Yvan en
Fred, hartelijk bedankt heren

!
Zow, en na twee weken onderbreking (twee weken Kerstvakantie voor de kinders, dus geen priegelig etch gedoe terwijl de critters hier rondliepen

) eindelijk nog eens wat kunnen werken aan Yamato.
Wat er nog op de to-do lijst stond qua achterste regionen was het plaatsen van de ondersteuningsbalken voor het overhangende gedeelte van het vliegtuigdek.
Na wat opzoekwerk op het internet ben ik er achter gekomen dat Tamiya zijn werk in dit gebied niet echt goed gedaan heeft.
Eerst even een foto om wat te helpen (enkel voor discussie doeleinden):
zoals je kan zien heeft Tamiya 9 grotere balken en 5 kleinere in de aanbieding. Dit klopt echter niet.
Het grote model van Yamato in het Yamato museum te Kure, Japan, toont een wat andere configuratie.
7 grotere balken en 5 kleinere.
Vreemd genoeg heeft zowat elke aftermarket fabrikant het foutje van Tamiya klakkeloos overgenomen. Dus heb ik er een paar achterwege gelaten. Omdat de plaatsing van de balken wat verschilt heb ik hier en daar wat moeten bijvijlen. Een uurtje per kant later was alles klaar
Er is me trouwens net opgevallen dat in deze foto te zien is dat een stukje degaussing kabel losgekomen is, even terug vastlijmen.
Voordat ik het vliegtuigdek op zijn plaats heb gelijmd (was wat duw en trekwerk overigens) heb ik het achterdek een primerlaag gegeven, gevolgd door een preshade en Tamiya Kure Grey, en hier en daar wat subtiel opgelicht door er wat wit aan toe te voegen.
Tot zover deze update, Schippertjes!