Hoofdsponsor

1/72 B-17 F Flying Fortress "Memphis Belle".

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 16/03/2025.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Toch al een mooie vooruitgang.
Hoedje af, ik zou het niet zien zitten, zo een kitje ouder dan mijzelf :winking:

Grtz.

Luc:cool:

Het samenbrengen van de romphelften en het verlijmen ervan vereiste toch het gebruik van hulpmiddelen. Deze maal geen vluchtige Tamiya lijm maar de goede oude getrouwe Revell Contacta en een droogtijd van meer dan een dag.
Waar er toch nog ergens een spleetje doorkwam gebruikte ik Night Blue cement van Ammo. Dit betreft een zeer dunne lijm welke een donkerblauwe tint kreeg, waarschijnlijk met het doel te accentueren. De lijm ruikt naar dissolvent welke de dames gebruiken voor hun nagels dus zou het heel goed kunnen dat we dat daar ook voor kunnen gebruiken.

Hull glued.jpg

Bij de vleugels was de passing nog slechter en moesten er ook zware middelen gebruikt worden.

Nacelles.jpg

Maar uiteindelijk kwam alles redelijk goed al moest er toch hier en daar filler gebruikt worden.

Plane 1.jpg

Vleugels in dryfit.

Plane 2.jpg

Het vele aanpassen en schuren leidt er echter toe dat we de details op de romp gaan verliezen.
Het landingsgestel werd ook reeds geplaatst alsook 1 deur van de bommenruimte doch de deuren zullen gesloten blijven vermits de bommenruimte zelf té summier is om open vertoond te worden.

Sterk dat je dit verder afmaakt met deze problemen.
Ziet er toch al knap uit.

Als je nu kijkt ziet het er best ok uit, maar de ervaring leert dat je inderdaad eerst primer moet zetten wil je echt zien wat er nog mis is.
Hopelijk valt het traks mee of is het toch allemaal op te lossen.

Ziet er niet slecht uit voor zo'n oudje.

In deze fase schuur ik nog na met een beetje fijne staalwol en spoel ik alle stof af. Voordeel; na de schuurbeurt met staalwol zie je reeds een aantal imperfecties. Schuren met staalwol laat toe de contouren van het model te volgen en dus schade aan delicaat reliëf te vermijden. De minuscule groefjes bij deze schuurbeurt gaan tevens een betere hechting geven voor de primer.
Succes verder.

Laatst bewerkt:
Basis laag ziet er goed uit. Opgelet dat het scherp aflijnen met stift het effect van de pre-shading niet naar beneden trekt. Misschien toch proberen om uit de losse hand de paneellijnen met zwart te accentueren?

Basis laag ziet er goed uit. Opgelet dat het scherp aflijnen met stift het effect van de pre-shading niet naar beneden trekt. Misschien toch proberen om uit de losse hand de paneellijnen met zwart te accentueren?
Ik zou geen zwart gebruiken hiervoor, maar de basiskleur olive aanmengen met een donkergroene kleur om zo de basiskleur iets donkerder te maken, een klein beetje is al voldoende. Ik doe meestal 3 a 4 delen basis en 1 deel accentkleur (lichter of donkerder) voor deel hiervan is dat het ook niet heel erg precies hoeft. Is het toch te donker of te licht geworden dan kun je altijd de basilaag nog een keer sterk verdund aanbrengen tot het juiste resultaat behaald is.

Deze oude dame krijgt de behandeling die ze dubbel en dik verdiend. Knap spuitwerk Erwin, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

MVG

Danny

Had mij voor dit toestel een spuitbus Tamiya AS-2 Olive Drab (USAAF) gekocht omdat deze een bruin/groene tint olijfgroen voorstelde.
Gisteren dan maar de bovenzijde van deze Belle hierin gespoten. Niettegenstaande lichte bewegingen, toch elke vorm van de weinige pre-shading verloren maar niet getreurd want het komt er mij enkel op aan om dit toestel eindelijk afgewerkt te zien.

Olive Drab Usaaf.jpg

De kleur komt nogal heel groen over maar ik heb het vergeleken met enkele kleurendruk tekeningen in het boek "B-17 in action" en het komt toch goed overeen waardoor ik er niet meer ga aan veranderen.
Volgende stap: aanbrengen van wat camo want de Belle had dit op de vleugels.

Het is hier kalm op modelbouwvlak, lijkt wel of de goden tegen mij zijn.

Pech met de B17; het staartgedeelte is terug opengesprongen, waarschijnlijk door de warmte van de afgelopen dagen.

Tail split.jpg

Zal dus dicht kleven worden met CA lijm, schuren en herverven.

Terug
Bovenaan