Blunderbuss Bouwen PAahrrrrt 5
AHOY model maties, welkom terug aan boord bij de Donderpijp vertellingen
Gebleven waren we bij de open ruimte die ik wilde opvullen :
Een plastic plaatje leek me de beste oplossing.
Eerst de vorm van de bovenste rand bepalen. Dat heb ik gedaan met een dik stuk soldeerdraad.
Toen dit overgetrokken op een stukje karton om eerst een prototyp te maken.
Nadat het kartonnetje goed paste, heb ik het overgetrokken op plastic.
Het plastic plaatje plaatsen was lastig... het viel steeds naar binnen.
Om het wat tijdelijke rugsteun te geven stopte ik wat keukenpapier in de kolf.
Zo bleef het plaatje liggen en kon ik het verlijmen.
Het plaatje kon ik niet goed aandrukken. Het contact met het pistool zelf was ook niet 100%,
daarom is er langs de rand lijm gesmeerd en daar heb ik plastic snippertjes op gelegd en toen met
dunne plasticlijm dat zacht gemaakt en langs de rand de kiertjes dicht gesmeerd en glad gekwast.
En dat alles voor dit effect :
en de andere kant:
En na een nachtje uitharden kon het afgewerkt gaan worden (egaliseren).
Dat is gedaan met Milliput.
Aldus zo was dit ook weer voor mekaar....
...al moest ik nog wel schrapen en vijlen aan het plaatje en de achterkant van
de loop. Het ingelijmde plaatje zat namelijk niet 100% verticaal. Dat leverde dus een te grote kier tussen loop en kolf.
Dit bedoel ik :
Het karton aan de loop moest nog wat weggesneden. Karton moet het liefst helemaal onder de rand van de "stock" blijven.
(Stock is het gehele houten deel van het wapen.)
Ook aan de voorkant moet de loop netjes in de stock komen te zitten.
Daarvoor is er een rolletje Milliput aangebracht..... en ruwweg in vorm gebracht.
Toen is de loop geplaatst en aangeduwd voor een mooi ronde aansluiting. Dan meteen de loop er weer uit...
... en het resultaat voorzichtig alvast iets glad gemaakt met natte vingertop, meer niet! want de passing
moet zo goed mogelijk behouden blijven. (eigenlijk beter om er pas aan te komen nadat het hard geworden is!)
Na harding kan het dan netjes afgewerkt worden.
Na de eerste schuringen, even met een stift zwart gemaakt, zodat je tijdens het schuren goed de
oneffenheden kunt zien (zwart zijn hier dus nog de "dalen"). Gelijkmatig doorgaan met schuren tot ook die weg zijn.
Als laatste nat schuren om de schuurkrasjes weg te werken.
Hier zie je nog wat kleine oneffenheidjes. Dat heb ik zo gelaten, want het wordt uiteindelijk een
gebruikt pistool, dus een paar dutjes of krasjes mogen best achterblijven.
Nog even verder met de loop, wat te maken heeft met de pompstok die er onder zit.
Deze pompstok zat vanaf het begin al tegen de niet ingekorte stock.
Ik besloot niet moeilijk te doen en gewoon de stock iets in te vijlen voor de pompstok.
Voor een nette passing van het geleidebuisje voor die pompstock moest er wel nog
iets uit de putty gestoken worden. Dat is gedaan met de scalpel.
Gezocht en gevonden : een mooi knopje voor de pompstok... en onderdeel wat ooit op een RC Stockcar zat...
Boren in het ene deel en vijlen aan het andere...
maakt er dan dit van :
Dan terug naar de andere kant van de loop... het zundgat.
Het moest daar gevlakt worden en er zat nog een kier (cirkel was voor een aanduiding elders in dit verslag...ignore)
before...
after...
Met een verlengstripje eraan gelijmd zal de kier tussen de loop en het vuurslot wel verdwijnen.
Dit is uiteraard ook weer netjes gevlakt..
en huppekee...wéér een kier minder..
Not tyred yet me Bucko's ? HAhaaarrr.. hold on me hearties, i'll be goin' on some more i say Ahrrr....
Nou vooruit... hier efkes een piraten grapje...pak er een pintje of een mok zeewater bij... dan gaan we weer verder...
AAahrrrrrrrrr lads.. here we go again.....
Nu gaan we 'ns kijken bij het vuurslot..
Door al dat detail onderzoek begin je te begrijpen wat de onderdelen voorstellen, waar ze voor zijn en hoe ze samenwerken.
Wanneer de kitfabrikant dan niet accuraat ontwerpt levert dat vaak extra werk op voor een
figuur als ik die het graag zo correct mogelijk wil
Eerst maar twee plaatjes ter ondersteuning van m'n uitleg :
Wat ik wilde verbeteren was de lengte van de "Cam". De "Cam" houdt de "Frizzen" vast, zowel in gesloten
stand, alsook in geopende stand. En dat komt door de veerdruk van de "Frizzen-spring".
En hier is dus goed te zien dat op het model de "Cam" te kort is (moet op z'n minst de "Frizzen-spring" raken).
Eerst de foute "Cam" afgezaagd en een sleufje gevijld voor de nieuwe "Cam".
Nieuwe "Cam" erin gelijmd. De aansluiting is extra lijm op gedaan en bestrooid met
plastic vijlsel om het een beetje te vullen.
En als laatste netjes schuren. Eerst droog en dan met fijn nat schuurpapier.
De "Cam" zit nu goed, maar zag toen dat de "Stop" (zie foto met onderdeel namen) eigenlijk ook wel beter kon..
De krulvormige "Stop" van de "Frizzen" zit te hoog en hoort bij een geopende "Frizzen" op de "Frizzen-spring" te rusten.
Intussen echter, had ik de "Pan" reeds vastgelijmd waardoor de "Frizzen" nu opgesloten zit en aldus
wordt aanpassen van de "Stop" beetje erg lastig...
Ik laat het dan maar zo... zal het eindresultaat niet verstoren toch?
(deze foto is nog met de originele "Cam")
Ja, d'r is nog meer...
De "Frizzen-spring" vond ik te dik. Die is met scalpel dunner geschraapt :
voor..
na..
Ook het klemplaatje (Jaw) voor de vuursteen is aangepast.
De twee geleide nokjes waren te ielig voor hun taak. Dat wil ik meer robuust..
Nokjes afgezaagd. Dikke plastic strip genomen en daarop de achterkant van de "Jaw" overgetrokken.
Grofweg wat overtollig materiaal afgezaagd. Het afwerken van de rondingen volgt pas
nadat de strip tegen de "Jaw"is gelijmd.
Vastlijmen, na een paar minuten stevig aangedrukt en een nacht laten
harden, want er moet in
gezaagd en gevijld worden.
Toen met vijltjes de vorm van de originele "Jaw" laten door lopen in het verlengstuk.
Daarna alles rondom netjes gemaakt met droog- en nat schuren.
Er lijkt nog een naad zichtbaar, maar het geheel is echt glad. Ik doe dat meestal controleren door
het iets nat te maken, maar uiteidelijk zal de eerste laag primer uitsluitsel geven..
en na een uurtje vijlen en schuren....
... was dit het resultaat :
En tot slot van deze episode de sierplaat achterop de kolf.
Die moest naar mijn idee met een schroef vast gezet zijn.
Eentje maar, want ik wilde niet teveel het sierlijke graveerwerk verstoren...
Ik vond een mooie schroef met zo'n taps toelopende kop (hoe noem je eigenlijk zo'n schroef?)
Dus met een "diep" liggend gat in het plastic zou ik die mooi verzonken in de plaat kunnen plaatsen.
En om te laten zien dat ie best mooi diep ligt...
Als toetje een paar plaatjes van het geheel.
De trekker zit er definitief op, de bescherming zit nog los. Dat komt de volgende keer aan de beurt.
Zo.... dat wazzem dan voor deze keer....
ik hoop dat het voor u net zo opwindend was als voor mij... wat zegt u ?..... tijdens de pauze in slaap gevallen ??
Ach... gelukkig is het scrollbaar...
Ik hoop dat 't allemaal een beetje volgbaar is.... ik sta open voor vragen en ben altijd bereid
extra uitleg te geven....
Fer now i say : i'm NO parrot i say, so...AVAST me Bucko's, i'll be back sooon enough AAahrrrrrrr