Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Goede vraag Michel, zal ik eens testen :unsure:
 
Wat een mooi schip wordt dit, was een poosje off-line en weer eens bij gelezen.

Fred
 
prachtig, :wow: ze begint nu echt een zeil schip te worden.
 
Thx Mannen, inkt was dus water oplosbaar, juist zwarte onuitwisbare inkt van de suppermarkt meegebracht kijken wat dit geeft?

Fred heb je inderdaad al een tijdje gemist :) maar een mens moet af en toe eens wat anders doen, anders word zelf het plezanste een sleur:D
 
Ik heb de touwen op de Oseberg gekleurd met Ecoline. Dat trekt mooi in het touw en die worden dan door en door dezelfde kleur.
(Is ook op waterbasis zie ik nu....maar mijn schip ziet geen water:sleep: )

Fred
 
Gaffel opgetuigd, de gele lijnen zijn voorlopig.

001.jpg

Masttop, met top blok gaffel.

003.jpg

Gaffelklauw en takel klauwval.

004.jpg

Kluiverval, sluiting met wartel van de hengelsport.
Voorstag met jufferbmokken

005.jpg

Midden putting en juffers topwant,

006.jpg
 
Lummel beslag

Messing: plaat 0.5 mm , buis 3 X 2 mm, bout en moer M2 .
Staal : verticale as 2 X 22 mm

004.jpg

Lummel kan tot verticaal bewegen, dit is handig bij vervoer de giek kan dan tot tegen de mast.

006.jpg

Giek met oog (boven)voor halshoek van het zeil, oog (onder) lijntje naar de voet van de mast om tegenkracht tegen geven als het voorlijk op spanning word gebracht, zo word de naar boven gerichte kracht niet enkel op het lummel beslag over gebracht.

003.jpg
 
nog effe en we kunnen gaan zeilen.
schiet aardig op René.
Zijn de beugels rond de mast nu te groot of is dit gezichtsbedrog? Verder lijkt het voor mij allemaal dik in orde.

vgr
Marc
 
Moet die onderste beugel eens controleren, denk dat ik de onderste halve beugel met de bovenste heb verwisseld ?
 
De schuurlatten om de puttings te beschermen gelijmd, buitenzijde berghout zwart gemaakt en 2 lagen epoxy .
Als alles klaar is word de romp boven de waterlijn in de blanke lak gezet en onder de waterlijn gebroken wit
Epoxy werkt niet zo strak af als blanke lak, maar de romp is nu beschermd en waterdicht zodat ik aan een drijftest kan denken en vaststellen of de theorie van delfship klopt.

004.jpg

003.jpg
 
Een streling voor het oog René !
 
Rand onder kajuit in dek opening gelijmd en dek vastgelijmd.

006.jpg

005.jpg

2 lagen fineer 3 mm , nat gebogen, laten drogen en met epoxy gelijmd .
Onderste plaatje is 134 mm en past binnen de randen van de van de dek opening, bovenste plaatje komt boven op de randen tegen de zijkanten van de afneembare kajuit.
Plaatje is 60 mm breed en ga ik verzagen tot 8 mm brede balkjes die het gebogen kajuit dak steunen, door ze samen te maken heb ik overal de zelfde boog.

003.jpg
 
slim bekeken.
en de drijfproef ....? reeds tijd gevonden hiervoor ? we zijn wel benieuwd hoor.
vgr
Marc
 
goed voor worden gebracht en met de foto's er bij kan men er zeer veel van leren .
 
THx mannen :)

Nog een beetje geduld Marc :D

Balkjes van het kajuit dak verzaagt, zijkanten opstaande rand dek opening op de plaats van ieder balkje schuin gevijld, zo blijven de balkjes liggen op de juiste plaats als ik het dak er op lijm.
De opstaande rand gaat als mal dienen om alles in vorm te houden, tijdens het lijmen van de zijkanten tegen het dak.

003.jpg

Lijmpers, 3 lagen fineer 0.6 mm 700 X 350 mm met epoxy verlijmd.
Hier gaan we het dak en de zijkanten uitzagen

Morgen het resultaat

004.jpg
 
Aan 1 zijde teak fineer gelijmd, dit word de buitenzijde van de kajuit.
Epoxy lijm gaat door de fineer, geen probleem, de rest krijgt ook een laag .
Kajuit dak met een 1/2 cm extra gesneden

001.jpg

Dry - fit

002.jpg

Met een pe folie onder de balkjes dak op zijn plaats geplooid met extra gewicht en gelijmd

003.jpg
 
Zo ziet het kajuit dak er uit na het op maat brengen van de balkjes

002.jpg
 
Dry-fit kajuit, met koekoek en plakband ( d 24 mm ) rondjes die de plaats van de patrijspoorten markeert.
Op de plaats van loodblok komt nog een verhoogt luik .
Kader van koekoek word lager en met teak fineer bekleed.

Een vraag wat is jullie mening over de plaats en hoogte van de patrijspoorten? op gelijke afstand van het dek, of op gelijke afstand van het kajuit dak, of onder en boven gelijk verdeeld tussen dak en dek?

005.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan