Hoofdsponsor

1/10 Von braun,s De Aggregat 4 A-4 ( V-2 ) rocket engine [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Howdy luitjes, had me laatst een resin kit gekocht van de V-2 rocket engine , Ik dacht dat het een schaal 1/20 was , maar jammer genoeg kwam ik erna achter dat het zelfs een schaal 1/10 is . past dus nooit in die 1/20 v-2 rocket die ik ook gekocht had .

Maar de V-2 raket met de juiste benaming De Aggregat 4 A-4 die Wernher von Braun in de tweede wereld oorlog heeft ontworpen en tot uitvoering gebracht in de oorlog .

hier meer info : http://nl.wikipedia.org/wiki/V-2

anyway , de russen en amerikanen aasten flink op deze raket om hun atoombom in combinatie als afschrikwapen te kunnen gebruiken op politiek vlak na de oorlog , voor von braun was dit nooit de bedoeling geweest , het ging hem alleen om zijn bemande ruimtevaart er meer gestalte qua vorderingen aan te kunnen geven .

Het meeste barre en verschrikkelijke verhaal achter deze eerste onbemande geleide ballistische raket is dat er meer mensen aan zijn gestorven die um maakte dan er uiteindelijk gelanceerd zijn !!

hier meer over :

http://www.v2platform.nl/dora.html

hier een opengewerkt afbeelding van deze raket , de motor onderin die ga ik proberen in elkaar te zetten dmv de resin onderdelen .

large.png

de raket motor met verbrandingskamer

v2_motor_explo.png

A19790950000CP11.png

zo werden ze ook gevonden net na de 2DE wereld oorlog

800PX-1.png

en in beter staat in bosjes bijeen

V2_engines_Nordhausen-1.png

De kit die ik kocht was niet goedkoop , je bent zo gauw al euro 350 kwijt omdat ze ook niet meer gemaakt worden , maar hier de inhoud van zo,n kit

001-1.png 002.png 003.png

005.png 006.png

004-1.png 007.png

008.png 010.png

de bouwbeschrijving bevat 70 pagina,s :wub:

011.png

Als hij klaar is komt ie te staan naast de laatste raket motor die ik al eens vaker gemaakt heb de F1 en met tekst op de inscriptie plaat :

the first and last from von braun .

eerst flink wat gaan schuren om alle onderdelen glad te krijgen .

later meer .
 
Echt weer een project voor jou Bubblegum :).
Heel veel succes er mee en ik volg.
 
Dat is een mooi kit.Wel prijzig.
 
inderdaad wel volgen.

Op een of andere manier moet je toegeven dat een oorlog zorgt voor knappe koppen met knappe technologie.
Alleen spijtig dat het altijd gebruikt wordt voor slechte doeleinden.

Ik geloof dat de microgolf, kernenergie, internet en nog vele andere militaire projecten waren..
 
weer een speciaalken om te volgen

1/10 ,hoe groot is dat ongeveer
 
Dankje luitjes ,,

ik heb ongeveer uitgerekent dat ie 40 cm hoog wordt . zit zo het resin te bekijken bij deze ook stukken boter er tussen:O , jak dat word oppassen
 
Ik geloof dat de microgolf, kernenergie, internet en nog vele andere militaire projecten waren..
Dat is maar al te waar, al die moderne hedendaagse technologie die wij nu kennen is ontstaan uit ontwikkelingen voor militaire doeleinden, zo ook GPS, GSM, fax, telex, PC enz...

Maar terug on-topic... dat ziet er weer een speciaal projectje uit, ben al benieuwd.
 
Patrice , daar bedoel ik mee zachte stukken , het resin is niet geheel hard op sommige plaatsen en bij het slijpen kan je er zo door heen schieten .
 
Nou Luitjes het begin is er , de basis ring van het skelet was vrij krom , die heb ik eerst op een stuk styreen gespannen om um vlak te krijgen .
Daarna de lang skelet delen delen geschuurt om alle bramen van de gietsel te ontdoen , toen de boel haaks gepint verlijmen .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen de boel eerst eens waterpas afgesteld , als dit niet goed gaat heb ik straks dikke problemen met alle leidingen die naar de straalkamer gaan .

attachment.jpg

Dan de uitlaatkamer er weer afgehaalt om eerst later de turopompen erin te verwerken .

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu dus verder het het voorzichtig afbramen van de turbopomp onderdelen .

Tot zover ..
 
Mooie vorderingen Bubble. Zo te zien is er flink wat opkuiswerk aan de onderdelen.
 
Bubble vind jouw topics steeds zo interessant om te volgen. Die kits zijn altijd speciaal. En eindigen stuk voor stuk in pareltjes. Geschiedenisles in modelbouw.
 
Hey Bub,

Ik wist niet dat Peenemunde bij u ligt, maar allez, ge zijt indd weeral goed vertrokken met deze. ;)
Mooi vorderingen trouwens.
 
Dankje Luitjes ,,

Weer een stapje verder , de pompen zijn 90 % klaar en in het frame vast geschroeft , dit kan later ophebouwd worden .
Toen de verdeel inlaat spruiten stukken geboord en gepint ( dit gaat bij alle verbindingen , niet echt een stabiel model !! )
Toen de uitkaatkamer voorzien van de pijpsukken die later met buizen verbonden kunnen worden geplaats , toen de boel schuren primen en de hoofd klaur een mix iron met metal gun .

het is de bedoeling van dit model dat het niet slick strak wordt want dat werd in het echt niet gedaan ten op zicht van een hyper modern saturn v F1 motor .
bij deze moter was het inelkaar zetten en lanceren naar united kingdom om de boel plat te gooien .

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

Dit kan nu verder goed drogen en kan ik verder met de nieuwe leidingen ( loodgieters werk ;) )

Tot zover ..
 
Hoi Bubblegum,

Amai nie, veel opkuiswerk blijkbaar aan die resin kit.
Zou het al nie meer zien zitten. Niet echt super qua details.
Jij weet daar blijkbaar wel weer raad mee ;)
Het ziet er weer netjes uit, knap hoor.
Toch leuk om jou bezig te zien elke keer ik kom kijken.

mvg

Evel-Knievel

Lol ik had het niet beter kunnen zeggen, dit is wt ik dus ook wou zeggen.
 
Dankje luitjes . en ja dit is meschien wel de slechste kit die ik ooit gehad heb , sommigen stukken leken op chips .. en sommige groten delen kamer lucht zo groot als pinda,s , nou het zout tafeltje hebben we weer gehad ;)

Het koppelstuk voor de leidingen van de vloeibare zuurstof pomp naar de verbrandingskamer is klaar en gemonteerd , aan de rode zijde (alcohol pomp ) is de T splitser geplaats die naar de onderkant van de motor kelk lopen om via een ring de kelk af te koelen tijdens de verbranding .

Daarna heb ik de inlaatstukjes bovenzijde per kanaal waar de leidingen uitkomen tikje rood gegeven en toen kwam het een messing buisje qua mal afgebogen en gepast en het paste precies , dus goed op maat en waterpas .
dit moet nog 17 keer gedaan worden in verschillenden bochtenwerk , maar ik heb niet genoeg dus deze 4 mm messing stangen besteld en dan kan ik in een keer alles buigen .

Toen ben ik verder gegaan met de sectie ( ompressed nitrogen pressursing bottles ) , dit zijn 7 tanks in de vorm van een nitro bottle , alleen de uiteinden waren zo kapot dat ik ze eraf geslepen heb en later voorzie van messing en nieuw koppel stukjes .

de houder van de flessen ( twee platen met gaten ) is zo dun dat ik een styreen vorm erop monteer en deze dan afwerk , iets dikker maar steviger .

dus het is nu even wachten op de messing parts , verder heb ik wat klein adelaar Wehrmacht decal logo,s nodig en type plaatjes decals , meschien weet iemand een adres ?

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Hier een filmpie met duitse beelden uit de tweede wereld oorlog omtrent deze raket :

http://www.youtube.com/watch?v=VDmaFj2dJ8A

Tot zover ..
 
die type-plaatjes, kan je deze niet gewoon uitprinten op papier en vastzetten met secondenlijm? Zo heb je meteen de dikte mee. hoe ziet die arend er juist uit? kan je deze overtekenen op tamiya-tape, en deze gebruiken als spuitmal?
 
Nou luitjes , het messing was binnen :) en kon ik de tussen leidingen buigen en plaatsen volgens tekening , niet al te makkelijk , het wijkt altijd af en een beetje bij buigen is aan de orde . hoe meer er kwamen hoe moeilijke het mikado spelletje ;), daarna de heat exchanger gepast , die wordt later na enkelen andere delen vast gemaakt .


007-1.png 006-1.png

005.png 008.png

008.png 012-1.png

gereedschap van het winkelmerk Acion is niet al te goed bij het knippen 5 mm massief , dwars afgebroken :@

013.png

Tot zover ..
 
Laatst bewerkt:
Zooo ... Werkt hij echt ? :D
Mooi gedaan kerel !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan