Hoofdsponsor

1/16 VW beetle 1/16 [WIP]

fredv

Active member
Registered
Lid geworden
8 nov 2014
Berichten
44
Hoi allen,

Ik had de carrosserie in Titanium White gespoten met golden airbrush verf.
bij het vernissen is het fout gegaan. Verschillende lagen Model air brillant had ik er al opgebrushed maar ik kreeg niet de glanzende vernislaag die ik wou hebben totdat mijn oog op een spuitbus hoogglanslak van de bouwmarkt zag staan met dit als resultaat.
attachment.php
attachment.php
attachment.php


Kleurvershil en het geel worden van het wit, druipers

Weet er iemand nog een reddingsactie? Welke blanke lak zal ik voortaan gebruiken ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Fred,

de foto's zijn niet zichtbaar.
Kijk even in mijn handtekening voor uitleg.
 
Hoi Fredv het beste is alles eraf ik ben mijn kever ook aan het strippen er zijn drie of vier manieren voor
1) ovenreiniger op uw kever spuiten en in plastiek zak doen toe binden en zo een dag of twee laten rusten en alle verf is er af
2) remolie dot 4 oude of nieuwe , kever onderdompelen en laten trekken verf gaat er zo af
3) alcohol is ook zeer goed werkt hetzelfde als boven vermeld
4) pure detol van bij de apotheker is ook zeer doeltreffend maar is niet het goedkoopste
In GEEN geval thinner of aceton gebruiken alles daarna goed afspoelen bij remolie goed ontvetten in lauw sopje afspoelen en laten drogen
Ik zit met het zelfde probleem omdat ik veranderingen wil aanbrengen en de verf eraf moet
Indien nog vragen niet twijfelen maar vragen voor dat ge iets doet
Grtz Marc
 
Nu zijn de foto's zichtbaar.
Spijtig van het kleurverschil en vergeling.
Het beste is strippen en opnieuw beginnen.
 
Hoi Fredv,

Zitten de ruitjes er al in?

met ovenreiniger kan het ook verf af halen.
 
Jammer van de tegenslag, maar beter in het begin dan helemaal op het eind van de werken...
De methodes om verf af te halen zijn reeds aan bod gekomen hier, dus wacht ik rustig op het vervolg van dit topic ;)
 
Beste Fred ik heb nu bij mij alles uit de zak gedaan alle verf is er af behalve de verf die er voordien opstond ( kit gekregen van een vriend en de body was bij wijze van proef alleen maar gespoten ) heb hem nu in de remolie liggen en de verf gaat er tamelijk snel af .
Dus die stap is bijna voorbij bij mij
Grtz Marc
 
Hallo allen,
bedankt voor de positieve feedback en tips, dit geeft me een boots om door te gaan.Een stap achteruit is zeker nog niet verloren.
Zoals Marc me voorstelde heb ik gisteren de portieren gestript en in een zakje met dettol gestoken ( omdat ik de andere ingrediënten niet had ) met als resultaat
attachment.jpg

attachment.jpg
Vandaag ga ik nog de carroserie in en zak steken en dan maar afwachten.
Op naar de volgende verassing .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fred ik heb hetzelfde probleem 1 goede raad rijd morgen als ge kunt naar een garage en vraag versleten remolie dat zul je wel zo krijgen , ik heb vandaag mijn body in de remolie gelegd en nog geen half uur later was er alles af en zeer proper , daarna afspoelen in een lauw sopje en gelijk nieuw
Doen Man het werkt ( voor u )
Grtz Marc
 
Ik had mijn carroserie in een zak met flux gestoken en daarna gereinigd met isoprophanol en hij was weer gloedje nieuw. Ik had twee garages opgebeld voor versleten remolie maar beiden goten deze olie in het vat van de gewone motorolie, ze werden niet gescheiden bewaard. Maar soit, mijn bakske is weer proper.
Vandaag de eerste laag primer gezet, de grijze van Vallejo, deze keer geen zwart bijgevoegd om zo op elk onderdeel dezelfde kleurtoon te hebben. Interieur is ook klaar maar dat is voor volgende ronde.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Netjes gespoten, klaar voor de verdere afwerking ;)
Ben benieuwd, heb er hier ook nog twee dezelfde staan, of toch bijna, ze zitten nog in de doos :D
 
ziet er netjes uit en dan nu een nieuwe start
grtz Marc
 
Ik maakte vooruitgang, maar door het forum te volgen ga ik twee stappen vooruit en dan weer eentje achteruit.
Ik was nog bezig met de zetels om de plooien te vullen op manier van Roy en Camaro, het lukte redelijk maar bij de overtollige verf te verwijderen kwam ook het geen dat in de plooikes moest blijven zitten mee eruit. Heb geprobeerd met acryl, wat zeer snel droog was en met olieverf: dit lukte beter.
En toen kwam coachke met zijn chocotof design zetels : weer een reden om de zetels te herbewerken, niet naapen maar het moet gewoon 99% goed.

Zo ook met de sjarspijp van de kever, ik vond hem goed gelukt tot ik de uitleg Roy vd M zijn brandstoftank las, sjonge sjonge, ik moet weer gaan slopen en herbeginnen.
Toch blijf ik optimist, bedankt mannen.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ik maakte vooruitgang, maar door het forum te volgen ga ik twee stappen vooruit en dan weer eentje achteruit.
Ik was nog bezig met de zetels om de plooien te vullen op manier van Roy en Camaro

Een andere Roy dan, of heb ik een tip vergeten die ik alweer vergeten ben? :) Of bedoel je een wash die ik in een ander topic beschreef?

het lukte redelijk maar bij de overtollige verf te verwijderen kwam ook het geen dat in de plooikes moest blijven zitten mee eruit.

Als je een wash bedoelt, moet je eerst wachten totdat de wash droog is en daarna kun je het er voorzichtig afhalen met bijv. een tippy. Je kunt er ook voor kiezen een pinwash te doen, dat werkt preciezer dus je hoeft niet of nauwelijks meer te corrigeren.

Heb geprobeerd met acryl, wat zeer snel droog was en met olieverf: dit lukte beter.

Washes kun je het beste met olieverf doen, zorg voor een gladde ondergrond. Maar ook acryl-washes zijn prima mogelijk. Het is een beetje uitproberen.

En toen kwam coachke met zijn chocotof design zetels : weer een reden om de zetels te herbewerken, niet naapen maar het moet gewoon 99% goed.

Zeker proberen, het is lekker en ziet er ook nog eens mooi uit. Bijna een vrouw dus. En die wil je ook wel op je zetel in je auto hebben, toch!

Zo ook met de sjarspijp van de kever, ik vond hem goed gelukt tot ik de uitleg Roy vd M zijn brandstoftank las, sjonge sjonge, ik moet weer gaan slopen en herbeginnen.

Je kunt er ook voor kiezen om deze bouw gewoon af te maken en te leren al doende. Het perfecte model bestaat niet en je hebt nu weer iets bijgeleerd voor de volgende keer. Het is niet zo heel storend, wat belangrijker is is dat je de gietnaden verwijdert. De Kever zoals je die tot nu toe hebt gebouwd, ziet er keurig uit!
 
Net zoals Roy hier boven beschrijft, je hoeft niet telkens je model uit elkaar te halen om te trachten het niveau van een andere bouwer te evenaren (op die manier geraakt je model nooit af :nowink: )
Bouw rustig verder, je hebt natuurlijk weer iets bij geleerd, maar hou dit voor je volgende bouw.
Indien je nu je uitlaat iets zal schuren om je gietnaad te verwijderen ben je alweer een stap verder zonder dat je helemaal opnieuw moet beginnen ;)
Naar mijn bescheiden mening ben je goed op dreef met deze.
Doe zo verder ;)
 
Prachtige foto`s van de motor inderdaad, ga ik allezins uitproberen op mijn motorke. Ik ben gene automechanieker zoals Marc, maar nu zie ik eindelijk waar de boegies zitten en de kabels van de alternator naar toegaan.

Zeer hartelijk bedankt.
 
Fred, als je vanuit mijn modelbouwersperspectief meer wilt weten over de Kevermotor en hoe die ongeveer in elkaar steekt, dan zou je eens kunnen kijken naar mijn bouwtopic. Dat gaat om een veel jongere Kever dan die welke jij bouwt, maar de motortjes zijn hetzelfde qua principe en zien er ook ongeveer hetzelfde uit. Bovendien is het ook een Revell-kit dus ik verwacht dat de onderdeeltjes er ook ongeveer hetzelfde uitzien, al zal de 1/16 iets gedetailleerder zijn (anderzijds: die mallen zijn ook wat ouder). Bijna de hele thread gaat over de motor en versnellingsbak en de verschillende onderdelen ervan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan