Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Ik denk toch wel dat het urinoir deze dio meerwaarde gaat geven. Lijkt me erg leuk om te gaan bouwen en het is wel passend althans dat vind ik dan. Daarna zal ik de dio gaan afronden om het geheel opneembaar te houden. Ik zal de penetrante geur uit die tijd in deze schaal beter niet namaken. Maar het is wel uit die tijd..Ik vroeg mij als kind altijd af waar de vrouwen eventueel moesten plassen. Weet iemand of ervoor de vrouwen ook zulke openbare toiletten bestonden?.
 
het valt me nu pas op dat als je straatje gaat maken dat straatstenen niet juist meer gaan liggen en dat moet je toch eens goed bekijken want kan raar overkomen. grt Pascal
 
het valt me nu pas op dat als je straatje gaat maken dat straatstenen niet juist meer gaan liggen en dat moet je toch eens goed bekijken want kan raar overkomen. grt Pascal

Het zou kunnen. Ik heb veel plezier in dit projectje. Dat de straat stenen misschien anders gaan liggen door het trottoir is voor mij geen probleem. De tram trekt toch waarschijnlijk als eyecatcher het publiek.
 
Je zou tegen de trottoirs extra herfstbladeren kunnen leggen, dan zal je het patroon van de straatstenen grotendeels doorbreken, dat samen met een gigantisch mooi tramstel zal alles goedmaken. Evt nog een verwaaide, natgeregende krant erbij...
 
Heel voorzichtig, zet de Tram eens neer met de deuren, aan de kant van het wachthokje. In berlijn rijd de tram aan de rechterkant van de weg, en deuren recht, net zoals een auto. De tram die heb, heeft aan de rechterkant deuren, dus duidelijk, 1 richting verkeer.

de tram, is wel zoals deze
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=73733&d=1459537208

Vanuit de beleving, zoals een passagier, er naar kijkt. Instapzijde
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=85124&d=1478458378

Je kijkt naar de deuren, of je wil de deuren niet zien. Kan het kloppen, dat er een pishok staat, de afvoer geschied via het gootje, de rails, dan zou ik het urinoir 180 graden draaien.

Rekening houdend, met als de tram er staat, en u kijkt richting wachtlokaal, over de brede kant, ziet ge de linkerkant van de Tram, geen deuren,

Het grootste deel van het diorama, wat schitterend is, de wind de blaadjes, zal weggenomen worden door de tram. in Uw diorama, met de deuren, aan de kant van instaphokske, rijd u.

De tram, van u, rijd van recht naar links, zo kloppen de deuren en de instaphokjes. Het pishok, zal wel met de open kant, niet aan dezelfde kant zijn als, als het de open kant van het wachthok
 
Laatst bewerkt:
Je zou tegen de trottoirs extra herfstbladeren kunnen leggen, dan zal je het patroon van de straatstenen grotendeels doorbreken, dat samen met een gigantisch mooi tramstel zal alles goedmaken. Evt nog een verwaaide, natgeregende krant erbij...

Papier of een verdwaalde krant is een leuk idee. Bedankt.
 
Heel voorzichtig, zet de Tram eens neer met de deuren, aan de kant van het wachthokje. In berlijn rijd de tram aan de rechterkant van de weg, en deuren recht, net zoals een auto. De tram die heb, heeft aan de rechterkant deuren, dus duidelijk, 1 richting verkeer.

de tram, is wel zoals deze
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=73733&d=1459537208

Vanuit de beleving, zoals een passagier, er naar kijkt. Instapzijde
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=85124&d=1478458378

Je kijkt naar de deuren, of je wil de deuren niet zien. Kan het kloppen, dat er een pishok staat, de afvoer geschied via het gootje, de rails, dan zou ik het urinoir 180 graden draaien.

Rekening houdend, met als de tram er staat, en u kijkt richting wachtlokaal, over de brede kant, ziet ge de linkerkant van de Tram, geen deuren,

Het grootste deel van het diorama, wat schitterend is, de wind de blaadjes, zal weggenomen worden door de tram. in Uw diorama, met de deuren, aan de kant van instaphokske, rijd u.

De tram, van u, rijd van recht naar links, zo kloppen de deuren en de instaphokjes. Het pishok, zal wel met de open kant, niet aan dezelfde kant zijn als, als het de open kant van het wachthok

Deze tram heeft aan beide zijden twee ingangen ( 4 deuren ). Is het mogelijk dat er voor de tram deuren een instapbankje of iets dergelijks werd gebruikt voor de elite?. Het urinoir zal met de rugzijde ( zodat er geen inkijk is ) gericht staan naar de halte. Gekleurd naar de destijds meest gebruikte kleur donkergroen. Lijkt mij leuk om te gaan maken en plaatsen.
 
Het Urinoir ( full scratch ) en waar deze komt te staan. Deze huisjes waren in die tijd populair en waren alleen in principe bedoeld voor mannen. Doch uit onderzoek blijkt dat ook vrouwen wel eens gebruik hebben gemaakt van de openbare toiletten. Gehurkt en in opperste paraatheid gingen de vrouwelijke durfals plassen in deze sterk ruikende openbare gelegenheid. Paraat omdat er geen deuren waren en ze vaak zo waren gebouwd dat als je ging hurken je billen onderlangs zichtbaar konden zijn. De mannen gingen uiteraard staand plassen en dat was gedeeltelijk afgeschermd. Doch indien er veel mannen tegelijk moesten plassen kon het zijn dat je met een paar man tegelijk erin stond althans in de wat grotere openbare toilet gebouwtjes. Er waren ook kleinere die plaats boden aan een persoon. Openbare toiletten voor vrouwen waren er vrijwel niet en dus moesten de vrouwen bij hoge nood met de knieeen tegen elkaar een andere plek zoeken voor hun behoefte. Discriminatie......?.

De toekomstige plaats voor het openbare toilet.

attachment.jpg

De rails van dichtbij met wat gladde algvorming.

attachment.jpg

De start van de constructie. De binnenzijde is bij dit gebouw niet zichtbaar en voorzien van deuren welke niet op slot konden. Gewoon naar binnen stappen en je behoefte doen als man op de metalen vloer. Daarin waren ronde kleine openingen waar de urine instroomde naar de riolering. Doch meestal was deze wel verstopt met sigaretten peuken e.d. waardoor de plas dus gewoon over de stoep tegels stroomde met alle gevolgen van dien. Hygiene.....?.



attachment.jpg

Verder in de constructie.

attachment.jpg

Openingen in de muren en onderlangs en bovenlangs moesten de geurtjes laten verdwijnen....

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste lak erop. Dit is de basiskleur ervan.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ongelooflijk wat gij allemaal uit uwen hoed tovert ben een en al oog
Marc
 
Leuk om te volgen dit! En het scratchen kun je aan jou wel overlaten, dat wisten we al...
 
Mannen urinoirs met metalen vloer en deurtjes?
Heb je daar referentiefoto's van? want dit lijkt mij ongewoon voor die tijd. Kan mij natuurlijk vergissen hé.

Ik denk eerder aan stenen urinoirs zoals we ze soms nog tot eind de vorige eeuw konden aantreffen in steden en rond kerken.
 
Mannen urinoirs met metalen vloer en deurtjes?
Heb je daar referentiefoto's van? want dit lijkt mij ongewoon voor die tijd. Kan mij natuurlijk vergissen hé.

Ik denk eerder aan stenen urinoirs zoals we ze soms nog tot eind de vorige eeuw konden aantreffen in steden en rond kerken.

De eerste deuren erin dateren van 1865. Let op de urine stroom...

attachment.jpg

En uit mijn kinder jaren kan ik mij nog herinneren dat er in de vloer ( ik ben er al sinds 1961 ) bij deze betonnen huisjes in het midden een lang gerekte putvorm was waar de urine in stroomde. Deze was van ijzer. Althans in mijn nu nog levende beleving.
 
Laatst bewerkt:
De Tram heeft 4 deuren, in de regel zullen de deuren, aan de rechterkant open staan en in een vergrendelde stand. Waarbij de passagiers binnen gehouden worden door de metalen beugels welke je aan de buitenkant ziet. Als je naar een tram kijkt, moet je op straat staan, tegen de dichte kant van het wachthokje kijken. In deze uitvoering is het wachthokje dus links, dat betekend dat de tram van rechts naar links over het diorama rijdt. Dan ga je zelf op de bok staan, naast het wachthokje, dan is normaal rechts de in en uitstapzijde.

Verder met deze tram, de rechterkant, wat normaal de in en uitstapzijde is, komt door de rijrichting in je straatje, aan de zijde van de bovenleidingpalen.
Het is een tram met 2 richting verkeer, nu weet je niet of het begin of het eind van de rails een keerlus heeft of de bestuurder op het andere balkon gaat rijden. Rond 1935 durf ik aan te nemen dat er een keerlus is en deze tram zich in een straatje bevind, zo smal, dat hij bij wijze van spreken, aan de linkerkant van de weg rijd tegen het verkeer in. De deuren aan de linkerkant, want de bestuurder staat naast het wachthokje, zijn bij stilstand apart ontgrendeld. Deze toestand van rijden, ik hoop dat je het volgt, was in Rotterdam, tot 1985 bij sommige haltes ook nog zo.
Verder met de vraag, de elite zal, aan de verkeerde kant, dus Links richting bestuurder in stappen, in de cabine verdwijnen en daar het gepeupel, hier gebruikt maakt, ook van het achterbalkon, wachten ze bij het wachthokje op de elite. Bij het achterbalkon, stapt de elite aan de rechterzijde uit, dit is aan de tegenoverliggende zijde van het pishok.

Bij het instappen, komen de heren uit het wachthokje, van het trottoir op de linkse onderste tredeplank, en stappen in. De open deuren aan de rechterkant, mogen misschien gebruikt worden door het gepeupel, mist ze zelf daar de beugels mogen openen. De elite, zal uitstappen aan de rechterkant, dus van het pishok af, daar bevind zich geen trottoir, dus de kans is heel groot, dat er een uitstaphulpmiddel staat. Bankje ed. Wat je al aanneemt

In deze is het 1 van de weinige dat alle 4 de deuren open zijn, het diorama, met de brede en smalle kant, is van een Engels stationnetje. Dit zelfde had ik ook bij de Kyoto tram.
Nogmaals door de smalle straatjes van Rotterdam, was deze opstelling
 
dat moet daar nogal gestonken hebben he maar in die tijd stonden er veel in Antwerpen ik zie die nog zo voor mij , ons moeder zei altijd dat ik daar niet alleen binnen mocht want daar zatenstoute mijnheren en zeker die op het Astridplein die lag onder de grond en de gewone waren bij ons gewoon een opencabine zal ik maar zeggen waar ge in kon gaan
En ijzer ik denk eerder dat het gietijzer was dat roeste niet zo snel he en die fond zo noemde men dat vroeger werd toen veel gebruikt
In ieder geval ziet uw constructie er weer veelbelovend uit
Tof
Marc
 
dat moet daar nogal gestonken hebben he maar in die tijd stonden er veel in Antwerpen ik zie die nog zo voor mij , ons moeder zei altijd dat ik daar niet alleen binnen mocht want daar zatenstoute mijnheren en zeker die op het Astridplein die lag onder de grond en de gewone waren bij ons gewoon een opencabine zal ik maar zeggen waar ge in kon gaan
En ijzer ik denk eerder dat het gietijzer was dat roeste niet zo snel he en die fond zo noemde men dat vroeger werd toen veel gebruikt
In ieder geval ziet uw constructie er weer veelbelovend uit
Tof
Marc

Mijn werkplaats, bij/van de tram 1987, was de kantine, en daar stond ook zo enen wachtlokaal, daar stonden ook de Mannen te wachten, probeer ik het netjes te houden. In Rotterdam, Dordrecht, daarna, naar het kamertje van plezier. Dat doet ge niet met een volle blaas he?
 
Dergelijk model nog nooit gezien, moet er inderdaad nogal gestonken hebben.
Nu ja, in die tijd waren er ook 5 cafe's in elke straat, je kon nooit met dorst naar huis gaan.
 
Zelf ben ik nog goed bekend met de stenen urinoirs aan de zijkant van de kerk.. deze gebouwtjes kende ik niet (nu ja, ik ben ook nog een snotaap in vergelijking met de meesten

en die discriminatie van de vrouw... als ik het goed heb loopt die discussie nu nog met bvb de Gentse Feesten, dat er gratis voorzieningen zijn voor mannen en niet voor vrouwen. Ik herinner me zelfs dat ze aan alle urinoirs een sticker kleefden van een gehurkte vrouw als ludieke vorm van protest. ook met de uitvinding van de borrelnootjesdispenser euh plastuit was het soms wel eens leuk om uit te gaan, stond je daar op je gemak, komt dan een jongedame langs je staan, wat een beetje raar doet eigenlijk... eerste vraag die komt: en... eens vergelijken?
 
Het urinoir is geplaatst. Foto`s zeggen hier wel meer als woorden. Het einde voor dit project komt langzaam in zicht.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Waarschijnlijk nog een update en dat is met de Tram erop geplaatst en dan is dit project alweer gereed, Dus nog een update geduld!.
 
Zeg ik zit met een vraagje hoe ga je de reuk namaken??? Grapje hoor ik vind het fantastisch wat ik hier te zien krijg
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan