Hoofdsponsor

"Bewegend" ondergrondje (alle schalen)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Zo simpel mogelijk
BOUWBUDGET
Zo goedkoop mogelijk
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Voor één van mijn M113 modellen wou ik eens een ondergrondje maken waarop het model in beweging lijkt te zijn.
Had dit ooit eens gezien voor de landingsbaan van een vliegtuig, en het had wel een indruk nagelaten...

Voor dit kleine projectje heb ik volgende attributen bijeen geraapt:
*kadertje uit een "goedkoop" winkel
*schuurpapier met fijne korrel (kan variëren naargelang de gebruikte schaal van model)
*alleslijm
*zwarte verf
2.001.jpg

Om beweging te "creëren" heb ik een onderbroken lijn op de straat geschilderd door met een borstel te temperen in plaats van strepen te trekken...
2.002.jpg

Waarna ik de lijnen verbonden heb door te drybrushen en dit telkens in dezelfde richting, recht met de lijnen mee.
2.003.jpg

Daarna heb ik de rest van het wegdek behandeld met verdunde zwarte verf, ook weer telkens in de zelfde richting schilderen, en als het kan mag je strepen maken. Deze geven het idee van beweging met zich mee. Dan nog enkele zachte strelen met wat pigmentpoeder welke ook op het model zijn gebruikt, terug in strepen getrokken.
2.004.jpg

Na een klein half uurtje "werken" kan het reeds ingekaderd worden
2.005.jpg
 
Ik denk dat je met de airbrush een nog beter resultaat ken behalen maar deze werk ook uiteraard.
 
Als je daar je M113 op gaat plaatsen zal het lijken of die tegen een gigantische snelheid voorbijraast.
Dergelijke settings zijn mooi voor vliegtuigen maar ik denk dat zij voor voertuigen minder geschikt zijn (tenzij je er een Formule 1 bolide op zet).
 
@Ron ,Ik denk ook dat je een beter resultaat kan behalen met een AB, wou het gewoon ook eens geprobeerd hebben :winking:

@airbus56 , ja, het lijkt snel te gaan, gelukkig is het ondergrondje niet zo groot, waardoor het grootste deel onder het voertuig komt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Als je daar je M113 op gaat plaatsen zal het lijken of die tegen een gigantische snelheid voorbijraast.
Dergelijke settings zijn mooi voor vliegtuigen maar ik denk dat zij voor voertuigen minder geschikt zijn (tenzij je er een Formule 1 bolide op zet).
Dit 'panning' effect voor snelheid simulatie, zal in deze situatie enkel maar werken als je van bovenaf kijkt.
Als langs de zijkant kijkt, is dit effect weg omdat de wielen stilstaan.

wielrenner in actie

Maar toch goed gevonden. 👍
 
Inderdaad @jepe , het effect is het mooiste van bovenaf gezien.
Het had misschien beter geweest mocht de ondergrond iets groter zijn, zodat er iets meer van de "beweging" zichtbaar zou zijn?
De wielen doen "draaien" is op deze echter niet zo evident :nowink: , een draaiende schroef van een vliegtuig of een draaiend wiel van een fiets is makkelijker na te bootsen met een rond stukje doorzichtig plastic, maar voor deze zou ik niet weten hoe?
Aan de andere kant, ik wou dit gewoon even proberen om zo'n ondergrondje te maken, er had hier op het forum eens iemand gevraagd hoe dit kon gemaakt worden voor een vliegtuig. Daar zou dit ondergrondje wel beter voor dienen denk ik?
Toch bedankt voor de reactie(s), sommige bevestigen mijn mening, andere geven mij inspiratie, en nog andere doen mij beter worden in de hobby :D
Allemaal bedankt daarvoor, hopelijk kan ik dit alles onthouden en meenemen naar een volgend project :winking:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan