Hoofdsponsor

1/50 Valcke A950

in Oostende heb je MYCNOZO, maar ik vraag het even na of er in Brugge zelf nog een RC club is naast de wedstrijd zeilers.
 
antwoord ontvangen :), ik dacht dat ze alleen maar zeilden :)

RCYB, Radio Controled Yachting Brugge, waar ik penningmeester/secretaris van ben.
Wij mogen elke woensdag, zondag en feestdag varen in de vijver van het stadsdomein "De Koude Keuken" te Sint-Andries, op een boogscheut van de gevangenis
:)

Zeil of electromotor, geen verbradingsmotoren toegelaten. Snelheidsduivels worden niet zo geapprecieerd, wegens de aanwezige watervogels, ijsberen, ...
mvg

mail voorzitter, ze zitten momenteel zonder website rcyb@edpnet.be

groetjes Marc
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Marc,
Vijver van koude keuken ken ik.
Ik ga er zeker eens langs gaan op een zondag.
Dirk
 
En dan was het soldeer tijd maar ook vinger verbrand en vloek tijd :)
Reling solderen en op zijn plaats krijgen is nog steeds niet helemaal mijn sterkste kant.
Maar ze staan er op, uiteindelijk niet alles in messing gedaan want de grote bogen waren duidelijk makkelijker met styreen te vervaardigen .
20230619_202933.jpg
20230620_171011.jpg
20230622_115649 - kopie.jpg
20230701_095947.jpg
20230627_223129.jpg
20230627_224909.jpg

Dakje van de stuurhut moet er nog af om enkel ledjes te plaatsen en aan te sluiten
Verder kunnen we opnieuw wat verf gaan aanbrengen en dan is kijken hoever we kunnen gaan met de verlichting.
groetjes , Marc
 
Railingen zien er toch goed uit hoor. Ik weet uit ondervinding dat dit niet de gemakkelijkste job is.
 
Dik in orde die relingen en gelijk sterk op deze manier.
 
Na wat 3D tekenwerk, de printer wat lampkapjes laten printen voor de signaal lampen. Voor de gangpad verlichting wat stukjes op de led gekleefd en rond geschuurd.
Daarna alles van een laagje verf voorzien.
Een oud transfoke gesloopt voor de juiste draad en opnieuw aan het solderen gegaan.
De eerste lampjes zaten al snel op hun plaats.
20230703_102718.jpg
20230703_102756.jpg
20230709_111608.jpg
20230709_111616(0).jpg
20230709_111645.jpg

en toen gebeurde het ............
 
Na weken van elende , EINDELIJK
:(

jongens wat was me dat een lijdensweg en het ergste is dat we eigenlijk nog maar half weg zijn.
ledjes solderen enkele in serie en enkele parallel, dat was de bedoeling..... maar je raad het al, het wou langs geen kanten lukken.
sommige ledjes wilden dan wel en dan weer niet branden afhankelijk van welke groep ik bij opkoppelde op de voeding ??????
Maar we zijn er achter
:)
alles opgelost en de looppad verlichting de zoeklichten en werkspots branden als ook de signaal verlichting.
Helaas moet alles nu nog een beetje gefatsoeneerd worden want.... door de lijm die ik gebruikte om de transfo draad aan de reling te kleven loste de vernislaag op waardoor ik de gekste fouten kreeg. Het heeft even geduurd eer ik dit doorhad maar daarna alle draadjes uitgemeten en de defecte vervangen, helaas met hier en daar wat sloopwerk.
Voor we dus verdergaan met de mast en stuurhut verlichting binnen in en er bovenop eerst maar eens alles terug een beetje ordelijk maken. Opnieuw bijschilderen zullen we maar even uitstellen.
05 (1).jpg
05 (2).jpg
05 (3).jpg
05 (4).jpg

tot later, hopelijk een beetje sneller, Marc
 
Ook hier een geweldige prestatie al.
 
Elektriciteit, niet aan mij besteed maar knap dat je het klaargekregen hebt.
 
ik dacht dat de bouw bijna voltooid was , maar ik blijf zaken ontdekken die nog dienen toegevoegd worden en sommige zijn zelfs niet van de kleinste :)
:)

we starten met het dak van de stuurhut en de buiten post die er op gevestigd is. daarna het bovenste gedeelte van de mast dat ik neerklapbaar wil maken. Scheelt bijna 10cm in de transportbak
06 (1).jpg
06 (2).jpg
daarna ontdekte ik dat er nog een rooster en beluchter moest komen alsook enkel kisten op het voordek.
meteen ook maar enkel bijlen en een hamer aangeschaft voor in noodsituaties de tros te kappen.

06 (4).jpg
06 (5).jpg
06 (6).jpg
en dan natuurlijk de sleephaak en bolder niet vergeten
:)
:)
06 (3).jpg
:)
 
De shilder had hier en daar nog wat plamuurwerk voor hij echt aan de slag kon maar uiteindelijk is alles geschilderd geraakt.
Aan de binnen zijde was er toch weer meer werk dan gedacht om alle draadjes en weerstanden een beetje geschikt te krijgen. volgende x toch maar een printje nemen om alles op te solderen.
uiteindelijk alle onderdelen samengevoegd en daar staat ze dan..... oh nee nog helemaal niet klaar maar het onderdeel bouwen en verven is afgerond.
Vanaf nu kunnen we terug in de machine kamer om alles aan te sluiten en werkende te krijgen. Maar ook bovendeks dient er nog wat bekabeling ,stickerwerk en andere te gebeuren.
Ach ja en natuurlijk nog wat bemanning ronselen. Dit alles nog voor het einde van het vaarseisoen rond krijgen gaat bijna onbegonnen werk worden.
Dus ga ik opteren om dit droogdok even te sluiten en nu de temperatuur nog voldoende hoog is te starten met een nieuwe romp voor een volgend project om daarna terug dit scheepje verder klaar te maken voor het volgend vaarseizoen.
07 (5).jpg
07 (2).jpg
07 (1).jpg
hier dus vermoedelijk tot ergens in november en alvast welkom op de weldra te openen nieuwe werf.
tot later, Marc
 
Die Valcke ziet er toch al heel goed uit hoor Marc en benieuwd naar je nieuwe werf.
 
Zeer mooi resultaat. Ben benieuwd hoe dat er uit zie als je ermee vaart in het donker, of op een schemeravond.
Zal er prachtig uitzien.
 
Je moet het toch maar allemaal werkend krijgen.
Knap weer.
 
oeps, het is reeds december, hoog tijd om dit scheepje opnieuw op de werktafel te plaatsen.
Zoals altijd vraagt de afwerking meer tijd als voorop gepland.
Om elektrisch alles naar behoren te laten werken zoals ik wenste was plaatsen van een extra relais die de waterpomp volledig uitschakelt mocht de verbinding met de zender wegvallen. De aandrijf motor en servo kon ik via de fail-save functie van de zender instellen.
1 bemanningslid had ik reeds geschilderd en staat in de stuurhut achter het stuurwiel, maar enkel extra op het dek voelt mijn inziens toch beter aan.
Ik vind het altijd een vreemd gezicht die RC schepen en auto's zonder bemanning of bestuurder.
verder de ankerketting om de lier geplaatst als ook de ankers in de ankerkluizen gelijmd. Ze kunnen dus niet echt voor anker gaan :)
Om tenslotte de stuurhut wat vaster op de romp te krijgen alvast enkel magneetjes geplaatst die straks de hut moeten vasthouden.
08 (5).jpg
08 (4).jpg
08 (3).jpg
08 (1).jpg
08 (2).jpg
Dochter lief is ondertussen hopelijk enkel stikkers aan het printen en uitsnijden alsook enkel vlaggen zodat die straks eveneens kunnen geplaatst worden. Maar er is nog meer dat moet gebeuren , dus tot later met meer nieuws.
Marc
 
Enkele dagen vakantie schept natuurlijk tijd om alvast dit project helemaal af te werken.
de bemanning moest nog een bevestiging pennetje in de voet krijgen en vastgezet op het dek.
De zodiac moest voorzien worden vastleg koorden en een takel aan de kraanarm om hem te water te kunnen laten.
tenslotte nog de vlaggen in de mast eentje van de Belgische vloot en eentje van onze club.
Tenslotte nog enkele eindfoto's maken en testvaren in het zwembad waarbij ik maar meteen een filmpje van gemaakt heb.
09 (01).jpg
09 (2).jpg
09 (4).jpg09 (5).jpg09 (3).jpg


zo dat was het dan wat dit project betreft, hebben we meteen wat meer tijd voor de 2 andere die nog lopende zijn.

tot later, Marc
 
Knappe in uw marine.
Dat die buiten de lichten ook nog water spuit maakt het helemaal af.
Top om te zien varen.
 
Heel mooi geworden en vaart mooi ook. Dat water spuiten maakt het helemaal af.
 
Proficiat met de afronding van dit project, mooi resultaat hoor , ik doe het je zeker niet na
mooie aanvulling dat filmpje ook. 👍🏻


Greetzzzz Modest
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan