Hoofdsponsor

1/35 Centaur C.S.Mk.4 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey G,

Bij de volgende update zal het te zien zijn!

Groeten,
Swa
 
Ik heb het beloofde artikel niet weergevonden maar herinnerde mij dat ik er ooit iets over geschreven had waarbij ik hier de uitleg over de Centaur "Seawolf" in aan de Pegasus brug te Hermanville meedeel:

"De Centaur tank was één van die ontwerpen die, eens stukgeschoten, niet meer hersteld werd. De bruikbare onderdelen gingen in de loods met reservestukken maar de rest werd niet meer opgelapt (iets wat met de Sherman wel gedaan werd).
“Seawolf” heeft een nieuwe frontplaat opgelast gekregen en aan de lasnaad is te zien dat het hier om veldwerk gaat. De wielen van de tank tonen geen sporen van slijtage in tegenstelling tot de rupsbanden die dit wel vertonen.
En wie iets van tanks af weet en zeer aandachtig kijkt zal zien dat de ring waarop de toren draait, gespleten is. (niet zichtbaar op de foto's)

De tank is een restauratie project uitgevoerd eind 2000 in het Imperial War Museum te Duxford, Engeland en verscheept naar Hermanville.

Het chassis is afkomstig van een Cromwell (bull)dozer tank en sporen hiervan zijn nog steeds aan te treffen aan de voorzijde van het voertuig.
Wie voor de tank staat zal zien dat de toren beschadigd werd door de inslag van granaten doch op het chassis is niets hiervan te zien.
Deze toren is afkomstig van een Cavalier tank; zeg maar een ander type afgeleid van de Cromwell, welke gebruikt werd als schietschijf op een oefenterrein in Engeland en bijgevolg hierdoor beschadigd werd.

Eén chassis + één toren vormen een tank en het geheel heeft inderdaad het uitzicht van een Centaur tank. Breng daar nog wat opvallende beschildering op aan en je hebt inderdaad een blikvanger."


Voor alle duidelijkheid: ik heb dit niet uitgevonden, zo een grote tank expert ben ik nu ook niet. De schuine tekst is een vertaling van een artikel in een Engels magazine. Blijkbaar was er in 2000 bij zijn inhuldiging zelfs een plaat aangebracht waar de tank omschreven werd als zijnde een Churchull AVRE wat dus helemaal niet kan. Dit werd ondertussen rechtgezet. De tankbrug waarop hij staat is vermoedelijk na-oorlogs. De tank heeft niets met de verovering van de brug te maken, hij is enkel een blikvanger.
 
Erwin,

bedankt voor dit stukje geschiedenis en uitleg, ik had zelf ook al eens het net af zitten struinen en me was opgevallen dat er een en ander met het exemplaar in Hermanville niet klopte. Zo is dit ook weer een duidelijk verhaal, nogmaals dank.

Groeten,
Swa
 
Even een snelle update, ik had graag wat meer tussentijds laten zien maar ik heb een beetje met tijdgebrek te maken gehad. En als je dan eens tijd hebt dan is verder aan het model, om toch te trachten hem voor de 6de juni gereed te hebben (en anders maar later:nowink:).

Wat is er tot nu gebeurd:
Basiskleur gespoten Tamiya flat earth XF-52
Decals aangebracht, waarbij de overtollige film is verwijderd (hell of a job:wacko::@).
Tracks gespoten, behandeld met pigmenten en de loopvlakken ingekleurd met potlood.
Met pigmenten "modder" aangebracht op de spatborden en wielen.
Wash en drybrush aangebracht, begonnen met de pinwash.

Op dit moment zijn we bezig met het gereedschap, zeilen en dergelijke.
We gaan ook nog proberen er een drie-koppige bemanning bij te maken!
En verder natuurlijk proberen het model nog te vervolmaken.

Nu de pics:
Centaur26.png

Centaur27.png

Centaur28.png

Centaur29.png

Centaur30.png

Ik ben benieuwd naar jullie mening en je weet het, opbouwende kritiek is altijd welkom:laugh:.

Groet,
Swa
 
Swa,

Moeten de tracks niet wat meer doorhangen? Op de voorlaatste foto meen ik te zien dat de track "zweeft" boven het loopwiel.
Commentaar geven over iets waar ik niks van ken is natuurlijk niet echt gemakkelijk, maar ik heb nog een vraag: de kleur van die tracks, is die niet te egaal en hard? Het komt mij niet realistisch over, pas op, nogmaals als niet-kenner.
De modder daarentegen, die vind ik super met die pigmenten.
 
Ik denk dat je hier een erg mooie Centaur wegzet ! De tracks, tja, ik zou precies net iets minder roodachtig gaan, wellicht iets bruiniger/okeriger voor wat meer roestvariatie.
Maar dit kunnen de foto's zijn, ik weet één ding : I just like it a hell of a lot !
 
Hey Swa,

Ik vind hem er heel goed uitzien :).

De tracks lijken mijn inziens perfect voor een Centaur, niet méér laten doorhangen :nowink:...
Enkel de kleur, zoals GUnit aanhaalt, een beetje te rood...
Ook de kleur van de tank ziet er goed uit, maar waren ze op D-day niet groen? (ik weet het niet hoor, is eerder een vraag ;) )

Nu nog mooi verweren...

Grtz,
Beyond
 
Swa tot hier toe ziet hij er weer zeer netjes uit.

Misschien nog een tip voor je tracks, je kan de raak vlakke aan de buitenkent van je track nog een beetje nagaan met een grafietpotlood.
 
hey mannen bedankt voor jullie commentaar, daar kan ik weer wat mee!

De doorhanging van de tracks ga ik zo laten, gezien de foto's aan het begin van de topic. Daarbij komt dat een link meer de track zo laat vormen als bij een Duitse panzer, mijn inziens niet de bedoeling. De tracks zijn verder gespoten in Tamiya hull red XF-9, en vervolgens behandeld met MIG pigment old en standard rust. ik ga nog eens kijken om het wat af te zwakken met light rust, en ik denk dat ik het pigment van de modder opzet dit het geheel ook ten goede komt. Ook de loopvlakken zal ik nog eens heel nauwkeurig bekijken, the macro shows evrything.

@Beyond: De kleur groen was voor de royal marines niet van toepassing, gezien het onderstaande:

"In 1944 gaf het Britse leger opdracht om de kleur van de tanks te wijzigen, eerst was de basiskleur Khaki Brown No.2. De meeste tanks werden in verband met D-day overgeschilderd naar Olive Drab No.15. De Centaurs van de Royal Marines Armored Support Group waren hierbij een uitzondering, deze bleven de oude kleur Khaki Brown".

Verder met de wheatering.

Thanks guys.

Groet,
Swa
 
Hallo naamgenoot, :D

Man, is dat een schoon stuk geworden, heel knap gedaan. 8)
 
Hey there,

Vanavond de Centaur zijn laatste bewerkingen gegeven, ik ga proberen om een dezer dagen of uiterlijk van het weekend de nodige foto's de posten.

Op het moment nogal druk met klussen in huis, dus krijg ik de laatste weken weinig tijd voor de hobby van het vrouwtje. We zullen maar zeggen dat het voor een goed doel is zeker.

Groet,
Swa
 
De beloofde eindfoto's:

Centaur31.png

Centaur32.png

Centaur33.png

Centaur34.png

Centaur35.png

Centaur36.png

Centaur37.png

Centaur38.png

Centaur39.png

Centaur40.png

Centaur41.png

Centaur42.png

Centaur43.png

Centaur44.png

Centaur45.png

Ik hoop dat jullie het wat geworden vinden!?

De tracks zijn trouwens nog bijgewerkt met het gebruikte pigment van de modder, Europe dust (thanks Churchill).

Groeten,
Swa
 
Wel Swa,

Het is er één om trots op te zijn....
Prachtige tank hoor, en mooi schilderwerk :ohmy:
En de tracks zien er veel beter uit als je het mij vraagt :)

Deze mag met trots in de gallerij geplaatst worden ;)

Grtz,
Beyond
 
Die is echt mooi geworden, niet te veel beschadigd, maar wel erg schoon. Ga je er nog iets omheen maken, dio of iets?

Verder valt mij op dat je de binnenzijde helemaal in nieuwstaat hebt gehouden, dat terwijl de buitenzijde toch al het gebruik laat zien.

Misschien daar eens over denken voor de volgende.
 
Beyond, bedankt voor de lovende woorden.
Modelengeneer bedankt,wellicht dat de Centaur de hoofdrol krijgt in een kleine dio.;) Het chippen heb ik beperkt gehouden omdat de Centaurs "enkel" op D-Day zijn gebruikt. Dus ben ik van mening dat het een goed onderhouden tank was die weinig beschadigingen had. Dat de binnenzijde in nieuwstaat is, heeft de volgende reden:
Centaur46.png

Deze zullen in de toekomst waarschijnlijk ook toegevoegd gaan worden, dan zal je niets meer zien van de binnenzijde.:wub::8

Groet,
Swa
 
Aha,

Leuk figuurtjes. Kun je leuk in zo'n kleine maquette zetten. Dan zit je zeker altijd goed. :laugh:
 
Dat zijn mooie figuren die je daar hebt, zal zeker een toegevoegde waarde worden :)
Ben benieuwd hoe deze worden met een kleurtje erop ;)

Grtz,
Beyond
 
Wow Swa, dit ziet er toppie uit hoor. Je Centaur ziet er uit zoals alleen een euh...Centaur eruit kan zien. Je chipping heb je knap gedaan, heel 3D !

Ik ben benieuwd naar je figuren. Ga je die hier in dit topic updaten telkens, of in figurensectie ?

GUnit.
 
@Kurt; thanks mate.:D
@Modelengeneer; ik hoop het.:)
@Beyond; zal wel een uitdaging worden, omdat ik gezichten schilderen nog vrij lastig vind.:wub:
@Gunit; zelf ben ik nog niet op alle plaatsen tevreden over de chipping, maar ik heb wel het idee dat er progressie in zit. En dat is mijn inziens een van de charmes van modelbouw. Ik denk dat ik de pics in de figurensectie ga plaatsen, met een eindfoto in dit topic.:8

Groet,
Swa
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan