Hoofdsponsor

1/6 warrior elf [DONE]

Als ik de helft kon van wat jij hier laat zien zou ik me al heel gelukkig prijzen..😆
 
Jan, merci , uiteindelijk ben ik best tevreden met het resultaat, maar als je rondkijkt en je ziet welke lange weg er nog af te leggen is, moet ik soms toch wel even diep ademhalen en zuchten voor ik opnieuw verder ga.
Danny, ik zie van jou anders meerdere werkjes paseren waar ik nog niet van weet hoe er aan te beginnen.

vgr Marc
 
als bewijs dat ik niet opnieuw stil gevallen ben.
Eerste laagje verf, maar er zullen er nog veel moeten volgen volgens mij.

attachment.jpg attachment.jpg

vgr Marc
 
zet ze eens op je bureau en maak het donker dan doe je de loep lamp aan en zet die rechts boven 50 cm van je figuur, kijk dan waar de schaduwen vallen.
zo kan je beginnen met schaduwen te leggen op de juiste plaats.
voor dit figuur wat redelijk groot is kan je best in 3 kleuren spuiten in plaats van 1 vleeskleur.
je begint met geel ,waar het licht is spuit je weinig waar er schaduw valt spuit je goed geel.
het geel spuiten is de belangrijkste stap en hier moet je dus al goed zien de verschillen tussen donkerder en lichter en een geleidelijke overgang hebben.
dan kan je met licht bruin er over gaan op de zelfde manier vooral de schaduw plaatsen zijn hier belangrijk .
en dan een fijn laagje rood over heel het lichaam.
ik heb denk de papieren nog ergens liggen hoe het moet , zal er eens naar zoeken
 
Leuk om te zien dat de Elf weer oppakt Marc super_zps0681fd38.gif

Herkenbaar dat de motivatie zakt wanneer je werk ziet van anderen dat je zelf (nog) niet kunt...
Ik denk dan maar dat die meer gevorderden ook hebben moeten doen en leren om zover te komen.

Jij bent leergierig en je zet dóór, en zolang het werk plezier geeft worden de resultaten
alleen maar beter.

Deze Elf met het draakje vind ik nu al een prachtige prestatie, figuren vanuit het niets neerzetten
is zo'n beetje het meest moeilijke op het gebied van modelbouw en het schilderen ervan is
zeker net zo'n uitdaging.

Misschien is het een idee om (voor deze eerste) niet teveel een juiste mensenkleur te gebruiken ?
Het is toch een Elf, en die hebben ook wel andere tinten.
Dan kun je je voor nu wellicht meer richten op de juiste toepassing van licht en schaduw.
Het is maar een idee hè...
Hoe dan ook, ik raad wel olieverf aan omdat die langzaam droogt en je dus veel tijd hebt om te blenden en corrigeren.

Veel plezier !
compliment02_zps30b31028.gif
 
Olieverf geeft ook een beter eindresultaat vind ik. Een diepere warmere kleur eigenlijk.
 
bedankt voor jullie steun en tips,
Onder de vakantie heb ik al veel gelezen en filmpjes bekeken over grotere fantasie figuren schilderen, ik heb dus wel een idee waar ik naar toe wil.
Alleen is theorie niet altijd even makkelijk in de praktijk om te zetten.

Peter zit alvast op het goede spoor met het idee om niet te sterk richting mensenkleur te gaan schilderen.
ik zit ondertussen al enkele lagen verder en tot nu toe loopt het nog volgens planning.
De volgende lagen zijn echter een beetje meer spannend.
Ze moeten de basis gaan vormen voor licht en schaduw maar moeten de onderliggende lagen blijvend door laten schijnen.

Alles is net voorzien van een laagje vernis om eventueel de volgende laag te kunnen verweideren mocht het mis gaan.
foto's..... ik wacht nog even tot het duidelijk is waar ik naartoe wil, anders is het hopelijke :wub::wow: effet verloren. :D

vgr Marc
 
Heel knap gedaan, je kunt gerust trots zijn op het resultaat.
Wat al eerder werd gezegd: vanuit het niks een realistische figuur sculpten is enorm moeilijk.
Ga vooral door, dan zul je merken dat je werk steeds verfijnder zal worden👍
 
:( Het is jammer maar ik denk dat het opnieuw moet.
Persoonlijk denk ik dat ik net 2 lagen te ver ben gegaan.
graag jullie mening.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

vgr Marc
 
Kleur ziet er goed uit, maar ze heeft precies een beetje last van pukkels op haar lichaam ;)
 
Ik zie ook weinig verkeerds eigenlijk ?
Hooguit misschien nog een laagje om het goed dekkend te krijgen.
Of was dat juist NIET de bedoeling Marc ?
 
Bedankt voor jullie reactie,
Zal ik even vertellen waarom het volgens mij niet goed is maar waarom jullie en mijn 3 vrouwelijke huisgenoten het best nog ok vinden.
ik wou de groene rode en blauwe stipjes laten doorschijnen en eindigen met een blauwe doorzichtige laag.
Nu kreeg ik zoveel comentaar van mijn huisgenoten dat ik een dood zieke elf had gespoten en dat het op niks trok en dat het zeker later zo niet op de kast mocht komen staan. :) :) artistieke vreiheid van de kunstenaar dus serjeus aan banden gelegd :( :(
Ben dus nog maar wat laagjes huidskleur beginnen toevoegen, maar nu kom ik dus weer op het terein dat ik wou vermijden. De huidskleur zo getrouw mogelijk weergeven op een grote figuur.
Noodgedwongen ga ik dus nog maar meerdere laagjes licht en donker spuiten en hopen dat ik er uiteindlijk redelijk vanaf kom.
Hulp is natuurlijk nu meer dan welkom
vgr Marc
 
OK Marc, ik begrijp het. Wat je hebt geprobeerd is niet het meest makkelijke : gecontroleerd niet dekkend spuiten.

Als je dat wilt doen moet je een sterk verdunde verf gebruiken zoals 30% verf en 70% verdunner.
Dat dekt slecht en je kunt dan de dekking in meerdere laagjes opbouwen.

Stippen zou je ook achteraf kunnen doen.

Het is al eerder gezegd hier, en ik haal het nog even aan :
Zet jouw Elf op tafel onder een lamp.
Ga er rustig voor zitten en ga eens goed bestuderen hoe de schaduwen en hooglichten op het model vallen.
Bekijk daarbij de schaduw en hooglichten niet als lichteffecten, maar probeer de kleuren van die gebieden te zien.
Wat je ziet probeer je dus als kleuren te onderscheiden en denk dan even niet aan die huidkleur.

Aan jouw blijft de keus of je gaat spuiten of olieverven, maar persoonlijk zou ik olieverf aanraden.
Airbrushen van een figuur is een kunst die niet veel artiesten beheersen.

Ik zie olieverven ook een beetje als de ultimate airbrush.... je hebt namelijk grote controle over het
aanbrengen van kleur vanwege de lange droogtijd. Dat is vooral fijn wanneer je kleuren in elkaar wilt laten overlopen.

Eventuele effecten als vlekjes of stipjes kun je beter doen nadat je tevreden bent met de basis huid.

Neem je tijd en heb plezier thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif
 
Peter, bedankt voor het mee denken .
Ik ga de olie verf voorlopig in de winkelrekken laten liggen maar wil dit zeker eens gaan proberen op een metalen figuur waar de verf wat makkelijker is van te verwijderen mocht het nodig zijn opnieuw te beginnen.

Enkele lagen en uren verder heb ik besloten voorlopig te stoppen met huidskleur schilderen.
Ik denk dat de basis er wel opzit en ik merk bij het nemen van de foto's dat ik eerst de atributen dien te plaatsen om op de juiste plaatsen schaduw te kunnen aanbrengen.
Besloten is dus om eerst wat aan de laarzen, haar en schouderstukken gaan te verven om de kleur verhoudingen wat beter te zien en wat meer bedenktijd te verkrijgen. Hopelijk geven jullie ondertussen ook nog wat tips zodat we stilaan toch naar een einde kunnen gaan.
Ben niet van plan de verf en airbruch op te bergen voor alles geschilderd is.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

vgr Marc
 
Heel mooi, mijn complimenten.

Wat je zou kunnen doen is om een oefenfiguur te maken voor het schilderwerk. Dus van hetzelfde materiaal.
Op deze manier kun je uitproberen met welke verf en met welke technieken je mooie resultaten behaalt, zonder dat je je hoofdwerkstuk verknalt.
Ik heb dat ook op deze manier gedaan, en mijn zelfvertrouwen nam meteen toe.
Uiteraard ook op internet (YouTube) goed kijken helpt.

Succes met het werkstuk.
 
Marc, voor je eerste is dit zonder meer een goed resultaat.
Werk ze rustig af en geef ze ergens een plaatsje, na verloop van tijd zie je je volgende werken gewoon evolueren.
Maar je eerste blijft altijd iets bijzonder.

Grtx Jan
 
Langzaam opbouwen is dus de boodschap , je bent op de goede weg !

grt Nicolas
 
bedankt alemaal voor de imbreng.
Ik zal mijn mening over stoppen met huidskleur moeten herzien, want hoe langer ik er naar kijk hoe meer fouten ik vind.
Vooral spuitfouten, er zal dus nog wat gecorrigeerd dienen te worden. Laatste lagen blijkbaar met te hard verdunde verf gespoten. (spinnekopjes)
Voor de rest penselen we rustig verder,

voor de geintreseerden enkele foto's

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

tot later
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan