Hoofdsponsor

1/48 C-130 H, Belgische uitvoering, Italeri

ERVARING
39 jaar
BOUWWIJZE
Oob, aftermarket decals, klein beetje scratch
BOUWBUDGET
50
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
go go go.

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
594
Momenteel staat er een C-130 in 1/48 op de werkbank: deze is momenteel gehergraveerd en bij DACO heb ik de belgische markeringen besteld.
In mijn archief heb ik volgend beeld - deze dacht ik te maken omwille van het iconische beeld met de markeringen. Dit zou echter de eerste keer zijn dat ik invasion stripes schilder. Zijn er tips and tricks die ik kan gebruiken? Ik vermoed eerst het wit, dan deftig afplakken en het grijs om dan als laatste stap de zwarte strepen te zetten?
En ook: welke kleuren gebruik ik het best voor de twee grijstinten?
sanicole_108.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor het grijs een paar jaar geleden tamiya spuitbus AS-26 gebruikt. Die strepen daar heb ik geen ervaring mee.
Ik zou persoonlijk eerst het grijs doen en dan het wit en dan de zwarte strepen. Maar zoals ik al schreef heb ik dat nog nooit gedaan.
 
Best eens contact nemen met ons lid Strop96. Hij heeft een detailset laten maken van de typisch Belgische uitvoering.

Deze C-130 heb ik zien vliegen in Normandië, best indrukwekkend.

Voor de strepen beveel ik eerst een goede neutrale ondergrond aan gevolgd door de witte vlakken. Goed afplakken en dan de algemene kleur grijs. Vervolgens de zwarte strepen. Elke kleur goed laten uitdrogen!
Hopelijk heb je geen beschadigingen bij het weghalen van de plakband.
 
de enige kits op 1/48 van de Hercules zijn die van Italeri die lang geleden als C130H en later als C130J is uitgebracht. De C130J is niet door België gebruikt, de C130H wel, maar de Italeri kit is voor de vroege versies , die bij ons met Vietnam stijl camouflage gevlogen hebben. Die zou je kunnen maken met de daco decals. De C130H op de foto is een late versie met in de linker sponson een APU (hulpmotor) die je zult moeten scratchen als je een correct model wil hebben en ook moet je dan flare dispensers aan de neus aanbrengen en andere antennes bovenop.
de ch11 heeft niet alleen de strepen opde romp en de vleugels maar ook aan beide kanten een opschrift "tribute to 525 sqn" en links vooraan een speciale tekening met dat thema. Ik heb de als en een aanpassingskit gemaakt voor die versie maar op 1/72.

Het schilderen van de strepen kan geen groot probleem zijn : eerst alles in grijs, dan de zone van destrepen afplakken en volledig wit spuiten, liefst dan een laagje vernis voor bescherming en daarna de witte zones afdekken zodat je de zwarte banden er tussenin kan spuiten. Goed opletten op de overgangen bij het afplakken, want daar kan de verf gemakkelijk onder kruipen.
 
de enige kits op 1/48 van de Hercules zijn die van Italeri die lang geleden als C130H en later als C130J is uitgebracht. De C130J is niet door België gebruikt, de C130H wel, maar de Italeri kit is voor de vroege versies , die bij ons met Vietnam stijl camouflage gevlogen hebben. Die zou je kunnen maken met de daco decals. De C130H op de foto is een late versie met in de linker sponson een APU (hulpmotor) die je zult moeten scratchen als je een correct model wil hebben en ook moet je dan flare dispensers aan de neus aanbrengen en andere antennes bovenop.
de ch11 heeft niet alleen de strepen opde romp en de vleugels maar ook aan beide kanten een opschrift "tribute to 525 sqn" en links vooraan een speciale tekening met dat thema. Ik heb de als en een aanpassingskit gemaakt voor die versie maar op 1/72.

Het schilderen van de strepen kan geen groot probleem zijn : eerst alles in grijs, dan de zone van destrepen afplakken en volledig wit spuiten, liefst dan een laagje vernis voor bescherming en daarna de witte zones afdekken zodat je de zwarte banden er tussenin kan spuiten. Goed opletten op de overgangen bij het afplakken, want daar kan de verf gemakkelijk onder kruipen.
Ben geen Pietje precies, dus ik ga er niet al te veel aan scratchen. Het rescriben was al werk genoeg. Heb ergens een decalvel liggen, moet nu enkel zien of het voor laser of inkjet printer is.
Merci voor de feedback 👍.
 
Beide voorgestelde volgordes kunnen (grijs -> wit of wit -> grijs).

Zou het mijn model zijn, dan zou ik eerst het wit spuiten, om drie redenen:

- Dan weet je dat het moeilijkste achter de rug is.
- Mislukt het wit, dan is het makkelijker herstellen dan wanneer je het grijs al gespoten hebt.
- Wit zul je normaliter meer laagjes moeten spuiten dan grijs, omdat wit niet zo goed dekt. Doe je wit als eerste, dan kun je een eventueel minimaal opstaand verfrandje bijschuren.
 
Beide voorgestelde volgordes kunnen (grijs -> wit of wit -> grijs).

Zou het mijn model zijn, dan zou ik eerst het wit spuiten, om drie redenen:

- Dan weet je dat het moeilijkste achter de rug is.
- Mislukt het wit, dan is het makkelijker herstellen dan wanneer je het grijs al gespoten hebt.
- Wit zul je normaliter meer laagjes moeten spuiten dan grijs, omdat wit niet zo goed dekt. Doe je wit als eerste, dan kun je een eventueel minimaal opstaand verfrandje bijschuren.
Misschien een ideetje om witte primer te gebruiken, de striping-zone af te plakken gevolgd door de laag grijs (is dit eentonig grijs of zijn er meerdere tinten ?) en dan de zwarte strepen... witte primer kan net zo goed dienen als verflaag toch.
 
de enige kits op 1/48 van de Hercules zijn die van Italeri die lang geleden als C130H en later als C130J is uitgebracht. De C130J is niet door België gebruikt, de C130H wel, maar de Italeri kit is voor de vroege versies , die bij ons met Vietnam stijl camouflage gevlogen hebben. Die zou je kunnen maken met de daco decals. De C130H op de foto is een late versie met in de linker sponson een APU (hulpmotor) die je zult moeten scratchen als je een correct model wil hebben en ook moet je dan flare dispensers aan de neus aanbrengen en andere antennes bovenop.
de ch11 heeft niet alleen de strepen opde romp en de vleugels maar ook aan beide kanten een opschrift "tribute to 525 sqn" en links vooraan een speciale tekening met dat thema. Ik heb de als en een aanpassingskit gemaakt voor die versie maar op 1/72.

Het schilderen van de strepen kan geen groot probleem zijn : eerst alles in grijs, dan de zone van destrepen afplakken en volledig wit spuiten, liefst dan een laagje vernis voor bescherming en daarna de witte zones afdekken zodat je de zwarte banden er tussenin kan spuiten. Goed opletten op de overgangen bij het afplakken, want daar kan de verf gemakkelijk onder kruipen.
Mocht je via pm eventueel lettertype edm delen voor het opschrift, dan kan ik zien om dit af te drukken of laten afdrukken op 1/48 door iemand van modelbouwclub met wat ervaring hierin.
 
Jos zou u kunnen helpen .
Die heeft er mee gevlogen.
 
Misschien een ideetje om witte primer te gebruiken, de striping-zone af te plakken gevolgd door de laag grijs (is dit eentonig grijs of zijn er meerdere tinten ?) en dan de zwarte strepen... witte primer kan net zo goed dienen als verflaag toch.
Dacht ik sowieso te doen, mss kan de witte verf dan gewoon achterwege blijven.
 
Als je wat bang hebt om de strepen te schilderen , in de betere modelbouw shops bestaan er vellen decal met strepen in verschillende breedtes en zeker in wit zilver ( die heb ik liggen ) maar andere kleuren ook ongeveer de grootte van een A-5 blad
Verder wens ik je nog veel succes en plezier ik kom ook wel mee kijken ( als ik mag :winking: à)
Marc
 
Als je wat bang hebt om de strepen te schilderen , in de betere modelbouw shops bestaan er vellen decal met strepen in verschillende breedtes en zeker in wit zilver ( die heb ik liggen ) maar andere kleuren ook ongeveer de grootte van een A-5 blad
Verder wens ik je nog veel succes en plezier ik kom ook wel mee kijken ( als ik mag :winking: à)
Marc
De kist is bijna volledig gemaakt hoor... @Roy vd M. Mits toestemming kan ik deze anders in een aparte Bouw steken maar dan in hoofdzaak het verfproces.
 
Het is eigenlijk een heel simpel regeltje, altijd met de lichtste kleur beginnen.
 
Mocht je via pm eventueel lettertype edm delen voor het opschrift, dan kan ik zien om dit af te drukken of laten afdrukken op 1/48 door iemand van modelbouwclub met wat ervaring
Ik kan de uitvergrote decal ook voor jou laten printen , als ik binnenkort voor mezelf decals laat bijmaken: ch11special.jpg
en ik zou het spijtig vinden dat je de sponson niet zou aanpassen , want dat is een erg zichtbare wijziging tov de vroege Hercules :antapu.jpg
(maar het is jouw model) Misschien kan ik je helpen : ik heb op 1/72 een 3D geprint aanpassingsstuk gemaakt voor de Zvezda kit ( die ook die sponson niet heeft) en als je iemand in je club hebt die een resin printer ter beschikking heeft, kan daar ook een uitvergrote versie van gemaakt worden, die je met wat aanpassingen op je Italeri kit kan monteren.
sponsontinkercad.jpg
 
Ik kan de uitvergrote decal ook voor jou laten printen , als ik binnenkort voor mezelf decals laat bijmaken: Bekijk bijlage 432580
en ik zou het spijtig vinden dat je de sponson niet zou aanpassen , want dat is een erg zichtbare wijziging tov de vroege Hercules :Bekijk bijlage 432581
(maar het is jouw model) Misschien kan ik je helpen : ik heb op 1/72 een 3D geprint aanpassingsstuk gemaakt voor de Zvezda kit ( die ook die sponson niet heeft) en als je iemand in je club hebt die een resin printer ter beschikking heeft, kan daar ook een uitvergrote versie van gemaakt worden, die je met wat aanpassingen op je Italeri kit kan monteren.
Bekijk bijlage 432582
Dacht dat het meer werk ging zijn. Dit zou ik nog zelf kunnen scratchen. Ik zal eens zien wat ik zoal kan gebruiken. De uitstulpingen kan eventueel met milliput geboetseerd worden. De 'apu' uitlaat met bvb een stuk van een rietje en Plasticcard om de beschermstrook te maken.
 
Ik had die vroeger ook gescratched maar recent door een 3D print vervangen. En als je toch bezig bent, vergeet de flare dispensers op de neus en de antennes op de romp niet antennes.jpg
2656834.jpg
IMG_20211114_165410.jpg

IMG_20211114_165545.jpg
Deze foto's zijn gemaakt in het 1WING HISTORICAL CENTRE Beauvechain , waar de CH-13 te bezichtigen is.
 
Ik heb ooit tape gebruikt speciaal in mm te verkrijgen zwart wit gestreept op een spitfire..
 
Hi @M burger welkom op het forum en dank voor je eerste bijdragen!

We zijn natuurlijk erg benieuwd wie je bent en waar je van komt, welk deel van de hobby je het meest aanspreekt en of je misschien wat onderhanden werk hebt dat je met ons wilt delen... als je je zou willen voorstellen (dat kan hier), zouden we dat erg leuk vinden. Tot sprekens op het forum :)
 
De Boxart van de kist. In de tijd gekocht bij Christiaensen in Mechelen voor net géén 40 €.
IMG_20230508_211140.jpg

Er is al flink aan gebouwd: het interieur heb ik quasi niet onder handen genomen. Door de vorm van de cockpitvensters en de diepe, donkere romp, had dit imo niet direct een meerwaarde. Het interieur zit er wel in om de romp in vorm te houden.

De kist is GROOT: per tegel mag je een goede 33 cm rekenen.

IMG20230508210526.jpg

Héél de kist is gehergraveerd.
IMG20230508210548.jpg
zwak punt zijn de rotorbladen, de plastic is hier écht niet sterk, een gekend probleem. Deze ga ik aanpakken door korte metalen stangetjes in te boren, zowel in de spinner als in het blad.
IMG20230508210557.jpgzicht op het spartaans interieur.IMG20230508210640.jpg
Aansluiting van de laadkleppen was rampzalig.
IMG20230508210700.jpg
poging tot het scratchen van de APU en aangepaste wielkast van de belgische variant.
IMG20230508210712.jpg
typische shitaleri bouwplannen. Het is vaak raden waar de details moeten geplaatst worden.
IMG20230508210758.jpg

Tot zover de werken aan deze kist. Van Daco heb ik bericht gekregen dat de decals met belgische markeringen onderweg zijn. Er moeten nog details geplaatst worden op de romp en dan zou deze in principe klaar zijn voor de primer.IMG20230508210810.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan