Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

Adembenemend mooi man dit is echt genieten,zelf heb ik nog niet de eerste stap gezet om er aan te beginnen maar als ik dan zo'n topic bekijk voel ik toch de kriebels...;)

Wat ik even wil vragen,als je aan zo'n project begint kom je dan ook problemen tegen met zaken die niet goed passend zijn lijkt me toch niet zo gemakkelijk als bij plastiek bouwdozen...
 
Adembenemend mooi man dit is echt genieten,zelf heb ik nog niet de eerste stap gezet om er aan te beginnen maar als ik dan zo'n topic bekijk voel ik toch de kriebels...;)

Wat ik even wil vragen,als je aan zo'n project begint kom je dan ook problemen tegen met zaken die niet goed passend zijn lijkt me toch niet zo gemakkelijk als bij plastiek bouwdozen...

Dank je Danny.
Laat ik nou net denken dat niet passende onderdelen in plastic een veel groter probleem zijn dan in houtbouw.......
Niet goed passende onderdelen in houtbouw kits ben ik nog niet veel tegen gekomen, wel lelijke :@.
Je hebt hier ook duidelijk 2 groepen: kitbouwers en scratchers die alles zelf maken. Als bij die laatste groep iets niet past is het eigen schuld dikke bult :D.
Als kitbouwer kun je altijd nog onderdelen scratchen. Hout is een levend materiaal en daar kun je met restmateriaal nog veel aanpassen. En zoveel voorgesneden onderdelen zijn er nou ook weer niet. Zo'n romp bijvoorbeeld krijg je ook aangeleverd als een bundel latjes die niet allemaal even dik en recht zijn. En je moet ze ook allemaal op maat snijden, verjongen en buigen.

En als je de kriebels krijgt .... wat let je? gewoon beginnen is mijn advies.
 
Idd heel mooi gedaan , ziet er prachtig uit ! doe zo verder !!
 
Hoi Jan,

Het ziet er keurig en netjes uit, prachtig.;)
 
Lange tijd niet gepost maar nu weer terug. De laatste tijd meer bezig geweest met het hout in mijn tuin dan met het hout op de Victory. Aan beide zijden heb ik nu een stuk of 12 rijen planken geplaatst vanaf de kiel. Nog 20 te gaan naar de reeds eerder beplankte verschansing.
Dit is het resultaat van onderaf gezien:
attachment.jpg

En van opzij:
attachment.jpg

Duidelijk is te zien dat dat de planken bij de boeg en hek duidelijk omhoog gaan lopen. Achteraan is dat geen probleem omdat de planken later in een scherpe bocht over de achtersteven omhoog gaan lopen.
Bij de boeg ligt dat helaas anders .....

Close-up boeg:
attachment.jpg

De zandstrook heeft een "wipneusje". Daardoor gaan de planken bij de boeg steeds scherper omhoog buigen. En meer verjongen helpt geen donder.
Ik denk een oplossing gevonden te hebben voor het resterende deel (zie verderop).

Close-up hek:
attachment.jpg

Hier zal ik nu wel een of meer halve instekers (stealers) moeten toepassen. Eigenlijk had ik dat al eerder moeten doen want de laatste twee planken heb ik bij nader inzien toch te veel zijwaartse buiging gegeven. Maar ja, met weken in water en wat geduld gaat dat op deze schaal zo gemakkelijk.

Zoals ik al eerder gemeld heb, ben ik van plan om de romp beneden de waterlijn met koper te bekleden. Boven de waterlijn wordt het schip geschilderd in zwarte en gele banden. Dus waarom zou ik me druk maken om een correcte beplanking als je er later toch weinig of niets van terug ziet?
In de eerste plaats is dit een mooie gelegenheid om nieuw geleerde technieken te oefenen. Zo vaak kun je dat niet in een modelbouwersleven (dat voor mij erg laat begonnen is). Op de tweede plaats ben ik nog niet helemaal zeker van al dat koper.

Ik ben van plan om bij de boeg de "verloren gang" techniek toe te passen. En wel ongeveer op de volgende manier. De lijntjes zijn niet nauwkeurig getekend, ik probeer alleen het achterliggende principe te laten zien.

attachment.jpg

Door vertekening op de foto lijken de plankjes helemaal links breder dan ze in werkelijkheid worden. In het overblijvende "gat" komen nog drie (niet verjongde!) berghouten met daaronder nog een "normale" plank. Op de grootspant is dan nog ruimte voor 16 planken die ik naar resp. 8 en 4 ga reduceren.
Zonder wipneusje zou ik trouwens, denk ik, ook niet helemaal uitgekomen zijn (zonder meer dan 50% te verjongen). Er zou dan wel veel minder correctie nodig geweest zijn.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die eerste gedeelte zit er al netjes in.
De oplossing van de verloren gang techniek is goed bedacht, maar zijn de plankjes dan niet te kort om de ronding goed te kunnen maken?

Fred
 
het is te hopen dat het zo lukt jan. maar jou kenende mag dat geen probleem zijn ;)
 
Dank jullie, Fred en Dirk.

De oplossing van de verloren gang techniek is goed bedacht, maar zijn de plankjes dan niet te kort om de ronding goed te kunnen maken?

De "normale" planken bij de boeg laat ik standaard bij het buigen en drogen al minstens 10 cm langer dan nodig. Dan gaat het buigen veel soepeler met minder kans op breken / splinteren. Om ze bij het in vorm drogen goed vast te kunnen klemmen zal ik de korte plankjes ook aan de andere kant wat langer moeten laten. Pas bij het definitief vastlijmen wordt alles op de juiste lengte gebracht.
 
Op een ander forum ben ik overgehaald om de beplanking af te breken en opnieuw te beginnen :ohmy:
Ik ben opnieuw begonnen met de beplanking vanaf de zandstrook. Eerst maar weer eens goed nagelezen hoe dat moet. Ik ga deze keer strikt volgens de "banden" methode weken maar toch met een paar persoonlijke aanpassingen.
Allereerst de grootspant opgemeten: er is daar nog 16 cm ruimte. Daar passen dan precies 8 banden van 20 mm in, met een plankbreedte van 5 mm zijn dat 4 planken per band.
Vervolgens op de grootspant (en de even grote spant ernaast) de banden van 20 mm gemarkeerd. De bovenste band bestaat uit 4 berghouten die niet verjongd worden, dus voor die band kan ik op alle spanten ook 20 mm aftekenen. Daarna heb ik voor de overige banden een "sent" geplaatst op de positie van de bovenste plank en steeds de bovenkant van de sent afgetekend op de spanten.
Een voorbeeld:

attachment.jpg

Vervolgens heb ik de zandstroken geplaatst, dit keer hoop ik zonder "wipneusje" :mrgreen:, en de onderste band gevuld.

attachment.jpg

Bij de achtersteven heb ik meteen al twee "halve instekers" moeten gebruiken:

attachment.jpg

De laatste plank zit nog los, ook hier is weer een insteker nodig.

Dit is de situatie bij de boeg, de planken boven de zandstrook moeten later nog ingekort worden om de boegbalk te kunnen plaatsen.

attachment.jpg

Genadeloos die macro-opnamen :ohmy:

Ik ga nu een voor een de volgend banden vullen. Steeds voor iedere band, nadat de vorige voltooid is, per spant de benodigde verjonging bereken. De lijnen die ik nu uitgezet heb dienen daarbij als uitgangspunt.
Al met al ziet het er inderdaad veel beter uit dan de vorige poging, vind ik zelf :D

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben weer terug op het punt waar ik 2 maanden geleden ook was. Alleen ben ik nu wel tevreden over het resultaat :D
Het "wipneusje" bij de boeg is niet meer .....

attachment.jpg

Om te vergelijken .... zo zag het er na de eerste poging uit:

attachment.jpg

Bij de achtersteven heb ik 3 halve en een hele insteker (stealer) gebruikt. Daardoor lopen de planken nu meer in een natuurlijke vorm, zonder zijwaartse buiging, en steiler naar boven.

attachment.jpg

En weer zoals het was:

attachment.jpg

En zo ziet het geheel er van opzij uit:

attachment.jpg

En van beneden:

attachment.jpg

En nog twee impressies:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga nu, naast het werk aan de Bounty, band voor band verder vullen. Daarbij zal ik ook in meer detail laten zien hoe mijn werkwijze daarbij is.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd laat ik nu zien hoe ik de beplanking van de romp aanpak. Een stukje terug kun je zien hoe het mis kan gaan :@ en verderop hoe ik weer opnieuw begonnen ben volgens de "bandenmethode".
Ik voeg steeds, om en om, een gang (rij) planken toe aan bakboord en stuurboord. Dit om kromtrekken van de romp te voorkomen.
Allereerst bepalen waar de plankjes moeten komen volgens het gekozen patroon:

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de rode kruisjes op de spanten dus. Vervolgens de latjes aftekenen en op lengte snijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarvoor gebruik ik gewoon een scherp hobbymes, van snijapparaten krijg ik de zenuwen ...:worried:.
En mijn snijmat is niet meer de jongste ..... net als ik :D.

Voor ik ga verjongen bepaal ik met een hobbymesje eerst in welke richting het hout zich het beste laat schrapen. In die richting zet ik een kruisje bij een uiteinde. Deze kant van het plankje plaats ik later richting boeg. Dan weet ik dat ik later altijd naar de boeg toe moet schrapen.

attachment.jpg

Dit zijn de hulpmiddelen die ik bij het verjongen gebruik:

attachment.jpg

Het genoemde (oude) platte hobbymesje en een wetsteentje. Verder een digitale schuifmaat om de vorderingen te meten en te controleren. Zo'n digitale kan ik iedereen aanbevelen. Dat leest veel sneller af dan een analoge, bij mij gaan daar de streepjes voor de ogen dansen :worried:.
Wel het laatste cijfer (0,01 mm) met een flink korrelje zout nemen! Ik hanteer zelf een marge van 0,05 - 0,10 mm.
Verder grof schuurpapier (korrel 80) en een een verfroerstokje rondom beplakt met hetzelfde schuurpapier. Met alleen schuurpapier gaat de bewerkte rand toch vaak "golven". Met zo'n stokje kun je het redelijk recht houden over een flinke lengte. Ook is het later een handig hulpmiddel om de romp bij te schuren. Moeilijke stukjes zijn beter te bereiken dan met een schuurblokje, zeker omdat je ook een hele smalle kant hebt.

Maar eerst de plankjes even in warm water laten weken. Dan gaat het bijwerken sneller en vooral: geeft minder stof! Belangrijk als je, zoals ik, slechte longen hebt maar vooral verstandig voor iedereen.

Op een A4-tje heb ik op 4 lijnen de afstanden van de spanten uitgezet en de spanten van boeg tot achtersteven genummerd. Vier lijnen omdat ik in iedere gang 4 planken gebruik. De lijnen overlappen elkaar omdat het patroon van de planken steeds verspringt.
Na iedere band die ik gevuld heb ga ik voor de volgende band op iedere spant de benodigde breedte van de plankjes bepalen. Deze breedte noteer ik bij iedere spant.

attachment.jpg

En nu maar schrapen en schuren ........en vooral meten, meten, meten. Valt mee hoor, voor de plankjes in dit voorbeeld had ik minder dan 20 minuten nodig. Zorg er wel voor dat je steeds dezelfde kant van de plank bijwerkt, dan krijg je steeds een "rechte" kant die aansluit op een bewerkte. Ik werk steeds de kant bij die niet naar de kiel gericht is.

Dit is het resultaat:

attachment.jpg

De plankjes lijken niet recht bijgewerkt maar dat komt door de schaduwwerking en het bobbelige papier. Ik leg er ook steeds natte plankjes op :D

Dan de planken een tijdje in water laten weken. Het klemmetje dient om planken van dezelfde gang in de juiste volgorde bij elkaar te houden.

attachment.jpg

De plankjes laat ik nat in vorm op de romp drogen. Alleen voor hele sterke krommingen gebruik ik een hulpmiddel, de z.g. "soldeerbout". In dit voorbeeld om de bijna haakse kromming bij de achtersteven verkrijgen.

attachment.jpg

In 30 seconden zat deze bocht erin. Het hout moet wel goed nat zijn en de bout moet blijven bewegen anders krijg je schroeivlekken.

Vervolgens bevestig ik de plankjes met punaises op de romp en laat ze drogen. De droogtijd is afhankelijk van het gebruikte hout maar minstens een paar uur.

attachment.jpg

Om de spanten en vooral mijn vingers :D te sparen boor ik met een handboortje gaatjes van 1 mm voor.

attachment.jpg

Op deze foto is duidelijk een kier te zien. Dit komt omdat de romp hier sterk rond loopt en de plankjes op de spant tegen elkaar liggen en naar buiten toe uiteen wijken. Dit lossen we op door na het drogen de aansluitende rand van het nieuwe plankje zorgvuldig af te schuinen totdat het zonder kier past.

Nu kunnen we de plankjes vastlijmen. Voor de langsnaden gebruik ik witte houtlijm D2 van Bison. Deze blijft soepel en vult de naden op. Voor de bevestiging op de spanten gebruik ik UHU hart. Dat droogt vrij snel zodat er minder kans op verschuiven is. De planken zet ik weer vast met punaises maar dit keer ook met een batterij lijmklemmen.

attachment.jpg

De aandachtige lezer ziet dat er geen spijker/nagel aan te pas komt. Daarvoor heb ik maar een advies: in de kliko met dat spul. Je hebt er alleen maar last van ....... bijv. met schuren, ze veroorzaken snel lelijke knikjes en ze zijn absoluut niet op de juiste schaal.

Dit is dan het resultaat na een dag uitharden:

attachment.jpg

Na ieder gang werk ik meteen de verse naad bij met een schraapmes en schuurpapier. Dan hoef ik later me niet uit te sloven in het in een keer schuren van de romp. Op deze manier hou je ook het overzicht en loop je minder risico om gaten in de romp te schuren. Ook laat ik het hout een paar keer opzwellen door het goed nat te maken, als het weer droog is herhaal ik de schraap- en schuurbewerking.

Na verloop van tijd (in dit geval 11 gangen) smeer ik het oppervlak met een kwastje goed in met flink verdund kneedbaar hout, op waterbasis natuurlijk. Kies daarbij een kleur die goed past bij het gebruikte hout. Als dit goed uitgehard is (24 uur minstens) voelt het oppervlak aan als schuurpapier ....... Ik schuur het dan weer vlak met achtereenvolgens schuurpapier korrel 80, 120 en 240. En als laatste met schuurwol (een simpele huishoud pannenspons). Op deze manier worden alle gaatjes en kiertjes netjes opgevuld en krijg je weer een glad oppervlak. En dat zonder dat je weer een flinke laag van het hout afhaalt. Gebruik hier wel mondbescherming ...... is erg stoffig!

In dit voorbeeld heb ik die laatste bewerking uitgevoerd net voor het aanbrengen van deze planken.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In ieder geval is Uw verslag een fantastische leidraad voor de job die ik nog moet aanvatten !!
Ik blijf dit volgen !
 
Jan, moet van onderen naar boven werken met de beplanking onder ?

Zoals ik zie ga je eerst op de spanten met potlood lijntjes op zetten om te verdelen, ga je dan tussen die lijnen weer verdelen?
 
hoi bart ja dat moet en ook bij jou moet het.

de r'eden is simpel: je moet je huidlatten plooien over het achtersteven en dat krijg je nooit goed als je van boven naar beneden werkt.
dan kan je gegarendeert gaan slopen na 4 huidgangen want dan komt het al niet meer uit.
 
Hoi Dirk,

Bedankt voor de waarschuwing, geen zin meer om het af te breken. ik zal dit verslag van jan eens door nemen betreft de beplanking.
 
Bart, ik denk dat je nu geen zorgen moet maken over afbreken. Zo heb ik het ook gedaan. Volgens mij bedoelt Dirk het deel van de beplanking tussen de kiel en de planken die je nu al hebt zitten. Dan raden alle experts inderdaad aan om van beneden naar boven te beplanken, tot aan de berghouten.
In ons geval bestaan de berghouten niet uit dikkere latjes maar uit twee lagen plankjes. Als je hier de romp later gaat sluiten hoef je dat niet heel precies te doen. Er komt toch nog een latje overheen.
 
Tijd om weer wat vorderingen te laten zien. Nog 3 "banden" te vullen waarvan 2 met verjonging.
In de bovenste band komen berghouten en die worden niet verjongd.
De latten bleken allemaal 0,1 tot 0,2 mm breder te zijn dan 5 mm zodat ik een rij planken minder nodig heb. Komt goed uit want ik heb al wat materiaal verspild door de het eerdere afbreken van een flink stuk beplanking.
Zo ziet het er nu uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan