met een kleurtje erdoor dat gebruikte ik vroeger altijd voor mijn ondergrondjes als basis.
 
Bedankt Fred en Ron.

Ja, het leven loop helaas niet altijd zoals we zouden willen hé, zo ben ik momenteel ook een beetje op de dool bij de nmbs, wat inhoud dat ik als ze me binnen de twee jaar geen geschikte post kunnen vinden, op ziektepensioen gezet zou worden... tja, dan mag ik meteen naar de voedselbank en het ocmw ipv naar een modelbouw winkel.

Maar ik moet nog steeds eens zien om die sporen deftig te maken voor dit treintje... nu de loc zelf helemaal klaar is lijkt het niet meer te vlotten om iets met de presentatie te doen.
 
Wel... hier ben ik nog eens, in mijn voorlaatste post had ik het dus over dwarsligger... nu is er natuurlijk in iedere groep wel één of andere dwarsligger aanwezig, die vaak gewoon genegeerd wordt door de rest van de groep :winking:
Bij de spoorweg hebben we echter heel wat dwarsliggers nodig, anders blijven onze rails niet netjes liggen om er een treintje overheen te laten rijden.
Zoals eerder geschreven zijn de aftermarket dwarsliggers (of "biels") in blanco karton, niet bepaald overtuigend realistisch, dus gaan we aan het experimenteren tot een gewenst resultaat :



Even wat uitleg bij bovenstaande foto :

-Als eerste zien we het blanco exemplaar zoals geleverd, maar wel voorzien van een laagje houtlijm...
-Daarna heb ik met behulp van mijn rilnaald groeven in de lengte getrokken om een houtnerf te simuleren,
-Waarna de dwarsligger een eerste laagje verf ontvangt ; IDF Israeli Sand,
-Na droogtijd gevolgd door een wash met Dark Grey,
-En een drybrushing met Light Brown en Wood.

En dat X aantal keer herhalen natuurlijk :-)
 
Bij gelezen en het hout ziet er zeer goed uit (y) bravo.
 
Het resultaat mag er zijn, mooie dwarsligger, ik hoop dat je ze allemaal gelijktijdig hebt gedaan :)
 
Het resultaat mag er zijn, mooie dwarsligger, ik hoop dat je ze allemaal gelijktijdig hebt gedaan :)
Niet helemaal, maar ze hoeven ook niet allemaal identiek te zijn hoor, in het echt zit daar ook een zekere schakering, de ene werd (toen het nog houten exemplaren waren) al wat vroeger vervangen dan de andere, maar veel verschil zit er toch niet in.

Het was ook de eerste keer dat ik zoiets probeer btw.
 
fDat gaat hier goed komen.
Daar ben ik ondertussen ook al van overtuigd geraakt Erwin :-)

Ik ben nu zelfs al aan het delibereren wat het volgende (papier)project wordt, een Bulgaarse (grote stoomloc uit de stash), een vliegende boot op schaal 1/33 uit stash of een WW I slagschip (nog niet in de stash)... misschien kunnen de lezers ook eens hun mening geven daarover :winking:
 
Neem maar iets uit de stash, mag niet te groot worden zoals bij mij.
Een Bulgaarse loc ken ik niet maar je hebt nu juist een loc gebouwd, misschien tijd om eens af te wisselen met een vliegende boot of is het een vliegboot?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan