Hoofdsponsor

1/72 BM-13-16 (ZiL-131)

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 11 Mei 2023
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Bouwhonger (opnieuw).

De derde in een serie vrachtwagens gebaseerd op het chassis van de ZiL-131.
Deze maal is het er één met een speciale opbouw namelijk een Multiple Launch Rocket System of MLRS. Dit systeem gaat terug tot voor WO2 en is in het algemeen beter gekend als "Katyusha" of, in WO2, als "Stalinorgel".
We zijn nu echter iets moderner en het systeem krijgt de benaming BM-13-16. Vermoedelijk slaat de 16 terug op het aantal raketten dat in één salvo kan afgeschoten worden.

De bouwdoos is terug ICM en schaal 1/72. Heeft ooit 8,95€ gekost.

Boxart.jpg

In de kit treffen we de basis sprues voor de truck aan alsook enkele voor de speciale opbouw.

Parts 2.jpg

Parts 1.jpg

Parts 3.jpg

De basis instructies werden aangepast aan de bouw van het voertuig:

Instructions 1.jpg

Er is slechts 1 kleurenschema voorzien, namelijk als gebruikt door het Egyptische leger.

Instructions 2.jpg

Er zal iets meer werk aan zijn dan aan de vorige modellen.
 
Interessant onderwerp, ooit in mijn tienerjaren heb ik eens de Italeri 1/35 WOII versie ervan gekregen, maar van de bouw herinner ik me niet erg veel meer.
 
Ziet er een stoer ding uit , veel plezier met de bouw

Greetzzzz Modest.
 
Die rails zullen wel dik zijn… jammer dat daar geen photo etch is gebruikt.
 
Bouwhonger? Spreken we hier niet eerder van een vorm van boulimie met onverzadigde bouwbuien tot gevolg?
Succes met de bouw :-) :winking: .
 
Woeste uitziende truck weer.
 
Moderne voertuigen zijn niet mijn interesse gebied, maar op deze schaal vindt ik ze toch wel interessant :oops::winking:
 
altijd een mooitje gevonden...

Misschien heb je hier iets aan, hoewel dit meer iets zou zijn voor Swaken:


 
Interessant onderwerp, ooit in mijn tienerjaren heb ik eens de Italeri 1/35 WOII versie ervan gekregen

Wel, de Italeri kit heeft niets met WO2 te maken maar is een voertuig van na de oorlog. De Katyusha werd geplaatst op het chassis van een Russische ZiL-151 vrachtwagen welke zelf een directe afgeleide is van de Amerikaanse US6 (Studebaker) truck.

Die rails zullen wel dik zijn… jammer dat daar geen photo etch is gebruikt.

Denk dat in dit geval PE te dun zou zijn.

Bouwhonger? Spreken we hier niet eerder van een vorm van boulimie met onverzadigde bouwbuien tot gevolg?

Mijn buik is er dik genoeg voor :unsuree: :LOL: :LOL:
Ik heb graag altijd enkele projecten lopen, zo kan ik bij wijze van spreken eens van de één naar de ander springen en houd het mij scherp.
Maultier 1 met het kanon wacht nog enkel op zijn lading, verder is die afgewerkt.
Maultier 2 met de koffer is in opbouw, het interieur van de koffer steekt er in en is nu bij de stoffeerster voor de kussens.
Maultier 3, die op 1/72, heb ik ondertussen ook al weer eens in mijn handen genomen maar zit nu met een probleem met de wielen dat ik nog moet oplossen.
De Me-410 moet een geschilderd interieur krijgen.

Toegegeven dat ik liever bouw dan schilder maar het één kan niet zonder het ander in onze hobby hé.

Misschien heb je hier iets aan, hoewel dit meer iets zou zijn voor Swaken

Bedankt maar die bouwdozen zijn in mijn bezit. Misschien interessant om eens een serie Katyusha's te bouwen, is weer eens iets anders en we kunnen er altijd een Calliope of enkele Würframen bij plaatsen ter vergelijking.
 
Ik bedoelde niet om die doos aan Swaken te geven, maar om hem er eens op lös te zien gaan...
 
Ik bedoelde niet om die doos aan Swaken te geven, maar om hem er eens op lös te zien gaan...
Weet ik wel.
Swaken heeft momenteel meer interesse in een Me 262 Nachtjagd die hij “aan het opkriebelen” is om het in zijn woorden uit te drukken.
 
oooh another interesting subject do like these Russian vehicles, nice selection you have
 
Ik zal wel spreken van bouwhonger en dan vergeten om foto's te nemen en te posten. Nu ja, de laatste dagen is het hier zeker geen gewone gang van zaken geweest (schoonvader overleden) en volgende week zal waarschijnlijk ook verre van normaal zijn.

Sub parts.jpg

We zijn begonnen met het samenstellen van enkele sub-assemblies zoals cabine interieur, chassis en de lanceer basis.

Sub parts 2.jpg

Hierna het frame in elkaar gestoken waarbij uitlijning heel belangrijk is en dan de rails van de installatie zelf. Deze heb ik telkens per 2 uitgelijnd, daarna per 4 en uiteindelijk per 8. Vond dit een heel goede procedure om alles mooi vlak te krijgen.

Chassis paint.jpg

Een likje verf op het chassis en de onderzijde van de cabine. Wie de andere verslagen gevolgd heeft kan zien dat de steunen van de benzinetanks weggenomen zijn. Ook de lange uitlaat ontbreekt, die moet vervangen worden door een speciale korte uitlaat vooraan aan het voertuig.

Launcher primer.jpg

Het lanceergedeelte ondertussen ook in de primer.

Dryfit.jpg

En eventjes in dryfit. We zijn er nog lang niet ...
 
Erwin, mijn deelneming met het overlijden van uw schoonvader. Sterkte aan de familie.
 
Innige deelneming met jullie verlies.
 
Bedankt voor het medeleven.
Hij verbleef in een rvt, 89 jaar en dement maar altijd te vroeg hé. Heeft een mooi leven gehad, stuk van de wereld gezien, 4 kinderen, 6 kleinkinderen, 5 achterkleinkinderen en 2 betachterkleinkinderen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan