Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Bedankt Erwin, deze laatste foto is eigenlijk slechts een "dry fit" hoor, want aangezien het echt hout is, en ik niet de hele kliek op de bunker wil kleven doe ik het slowly...
Morgen zal ik wel zien hoe ik verder ga... misschien nog wat tender, misschien nog wat loc...
 
Dit is goed gevonden en gaat wederom knap zijn.
 
Zo, mannen hier zijn we weer terug met een kleine update.

Gisteren heb ik niet kunnen snipperen, maar vandaag heb ik dan een (weliswaar klein) tandje bijgestoken.

Eerst een beetje kleppen en kraantjes :

mini-IMG-0325.jpg

Om daarna de grote lantaarn aan te pakken, is een beetje een nauwkeurig werkje maar het valt eigenlijk wel nog mee :

mini-IMG-0326.jpg

En bijna klaar ermee :

mini-IMG-0327.jpg

Al bij al nam dit kleine beetje voortgang toch een goede vier uren in beslag.
 
Ahwel wat ik hier zie is echt de moeite en dat voor papier
Knap werk
Marc
 
Bedankt Marc maar we zijn er nog niet, hoewel er ondertussen niet zo gek veel stukjes meer in het boek zitten is er toch nog het één en ander die absoluut nog moet gebeuren en waar het eventueel fout kan lopen.

Maar goed, stapje voor stapje is er veel kans dat dit het eerste afgewerkte project in een heeeeeeele lange tijd kan worden.

Vandaag heb ik nog een klein beetje verder kunnen werken, met name aan de bevestiging voor de lantaarn, dit is dus echt wel een stuk (twee zelfs) waarvan ik niet zou weten hoe het te doen zonder lc-set, voor mij zou het alvast onmogelijk zijn om deze stukken netjes uit te snijden (hoewel ik het wel degelijk geprobeerd heb) :

mini-IMG-0328.jpg

Een eerste poging om de lc stukken (nadat ik dus merkte dat het voor mij onmogelijk was om de gedrukte onderdelen net uit te snijden) vond ik niet zo heel erg geslaagd :

mini-IMG-0329.jpg

De derde poging vond ik uiteindelijk acceptabel genoeg, de moeilijkheid lag er dus in de rode randen ; niet enkel de echte rand (de dikte van het materiaal) is rood, maar er moet ook een dun rood randje op het blauw komen... :

mini-IMG-0330.jpg

En uiteindelijk op de locomotief :

mini-IMG-0331.jpg
 
ook al steek je er heel wat tijd in, het resultaat is er wel, knappe dingen
 
Een nieuwe dag, en niewe update.

Vandaag heb ik maar weer eens aan de bedieningsinstrumenten gewaagd, een werkje waar ik eerlijk gezegd behoorlijk schrik voor had vanwege het vele "buizenwerk" waar bepaalde stukken op "zweven" en dat in een cabine waar je niet veel plaats hebt om te maneuvreren.
Ik had dus in een voorgaande post al een paar van de bedieningstoestanden getoond, maar die kon/durfde ik nog niet installeren zonder eerst nog de remkraan te maken.

mini-IMG-0332.jpg

De benodigde stukjes :

mini-IMG-0333.jpg

En het resultaat :

mini-IMG-0334.jpg
De hendel is een stukje tandenstoker die een beetje met een rond vijltje in model gebracht is en een laagje brown ink van het Game-gamma van Vallejo.

En na een paar uurtjes vloeken, sakkeren, haar krabben en nog wat messing verprutsen paste uiteindelijk alles zo ongeveer min of meer geloofwaardig in de stuurpost :

mini-IMG-0335.jpg

Zoals je misschien kan zien, heb ik twee kraantjes moeten slopen (achter de remkraan aan de rechterkant), deze zaten namelijk in de weg van de remkraan.
Ik vermoed dat de remkraan in kwestie wel degelijk op de replica staat omwille van voorschriften, maar niet aanwezig was op het origineel uit 1868 en dat deze op een andere manier remde.
 
Wel beste Dany ben altijd blij als ik iet zie verschijnen van u op het forum echt waar
Ik vind het gewoon knap wat jij hier doet , ik heb het ooit eens 2x geprobeerd iets in papier te snijden de papiermand was er zeer blij mee
Knapkerel
Marc
 
Ik blijf je werk zeker volgen, knappe vorderingen alweer.
 
Bedankt om (al dan niet geduldig) te blijven volgen mannen.

Ook vandaag zijn er weer een paar uurtjes aan dit model besteedt en het einde is nu echt wel in zicht.
Vandaag heb ik vooral (maar niet enkel) de bel aangepakt, ook weer zoiets dat ik op voorhand zonder veel zelfvertrouwen tegemoet zag, maar het is toch weer achter de rug.

Dit is de te volgen tekening om een bel (of klok) te verkrijgen :

mini-IMG-0339.jpg
n 113d heb ik achterwege moeten laten want de diameter van die ring was veel te groot en dat trok op niets, bovendien zie ik ook niet goed in wat die had moeten doen voor het uitzicht.

De conische rand van de klok moest zonder "lipjes" gekleefd worden omdat je uiteraard ook de binnenkant kan zien, dus het was even uitzoeken hoe ik dat het beste kon aanpakken...

mini-IMG-0338.jpg
Een oude knikker kwam hierbij van pas ^^

Aangezien de binnenkant van de klok nog wit was heb ik deze (weliswaar met een helderder kleur) bijgeschilderd :

mini-IMG-0340.jpg

Dan moest er ook nog een soort rekje gemaakt worden waar de klok in hangt :

mini-IMG-0341.jpg

En beide stukken samengevoegd geeft ons weer een onderdeel die morgen op de loc geplaatst kan worden :

mini-IMG-0342.jpg
 
ik bewonder altijd mensen die zoiets mooi rond in elkaar geplakt krijgen uit papier, van het vele snijwerk nog gezwegen.
 
Was een tijdje geleden en sta versteld wat je heeft bij gebouwd.
Mooie werkzaamheden weer en volg verder.
 
de bediening hendels en kranen kunnen me alvast bekoren, net zoals de bel. Prachtig gemaakt.
 
Dany, de klepel in de bel niet vergeten hé en ik veronderstel dat je gans op het einde er een touwtje zal moeten aanhangen dat naar de stuurhut loopt want die dingen werkten niet elektrisch.
 
ik veronderstel dat je gans op het einde er een touwtje zal moeten aanhangen dat naar de stuurhut loopt want die dingen werkten niet elektrisch.

Wel Erwin, de klepel hangt er niet in, maar een touwtje (met handgreep) is er ondertussen wel :)

Eerst een minuscule handgreep (6mm van een tandenstokertje) voorzien van een piepklein gaatje om een touw (naaigaren) in te kleven :

mini-IMG-0343.jpg

Van een kleurtje voorzien en op de juiste plaats bevestigd :

mini-IMG-0344.jpg

En aan de andere kant van de touw :

mini-IMG-0345.jpg

Verder stonden vandaag de steunen voor de railing op het programma, dat zijn er vier aan elke kant van de ketel.

mini-IMG-0347.jpg

En op hun plaats (weliswaar nog zonder de horizontale bevestiging) :

mini-IMG-0346.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er komt schot in en ziet er geweldig goed uit.
 
Veel zichtbare voortgang is er momenteel niet ; het meest zichtbare zijn de twee relingen aan beide zeiden van de ketel, en wat lager op de geleideres van de slede nog aan elke kant twee smeerpotjes.
De andere werkzaamheden hebben zicht onderaan de vuurkamer afgespeeld en zijn zo goed als onzichtbaar wanneer de machine op zijn wielen staat.

mini-IMG-0348-LI.jpg
Omcirkeld zijn twee van de vier smeerpotjes.
 
Vandaag is er een echte mijlpaal bereikt in deze bouw ; het locomotief-gedeelte is nu volledig afgewerkt, morgen zal ik wellicht de laatste hand kunnen leggen aan de tender.
Het waren slechts een paar details die nog ontbraken aan de locomotief, een paar handgrepen, de stoomfluit en de bediening van de stoomkleppen.

mini-IMG-0350.jpg

mini-IMG-0349.jpg

En ...

mini-IMG-0351.jpg
Helaas is het dak een heel klein beetje krom getrokken maar op de foto is het veel duidelijker zichtbaar dan in het echt dus lig ik er ook niet van wakker, temeer er nu toch niets meer aan te verhelpen is.
 
Heel mooi Dany en lig er inderdaad niet wakker van, ik doe het je niet na.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan