Hoofdsponsor

1/72 1/72 Zvezda C-130H Hercules BAF 50 Years.

ERVARING
*
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2023
Berichten
291
Locatie
Dendermonde
Graag wilde ik jullie mijn nieuwe projectje voorstellen.

Na een bezoekje afgelopen zondag aan de beurs van BSMC in Putte, heb ik het nodige voor de start van de Zvezda C-130H Hercules.

GfuCDSwl.jpg


De Zvezda kit heeft geen voorzieningen om een Belgische Hercules te bouwen, althans niet na zijn eerste Mid Life update in 1990. Dus een update setje drong zich op, en hiervoor moest ik wachten tot de beurs in Putte. In de Zvezda kit waren de decals voor de 50 years paint scheme van Modelmaker Decals inbegrepen, dus een mooie gelegenheid om deze kist, m.n. de CH-01 te bouwen.

QJ4e1Vyl.jpg

Bron: www.milavreachout.org

2WcbvVtl.jpg

Bron: www.milavreachout.org

Dit project is er eentje dat out of my comfort zone ligt omwille dat dit mijn eerste 1/72 model word.

Nadruk ga ik vooral leggen op de buitenzijde van het model. Het interne zoals de cockpit ga ik basic voorzien van het nodige maar ik ga hier niet echt ver ingaan. Het vrachtruim ga ik niet aanpakken omdat ik het gehele model dicht ga maken, misschien buiten de crew entrance die ga ik misschien open laten staan.
Zoals ik voorheen al aangaf ga ik de decals van Modelmaker gebruiken. Die zijn berucht omwille van hun fragiele natuur. Ik heb er nog niet mee gewerkt maar ik ben zeker dat dit zal lukken als ik de gebruikelijke regeltjes volg van de fabrikant.

Waarschijnlijk ga ik er nog iets extra bij plaatsen, zoals een buste van een Sioux indiaan. Ik heb er eentje liggen en die lijkt me wel gepast om bij het model te plaatsen.

Ok, we gaan van start. Beginnen doen we zoals vaak met de cockpit.

De cockpit uit de kit is vrij basic, maar toch genoeg om er iets mooi's van te maken. Enkel het navigator station, welke niet meer in gebruik was in Belgische Hercules toestellen, heeft een minimale verandering nodig. Een beetje styreen brengt hier een oplossing in.

x1Zryi8l.jpg


De volledige cockpit word opgemaakt uit enkele onderdelen. De controle colum's, de stoelen en een slaapbank zijn ook inbegrepen, en passen perfect. Er zijn ook een crew van drie figuurtjes inbegrepen, die ik ook ga gebruiken.

icccoj8l.jpg


De stoeltjes. Er zijn er vier waarvan drie bezet door de bemanning, en eentje leeg. Dit heb ik voorzien van basic riempjes, gemaakt van alu folie.

U2OY1R2l.jpg


TmVNSiZl.jpg


Een beetje werk, en nu is alles klaar om in de verf te worden gezet.

NrLCZAAl.jpg


MVG

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met de bouw van een fantastische toestel wat ik zeker ga volgen.
 
Veel succes, met de update van Strop96 zou je er een heel deftige representatie van moeten kunnen maken.
 
Ik volg. Ik heb de Italeri kit gebouwd hiet op t forum.

Veel succes en plezier ermee.
 
Aha , iemand die mijn "gerief" gaat gebruiken ...
 
Veel plezier met de bouw van een fantastische toestel wat ik zeker ga volgen.
Gaan we zeker doen Pascal. :-)

Veel succes, met de update van Strop96 zou je er een heel deftige representatie van moeten kunnen maken.
Ik ga mijn best doen Erwin.:-)

Ik volg. Ik heb de Italeri kit gebouwd hiet op t forum.

Veel succes en plezier ermee.
Ik ga deze eens moeten opzoeken. Alvast bedankt.

Aha , iemand die mijn "gerief" gaat gebruiken ...
Jaja, Erik, zeker en vast, en waarvoor dank. :-)

Aha, de Hercules,

Dikwijls in opgestegen maar weinig mee geland :winking:

Succes, ik volg.

Grtz.

Luc:cool:
Dus m.a.w. je bent er steeds onderweg uit gesprongen:winking::winking:

MVG

Danny
 
Start ziet er alvast goed uit, succes met de bouw.
 
Een Belgische C-130. Je hebt mijn volle aandacht. Benieuwd hoe de Zvezda kit zich laat bouwen. Succes met het project.
 
Start ziet er alvast goed uit, succes met de bouw.
Dank u Marc. (y)
Een Belgische C-130. Je hebt mijn volle aandacht. Benieuwd hoe de Zvezda kit zich laat bouwen. Succes met het project.
Op dit moment is de passing van de onderdelen vrij goed. De cockpit decals passen niet echt op de plaats waar ze moeten komen, maar wat snijwerk verhelpt dit kleine probleempje.

MVG

Danny
 
Tijd om de cockpit in de verf te zetten. Het boek van de Hercules is hierin een grote hulp wat betreft de kleurkeuze.
Ik gebruik de MRP verf, samen met Vallejo vor de details van de piloten te schilderen.

De cockpit van de Zvesda kit is best wel mooi, zeker wat betreft het feit dat je van dat alles niet echt veel meer zal zien. Dus ik ga hier niet echt veel meer aan doen dan de kleurtjes aanbrengen zodat alles een beetje mooi oogt.

VZBHxyal.jpg


lCdC67yl.jpg


CdvoLyLl.jpg


ySDOkYkl.jpg


GBy0MSdl.jpg


Volgende stap is het vrachtruim voorzien van de nodige onderdelen. NU, ik had al aangegeven dat ik hier geen aandacht aan ga schenken omdat ik het gehele model dicht ga maken. Toch wil ik wat extra versteviging in de romp en enkele onderdelen helpen hierin mee.

De kit voorziet verschillende C-130'ers van verschillende landen, dus hier en daar is het wat opletten welk onderdeel moet worden gebruikt voor de Belgische versie.

m2jZ40Zl.jpg


Ook de deur achteraan komt in twee verschillende onderdelen.

P3H7fV6l.jpg


Romp met de interne onderdelen gelijmd.

D8MjtgAl.jpg


Buitenzijde van de rechtse romphelft word ook voorzien van de juiste onderdelen. Hier was het wat opletten voor de deur correct in te passen. Wat snijwerk langs de binnenzijde was nodig om de deur op de juiste plaats te krijgen. Nog een klein niveauverschilletje maar dat word vlak geschuurd.

DyWtLNrl.jpg


i7tESoWl.jpg


De ronde raampjes kunnen ook geplaatst worden. Ik gebruik hiervoor UV lijm. Die is glashelder en beschadigd het glaswerk niet.
Ik heb ooit eens een voorraad ingeslagen, dus ik kan voort. :LOL:

AHnHA0ql.jpg


FAa2cM1l.jpg


yOg6WyFl.jpg


Ziezo we zijn weer een stapje verder.

MVG

Danny
 
Mooie vorderingen.
Heb die UV lijm ook al gebruikt maar dat spul versterft wel, tenminste die van mij toch. Is volgens mij iets dat redelijk vlug moet verbruikt worden.
 
Mooie vorderingen.
Heb die UV lijm ook al gebruikt maar dat spul versterft wel, tenminste die van mij toch. Is volgens mij iets dat redelijk vlug moet verbruikt worden.
Dank u. Inderdaad, die lijm word snel slecht. Ik gebruik die nu wel veel, dus komt wel goed.

Mvg

Danny
 
Vandaag ben ik weer wat verder geraakt. Volgende stap was het aanpassen van de 3D geprinte APU sponson aan de linkerzijde van de romp.

Nu ik wil Erik van harte bedanken voor het leveren van de 3D geprinte update set, met diep respect voor zijn gedane werk. Ik ben echter op toch wat probleempjes gestoten aangaande de passing en de juistheid van de APU unit. Ook waren er wat beschadigingen op de print die nogal moeilijk bij te werken zijn, dus ben ik aan het scratchen geslagen met als basis Erik zijn 3D print.

Nogmaals, ik heb diep respect voor Erik zijn werk, en het is zeker niet mijn bedoeling dat ik zijn inspanningen niet apprecieer, integendeel. Ik denk dat het niet simpel is om op 1/72 schaal dit soort van details zelf te ontwerpen en te printen. Dankzij zijn update-set ben ik wel in de mogelijkheid geweest om er mijn eigen versie van te maken, en deze is zeker niet accuraat zoals de echte, verre van. Maar ik voel er mij beter bij en dus daardoor dat ik toch de gehele APU unit gescratched heb met als basis de kit sponson, dit leek me makkelijker, wat achteraf wel iets te enthousiast gerekend was.

Beginnen deed ik bij de aanpassing van de gehele 3D geprinte versie aan de romp. Ik merkte direct op dat ik toch een deel van de kit sponson moest gebruiken om de holte volledig op te vullen, ik gebruikte hiervoor één van de sponson die ik niet nodig had. Het onderste gedeelte is namelijk dezelfde als de andere kit sponson. Ik heb hier echter geen foto's van (vergeten:261:) Toch paste het geheel niet goed aan en moest er heel wat geschuurd worden aan de 3D geprinte sponson welke vrij hard van materiaal was. ( Iets anders dan Resin??)

rhHsr7Vl.jpg


De 3D geprinte sponson was op zich al wat te klein om mooi aangepast te worden aan de wheelbay en de romp. Dus moest er sowieso al heel wat opgevuld worden en daar ben ik hoegenaamd geen fan van.:33:

ukaIfO6l.jpg


De 3D print zelf had ook wat beschadigingen, één ervan was aan de APU exhaust plate. Een moeilijke plaats om dit te herstellen.

bYn7NH8l.jpg


Hier ben ik dan ook van het idee gestapt om de gehele 3D geprinte sponson te gebruiken en over te gaan naar een eigen versie met als voorbeeld het 3D geprinte materiaal aangaande afmetingen enz. want die zaten perfect.

1 van de zaken die anders waren dan het origineel was de plaat van de APU exhaust. Die loopt in feite mooi mee met het oppervlak van de sponson. Dus heb ik deze zelf gemaakt van Evergreen styreen sheet.

w9MKWRgl.jpg


qo2xDtYl.jpg


1OQ0yrZl.jpg


De uitsparing in de kit sponson moest worden opgevuld met putty.

j8EWfsFl.jpg


De voorzijde van de beplating rond het gat van de APU exhaust heb ik gemaakt van een bomhelft die in de Airfix 1/48 Buccaneer kit zat. Klein beetje schuur en snijwerk en voila ik had de voorzijde.

HnQpRsYl.jpg


De rest heb ik gemaakt van Evergreen styreen strips. Na verlijming en droging heb ik de strips bijgewerkt en op maat gemaakt.

DiKPcQll.jpg


Tussen de werken door moest het één en ander drogen, dus tijd om de vleugels te lijmen. Dit vergt enig aanpaswerk, maar niks ergs natuurlijk. Ik blijf nog altijd verbaasd van de kwaliteit van passing van de onderdelen van deze Zvesda kit.

3N9svTIl.jpg


Ondertussen heb ik ook de bulten van de gehele 3D print gezaagd om daarna aan te passen op de kit sponson. Dit was wel wat werk, maar het lukte vrijwel goed. Al bij al valt het geheel best goed mee na afhandeling van de verbouwingswerken.

5t965JHl.jpg


SCxfWDTl.jpg


t97nLUhl.jpg


Als laatste heb ik de romphelften samen gelijmd.

iF95duLl.jpg


MVG

Danny
 
Ik ken Erik zijn after market sets maar dit is de eerste keer dat ik ze toegepast zie dus chapeau 🎩 en ik blijf zeker volgen.
 
Ik ken Erik zijn after market sets maar dit is de eerste keer dat ik ze toegepast zie dus chapeau 🎩 en ik blijf zeker volgen.
Ze zijn zeker goed hoor, alleen, het is hoe je het zelf ziet en hier en daar aanpassingen toepast. Zo gaat dat ook met andere aftermarket sets in vele gevallen. De basis heb je, de rest vul je zelf in volgens eigen zin.

MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan