Hoofdsponsor

1/24 Airfix superkit spitfire MK.1a [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Hallo allen,in dit topic komt het bouwverslag van de spitfire superkit die werd uitgebracht in 1975.
U zult allen denken,weer een nieuw topic.Ja maar dit heeft geen haast en word gebouwd op het gemak zoals dat heet.

attachment.jpg
Dit is de bouwdoos met de werkelijke boxart,Zo word het ook gebouwd met deze kleuren.
attachment.jpg
Een standaard erbij en rubberen banden.
attachment.jpg attachment.jpg
En zoals het vroeger was alle gietramen in 1 zak,er kwam al veel los maar nergens een gat te bespeuren.
Dus alles is er nog.
attachment.jpg
Het word een ferm stukje vliegtuig zo te zien
attachment.jpg
Uiteraard word er geen motor bij geleverd,ja het is de bedoeling dat de schroef gaat draaien.
attachment.jpg
Decals en verfschema met camo zitten al al die jaren netjes beschermd in de mika.
attachment.jpg
Versie 1940 54ste squadron hornschurch.Flown by Lt.A.C Deere D.F.C
attachment.jpg
Versie 1939 Fighter squadron at Drem. nr 602 City of glasgow.
attachment.jpg
Instuctie boekje
attachment.jpg
Ik heb twee opties om het te bouwen met een motortje,de eerste manier zoals hier in nr3
attachment.jpg
Of voorbeeld twee zoals hier in nr 5.En dat word mijn keuze natuurlijk.
attachment.jpg
De kit bevat onderdelen om de staart onderdelen beweegbaar te houden.
attachment.jpg
Dit word een leuke bouw dat weet ik zeker,vanavond al start ik met het proberen van de motor zoals het word aan geraden.
Zo en hopelijk tot snel. ;)


Info:
The first production Spitfire, the mark I was powered by a Merlin III giving 1,030 hp and a maximum speed of 367 mph, although in squadron service, with armour plate for pilot protection added, the top speed was more likely to be 345 mph. The first batch had a straight topped cockpit canopy, later changed for the bulged type. This is the mark that mostly fought in the Battle of Britain, (although some mark II machines were in service by September 1940). Originally fitted only with wooden two blade fixed pitch propellers, they were later equipped with de Havilland three bladed variable pitch airscrews. Armament was either eight Browning .303 calibre machine guns (mk IA) or two 20 mm cannons and four machine guns (mk 1B). The cannon version was not produced in great quantity, the early cannon installations were not very satisfactory and prone to the mechanism jamming. The Spitfire I entered service in 1938 with 19 and 66 Squadrons. In all some 1,566 Mk I Spitfires were produced.

Bron;wikipedia.
No.54 squadron
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Jordic.

Bij deze een kleine update.
Ik had nog een klein motortje liggen en ga dat dan ook gebruiken om de propeller te laten draaien.
attachment.jpg
De propeller is uit 1 deel dus dat is geen probleem op zich.Je ziet een klein motortje liggen en zult wellicht denken dat het te klein zal zin.
Vergis je echter niet want het is sterker dan gedacht.Eronder ligt het motorblok,een Rolls Royce merlin3.
attachment.jpg
Er is een soort van steuntje in de ruimte voorzien om dit motortje op te bevestigen,gezien de afmetingen moet ik echter een en ander aanpassen om het op
de goede hoogte te plaatsen.Maar dat word geen probleem gezien ik nog heel veel styreen heb liggen.Rest me enkel te letten op de inbrenging van de as als de motor is aangebracht in de fusilage,want ik moet ook nog rekening gaan houden met de dikte van het plastiek waar de RR in komt te liggen en dan zo de as aan te passen dat het geheel netjes op zijn plaats komt te zitten en vlot kan draaien.
attachment.jpg
Op deze manier komt het te zitten,dus er is heel wat werk aan om dit op de goede positie te krijgen.
attachment.jpg
Daar ik graag deel zet ik hierbij de link naar de olnine store van dergelijke motortjes erbij.

Budgetronics

Ok en nu verder het hoofd breken om dit te doen slagen.
 
Yep,

Laat maar komen die Spit's:D

Weer eentje om te volgen.
Leuk om een motortje te plaatsen, heb dit hééél lang geleden ook eens gedaan bij een 1/24 Spit en het heeft wel iets.

Grtz.

Luc8)
 
Als je een oude gsm met trilfunctie hebt liggen heb je een gratis motortje . Gr Lode
 
Wow tees is wel boeiend om volgen...de electronica erbij zeer leerzaam..ben benieuwd naar de vorderingen...!!

Grtz yves,
 
Het grote probleem van die motortjes is dat ze bijna niet goed te stabiliseren / uit te lijnen zijn. Op beurzen zie je de propellertjes meestal onregelmatig draaien. Iets om op te letten, wie weet is het te voorkomen.
 
Deze ga ik zeker mee volgen aangezien ik vanaf januari mij het komende jaar met vliegtuigen ga proberen bezig te houden... succes, benieuwd naar het resultaat met de motor!
 
Het grote probleem van die motortjes is dat ze bijna niet goed te stabiliseren / uit te lijnen zijn.
Klopt ook He Roy,Ik had heel wat werk toen ik mijn nieuport voorzag van zulk een motortje.Daarom ook moet ik drastisch te werk gaan in dit gebeuren.

Er word gezaagd dit keer om het tot een goed eind te brengen. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt mede bouwers voor de leuke reacties.
Om verder te gaan ik heb mezelf voor genomen de motor deels te gaan zagen zodanig dat ik het electro motortje er net kan inleggen
en dit dan kan gaan uitlijnen met de as van de propeller.
attachment.jpg
Het is drastisch maar noodzakelijk want er is geen andere optie.De rode lijn geeft de snede aan die er komt.
Al moet ik er maanden aan werken,ik krijg deze motor terug op en top in orde.Ten andere is het geen probleem dergelijke handeling te doen gezien ik
gelukkig in het bezit ben van zeer dun tot vrij dik styreen sheet.De naden worden desnoods netjes gevuld met erg dun sheet of strips om de vorm van de motor terug te kunnen verkrijgen.Eenmaal dit alles is gedaan kan ik aan de slag met het verder afwerken en verven van deze RR merlin3.
Gezien het feit dat dit model tijd heeft om gebouwd te worden kan ik terwijl ik wacht op droging of zo verder met mijn overige modellen.
attachment.jpg
Zoals de motor hier te zien is wil ik deze ook hebben,uiteraard zal ik mijn beste beentje voorzetten en er extra's aan toevoegen.
Dit dan wel in de cockpit ook en de firewall,want er zitten ook daar kabels voorzien natuurlijk.
De gegoten kabels als het ware worden weg geschuurd en vervangen door echte.
Maar ok genoeg gepraat nu,Aan de slag dus nu,tot volgende update met wat meer beeld materiaal. :p
 
Weet je waar ook nog zo een piepklein motortje in ? in zo een scheerapparaatjes met een trilfunctie van Gillette
Marc
 
piepklein motortje in ? scheerapparaatjes met een trilfunctie van Gillette......
Marc
Inderdaad Marc ,heb ik ook onderzocht maar blijkt toch te breed nog voor dit te kunnen doen.Alvast dank om mee te denken maatje.
 
Goeie avond medebouwers,een kleine update weer.Ik heb ondertussen een soort van support gemaakt waar het motortje in ligt.
Heb hiervoor rond styreen (hol) gebruikt met diameter 7 mm.Doormidden gezaagd op begin en eind gedeelte en er dan het motortje in gefixeerd.
attachment.jpg
Daarna nog een stukje door midden gezaagd en erover gekleeft,zodanig dat het vast is komen zitten op de basis van de support.
attachment.jpg
Op het achter eind een stop gekleefd om de kabels in goede positie te houden en tevens de motor op deze manier beter te kunnen gaan uitlijnen.
attachment.jpg
Ik denk dat dit aardig zal lukken.
attachment.jpg
Hier ziet u de RR merlin al open gezaagd met als resultaat dat het middenschot ontbloot is.Dat deel gaat er uit omdat het langs geen kanten de motor draagt.
Je ziet er een uitsteeksel op zitten,dat zat te diep omdat de originele support zodanig werd gemaakt om de motor te voorzien die toen voorhanden was.
Daarom dat ik een nieuwe support maakte om dit te kunnen oplossen.
attachment.jpg
De blauwe lijn is de originele support en gaat er dus uit,drastische handeling natuurlijk maar noodzakelijk.
attachment.jpg
Ik dacht eerst dat dit op deze manier ging werken tot ik zag dat het gedeelte waar het motortje op moet liggen te diep zat.
attachment.jpg
Hier een stuk styreen 2mm dikte gekleefd om de support er tegen aan te kleven eenmaal uitgelijnd.
attachment.jpg
Ook aan deze zijde een stukje van 1mm dikte dan.Nu is het een kwestie van vijlen of schuren aan het supportje tot dit er als het ware zuigend tussen gaat en weer uit.Dan pas kan ik uitlijnen,markeren en terug inbouwen als het ware.Ok ik laat eerst de geplaatste stukken netjes uit harden en dan weer aan de slag tot dit is
afgewerkt en netjes werkt. Ik hoop een videotje ervan te kunnen maken eenmaal klaar en operatief :p Ok en nu terug aan de werktafel haha.

Edit:
Het is mooi droog en we kunnen eens inpassen nu,op het eerste zicht is het goed. attachment.jpg
Heb het er is dryfit op ,dus morgen namiddag word dit uitgelijnd.
attachment.jpg
Het buigt niet dus das al een voordeel.De motor krijgt de uitgezaagde helft al terug,maar word nog niet gesloten door het kleppendeksel want ik kan anders nooit de propeller plaasten.
attachment.jpg
Het stukje styreen laat toe dat het kan verplaatst worden,zodoende kan ik het netjes gaan uitlijnen he.
Ok ik zou zeggen tot morgen of zo,slaapwel en goede nachtrust iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Goede namiddag medebouwers.
Tijdens het testen/fitten van de elektro motor brak ik het asje af van de propeller en moest het gaan vervangen door een dikker.
attachment.jpg
U ziet eveneens het voor geboorde gaatje voor de motor as.
attachment.jpg
Hier op het supportje een stukje styreen ingelijmd die het geheel tegenhoud zodat het op die manier steeds op de zelfde plaats blijft.
Hoewel dit motortje is vastgelijmd,je weet nooit he.
attachment.jpg
Hier zie je het wat beter,dus het is bij deze zodanig gefixeerd dat het netjes blijft zitten.
attachment.jpg
Ook al wat andere dingen samen gesteld he zoals de rear supercharger
attachment.jpg
Ik heb wel opgemerkt dat het hele gebeuren enorm veel schuurwerk met zich meebrengt op deze motor en dat het passen ervan niet echt goed is.
Maar dat zal de pret niet drukken dus we gaan gewoon door tot het netjes past allemaal.
attachment.jpg
Voor het schuurwerk kon je zeer goed zien dat d charger niet tegen de motor aankwam te zitten,dat betekende dat het uiteinde ietwat bol stond.
Na tien minuutjes schuren was dit opgelost.
attachment.jpg
Ook aan de fusilage wat voor bereid en in de engine bay al enkele delen vast gezet zodat ik er de motor vlot kan in gaan leggen.
attachment.jpg
Ook hier worden wat kabels toegevoegt,dus de mal geperste worden stuk voor stuk vervangen.Heb materiaal genoeg liggen ;)
attachment.jpg
Niet dat dit gedeelte al erg belangrijk is maar het is allemaal ter voorbereiding,want er word eerst heel wat geverfd na de aanbrenging van de nodige extra's.
Zo zal de stroomkabel die de propeller nodig heeft door de fusilage lopen tot aan het punt waar het uit de fusilage komt en zo in de standaard voet moet worden
ingebracht.Helaas merkte ik wel op dat de vleugels gebogen staan en er wel werk aan zal zin dit goed te krijgen,het is het gedeelte die de fusilage afsluit als het ware.Maar goed dat gaat goed komen.Zo nu de verlijmde delen laten uitharden en opnieuw gaan fitten. Tot volgende update. :)
 
Veel plezier met deze.
En het ziet er al veel belovend uit.
 
@ Camaro69 Dank je,het is een interessante kit ook.

Zo mensen,na een week ziek geweest te zijn terug aan de slag geweest met de motor,deze is voor zo ver ik weet bijna klaar voor inbouw.
Gisteren avond na het werk heb ik de binnenmotor kunnen uitlijnen en vastgezet. Het uitgezaagde deel van de motorwand zit netjes terug op zin plaats en
we kunnen nu verder met de afwerking van deze motor.
attachment.jpg
Inderdaad er zijn kabels voorzien al rest me enkel ze nog te beschermen zodat de verbindingen niet lossen,een drupje tin zal wonderen doen.
attachment.jpg
De kabeltjes komen nog netjes samen te liggen en worden door de fusilage heen gelegd tot het punt waar ze naar buiten komen.
attachment.jpg
Eigenlijk ging het hier vrij makkelijk en snel,nog voor de RR merlin3 in de engine bay geplaatst word doe ik een test met de propeller erop.
attachment.jpg
Overige onderdelen geplaatst en de zaak ziet er goed uit,zaadsnede opgevuld met ca.
attachment.jpg
Nog wat schuurwerk aan de gietnaden en zo,wat fijnplamuur en we kunnen netjes gaan verven.
attachment.jpg
Hier het bedieningspaneel waar ik de pedalen gisteren kon op monteren. Ik beschik over goede referentie om dit alles naar behoren te verven.
attachment.jpg
Twee clearparts geplaatst.Moeilijk te zien maar dat komt goed wanneer het geverfd is allemaal.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ik moet zeggen dat de details voor zulks oude kit voortreffelijk zijn.
attachment.jpg
En hier dan de standaard,deze word voorzien van een schakelaartje. Zinkgat gemaakt en gaatjes geboord om er dummy boutjes in te zetten zodat het lijkt alsof deze vast geschroefd is.
attachment.jpg
Hier het schakelaartje die ik uit oud speelgoed recupereerde.
attachment.jpg
En dan komt het er zo uit te zien, voor de standaard heb ik ook al enkele ideetjes in het hoofd hoe deze te gaan bewerken.
Ik denk eraan om met dun metaal zogenaamde bevestigings- platen na te maken met rivetten. Deze laatste koop ik dan nog aan natuurlijk of ik werk met "kopspeldjes" . Goed dat is het voor even,op naar de afwerking en test nu :)
 
Das nog een persoonlijke uitdaging...die electronica..!!
Een deel apart....

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan