Hoofdsponsor

1/35 11CV Citroën Traction Avant. (Tamiya) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De deuren :

SDC13298.jpg

Rechterdeur in het interieur :

SDC13322.jpg

Van rechts gezien :

SDC13334.jpg

De zetels van hun chrome 'kop'steunen voorzien :

25-2.jpg

Cheers mannen.
 
Laatst bewerkt:
Hey, :)

Ja man, heel goed gelukt, prachtig om naar te kijken. :$

Je 'chroom'-buizen lijken me goed. 8)
 
GUnit ziet er goed uit en zeker overtuigend genoeg om voor chroom door te gaan in deze schaal.

Ron
 
Jullie reacties worden zeer geapprecieerd heren, de auto-industrie is iets waar ik geen kaas van gegeten heb. Goed dat jullie het geslaagd vinden. De metaalverven blinken wel iets harder als ik er zo naar kijk, meer dan op de foto's. Waar ik echt aangenaam verrrast door was : de Silver Metallic van Revell Aqua ! Als je deze goed verdund gebruikt en dat in meerdere laagjes, krijg je best een acceptabel effect.

Vandaag ga ik het allerlaatste aan de binnenkant doen, maar daarvan zal ik jullie een update besparen, omdat het echt muggenzifterij betreft waar geen hond het verschil ziet op foto.

Ook ga ik het subonderdeel 'voorste garde-boues" in het glanzend zwart zetten. Hierop zitten ook de lichten, de binnenkant van de lampbehuizing wordt dus ook met een metaaltje behandeld. En dan gaat het EIN-DE-LIJK op een auto beginnen lijken.

Straks goed feesten, vrienden !
Als half dove kwakkel wil ik jullie verwittigen voor luide knallen van het vuurwerk, je kan er je gehoor bij verliezen en oorsuizen voor in de plaats krijgen, de rest van je leven. Geen pretje want ik had het zitten nu exact 10 jaar geleden, en dan had het nog niet eens met vuurwerk te maken !
 
Prachtwerk weer Guy, ik zou er zo willen inkruipen en ermee wegrijden :laugh:
 
Tomas, ik ga er eerst de wielen onder zetten. Dat rijdt vlotter.

Vandaag begonnen met de buitenkant, eerst heb ik de lampbehuizingen langs binnen afgeschermd met een rubber masker van Revell, een prima product voor dergelijke klusjes.

26-3.jpg

Daarna met Revell glanzend zwart, goed verdund, een 15-tal heel dunne laagjes gezet, met tussentijdse versnelde droging dmv. haardroger.

Als laatste behandeling, een aantal flintertjes glansvernis.

27-3.jpg

En nu ga ik naar de garage, mijn verwarming is verd*mme uitgevallen en ditmaal lijkt het erop dat we in de kou komen te zitten !!!
Schone afsluiter voor 2009 !
 
Kijk wel uit met het drogings proces te versnellen met glanslak.
Het risico wat je loopt is dat de lak gaat verbranden oftewel je krijg een rimpelig oppervlakte doordat glanslak een beduidend langeren droogtijd heeft dan mat lak.

Ik zal zeggen neem je tijd met het lak werk met glans lakken om geen risico`s te lopen.

Ron
 
Hoi Ron, ik zal je tip zeker ter harte nemen wanneer ik de laatste laagjes glansvernis ga leggen. Gelukkig heb ik geen schade aan de lak ondervonden ! De voornaamste reden dat ik versneld wou laten drogen was het indwarrelen van stof voorkomen.
Maar, zoals gezegd, ik ga de adviezen van een autospecialist niet links laten liggen en netjes luisteren, thanks mate !
 
De chrome buizen bovenop de zetels heb ik gemaakt van koperen staafjes en afgewerkt met Humbrol, recht op het koper om te zien of het lukte. Ook dit viel 100 % mee, ik wou zo veel mogelijk het gladde behouden.

Normaal mag dat geen probleem zijn met Humbrol rechtstreeks op het koper of messing. Allez, bij mij lukt dat toch altijd. Indien je met acryl verf werkt moet je wel eerst een primer zetten op je metalen onderdeeltjes, anders komt je verf eraf als je het aanraakt . Het hecht niet.
Om de hechting van je humbrol of je primer te verbeteren op je metaal is het best dat je de te beschilderen of bespuiten deeltjes eens wrijft met schuurpapier om zo een ruwer oppervlakte te verkrijgen.
De korreldikte is best niet te grof of te fijn.
Vooral voor ontmantelde elektrische draad moet je opletten, want het kan gebeuren dat daar een soort vernislaag (ik denk toch dat dat vernis is) of vetlaagje opzit en die wrijf je er het best maar af, want door te verhandelen komt die vernis er stukje bij beetje toch af. En het heeft niet als je stuk al geschilderd is.
Ik spreek van ervaring.
Als ik een tip mag geven; om een koperdraadje ergens haaks of schuin op te monteren boor je best eerst een gaatje voor , waar je dan je draadje een beetje kan insteken om te lijmen, dan zit hij mooi stevig vast en mag er al eens per ongeluk tegen gestoot worden. Ik doe dan eerst de secondelijm in het gaatje en dan pas mijn draadje om zo niet teveel te smossen en te brielen. Het gebeurd zelfs dat ik eerst mijn draadje lijm en dan pas plooi in de gewenste vorm. Ge zou verschieten hoe sterk dat vastzit door dat draadje in een gaatje te lijmen.
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ge dat al wist, indien niet..........alstublief ^^

Enfin Guy, ik denk ,moest je dat wagentje strak op een sokkeltje zetten , de aandacht naar de details toe zeer sterk zou zijn. M.a.w. ge zou ze goed zien en niet opgaan in je dio.
Zeg Famo, scheelt er iets in de bovenkamer ? Nee Guy, om je dio toch te voorzien van een Citroën...........maak een tweede;)

Wat je model betreft : het is mooi 8)
 
Hoi Famo, bedankt om hier zo'n uiteenzetting te doen over het gebruik van koperdraad en de behandeling ervan om erop te gaan schilderen. Dit is nooit nutteloos, iedereen die hier komt lezen steekt er gegarandeerd iets van op. Je geeft hier zeer bruikbare tips.
Als ik pe gebruik, schuur ik het ook op waar het enigzins kan. De kleine onderdeeltjes, daar zet ik een primer op.
De beugels zijn inderdaad ook in voorgeboorde gaatjes bevestigd.

Ik ben zeer blij met de complimenten, hij is niet eens af. Maar ik vrees wel dat ik hem ga gebruiken in het grote diorama.
Ik ga wel zeer zeker een tweede bouwen !

Thanks mate !
 
Eentje zoeken op 1/8 Guy....
Daar ga je pas lol aan beleven.
 
Dominiek, ik ben helemaal verslaafd aan 1/35, can't beat the feeling I'm afraid ? Maar als jij aan de jouwe begint, zal ik zeer geïnteresseerd zijn !

Af en toe kan ik een beetje doen aan het koetswerk, er moeten nog een paar dunne laagjes glansvernis over geairbrushed worden en dan kan ik verder met de twee deuren. Het interieur is helemaal klaar.
Ook de lichten kan ik beginnen afwerken en de wielen wil ik een chrome / gele afwerking geven.

Weldra een update, heb het heel druk momenteel met andere zaken.
En dan is er ook nog BDO darts !
 
Heb een tijdje niet kunnen kijken maar moet zeggen Guy
hij ziet er chique uit. Zeer mooi hoe je de zetels hebt aangepast. ;)
 
De zetels, dat was uiteindelijk echt nodig ook, je ziet er genoeg van om het toch wat netter te maken. Bedankt voor je reactie Djs.

Momenteel ben ik bezig met het schilderen van de Humbrol chrome verf op de grille. Ik ben van deze erg tevreden, het resultaat is bevredigend. Op de foto zie je natuurlijk nog niet de afgewerkte grille maar het is een begin. Met name de ruimte tussen de verticale zwartglanzende spijlen ga ik met matzwart doen om meer diepte in dit onderdeeltje te krijgen. En hier en daar moet ik nog correcties uitvoeren.

28-1.jpg

Op het koetswerk zit een glanzende zwarte (niet té glanzend want ik heb plannen om deze zwarte kar wat karakter extra te geven met pigmenten om stof van enkele jaren toe te voegen, en dat hecht beter op iets minder bling bling lagen). De klinken en andere chromen delen worden eveneens geschilderd.

Ervaring rijker : de Humbrol Chrome geeft bij mij het mooiste resultaat als ik hem niet te zeer verdun. Hij lijkt dan ook sneller uit te harden (?!) Tenzij je hem gaat airbrushen natuurlijk, dan is goed verdunnen noodzakelijk.
 
bedankt...maatje weer voor deze prachtige update...en ook om je prachtige ervaringen met ons te delen...dit gaat zeker weer een topper worden...knap...:nowink::nowink::nowink:
 
Dit is een prachtige bak aan het worden GUnit ;)

En mocht je nog andere modellen willen maken op 1/35, dan heb ik nog enkele aanraders:

Azimut : Opel Kadett K38
Best Value Models : Opel Kadett Cabriolet 1937-1938
Bronco Models : Opel Stabswagen Mod. 1937

En er zullen er nog wel zijn of op de markt komen ;) ;)
 
Dank jullie wel voor de tips en de aanmoedigende woorden, dingen die ik altijd kan gebruiken.
Als dat zo doorgaat, zal ik nog veel auto's moeten bouwen, en ik vind het trouwens nog leuk om te doen ook.

Vandaag :

1) de chromé bumpers aangebracht als volgt :

- over de matzwarte laag een paar lagen Humbrol chrome aangebracht en deze strak gepolijst met een ontschminkingswatje,

- de bare metal foil die ik van Erik mag gebruiken uitgesneden, opgewreven aan de platte kant en bijgesneden langs de randen met een nieuw scalpelmes, de zaak extra opgewreven voor optimale hechting en naadloze uitvlakking,

- de chrome had een showroom shine glans dus in mijn verhaal moest ik die wat verouderen, dus heb ik er antraciet van Revell Aqua overheen gemist tot ik het gewenste effect had.

2) de ronde reservewiel cover heeft middenop een chromen afwerking, dus hier heb ik opnieuw bmf gebruikt omdat dit heel makkelijk te doen was, ook het bijsnijden van het foil was simpel. Morgen ga ik deze glanzende boel ook wat temperen, zij het iets minder dan de bumpers.

3) de grille wat verouderd...

Alles zit nog los :

29-1.jpg

31-3.jpg

30-3.jpg

Morgen weer de ganse voormiddag doorwerken, vrije dag !

Groeten van GUnit.
 
Ziet er goed uit voor een leek (op autogebied dan toch).
Hij krijgt echt vorm, een mooi traction.

Erik.

En laat maar meer auto's volgen :P:P
 
Het begint nen otto te worden Erik !

Vandaag verder gewerkt nadat ik m'n airbrush flink onder handen had genomen. Nu wil ik echt strakke spuitresultaten want het nadert z'n eind stilaan...

1) De twee portieren vooraan werden in het zwart gezet en deze zijn klaar met uitzondering van de klinkjes die nog in de chrome moeten komen. De zwarte randen van de portieren bij de bekleding moet ik nog van puntjes op de i voorzien.

2) De banden werden alle vier afgevlakt waar ze de grond zullen raken, voor wat gewicht te simuleren.
De wielen werden eerst uniform in een Revell Aqua teerzwart gezet, erg mooi mat opdrogend en goed het rubber van de banden benaderend. Met een masker heb ik daarna de velgen in het glanzend zwart gespoten, dit contrasteert leuk met het matte van de banden.
De chrome moet hier nog worden aangebracht in het midden.

Daarna heb ik meer diepte in het koetswerk gestoken door eerst wat matte zwarte verf op de horizontale delen te spuiten, en daarna opnieuw met een glanzende zwarte mistend, zodat alle contrastjes vervaagden en het een geheel werd. Het misten deed ik van onderen naar boven. Nu heb ik tevens een eerste effect van stoffige panelen, met als bijkomend voordeel dat hier mijn latere bewerkingen beter op zullen uitgevoerd worden (gladde verf houdt geen pigment bij).

Zo ver sta ik nu :

32-2.jpg

De leukste dingen komen nu, het speuren naar leuke, realistische effecten : detail van de voorste bumper, na de bare metal foil gewoon gemist met antraciet en lokaal wat opnieuw verwijderd met brandalcohol. Ik ga nu mijn tijd nemen om alles systematisch aan te pakken.
De bumper is nog niet klaar...

34-2.jpg

Morgen ga ik proberen het chrome op de wielen te zetten, de klinken van de voorportieren af te werken, deurkanten...eindelijk ! Afwerking in zicht !
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan