Hoofdsponsor

1/35 M981 FIST (TOW) (Tamiya & Verlinden)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
Alles reeds lange tijd in de stash, geen memorie van de prijzen toen...
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
000.jpg

Aangezien ik bovenstaande kit dubbel in de stash heb liggen (de tweede kwam aan een spotprijs voorbij en kon ik niet laten liggen :giggle: ), en ik nog enkele oude M113's staan heb tussen mijn oude modellen, dacht ik deze twee éénmaal te combineren.
De uitverkoren Chinese vrijwilligers uit de stash:

001.jpg
De donor is een Tamiya kit van de ACAV uitvoering (te zien aan de twee gaatjes naast het luik achteraan. Hier zitten normaal machinegeweren.
Wie dit voertuig kent zal zien dat niet alle onderdelen hier present zijn, dat komt omdat sommige niet nodig zijn en/of vervangen worden door onderdelen uit de Verlinden set.
De opkuis van de resinblokken is reeds aan de gang, de M113 zit in de ovenreiniger....
 
Een mij totaal onbekend model van een wel zeer bekend merk :)
Dat belooft alweer een interessante draad te worden.
 
Verlinden bracht toch mooie after market uit, zal de bouw ook weer volgen.
Als je ooit reeds gebouwde M113 modellen te kort hebt moet je het maar zeggen, er staan er hier nog genoeg.
 
@dancooper en @Erwin ,wees welkom :-)
Erwin, ik heb een sterk vermoeden dat wij binnenkort nog eens gaan afspreken.. :biggrin::winking:
Heb nog eens alles goed bekeken wat ik liggen heb, en ik heb inderdaad nog enkele donors nodig als ik alle AM sets wil maken die hier liggen :giggle:
 
Voor de rest is er nog niet veel veranderd aan het model.
Het model en een 5-tal onderdelen in de ovenreiniger laten weken, en de dag nadien een 20-tal onderdelen eruit gehaald :oops:
De meeste verf is verdwenen, maar ga alles nog eens in de ovenreiniger dompelen om de laatste restjes te verwijderen.
Van de AM set zijn de grootste stukken resin opgekuist.

002.jpg

Dit model zou ik wel een crew willen meegeven, dus even tussen de figuren zitten zoeken naar kandidaten.
Drie duo's gevonden die kans maken
003.jpg

En verder wat gaatjes opgevuld die er niet meer hoeven te zijn voor deze versie.
Stretched sprue en lijm is alles wat nodig was.
005.jpg
006.jpg
007.jpg

Voila, tot zover deze update
 
Vele kleine stukjes maken op den duur ook een groter geheel..
Het vervelende is dat ik niet veel tussendoor foto's heb.
Maar wat ik heb zal ik delen ;)

Een onderdeeltje te kort in de set van Verlinden, dus zelf eentje gescratched.
Hier nog in de ruwe vorm
008.jpg

Omdat de TOW één blok resin is, en dus behoorlijk gewichtig is, heb ik besloten om verstevigingen aan te brengen in de vorm van metalen pinnen. En omdat ik de draagarmen nog moest positioneren na alles, heb ik pinnen gebruikt, 1 lange en 1 korte, om de twee te verbinden zonder dat ik lijm nodig heb. Nu kan ik deze nog lichtjes roteren om op het einde mooi te kunnen laten aansluiten met de rest van het voertuig.
009.jpg

Als alles dan samengevoegd is heb ik dit
010.jpg
011.jpg

Ook aan het voertuig zelf moest er het één en ander gebeuren, zoals het verwijderen van sommige (opgegoten) onderdelen omdat deze, ofwel vervangen worden, ofwel op deze versie niet aanwezig zijn.
Momenteel moeten er nog een 10- tal onderdeeltjes geplaatst worden denk ik, en het moeilijkste wat me nu nog rest is de verbinding van de TOW (resinblok) met de draagarm..
012.jpg
013.jpg
014.jpg

En dan een dryfit met de rest
015.jpg
016.jpg
 
Dank u Dany :-)

Ik heb nog een klein duwtje in de rug gegeven en bij deze is de bouw klaar :-p
Zoals gezegd moesten nog een tiental onderdelen toegevoegd worden en wat PE plooien.
De antennes ontbreken in de set (en zitten dan dubbel (op 1 gietboom!!) in de andere set) :oops: Nu, ik ben foto's tegen gekomen waarop de antennes naar voor gebogen zijn, en heb beslist om de antennes dan zelf te maken met (metalen) onderdelen van een accupunctuurnaald zodat ik deze al in vorm kon plooien. Wie dit model kent of reeds heeft gemaakt zal misschien opmerken dat de bescherming rond de antennes onderste boven geplaatst zijn. Dit is geen fout maar bewust zo gedaan omdat het anders veel te grof en de dik overkwam. Persoonlijke smaak... :winking:
Dit is bij deze allemaal achter de rug, en nu kan ik beginnen denken in kleur aan de verfsessie...

Nog enkele Dryfit foto's van het model
017.jpg
018.jpg
019.jpg
020.jpg
021.jpg

Ook de figuren hadden nog wat aandacht nodig, zo moest ik nog armen zoeken voor de commandant en ook de chauffeur had geen onderarmen. Aangezien er makkelijk kan binnen gekeken worden door het luik, heb ik ook de chauffeur van onderarmen en hendels (stuur) in de handen voorzien.
022.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beter en beter op die schaal.
Volg mee vanaf hier.
 
Knap werk... al de haakje om zaken vast te binden op de romp geboord en vervangen door metaaldraad????
 
Kan je de commandant nog wat van zijn schouder af schuren? Die was gemaakt om met 1 arm omhoog te staan, lijkt het.
 
En nog een lasje opvullen tussen front- en bovenplaat aan chauffeur.
Mooie vorderingen voor de rest.
 
@Pascal , altijd welkom :-)
@Silenoz , ja inderdaad, alle (opgegoten) haakjes werden verwijderd en vervangen door metaaldraad :winking:
@StevenVD , goed gezien, ik had het ook gezien na het posten van de foto's en heb het intussen al wat bijgeschaafd, merci.
@Erwin , de voorplaat ligt er nog los op zodat ik nog makkelijk de chauffeur kan plaatsen. Eens deze op zijn plaats zit ga ik dan de frontplaat lijmen. Hopelijk zonder problemen, want het is mij opgevallen dat de resin de frontplaat een beetje krom trekt... Vandaar wellicht de opening?
 
Zoals vermeld, om verder te kunnen met de M113, moet ik eerst de chauffeur definitief kunnen plaatsen.
Eens deze geplaatst is kan ik dan de frontplaat bevestigen en kan ik de AB bovenhalen.
Normaal is deze kit voorzien om alles los te plaatsen om te kunnen openen om de binnenkant te kunnen bezichtigen, zowel van het motorcompartiment als de bemanningsruimte.
Ik wil dit echter niet omdat de motor niet volledig gebouwd is, en omdat de bemanningsruimte anders moet ingedeeld worden voor deze versie.
Dus is het een must om de chauffeur eerst af te werken om te kunnen plaatsen. En ook de commandant erbij genomen..
Momenteel heb ik het uniform geschilderd (het moet de US camo uit 1980-1990 voorstellen :rolleyes:) en het gezicht heeft de basis laag al mee.
Alles moet nog verder verfijnd afgewerkt worden, maar wil wel het resultaat delen van deze sessie
023.jpg

En de rest is al in de wachtzaal van de spuiterij aan het wachten :LOL:
024.jpg
 
Een laatste naaktfoto van het model
025.jpg

En dan enkele met een zwart onderkleedje aan
026.jpg
027.jpg
028.jpg
029.jpg

En als smaakmaker even wat kleur toegevoegd op de foto
030.jpg
031.jpg

That's all folks :wizard:
 
Jawadde, zo'n comouflageschema op een uniformpje op die schaal dat is ook niet alles zeg :O
 
Figuren zijn zeer geslaagd en de camo valt goed op en is knap gedaan.
 
Merci makkers, doet goed om te lezen, figuren zijn niet mijn sterkste kant :nowink:
Ben toch altijd een beetje onzeker als ik aan figuren begin...
 
Zien er niet uit die figuren :ROFLMAO:

Nee hoor zien er prima uit voor 1/35 (y)
 
Alvorens met de hobby af te sluiten voor vandaag, nog enkele foto's van een driekleur.
Hier echter geen kokarde :nowink:

Alle deeltjes nog los na de AB-sessie
032.jpg
033.jpg

034.jpg

Toen alles droog was heb ik al enkele onderdelen met teerzwart een laagje gegeven. Sommige van die delen moesten toch in dit kleurtje komen, voor andere is dit een onderlaagje voor de volgende kleurtjes..
En dan mochten alle delen eens samengevoegd worden.
Momenteel nog allemaal los in dryfit.
038.jpg
039.jpg038.jpg
039.jpg
041.jpg
042.jpg

Volgende stap is een laagje parketreiniger om als basis te dienen voor de decals en de washes.
Das voor morgen wellicht?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan