Hoofdsponsor

1/50 Valcke A950

3mm plaat heb ik een stapeltje van in voorraad dat ik ooit gratis heb gekregen.
Het is inderdaad een beetje te dik maar het geeft me ook de mogelijkheid om alles wat op het dek staat , steviger vast te zetten zodat het een stootje meer kan verdragen. 3mm is nog net met een mes te snijden, maar ik gebruik zeerveel een proxon cirkezaag. Dan is de snede meteen mooi haaks wat met een mes meestal niet zogoed wil lukken
 
Alleen al de uitdaging om het goed te laten werken is geweldig.
Mooie vorm heeft deze boot.
 
Heb zelf 40 jaar bij de Zeemacht/Marine doorgebracht en heb de Valcke in vaart weten komen. Fantastisch om hem hier tegen te komen. Veel succes nog hiermee, Marc, maar ik vermoed dat hij in goede handen is.
 
a-hoy allemaal, ik leef nog :) , Heb het even heel moeilijk gehad privé na het overlijden van mijn vader en alle rompslomp die er na komt kijken.
Modelbouw is maanden beperkt gebleven tot de maandelijkse vaardagen van de club. Maar stilletjes aan ben ik ondertussen opnieuw van start gegaan met wat bouwen want dat was geleden van ergens in maart .
Geen idee of ik gewoon mijn oude bouwtempo opnieuw ga vinden maar ik krijg stilletjes aan toch opnieuw goesting om wat meer te doen dan momenteel het geval is.
De volgende dagen maar eens wat vorderingen laten zien en overal is terug gaan kijken waar jullie allemaal mee bezig zijn.
hopelijk tot snel allemaal, Marc
 
Innige deelneming... en ken het gevoel. Alles komt hoe het komt qua hobby.. no pressure
 
Laatst bewerkt:
oeps, eigenlijk sta ik hier verder achter dan ik dacht.
Ik ga enkele postings doen in versneld tempo daar ik toch verder ben gevorderd dan hier beschreven staat.
Reeds bij de aanvang van dit project was beslist dat er heel wat 3D geprint zou worden voor dit scheepje, Ik wou wel eens weten hoe goed dit allemaal zou gaan lukken en als je het niet probeert.....
Heel wat uren voor het scherm doorgebracht

20211013_214600.jpg
en uiteindelijk moest dus ook de 3D printer volgen en het ene stukje na het andere netjes afleveren.

20211013_211907.jpg
Voor de grotere onderdelen werden er alleen kaders geprint die achteraf bekleed werden met styreen.
oor de meer complexere vormen werd er enkel geprint, en met een goed gevoel wat mij betreft.

20211110_213203.jpg

20211110_213214.jpg
20211013_214355.jpg
20220507_195555.jpg20220516_171739.jpg
20220516_171858.jpg
Natuurlijk kwam ook het normale messing plooi en soldeerwerk aan bod net als het vervaardigen van onderdelen uit styreen bv de bolders , reling steunen , trappen en afwaterings luiken in de reling.
 
Maar ook op het voordek werden verschillende bolders,opbergkasten,toegansluiken, luchters , vulkranen en een ankerwinch neergezet.
en natuurlijk een erste foutje bij het plaatsen van een bolder, gelukkig is een gat net zo snel terug dicht geplamuurd als het geboord is.:)
20220522_133532A.jpg
hierna de afwaterigsgaten in de reling verder afgewerkt.
20220516_171747.jpg20220516_213734.jpg

en als laatste werk voor de romp kon gespoten worden diende enkele foute bevestigingen voor de stootrubbers en berghout verwijderd worden en de nieuwe op de juiste plaats gemonteerd.
20220518_151617.jpg20220522_133724A.jpg
20220522_134110.jpg

hiermee was de romp op nog wat schuren na klaar om een laagje primer te ontvangen en de nodige kleurtjes.
( is reeds gebeurd maar dat is voor een volgende post)
Als laatste van deze up-date nog enkel blus monitoren die echt water gaan sproeien, heb er wel een 5tal versie's van moeten fabriceren voor ik 2 exemplaren had die voldeden aan mijn wensen en voldoende water konden verzetten op schaal 1/50

20220430_220238.jpg
20220502_145347.jpg
groetjes Marc
 
Mooie resultaten Marc, welk 3D programma gebruik je want ik herken dat scherm helemaal niet.
 
bovenstaande is allemaal nog getekend met " Inventor", maar ben rond april mijn student licentie ;) (na meer dan 10jaar ) kwijtgeraakt. sindsdien teken ik met "fusion 360" gratis versie, is wel veeeeel beperkter dan ik gewoon was de afgelopen jaren maar meer dan 2000€ per jaar vind ik wat met de haren getrokken .
 
Af en toe had ik toch een zeldzaam moment dat ik iets wou te doen hebben en met de start van de warme lente ben ik begonnne met primer spuiten en daarna de spuitbus rode verf uit het schap gehaald. Nadat deze gedroogd was heb ik dan na jaren in de schuif gelegen te hebben de airbruch bovengehaald om het grijze dek te spuiten met model air.
De volgende stap was de romp boven de waterlijn een zwart kleurtje te geven en als laatste hier en daar op het dek eveneens wat zwart met het borsteltje aangebracht.

20220703_202627.jpg

20220703_213805.jpg20220719_194632.jpg20220719_194906.jpg20221130_210357.jpgHierna , onder het voorwendsel dat de verf moest uitharden viel er opnieuw een langere periode van stilte.

Een dikke maand geleden toen eindelijk alle papierwerk en rompslomp achter de rug was kwam stilaan de goesting terug om wat verder te doen. De logische volgende stap was de stuurhut welke reeds meerdere maanden geleden uitgeprint en half geassembleerd lag te wachten op verdere afwerking en een laagje verf. Veel woorden ga ik hier niet voor neerpennen, maar enkele foto's gaan jullie zeker wel weten te smaken hoop ik.
20221130_210727.jpg20221207_204332a.jpg
20221207_204403.jpg20230101_114003.jpg20230131_194424.jpg

Nog 1 post van de afgelopen weken hebben jullie te goed, want door het ...... weer had ik geen andere keuze dan modelbouw of in de regen gaan staan, keuze is toen snel gemaakt.
tot later ,Marc
 
weer had ik geen andere keuze dan modelbouw of in de regen gaan staan, keuze is toen snel gemaakt.
In de regen gaan staan dan? 🙂

Mooie vorderingen en strak spuitwerk (y) Het enige wat ik iets minder vind is het zien van de linfeed p de geprinte onderdelen. Misschien komt dit iets meer naar voren vanwege de foto? Misschien had een laagje plamuur hier op zijn plaats geweest maar misschien is dit ondertussen al gedaan.
 
Groot gelijk betreffende de linfeed. Helaas gaat dit zo blijven.
Om dit op te lossen had ik op dat moment zeker de fut niet voor en nu is het te laat :(
Voor het project Mercedes heb ik me ondertussen een bus spuitplamuur aangeschaft om dit probleem op te lossen.
Voor dit scheepje valt het op de foto wel iets harder op dan in het echt, maar het is weer maar eens een goede leerschool geweest voor een volgend project.
 
bovenstaande is allemaal nog getekend met " Inventor", maar ben rond april mijn student licentie ;) (na meer dan 10jaar ) kwijtgeraakt. sindsdien teken ik met "fusion 360" gratis versie, is wel veeeeel beperkter dan ik gewoon was de afgelopen jaren maar meer dan 2000€ per jaar vind ik wat met de haren getrokken .
:eek: €2000 per jaar voor Inventor, dat is duidelijk niet voor de hobbyist bestemd. Ik ken Inventor natuurlijk niet, maar Fusion 360 is lijkt mij nochtans niet beperkt, het is wat men noemt een "engineering tool" dus niet zoals Blender of Sculptrix, maar normaal gezien zou je er alles in moeten vinden die nodig zijn om technische tekeningen en plannen om te zetten in 3 dimensionele ontwerpen.
 
Bij gekeken en gelezen zo dat ik weer verder kan volgen.
 
Ik zie nu pas deze post. Een mooi revalidatie project ! Ziet er zeer mooi uit.
Waar is het dat je gaat varen Marc ?
 
@Danny,
inventor is eigenlijk het grote professionele broer van fusion 360, ik kan al mijn tekeningen van Inventor wel laden in fusion maar dat is als 1 tekening, kan er wel op verder tekenen maar is niet meer op splitsbaar.
De gratis versie van Fusion heeft inderdaad voldoende opties voor de hobbyist maar als je grote broer gewoon bent is het toch even aanpassen.
@ Leysend,
ik ben bestuurslid van Model Vaargroep Turnhout klik en je komt op onze webpagina met alle info.
@ al de andere,
bedankt voor jullie interesse en reactie
 
Wat een toeval @marc w . Ik ben geboren in Turnhout, woon nu iets verder in Brugge. Was gisteren nog in Turnhout in de buurt van jullie club; voor de lunch in Stadspark, mijn moeder & broer wonen in Dessel.
Geen idee of hier een vaarclub in de burt is, maar lijkt me erg leuk. Zou me wel eens willen wagen aan een RC boot.
 
Geen idee of hier een vaarclub in de burt is, maar lijkt me erg leuk. Zou me wel eens willen wagen aan een RC boot.
Ik weet of de club al dan niet nog bestaat, maar vroeger was er een rc club op het de domein van de Witte Paters in Versenare nabij Brugge.
 
Begint goed vorm in te komen, mooie aanvullingen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan