Hoofdsponsor

1/72 1/72 Zvezda C-130H Hercules BAF 50 Years.

ERVARING
*
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Tussen de werken door van de Starfighter kon ik het toch niet laten om verder te werken aan de Hercules. Ik wil dit model af hebben, en dus heb ik even pauze genomen aangaande de Starfighter om verder te werken aan de hercules.

Jullie raden het al, het cockpit window dat niet paste...............wat denken jullie hier van........

Dry-fit, en jullie zien het, het past als gegoten.

haouhRJl.jpg


YxYuLGBl.jpg


Hier en daar een klein beetje schuren om het wat beter te laten passen, maar uiteindelijk heb ik de UV lijm boven gehaald en de sprong gewaagd.

3RyjTkBl.jpg


Z9QjwAJl.jpg


Dit probleem is dus opgelost. Volgende stap, de talloze antennes.

Ik heb eerst even alles los op de romp gelegd om het geheel te bekijken waar alles moest komen.

vQudCj9l.jpg


Daarna de secondenlijm van stal gehaald en voila, we zijn vertrokken.

77BOmoTl.jpg


Er moeten hier en daar nog wel wat antennes bijkomen, maar dit is toch al een begin.

MVG

Danny
 
Geeft toch weer goede moed als je ziet dat het nu wel past.
 
Plezant als dit aankomt en dan nog eens past.
Moet en opluchting zijn en tof dat je nu verder kan en wij weer het vervolg kunnen zien.
 
Plezant als dit aankomt en dan nog eens past.
Moet en opluchting zijn en tof dat je nu verder kan en wij weer het vervolg kunnen zien.
Is natuurlijk altijd wel leuk als je de zaken verder kan afwerken. Dus bij deze gaan we dat ook waar maken nietwaar. :-)

MVG

Danny
 
Cockpit ziet er meer dan OK uit.
Kan je iets meer uitleg geven over het gebruik van de UV lijm? Ik veronderstel dat deze werd gebruikt om de clear parts niet te beschadigen? Kan de gezette lijmlaag enige spanning verdragen?
 
Cockpit ziet er meer dan OK uit.
Kan je iets meer uitleg geven over het gebruik van de UV lijm? Ik veronderstel dat deze werd gebruikt om de clear parts niet te beschadigen? Kan de gezette lijmlaag enige spanning verdragen?
Dank u.

Het gebruik van uv lijm is heel simpel. Deze lijm tast de cockpitbeglazing niet aan in tegenstelling tot secondelijm of onze oude vertrouwde plastieklijm. Gewoon met een tandenstoker breng je wat lijm op het te lijmen oppervlak en je plaatst het onderdeel op zijn plaats om vervolgens er met het uv licht boven te gaan hangen voor zo'n 10 tot 15 seconden. De lijm is dan hard geworden.

Het kan wel een lichte spanning verdragen alhoewel ik dat zelf nog niet getest heb.

MVG

Danny
 
Vandaag wat in de tuin bezig geweest, het nodige onderhoudswerk nietwaar, en met deze goed weer dag moest ik ervan profiteren.

Maar er was natuurlijk ook tijd om verder te werken aan de Hercules. Daarjuist heb ik de laatste details aangebracht aangaande de antenne's en sensoren. Ook heb ik een poging gedaan om de APU uitlaat aan te brengen. Bij deze is het enkel nog het afplakwerk van diverse raampjes en cockpitbeglazing en dan kan het spuitwerk beginnen. De romp en vleugels had ik al geschuurd en voorzien van de nodige plamuur om daarna mooi vlak te schuren.

Eerst waren de antennes op de neus aan de beurt.

HN0ocAnl.jpg


Ook de HF antennes die van de romp naar de staart lopen zijn aangebracht, samen met alle andere nodige bultjes die de Belgische C-130 rijk is.

XCE4MI9l.jpg


Onderaan hetzelfde, en hier heb ik ook de nodige APU exhaust aangebracht.

hdqVDUel.jpg


Voila, hier staat hij dan, klaar om verf te ontvangen.

AK28BLEl.jpg


MVG

Danny
 
Imposant model, maar waar plaats je zo'n gigant dan achteraf, vraag ik me dan af.
 
Blijft toch een prachtig beest hé.

Ik ben benieuwd naar de kleuren.

Grtz.

Luc :cool:
 
imposant die grootte op die 1/72 schaal.
 
Blijft toch een prachtig beest hé.

Ik ben benieuwd naar de kleuren.

Grtz.

Luc :cool:
Inderdaad, het is een iconisch toestel Luc.

Normaal gezien ging hij vandaag in de primer staan en misschien zijn eerste kleur maar een valpartijtje stak daar stokken in de wielen. :oops:

Deze morgen bezig met nog enkele voorbereidingen prior de primer en kleurtjes aan te brengen, toen de C-130 romp besloot toch al eens een poging te wagen om te vliegen:261::confused::confused:..................De romp had ik op een standard geplaatst maar niet echt stabiel, de romp schoof eraf en duikelde recht naar beneden de vloer op....................met enig hand, voet en body werk heb ik de romp gedeeltelijk kunnen opvangen maar tevergeefs was het toch een hard contact met de parket. Verassend was er maar één sensor afgebroken, en dus dacht ik oef............:You_Rock_Emoticon:...............bij nader onderzoek echter stelde ik vast dat één van de piloten uit zijn stoel was gevallen. De sukkelaar hing vast met zijn aangezicht op de IP cover......geen zicht, dus enig chirurgenwerk was nodig om onze vriend terug op zijn plaats te krijgen en vast te lijmen.........:unsuree::unsuree:........Dat is nogal moeilijk als de gehele romp al volledig dicht is nietwaar.
Gaatjes boren ter hoogte van de piloot was de oplossing, met een naald heb ik zo de piloot weer op zijn plaats gekregen om daarna er met secondenlijm......en veel geduld de piloot vast te lijmen. Deze hele operatie heeft weliswaar twee uur geduurd voor ik alles terug op zijn plaats had.

Een fotooke genomen na het hele gebeuren en als alles terug in orde was. Ik zie nu pas dat mijn herstelling aan de sensor niet echt mooi is, dus daar ga ik nog eens extra aandacht aan moeten schenken.

UdF17Xdl.jpg


Ook heb ik mij dan ondertussen bezig gehouden met het masken van de cockpit beglazing, maar dit is echt een huzarenstuk waar ik nu ondertussen al drie mee bezig ben en het resultaat trekt op niks. Ik heb mij dan maar een simpel masking setje van New Ware besteld.

MVG

Danny
 
Oesje,

Dingen die vallen met het daaropvolgend gevloek is bij iedere modelbouwer wel gekend.
het blijft altijd balen :mad:

Gelukkig heb je alles kunnen herstellen.

Grtz.

Luc:cool:
 
Maskeersetje is de afgelopen week in goede orde geleverd, dus was het tijd om deze grote jongen in de verf te zetten.

Nu die maskeersetjes vind ikzelf echt wel waar voor hun geld. Het past als gegoten en het is lekker makkelijk. :-)

6KHFCLfl.jpg


Daarna was het tijd voor de pre-shade aan te brengen.

6pvX6Jnl.jpg


VOMpar9l.jpg


De eerste kleur gaat erop. Eerst de lichtere kleur, daarna ga ik de donkere kleur aanbrengen.

HjxpACcl.jpg


Volgende stap, het maskeren van de romp. De aflijnen word gedaan met Tamiya curved tape, de rest gebeurt met de roze low tack tape.

OagELnOl.jpg


En dan het moment van de waarheid, de donkere kleur en hopen dat ik alles heb afgeplakt.

0fXQstfl.jpg


BCFJzsDl.jpg


JORDBPrl.jpg


Nu resten enkel nog de strepen langs beide zijden van de romp te worden aangebracht. Ik heb echter besloten om hiervoor de verf enkele dagen te laten drogen zodat het risico minder is als ik de tape ga verwijderen dat er verf mee afkomt.

Uiteindelijk had ik nog wel wel werk te doen aan de prop's en Lg's

eJwU9v8l.jpg


4rDwWyOl.jpg


En voor de fun even de prop's op de motoren gedry-fit

75dzpmal.jpg


MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan