Hoofdsponsor

1/35 ZiS-5V

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT en we werken met wat we hebben. Misschien aanschaf verf.
BOUWSTATUS
Gestart 18 oktober.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.425
Diende deze week op het huis van mijn dochter te passen wegens verbouwingen en vermits ik mij niet graag zit te vervelen had ik eens uitgekeken naar een doosje om mee te nemen en daar te beginnen bouwen. Ik heb daar een grote keukentafel, een comfortabele stoel en veel licht en dus bijna ideaal.
Mijn werkgerief reisset minus verf meegenomen en we konden starten aan deze kit.

Boxart.jpg

Kit van Eastern Express, schaal 1/35, plastiek.
Aan de prijs op de doos is te zien dat ik deze ooit 2de hands gekocht heb maar alle sprues steken nog in een afgesloten zak.

Parts.jpg

Enkel van de decals is een stukje gebruikt.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Instructions 3.jpg

De instructies zijn simpel en goed en ogenschijnlijk zal dit een simpele kit worden.

Geschiedenis:
Even herinneren dat ZiS de afkorting is van "Zavod inemi Stalina", fabriek (zavod) genaamd naar (inemi) Stalina (Stalin).
Zij brachten vrachtwagens uit met twee assen (ZiS-5) en drie assen (ZiS-6). Deze voertuigen waren voorzien van een metalen cabine en metalen laadbak.
Bij de Duitse opmars richting Moskou werd beslist de fabriek te ontmantelen en over te brengen naar het binnenland. Hiervoor werden alle machines, stocks, werktuigen maar ook mensen overgebracht naar het achterland.
Toen de opmars stagneerde kwam men tot de vaststelling dat men misschien wel kon terugslaan maar dat men geen vervoermiddelen meer had en de gedemonteerde fabriek draaide nog niet. Dus werd er gekeken wat men hier en daar nog had doch men had niet genoeg metaal meer om de laadbakken en de cabines te maken.
Hout was de oplossing (later in de oorlog idem in Duitsland met het Einheitsfahrerhaus) en het ontwerp werd vereenvoudigd waar mogelijk.
Bestuurderscabine en laadbak volledig in hout en hoekig, geen remmen meer op de voorwielen, in veel gevallen slechts één koplamp.
Dit werd dus de 5V waarbij we de letter V als "vereenvoudigd" kunnen beschouwen.

Vuile boekskes mogen hier niet bij ontbreken en deze 2 hebben mij bij eerder gebouwde kits al veel geholpen. Ik kan geen Russisch maar de aanwezige tekeningen versta ik wel.

Docu 1.jpg

Docu 2.jpg

De coverfoto van deel 2 is dus een 5V.

Inside box.jpg

Een raar item van Eastern Express is dat de bodem van de doos gevouwen is uit de boxart van een andere kit die waarschijnlijk in onbruik is geraakt.
 
En we waren al snel vertrokken met de bouw van het chassis waarbij ik aangenaam verrast was door weinig flash, wel hier en daar een extrusie punt. (ejector marks).

Chassis.jpg

Enkel bij de achterbrug waren er wat moeilijkheden en diende er wat filler aangebracht te worden.

Cab.jpg

Bij de bouw van de cabine en het motorcompartiment ben ik teruggevallen op mijn ervaring met kits op 1/72 van dit voertuig.
Het is beter alles te monteren op de bodemplaat met spatborden (te zien in stage 3) dan dat je deze zou monteren zoals aangegeven in stage 2.
De motorkap was te dik om mooi te passen en diende wat fijner geschuurd te worden.

Dryfit.jpg

Hier staat hij dan al in dryfit. Door de lichtinval lijkt het roze plastiek te zijn geworden maar het is wel degelijk grijze plastiek.
 
Veel plezier ermee. Ik vroeg me al af waarom er soms maar 1 koplamp opstaat maar nu weet ik het.
 
mooi he ik heb de GAZ ooit eens overgenomen van Roy werkelijk een plezier om te bouwen
Suc6 makker
 
Ik vind die vrachtwagentjes die jij bouwt steeds erg interessant en zoals Marc al zegt had ik er enkele kits van. Nu nog, maar Marc heeft er eentje overgenomen.

Het is makkelijker dan je denkt om dat boek te vertalen met je smartphone cq een onmiddellijke vertaling te zien. Dat doe je met de app Google Translate (dus niet de website, maar de app). Zie bijvoorbeeld het einde van deze post waarin ik hetzelfde trucje uithaal maar dan met een Japans boek.

Kom je er niet uit, neem dan een van de boeken mee dan laat ik het je zien.
 
Altijd een feest om zo een wagen zien gemaakt te worden in de modelbouw.
Volg graag mee.
 
Zou bijna vergeten dat deze jongen hier ook nog lag rond te slingeren en daarom maar een beetje verder gedaan.
Chassis bijna afgewerkt en al deels in primer, onderdelen van de cabine opgekuist maar nog niet geplaatst, laadbak vervaardigd.

Cab 1.jpg

Cab 2.jpg

en tenslotte alles in een zwarte primer met uitzondering van de binnenzijde van de laadbak waar ik grijze primer gespoten heb, kwestie van opnieuw na te zien of we het kleurverschil van de ondergrond kunnen gebruiken als verwering.

Primer.jpg

Met wat geluk deze avond nog alles in het groen.
 
Ziet er een plezant model uit om te bouwen. Ik volg 👍
 
Zalig camioneke he heb die ook gebouwd van Miniart is wel 1 van mijn pronkstukken
Leuk ik volg graag deze bouw ( de andere ook natuurlijk :winking: )
 
Zou bijna vergeten dat deze jongen hier ook nog lag rond te slingeren en daarom maar een beetje verder gedaan.
Chassis bijna afgewerkt en al deels in primer, onderdelen van de cabine opgekuist maar nog niet geplaatst, laadbak vervaardigd.

Bekijk bijlage 429426

Bekijk bijlage 429427

en tenslotte alles in een zwarte primer met uitzondering van de binnenzijde van de laadbak waar ik grijze primer gespoten heb, kwestie van opnieuw na te zien of we het kleurverschil van de ondergrond kunnen gebruiken als verwering.

Bekijk bijlage 429428

Met wat geluk deze avond nog alles in het groen.
Mooi afgewerkt model Erwin. Willy.
 
Deze steekt volledig in Russian Green van AK (spuitbus), gekocht op de Artevelde Challenge bij Scalemodeldungeon. Terloops gezegd misschien interessant voor de leden uit het Antwerpse want hij is gevestigd in Mortsel. Kijk eens op www.scalemodeldungeon.eu , zijn prijzen lijken goed.

Russian Green.jpg

De cabine werd ook al wat bijgewerkt,

Cabine.jpg

Wordt vervolgd...
 
Lekker bezig Erwin :D

Mooi kleurtje en mooi stofvrij opgebracht zo te zien.
 
Deze steekt volledig in Russian Green van AK (spuitbus), gekocht op de Artevelde Challenge bij Scalemodeldungeon. Terloops gezegd misschien interessant voor de leden uit het Antwerpse want hij is gevestigd in Mortsel. Kijk eens op www.scalemodeldungeon.eu , zijn prijzen lijken goed.

Bekijk bijlage 429485

De cabine werd ook al wat bijgewerkt,

Bekijk bijlage 429486

Wordt vervolgd...
Kleur is tamelijk bleek. De versnellingspook en handrem vallen wat dik uit. Willy.
 
Hier kwam ik ook iets leuks tegen.
Heb de cabine gebouwd volgens het bouwplan met als resultaat dat ik diende vast te stellen dat het dak dan te klein was. ????

Mijn boeken nagekeken en gezien dat ik alles geïnstalleerd had zoals moest maar waarom paste het dak dan niet?
Effe overwogen om het dak in stukken te zagen en er een stuk tussen te steken maar uiteindelijk vastgesteld dat het aan de achterwand lag.
Dus plan B bovengehaald en het dak eerst gemonteerd om daarna een aangepaste achterwand te kunnen installeren.

Cabine 2.jpg

Zonder achterwand past het dak wel.
 
Probleem goed opgelost dus.
 
Hier kwam ik ook iets leuks tegen.
Heb de cabine gebouwd volgens het bouwplan met als resultaat dat ik diende vast te stellen dat het dak dan te klein was. ????

Mijn boeken nagekeken en gezien dat ik alles geïnstalleerd had zoals moest maar waarom paste het dak dan niet?
Effe overwogen om het dak in stukken te zagen en er een stuk tussen te steken maar uiteindelijk vastgesteld dat het aan de achterwand lag.
Dus plan B bovengehaald en het dak eerst gemonteerd om daarna een aangepaste achterwand te kunnen installeren.

Bekijk bijlage 429649

Zonder achterwand past het dak wel.
Valt toch niet meer op. Willy.
 
De truck is klaar om zijn wielen te ontvangen.

Truck 1.jpg

Truck 2.jpg

Zal nog beetje aanpassen worden want ze schuiven niet over de assen.
 
Krijgen de bandjes ook een matte vernis o.i.d.?
 
Netjes opgelost met het achterwandje. Zie nog wel wat witte plekjes maar dat zal wel goed komen denk ik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan