Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Het houtwerk loopt voorlopig op zijn eind, maar nu moet ik mijn electronica nog afwerken en programeren en niet te vergeten mijn zeilen
 
Weer wat uitrusting verder

Overloop met traveller van de fok

005.jpg

004.jpg

Betting kluiverboom op zijn plaats gelijmd, uit het midden.

003.jpg

Kajuit ingang met zetborden, bovenste met ventilatie

002.jpg

Backstag met 1 schijfsblok, gaat door een buisje naar de winch , andere eind word belegt op een zware klamp aan de binnenzijde van de verschansing.

001.jpg

011.jpg

Veiligheid tralie boven koekoek koper 1.4 mm

006.jpg
 
THX Dirk :)

Ook een mislukking hoort er bij , roer koning te kort , na een paar dagen prutsen kwam ik tot de vaststelling dat er niets anders opzat dan een langere roer koning te plaatsen.
De oude verwijderen was gemakkelijker gezegd dan gedaan, opwarmen zodat de epoxy zacht werd daarvoor was de as te lang.
Dus alles open gezaagd en roer koning langs de voorkant van het roer verwijderd .

005.jpg

Het roer mekanisme aangepast, potmeter in de plaats van excentrisch vlak + foto censor, doet het zelfde werk met alleen de extra wrijving van de potmeter, hier te verwaarlozen, met een windvaan geeft de extra wrijving en de beperkte hoek 270 ° van de potmeter wel problemen.

008.jpg
 
Nieuwe roerkoning en hennegats koker, beiden 1 mm dikker

Nieuwe messing steunplaat voor stuurmachine 1 mm.

Potmeter midden, met smelthars aan de as van het witte tandwiel gelijmd.

Messing bus rechts, past over hennegats koker.

002.jpg

De bovenzijde

005.jpg

Roer kop bout 2 mm met drukbus 3 mm, omdat het moeilijk is om alles spelingsvrij te monteren word de drukbus door een boring 3 mm in de kop van de roerkoning getrokken met het boutje van 2 mm en drukt de kop tegen de roerkoning,
De speling tussen bout 2 mm , boring in de kop ook 2 mm word zo weggenomen en kan altijd weer aangespannen worden.

006.jpg

Bout en drukbus gemonteerd.

Rechts boutje als mecanische stop roerkwadrant

008.jpg

Klamp aan binnenzijde verschansing met gesloten kluisgat voor landvasten.
6 stuks in totaal.

OP de voorgrond messing oog 5 mm binnen diam. veteroog van de verritas :D

012.jpg
 
René........zelfs de zeer technische uitleg is zeer boeiend....ook door de prachtige foto's...heb altijd heel veel voldoening...als ik dit volg....top man.....;););)
 
Schip opgetuigd om GZ + FOK op te meten.

Voor de broeking van de mast een witte ballon gebruikt, er komen nog 2 messing strippen 1 om de mast en 1 om de verhoogde dekdoorvoer

001.jpg

Prtscr van prog. sailcut

GZ 0.75 m² FOK 0.16 m²

GZ+KOTTER+0.75+M%25C2%25B2.jpg

FUK+0%252C16+m%25C2%25B2.jpg
 
wonderlijk, lijkt echt wel of je het verkleinpistool van professor barabas hebt geleend.
amusement met het naaien aan de zeilen.

vgr
Marc
 
Katoenen zeilen naaien was de 1 ste e laatste keer 52 j geleden :-) weer een uitdaging
 
indrukwekkend met de mast erop! Komt helemaal goed René :)
 
THX mannen

Kreeg op een ander forum de vraag waarom het voorlijk van de fok rond word gesneden?


Ronding in voor en onderlijk dient om bolling in het zeil te krijgen, door het strak trekken van het voorlijk heb je doek over en dat zorgt er voor dat je bolling vooral in de 1 ste helft van het zeil zit, een voorbeeld hiervan is een vliegtuig vleugel.
Door de bolling heeft de lucht meer tijd nodig om de weg langs deze kant van het zeil af te leggen en gaat sneller stromen, dit veroorzaakt onderdruk het is dit fenomeen dat een vliegtuig in de lucht houd en een zeilboot vooruitlaat bewegen.
Daarom met weinig wind een grote bolling en met veel wind een kleine, zelfde rede waarom een snel vliegtuig een vlakkere vleugel heeft en een traag een bollere vleugel.
Bij een zeilboot word de bolling geregeld met het aanspannen van de val en het aangrijpingspunt en spanning van de schoot.
Bij een vliegtuig zijn het de vleugel kleppen die de bolling vergroten om bij het landen bij een lagere snelheid voldoende lift te creeren

Kijk eens op deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli
 
René,

Al die natuurkundige wetten zijn niet voor niets, maar zorgen toch voor een hele boterham,
'k krijg er al maagpijn van, alvast de "malox" staat naast mijn computer van nu af aan :D
schitterend een mooi model die kan varen.
groetjes
Ward
 
thx Ward,

Belegklamp op de buitenzijde kuip.

008.jpg

De stoel om het schip te schouwen.

003.jpg
 
Fok in katoen klaar, eens wat anders dan polyester doek.
Even strijken en dan gaan we nog een foto nemen.
Een poging om met een ventilator de bolling er in te blazen was geen succes, ventilator van elektrisch kacheltje was niet krachtig genoeg.
De stiksels van de banen staan op 90 mm.
Voorlijk en onderlijk touw 2 mm.
Leuvers in ijzerdraad, dit moet messing worden

004+%25282%2529.jpg

Versterking aan tophoek is zwarte krimpkous, moet leder imiteren.
Oogjes zijn 4 mm opening van de veritas.

010.jpg

Halshoek

009.jpg
 
wouw ziet er net echt uit maar dan mini. :) is ook de bedoeling zeker ;) , professionele hulp gehad? of heb je dit zelf klaar gespeeld.
 
THX Marc, eigen werk :) , katoen was geleden van toe ik een jaar of 16 was, spijtig dat ik deze niet heb bijgehouden had ik kunnen vergelijken :dry:
 
Grootzeil aftekenen.

De witte plakband zijn de referentie lijnen , van hier word er gemeten om de ronding van de lijken af te tekenen.
Op de plaats van de lijken blauwe plakband, daar worden de lijken + zoom op getekend.
Blauwe plakband helpt ook om te snijden zonder rafelen.

001.jpg

002.jpg
 
dat is een heel oppervlakte , als de wind daar goed inpakt zult ge nogal een vaart maken.
 
Om eens wat anders te doen dan zeil naaien een rakband gemaak om de gaffel tegen de mast te houden.

6 mm rond, gaatje van 2 mm ingeboord en met de dremel op maat gemaakt, veritas had geen houten kralen .

002.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan