Hoofdsponsor

1/24 Airfix superkit spitfire MK.1a [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Verdorie Doomwad wat een uitdaging het ziet er zeker verzorgd werk uit ik volg verder mee...😉
 
Dank je Danny
Helaas is het motortje niet sterk genoeg om dit te kunnen verwezenlijken en moet ik op zoek naar een groter model.
De testen die ik deed waren een regelrechte flop en ik kan niet anders dan dit te gaan stilleggen tot ik een betere motor heb.
Dergelijke motortjes zoals uit trillende scheer apparaatjes zijn ook te groot dus ik kik even bij Conrad wat ik daar kan vinden die voldoet aan de eis die ik hierin stel.
Het kan maximum 2 cm tot 2.5 cm lengte hebben en slechts een cm dikte. Maar goed we geven niet op en draaien zal de propeller dat is een feit,al moet ik de hele motor uit elkaar halen weer. Ok bij deze tot de volgende update mensen,ik doe ondertussen verder aan de cockpit.
 
Goeiedag iedereen,heb woensdag bij conrad twee motortjes besteld en deze zijn gisteren reeds geleverd.
attachment.jpg
Ze zijn een stuk groter en zullen perfect zin om deze kit verder te kunnen afwerken zoals ik het wou.
attachment.jpg
Het is duidelijk nu dat het oudere motortje te klein en te zwak is. Tijdens het testen liep het warm en temperatuur bleef oplopen.
Dat wil zeggen dat het in de eerste plaats niet krachtig genoeg is,en dat ik dus een oplossing diende te zoeken.
attachment.jpg
Als je kijkt wat het scheelt in lengte,dan zegt het genoeg volgens mij. Deze motortje hebben een diameter van 1 cm en lengte van 2 cm.
Toerental is 18.500 per minuut,gewicht 6 gram. Vanavond word de motor dus weer uit elkaar gehaald en aangepast naar de nieuwe motor.
Een heel klusje want ik zal mijn soldeerboutje nodig hebben daar ik er zelf kabeltjes dien aan te zetten. :p word leuk en zal uiteindelijk veel beter worden.
Ik zou zeggen tot vanavond met beeldmateriaal weer.

Edit:
Zoals belooft er zijn beelden weer :p. Hier volgt nu de verwerking van kabeltjes en het verwijderen van het te kleine motortje.
attachment.jpg
Om te beginnen het klaarzetten van het soldeer station en de benodigdheden. Velen zullen dit nog kennen het was een koopje in de lidl.
attachment.jpg
Het aanzetten liep erg vlot en werkte het netjes af met over elke kabel een beschermende huls uit de isolerende laag van een oude dikkere kabel.
attachment.jpg
Dat ziet er volgens mij netjes uit.
attachment.jpg
Het is de eerste keer dat ik dergelijks doe,dus geslaagde poging ;)
attachment.jpg
Hier is het motortje reeds verwijderd en er is vlot ruimte om de nieuwe er in te gaan passen.
attachment.jpg
Even een dryfit zogenaamd,het is niet te groot maar zeker niet te klein nu haha.
attachment.jpg
Hier de onderdeeltjes om in de motor te gaan zetten zodat het electro motortje erop kan komen te liggen als het ware.
attachment.jpg

attachment.jpg
De recht opstaande delen zijn afgerond omdat deze de bodem dienen te raken als steun.
attachment.jpg
Je ziet hier dus ook waarom ze werden afgerond he :)
attachment.jpg
Er is een verstevigend stuk tussen gezet zodat het niet uit elkaar kan plooien. Het dragende vlak word nog ietsje versmald zodat ik indien nodig de draag benen kan aanpassen tot dat de as het centerpunt bereikt voor de verbinding met de propeller.Het word een werkje van geduld maar zal zeker de moeite lonen.
attachment.jpg
Nu het gebouwde draag tafeltje laten uitharden op de schoorsteen mantel,nadien bevestig ik eerst de nieuwe motor erop en zet deze vast.
Dat is het voor deze avond,dus op naar de volgende update weer.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,we zijn terug met wat beeld materiaal dus hier ga ik dan.
attachment.jpg
Hier vijlde ik kleine sleufjes om de nieuwe motor te kunnen vast zetten met draad of zo.
attachment.jpg
Hier op het einde van het dragertje een extra stukje styreen gezet omdat het daar dieper komt te zitten,dus dat is nu een kwestie van vijlen tot het motortje netjes
in lijn komt te liggen met de koppeling van de propeller als het ware .Ik vijl het stilletjes bij totdat het ook zo is en dan kan ik alles vast gaan zetten.
attachment.jpg
Een stalen pen die in het center komt te zitten ,daarop komt een stuk voorgeboord styreen uit gietraam als verlenging.
attachment.jpg
Hier het stukje styreen,er is wat werk aan om alles netjes gecenterd te doen draaien natuurlijk,gelukkig bezit ik het geduld daar voor.
attachment.jpg
Hier even in dryfit,de stalen pen werd reeds al vastgezet. Met de tijd koop ik me eens een mini draaibankje aan als dat bestaat tenminste.
Je kan het hier bekijken als een proefproject die allemaal manueel word gebouwd als het ware. Dus ik kik ondertussen uit via google naar dergelijks draaibankje.
attachment.jpg
Ik laat het iets langer nog omdat ik dan de juiste lengte kan gaan afmeten als de motor eenmaal is geplaatst.
attachment.jpg
Je ziet hier het afgeronde stukje styreen,het is rond gezet omdat de bodem van de kit motor ook afgerond is binnen in. Op deze manier kan
ik het dan ook stabieler gaan krijgen en uiteindelijk vastzetten. Goed dat is het weer voor even,dus we gaan verder met de inbouw en uitlijning.

Edit:

Ok hier weer wat beelden.
Ik heb de motor op de drager vastgezet met secondelijm en met rigging draad vastgesnoerd. Deze smeerde ik dan in met revell lijm om de knopen vast te houden.
attachment.jpg
Deze draad/tow is eigenlijk bedoeld voor mijn cuty sark die ik liggen heb. Maar had niet erg veel nodig en heb er een hele bol van dus dat is geen probleem.
Lijkt primitief maar het zit echt stevig vast.
attachment.jpg
Knopen langs deze zijde zodat het netjes word weggestoken,al zal men het niet meer zien,ik werk graag net.
attachment.jpg
Uiteraard zit het hier nog niet vast in het blok en dient het hier wat aangepast te worden.
attachment.jpg
Je kan zien dus dat de sleufjes niet onnodig waren :)
attachment.jpg
Terwijl dit alles aan het uitharden is,doe ik wat aan het statief hier,twee schroefjes van 1.5mm diameter en 3 tot 4 mm lengte.
attachment.jpg
Aan de binnen zijde over de voor geboorde gaatjes styreen gekleefd om de schroefjes netjes vast te kunnen zetten. Het styreen is een mm dik.
Ook het plastiek van de voet is 1mm dik.
attachment.jpg
Hier ds duidelijk zichtbaar, eenmaal droog kan ik door boren en de schakelaar vastzetten. De dekplaat van de schakelaar ga ik zwart maken zodat het één geheel word met de voet. Daarna volgt de inzetting van de contacten om de batterij te kunnen gaan gebruiken.
Ik hoop deze avond nog wat te kunnen doen aan de inzetting van de motor in het blok. :p Tot volgende update weer mensen.

Propeller test:

 
Laatst bewerkt:
Goeie avond medebouwers,hier enkele beelden van wat ik zoal deed vandaag,ik heb de kabeltjes van de nieuwe motor voorzien van een soort gaine die deze samenhoud op bepaalde punten.

attachment.jpg
Hier net onder bet blok en er net voorbij zie je gaines van een oudere kabel die ik er over plaatste,zodoende werken we weer wat netter natuurlijk.
attachment.jpg
Ik sloopte een oude robot van de klein mannen die toch al stuk was,dergelijke contact plaatjes kunnen steeds goed dienst doen he.
attachment.jpg
Heb er eentje geplooid met een tang en wat verbeterd met een klein hamertje,zo komt het niet buiten de voet te zitten.
Dit plaatje is uiteraard wat te breed om in de sleufjes te passen dus dat passen we aan.
attachment.jpg
Rechts van dat plaatje sneed ik de houder door zodat het plaatje er net in past.
attachment.jpg
Deze onderdeeltjes styreen zullen het plaatje vast gaan houden zodat het niet kan opzij schuiven.
attachment.jpg
Zo dat lukte vlot en zit goed,later komt er een mooie dekplaat op de bodem zodat alles netjes weggewerkt zit.Ik zal er echter voor zorgen dat ik er steeds bij kan.
attachment.jpg
Eenmaal alles uitgehard word het korte rode kabeltje er aan vast gesoldeerd.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het is klaar om de draad eraan vast te zetten vanavond,dien ik enkel nog de andere pool connector in te bouwen,ik denk dat ik hier voor een veertje zal gaan gebruiken,maar dat zie ik dan wel als het zo ver is. Goed dan nu verder werken aan de standaard. Tot volgende update. :)
 
Schitterende vooruitgang...zeer boeiend om te volgen..!

Grtz yves,
 
Dank je wel yves ;) .

We zijn dus aan de slag geweest met de soldeerbout,en ben de volgende resultaten bekomen.
attachment.jpg
Iedereen kent dergelijke connectors uit de pc wereld dus de oude stukken doen dienst als donor in deze uitdaging.
attachment.jpg
Aan de kabels van het blok zitten de mannelijke connectors.
attachment.jpg

attachment.jpg
deze blokjes dienen als vastzettingspunt waar ik niet soldeer,zag je ook in bepaalde revell kits jaren geleden,maar dan in het zwart.
attachment.jpg
Hier reeds één van de vrouwelijke connectors.De witte cirkel is een holle buis van styreen die ik door de bodem stak tot bovenaan de toren waar uiteindelijk
Het vliegtuig op komt te staan. Daarom ook de connectors die er vlot door zullen kunnen,kan ik afkoppelen indien nodig door schade of zo.
Je ziet ook reeds de korte rode kabel vast zitten op de brede plaat.
attachment.jpg
Het kabeltje werd halverwege vast gelegd met een dun velletje styreen om het wat overzichtelijk te houden.
Ook het schakelaartje zit netjes verwerkt en goed vast.Zoals eerder gezegd komt er nog een afdek plaat onderaan de voet.
Nu nog een tweede pool installeren anders zal het niet werken ;) Tot later weer.

Edit:

De tweede pool is gemaakt en vastgezet.
attachment.jpg
Twee maal een vrouwelijke connector,eentje doet dienst als contact voor de batterij en de tweede als verbinding met het vliegtuig.
attachment.jpg
Het is klaar dus ik kan de kabels netjes leggen en de afdekplaat gaan maken. Deze word vastgezet met kleine schroefjes.
attachment.jpg
En zie hier dan met de batterij er even in geplaatst. Uiteraard worden de connectoren bekleed om zo geen kortsluiting te krijgen.
Goed dat was het althans voor deze nacht,ik zou zeggen goede nacht rust en tot snel weer.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Doomwad
Ik heb in men Mosquito 2 airfix motors geplaatst zonder veel problemen, het is niet om de hele dag te laten draaien natuurlijk. wel oppassen voor beschadiging van de propeller.
Voor de aandrijving heb ik een batterij wagentje gebouwd ( schratch) zodat het toestel niet op de staander hoeft.
Zeker en vast bewonderenswaardig wat je doet.
Als referentie, foto van één Mosquitomotor
attachment.jpg
 
Hartelijk dank voor de referentie Scalemarc. Het project ligt een paar dagen stil nu,bril moet binnen voor reparatie en heb krimpkousjes besteld bij Conrad.
 
Hoi Doomwad is je bril gerepareerd ? verlang ernaar om het vervolg te zien:yup:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan