Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat gaat wel heel netjes worden.Strakke weg werking van de draden.

En je sluit af met een mooi gezegde cute.

Ron.
 
Dat ziet er idd mooi uit.

Maar waarom leg je geen twee buisje boven elkaar? Dan kun je daar aan beide kanten de beide stroomsterkte laten lopen, en hoef je niet te kruisen.
 
droop/luc nog een bijkomende vraag

hoeveek care/mm² gebruik je voor de 6voltkabels om van de batterij naar de regelaar te gaan en van de regelaar naar de motor. (ik zie dat die toch ongeveer 50cm lang worden)

idem voor de 12v
 
ladders op portaalmast

@Rik:
Er lopen zowel aan bak- als aan stuurboordzijde telkens 3 buisjes onder elkaar en ik denk dat die wel allemaal met elektriciteitskabels zullen gevuld geraken.
Ik heb er bewust voor gekozen om de de stroomsterktes op die manier gescheiden te houden omdat dit voor mij wel prettig werken is. :k


@Luc:
Dit zou ik eventjes moeten nakijken. Ik heb hier een heleboel van die kabels liggen die ik al jaren in m'n schepen gebruik maar ik heb er momenteel geen flauw benul van hoeveel carré ze zijn.
Dit zal wel in orde zijn denk ik want er is nog nooit een model in de fik gegaan. :k


Update

Vandaag ging ik m'n ontvanger op de roerservo aansluiten om die dan samen met de kwiklink af te regelen.

Batterijen (4,8v) aangesloten, de servo gekoppeld aan het juiste kanaal en... bleek nu dat die verd*mde ontvanger niet werkte! boos
Dan heb ik de servo eens op een andere ontvanger aangesloten en daar kwam dan wel leven in.
Die 2de ontvanger kan ik jammer genoeg niet gebruiken omdat die op 'de 35' zit en dit kanaal voor onze vliegende vrienden is voorbehouden.
Nu ben ik nog verplicht om een andere 8 kanaals ontvanger te gaan kopen (40 Mhz-band).

Uit pure miserie heb ik me dan terug op de portaalmast gestort (daar is toch ook nog veel werk aan):

1_DSCN8268.jpg
Uit 2 mm messingdraad heb ik dan de ladders gesoldeerd die aan beide kanten van de portaalmast zijn gevestigd.


1_DSCN8269.jpg
Om de sporten gemakkelijk en steeds op de goeie afstand van elkaar te kunnen solderen, had ik een houten malletje gemaakt.

Morgen nog eens het één en ander met de vijl bijwerken en dan heb ik toch nog een vruchtbaar weekend gehad.



Wordt vervolgd,


Droop
 
Om de sporten gemakkelijk en steeds op de goeie afstand van elkaar te kunnen solderen, had ik een houten malletje gemaakt.

Allereerst maak hier eens een paar foto´s van de volgende keer. Daar kunnen veel mensen iets van leren. Dit zijn juist de zaken die het interesant maken voor den beginner. :D

Verder, mooi werk Droop. Ik zit hier bij de KD ook al tegen aan te hikken. Ik moet de mast gaan solderen. En ja. Dat is een hoop geknoei met mallen maken en dan solderen. Maar ach het zal straks op een koude winterdag zeker goed gaan komen.
 
care

Hoi Luc,

Doorsnede draad heeft niets met spanning te maken, wel met stroomsterte ampere , een goede richtlijn 6 A ---> 1,5 mm²
15 A ---> 2,5 mm²
25 A ---> 4,0 mm²
Om stroomsterkte te bepalen motor onder volle belasting laten werken, meestal is deze waarde door leveransier opgegeven . Als ge werkelijk met een zware motor werkt hebt ge er alle belang bij de spanning zo hoog mogelijk te kiezen, omdat door zelfde mm² bij dubbele spanning dubbel vermogen kan gevoerd worden,.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Luc,

Doorsnede draad heeft niets met spanning te maken, wel met stroomsterte ampere , een goede richtlijn 6 A ---> 1,5 mm²

Mag ik even tussenkomen hier?

Volgens mij mag je met "gewone" smeltveiligheden tot 10A op 1,5mm² gaan. Zelfs veilig tot 16A indien je automatische veiligheden gebruikt.

Voor draad van 2,5 mm² mag je tot 16A met een gewone veiligheid en 20A op automatische.
Voor draad van 4 mm² mag je tot 20A met een gewone veiligheid en 25A op automatische.
Dat is toch hetgeen mij geleerd is indertijd als electricien op school (jawel, sommigen twijfelen eraan, maar ik heb toch nog een beetje opleiding genoten en onthouden ook nog)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Droop,

Als ge toch genoeg plaats hebt , een zijde boot gebruiken voor singnalen naar servo's en de andere voor sterkstroom motor's , kwestie van storingen te voorkomen
 
Iedereen dank voor de tips/ raadgevingen. B:
Zo leert een mens nog eens iets bij, niet?:k


De ontvanger heb ik ondertussen ook kunnen maken.
Die luistert nu perfect naar de zender. Wééral een onvoorziene kost uitgespaard.:D


René zei:
Hoi Droop,

Als ge toch genoeg plaats hebt , een zijde boot gebruiken voor singnalen naar servo's en de andere voor sterkstroom motor's , kwestie van storingen te voorkomen
Daar had ik aan gedacht, René. De signalen voor de servo's/ ontvanger zitten zoveel mogelijk helemaal achterin het schip gecentraliseerd. Die zitten dus volledig weg van de 12- & 6volt spanningsbronnen.
Toch nog eens bedankt voor het meedenken en het advies.






Vandaag ga ik eens kijken om het roer uit te lijnen en dan ga ik terug verder met de portaalmast (dat solderen vind ik nog wel leuk om te doen. ;P)

Update volgt later wel. :k



Droop
 
ontvanger gerapareert

Hoe hebt ge dat voor elkaar gekregen Droop?
Heb ook nog een defecte ontvanger maar als ik die openschroef zie ik allen maar de electr. componenten onderzijde ingegoten in een soort hars :s dus niet berijkbaar
 
Ik gebruik altijd 1,5 mm''.
Nog nooit problemen mee ondervonden.
Het kan nooit kwaad om bepaalde kringen te scheiden maar;
in kleine bootjes of u boats zit ook vaak alles op/of door elkaar geduwd,en daar gebeuren meestal ook weinig ongelukken mee.
Het is vaak kwestie om alles een beetje juist te ontstoren.

Grtz...

Marc
 
Kraainesten

Hoe hebt ge dat voor elkaar gekregen Droop?
Heb ook nog een defecte ontvanger maar als ik die openschroef zie ik allen maar de electr. componenten onderzijde ingegoten in een soort hars :s dus niet berijkbaar
Toen ik de vergelijkende test met de '35 Mhz-ontvanger deed, kwam ik tot de conclusie dat het 40 Mhz-exemplaar geen stroom kreeg.
Dus, logischerwijs gesproken kon het niet anders of het stroomcircuit in de ontvanger moest ergens onderbroken zijn.
Afijn, om een lang verhaal kort te maken heb ik dan de ontvanger open gemaakt en dan gezocht naar het desbetreffende euvel. En ja hoor: na een korte tijd heb ik het probleem dan gevonden én met een drupje soldeersel weer kunnen repareren.
That's all to it. :k



@Marc: Ik denk dat mijn bedrading ook iets van een 1,5 tot 2 mm² zal bedragen.


Update

En terwijl ik nu toch aan het solderen was, heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kraainesten aan de portaalmast te bevestigen.

1_DSCN8272.jpg
Uit een messingplaat heb ik dan de platforms gesneden en die van een steunvoetje voorzien.


1_DSCN8275.jpg
Vervolgens werden de scepters geplaatst en met lasdraad heb ik dan de relingen gemaakt.


1_DSCN8281.jpg

1_DSCN8288.jpg
De messing platforms heb ik -na ze te hebben gereinigd en gevijld- met styrene strips afgewerkt.
Hier zien we ze op hun plaats aan de portaalmast.


1_DSCN8279.jpg
En zo ziet het geheel er tot nu toe uit.



leejoo_matroos_seint.png

Wordt vervolgd,



Droop
 
Hey Droop,

Héél mooi hoe je die mast aan het bouwen bent. Die ladders en kraaien-nesten zien er prachtig uit. Erg knap soldeerwerk Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
hoi,droop
je hebt precies de smaak van soldeer te pakken zie ik.
knap werk man .
de groetjes,nonkel en ronny
 
Aanpassing bakdek

Hey jongens,

Dat solderen vind ik echt leuk om te doen.
In het begin is het een beetje wennen maar eens je het onder de knie hebt valt het allemaal wel best mee. :k




Update

Ik vond het vandaag dat het ook eens tijd was om het bakdek nu eindelijk eens z'n definitieve vorm te geven.
Dus werden Dremel en schuurmuis terug boven gehaald om dit klusje te klaren.

Terug enkele foto's:


1_DSCN8290.jpg
Zoals jullie kunnen zien heb ik van de zijkant van het dek een groot stuk verwijderd. Dit klopt meer met de werkelijkheid.


1_DSCN8295.jpg


1_DSCN8291.jpg




Wordt vervolgd.




Droop
 
Amai, van een productieve dag gesproken! Je gaat ook snel te werk zeg.

Allemaal mooie dingen dat je laat zien Droop en op de achtergrond ook mooie schepen. :k
 
Droop ik zit hier en daar op het puntje van mijn stoel te turen naar iets waar ik kritiek op kan geven. Maar ja. Het is er niet.

Ga zo door. Ik blijf kijken. :D
 
Achterdek

Het achterdek (waarin de elektronica zal worden geplaatst) heb ik nu ook reeds onder handen genomen.

Maar eerst nog eventjes dit:

1_DSCN8302.jpg
Herinneren jullie nog de buisjes voor de leidingen? Wel, in het bovenste aan stuurboordzijde heb ik de ontvangerantenne weggewerkt. Daar worden geen andere bedradingen bijgelegd en dit uiteraard om zoveel mogelijk storingen te vermijden.




Bon, en nu verder met het achterdek:

1_DSCN8296.jpg
Uit multiplex heb ik eerst een volledig compartiment gemaakt waar de elektronica z'n plaatsje zal krijgen. Vervolgens heb ik daarrond het achterdek gecreëerd (ben ik nu ook een houtbouwer? :D).
Dit dek heb ik dan geplamuurd.


1_DSCN8298.jpg
Na de schuurbeurt heb ik dan de waterkeringen aangebracht.
Die waterkeringen zijn noodzakelijk om eventueel (spat)water uit het compartiment te houden. Later zal hier de bovenbouw overheen komen te staan maar toch is het niet uitgesloten dat er daar water zal tussen lopen. Zeker bij ruw vaarweer. En deze kotter wordt gebouwd om zulke situaties het hoofd te kunnen bieden.


1_DSCN8299.jpg
De siliconenslag die we hier zien is rechtstreeks op de schroefas aangesloten en via deze weg kan ik dan met een injectiespuit het vet in de schroefas aanbrengen.


1_DSCN8300.jpg
Om het hout waterbestendig te maken heb ik het hier met een licht gekleurde beits behandeld.
Eens deze beits zal droog zijn, dan zal de eigenlijke kleur er bovenop worden aangebracht. Het is de bedoeling om het compartiment in het wit te spuiten en het dek van een zwarte laag te voorzien. Als het een beetje meezit zal ik dit misschien nog vandaag kunnen doen.


1_DSCN8301.jpg
Het compartiment is nu uiteraard nog volledig leeg maar algauw zal dit met allerlei elektronische componenten gevuld worden.


Wordt vervolgd,



Droop
 
Dat ziet er goed uit.

Misschien is het handig om de soort tochband/rubber aan te brengen straks om het geheel af te dichten. Dus bovenop de rand. Met een soort deksel. Die je dan met twee klemmen of doormiddel van een schroefje/boutje/vleugelmoer kunt aandraaien. Dan is het zeker spatwaterdicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan