Hoofdsponsor

1/35 Centaur C.S.Mk.4 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hierbij enkele foto's van de Centaur tank aan de Pegasus Bridge te Bénouville, Normandië. Foto's genomen in Juni 2006.
Altijd goed voor referenties.











 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto's, maar ik zie daar een rode brandblusser :s
Was dit niet van origine in hetzelfde kleur als de tank?

Grtz,
Beyond
 
Het heeft even geduurd om een update te kunnen geven, maar mijn nieuwe job slokt veel tijd op. En als ik eens wat vrije tijd heb door de week, dan is dat voor het gezin. Zodat ik meestal enkel in het weekend kan bouwen, en ook dan heb je nog wel eens andere verplichtigen.

Ook is de aanwezigheid op ons geliefde forum wat minder geworden, door het voorgaande. Ik hoop dat we dat ook weer wat meer kunnen gaan doen in de toekomst.

Nu de update:

Ten aanzien van de tracks van Hobby Boss kan ik het volgende melden. Het schoonmaken gaat goed en kost ongeveer 1,5 uur voor alles. Het bouwen is verder ook geen probleem, alleen het lijmen daar in tegen wel. Ik heb van alles geprobeerd met de diverse soorten lijm en ontvetten, maar ze bleven los komen. Wat resulteerde in dat je teveel lijm ging gebruiken en detail verloren ging. Veel verwensingen en gebeden verder was ik zover dat er een track oplag, maar was ik door het verlies van detail niet tevreden. Dus...................heb ik in Hoboken maar gauw een Fruil setje gekocht, en ja jongens je betaald er een aardig prijsje (€25,00)voor maar het resultaat is er naar. Het Hobby Boss verhaal zie ik dan ook maar als leergeld!

Ik heb dit weekend lekker even door kunnen bouwen, dus hier het resultaat.
Centaur15.png

Centaur16.png

Centaur14.png
Loop uitgeboord voor een realistischer beeld.

Centaur17.png
Het rooster op het achterdek in PE, wel het nodige aanpaswerk met plasticcard om het passend te krijgen.

Centaur21.png
Alle scharnieren worden voorzien van PE, zodat dit realistischer oogt.

Centaur22.png

Centaur18.png
PE roosters. En een groot voordeel, weinig wielen ten aanzien van Duitse tanks.

Centaur19.png
De klemmen vervangen door PE.

Centaur23.png
De Fruil tracks op zijn plaats. Even een vraag aan de gealieerden experts, is de doorhanging van de track juist? Ik heb niet zo'n ervaring met Brits og. Dus tips zijn welkom.


Op het moment ben ik al een eind door de onderdelen van Tamiya heen, enkel nog de nodige PE. Hiervan zal ik niet alles gebruiken want dan gaat het mijn inziens meer naar een Cromwell toe. Want er zijn ook een aantal onderdelen om de sideskirts in PE te maken, nu ben ik van plan de "Hunter" versie te maken en deze had geen sideskirts zoals degene bij de Pegasus Bridge. Het nodige zal dus verdwijnen in de sparebox.

Ik hoop dat jullie het wat vinden, en opbouwende kritiek altijd welkom.
Let op, veel nog dryfit dus een kiertje hier en daar kan zichtbaar zijn.

Groeten,
Swa
 
Hey Swa,
Blij om je terug te "zien" hier :)

Je tank begint toch heel mooi te worden hoor...
Nu, wat de tracks betreft, jammer om te horen dat je dan toch de Friuls hebt moeten aanschaffen, maar ik ben blij om je ervaringen te horen, ik heb mij nog niet gewaagd om andere te kopen... ik geloof toch nog altijd dat kwaliteit een (duurdere) prijs heeft, jammer genoeg....

Wat de doorhanging van de tracks betreft, ik ben geen expert, what so ever, maar als je eens goed kijkt naar de referentiefoto's die Erwin hier gepost heeft, dan zie je toch dat deze wat minder doorhangen dan op jou model...
Misschien één schakeltje wegnemen, en het zou beter kunnen zijn...
Maar nogmaals, ik ben geen expert, zeker niet als het om iets anders gaat dan Duits materiaal ;)
Misschien weet er iemand anders meer hierover.

Keep up the good works mate ;)

Groeten,
Beyond
 
Hey, :)

Heb het eens nagekeken en zag dat de doorhanging iets minder was, dus Beyond heeft gelijk, een schakel eruit en zal het goed komen. :wub:
Nazicht verricht in het boek British Tanks in Normandy, van Histoire & Collections en zag dat ze schoon "gespannen" zijn in rusttoestand. :wub:
 
Graag gedaan hoor Swaken ;)
You happy = me happy :)

Grtz,
Beyond
 
Wow, dat is een prachtig gedetailleerde Centaur ! Die kleine pe toestanden : bangelijk en wat een verrijking. Hier nog magnifieke Friuls bij en het kan niet misgaan, topwerk ! GUnit.
 
Mooi gedaan.
Wat dat doorhangen betreft, de referentie foto's van Erwin zijn niet slecht, maar voor de tracks zou ik er niet te veel naar kijken.
Door de schuine stand van de tank, krijg je een vertekend beeld van de tracks. Ze raken bovenaan soms geen rijwiel en onderaan zijn ze opgevouwen om het zo maar te zeggen.
Volgens mij geen schakel tussenuit doen en laten zoals het is.
Verder goe bezig.

Erik.
 
Hey guys,

Bedankt voor de complimenten, zo krijg je weer zin om snel een update te plaatsen.
Ook allen bedankt voor het meedenken over de tracks, ik zal eens proberen een link minder. Was ik echter al eens mee bezig geweest, maar ik vond het persoonlijk nogal strak overkomen. Maar goed ik heb dan ook geen ervaring met gealieerd "spul". Zal er vervolgens dan eens een foto van plaatsen, kunnen we samen beslissen.

Groeten,
Swa
 
Medebouwers,

Ik heb van de rechtertrack een link minder gedaan, met het volgende resultaat:
Centaur24.png

Om de track te monteren moest ik het loopwiel losmaken (makkelijk die polycaps), wat echter resulteerde in een lichte spanning in de track. Nu heeft de track een minimale doorhanging zoals je kunt zien. Om de track weer te monteren moest ik track en loopwiel in een keer aanbrengen. Ter vergelijking de linkertrack welke meer doorhangt:
Centaur25.png

Wat is nu wijs om toe te passen, met een tracklink meer of minder? Als ik kijk naar de "real thing" in de onderstaande foto denk ik een link minder. Het nadeel is wel dat er wat spanning staat op het trek- en loopwiel. Wat vinden jullie?
Centaur13.png
dailymail.com.uk

Ik ben benieuwd naar jullie mening! BVD.

Groeten,
Swa
 
Tja, ik weet echt niet veel van deze beestjes. Maar wat ik tijdens mijn leger periode nog wel eens zag is dat bij een rijdende tank de rupsbanden doorhingen aan de bovenkant. Door de rijdende krachten en bij een stilstaande deze dus strak hingen.

Ik denk dat je ook zo even zou kunnen kijken. Volgens mij is dat bij deze wat ouderen beestjes dan ook zo.
 
Swa,

ik ken er ook niks van (van tanks hé), maar het lijkt me logischer dat ze toch iets doorhangen.
 
Dat is dan weer iets bijeleerd.
Bedankt, Erwin.
 
Ik ben maar een leek hoor,dus als ik leugens vertel...:8
.....maar ik meen gelezen te hebben dat er een licht verschil was in het doorhangen van tracks tussen duitse en geallieerde tanks :s
Het resultaat was dat duitse rupsvoertuigen hun tracks wat meer doorhingen, en de geallieerde tanks hadden een iets strakkere track...

Het verschil tussen beide was wel subtiel....:|

Om dit dan in schaal uit te voeren....:wacko:...., lijkt het mij beter om een linkje minder te nemen ;)

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
En inderdaad een interessante uitleg Erwin ;).

Beyond
 
Ik zou toch uitkijken met het wegnemen van een link, het zou zonde zijn dat je tracks er dan als elastieken rond zouden zitten. Een klein beetje sag zoals hier het geval is, vind ik niet echt misstaan. Natuurlijk zou het interessantste zijn dat je een halve link kan weglaten he. Groeten van GUnit.
 
Mooi werk Swa,

Als ge de rechter track vergelijkt met die zwart-wit foto van de 1/1, ziet die er net hetzelfde uit. Ik zou de linker ook zo aanpassen.

Groeten, Pascal
 
Mannen,

Allemaal bedankt voor het meedenken en de reacties.

@Erwin: met je uitleg over tracks weer het nodige opgestoken.

En ik denk dat ik mijn keuze, mede dankzij jullie, al heb gemaakt. Het zal een link minder worden, zodat ik de zwart-wit foto mijn inziens het meest benader.

We gaan dan ook weer verder.

Groeten,
Swa
 
Laatst bewerkt:
Succes Swa, ik ben benieuwd hoe de new look eruit gaat zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan