Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt. Het metaal dat ik scratch is nog altijd van Kodak. De dikte moet ergens rond de 0.1mm zijn, het staat er niet op. Dit is te vergelijken met schaaltjes onder pizza's.

10bec316f00547a7a77e4669d2ef58ff.jpg


923833995c4902aba8176b1c32cf59ca.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het eerste wat me nu te doen stond, was alles eens helemaal mat te spuiten, zodat alle lijmvlekken van de reling weg zouden zijn. Spoedig zou het schip er nu op komen en dan zou er geen toegang meer zijn voor de airbrush naar het dek van de ABSD.

fe2c7e36d1559c1097a562ad585c0654.jpg


171d889a500144a4ae1d4b6c5ea1159d.jpg


d5572ba57c5882028728d600e132a6ff.jpg


Ik wilde ook de werken aan de romp al af hebben nu ik er nog goed aan kon. De figuurtjes moesten er dus nu op komen.

1def27f87cc434249e20733ca434b567.jpg


6674972febe80975fb655262a8644788.jpg


Ook de figuren op de bodem van de ABSD wilde ik al plaatsen.

691c1a455a73d3b6a51914049e548e47.jpg


be326a6bd5dd2e662564d4408704a5e4.jpg


8942b07655ba929af70ab1b26348007a.jpg


1b7e4c1f902d675790683d6970ac9151.jpg


Achteraf gezien was er nog vrij veel plaats tussen het schip en de muren. Wie een slagschip bouwt, zal hier wel beter aan doen.

Nu de matte lak er op zat, konden ook alle raampjes in de cabines geplaatst worden. Dat betekende dus 180 raampjes vullen met een druppel houtlijm.

fac921566b29a32fd875c1e883fb786e.jpg


Wanneer dat opdroogt, wordt er een doorzichtig vlies gevormd.

8272b78f232e07e354f298e4e674c969.jpg


De kisten kregen een wash met een donkerbruin acrylverfmengsel. Tot hiertoe leken alle kisten qua kleur nog op elkaar.

7afac60106bce2f25e38387527102f46.jpg


Dat verandert na een flinke dry-brushbeurt met lichtere kleuren.

795dfa065e438320bf8d49167dea9657.jpg


Ik wilde ook de scheepsschroeven nu plaatsen, en omdat ik plaatjes vond van een ABSD waar een scheepsschroef gedemonteerd was, wilde ik de buitenste stuurboordschroef losmaken. Denk er aan dat dit niet de schroeven uit de kit zijn, maar die van de Princeton. Daardoor moest ik wel een stukje paspin verwijderen.

88b0611c0c9e719f76f1638a5b08c6ba.jpg


Ik had al gemerkt dat de boeg van de Columbia niet goed wilde aansluiten op de houten blokken van de ABSD. Ik dacht eerst dat mijn metalen paspinnen te lang waren, maar achteraf bekeken ligt het aan de kit van de Birmingham. Daarvan hebben ze de kiel niet recht gegoten. De Cleveland-kits lijken me daarom ook een afrader om te combineren met een ABSD, buiten het feit dat ze te kort zijn om al je 10 pontons te kunnen gebruiken. Het is op de Columbia-foto's niet te zien, maar waarschijnlijk liggen er maar 8 pontons.

7210521b227953dd4437da68a4e0d8c7.jpg


Nu is het te laat om hier een mouw aan te passen. Het schip is vastgelijmd en het is tijd om de meertouwen vast te leggen. Ik had voor de voorste twee mijn 0.4mm staaldraad genomen, maar die was te stijf om rond de bolders te wikkelen, dus die sprongen los. Gelukkig kon ik vandaag nog langs een modelbouwzaak en hadden ze daar zachtere messingdraad. Die probeer ik zo dadelijk eens uit.

77abc0bd78d97cf755d72c0dc6deff3c.jpg


7103abdf1cff0ab7eec7da1433de9c93.jpg
 
Dik in orde ( zeker met die figuurtjes).
Brengt leven in de brouwerij.
 
Wat een werk weer! Vele kleine dingen die toch zo’n groot verschil maken.
 
Bedankt voor de reacties.

Dit weekend was ik op zoek gegaan naar een betere draad om de meertouwen van te maken. 0.4mm was nog net iets te dik, dus kwam ik naast 0.5mm ook thuis met 0.3mm zachte messingdraad en die bleek ideaal om alles mee te doen. Ik heb dan ook de twee al gespannen draden in staal verwijderd en de messingdraad zit nu aan elke panamakluis. Er zijn nog een paar bolders losgekomen, maar eens die met secondelijm teruggezet waren, bleven ze vastzitten.

a661bff55b9cd70de0cae02675c22ab3.jpg


De winkel waar ik dit kocht, Baillien, heeft blijkbaar zijn eigen merk van draad.

344df1228cdefbd50cb853c374ff65a0.jpg


c79fc67ab2c75a0c662b402e9c0c18b4.jpg


77b5b7ee18cdb7d05cf9c86019333f22.jpg


De draden spannen vergt wel wat moeite bij het vastknopen onder de reling van de ABSD door. Daarna moet je checken of de kabels nergens een golfbeweging of een knik maken.

c5a5ba59e4c4ebe7daa252238e6bc394.jpg


Het hele schip hangt nu in een web van meertouwen.

306ffab9ceaaaaae9888f8469c864153.jpg


Iemand heeft me getoond hoe je de uiteinden van die draden afzonderlijk kan rollen en toevoegen. De meertouwen werden opgerold zodat ze niet hinderden.

8d870cd7d4e6d03d79cbecd8ff07b293.jpg


Ik had een stelling gebouwd aan de achtersteven en daar steekt nu ook een ploeg de handen uit de mouwen.

19a743bf4625f72cb57e8d56e92ae082.jpg


c4955a8496c0af6c4b9272d0ddddbc64.jpg


Er moet nu nog een heel aantal van die rolletjes gerold worden, want op het schip moet elke draad ook nog een eindje krijgen. Dan kan ik alles beginnen inkleuren.
 
Mooi hoor! Ook de matte laklaag, die misstaat allerminst.

Mooie 3D-figuurtjes trouwens.
 
Vraag mij af waarom ze toen zoveel touwen gebruikten om het schip vast te leggen.
Mooi om te zien hoe het vooruit gaat.
 
Bedankt voor de complimenten. De touwen zullen wel nodig geweest zijn omdat ze het schip perfect recht boven die blokken moesten leiden. Ik zie op foto's ook waterslangen die aan touwen ophangen.
 
Is het niet zo dat er altijd een heel beperkte bemanning op het schip bleef?
In dat geval zullen er waarschijnlijk wel waterslangen en afvoerslangen gekoppeld zijn geweest.
 
Ik heb in elk geval nog wat figuren voor 40mm Bofors over van het vorige diorama. De scheepstouwen zijn nu geschilderd met Vallejo zwart, bruin en dan verdund dark earth.

68edcc0c8494119fa4d5214f1998979f.jpg


d17b922e11e79c5e5297456246c89891.jpg


fd17663e2412d51a59e6154aaf8df596.jpg


Voor het uiteinde van elk touw op het dek moest ik nog een rolletje maken.

28cf11617a447ceb05fc54248fcc9f7c.jpg


Dezelfde schildervolgorde werd hier aangehouden. Ik wilde niet met verf morsen op het houten dek zoals ik op ABSD gedaan heb, want van dat dek kan het niet weggewassen worden.

d0f3481845a766007b623d9ac3c9776c.jpg


Die rolletjes zijn dan overal op het dek toegevoegd.

663a0afda4bf64507164ecbb05a85e92.jpg


fa28e415da80597ceef4dd7be48ecf57.jpg


Er was alweer een onvolledigheid aan de ABSD-kit.

And to ensure it would resist tidal movement and the seasonal threat of cyclone activity, it was secured by 32 fifteen-ton anchors, 14 on either side and two at either end, attached with 900 feet (274.3m) of chain.
( https://southpacificwwiimuseum.com/absd-1/ )

Voor die 32 ankers moet ik aan elke lange kant 14 ankerkettingen voorzien, wat inhoudt dat er 14 maal vijf centimeter ketting zou moeten zijn. Aan een korte kant zijn er twee, maar die kunnen korter. Desalniettemin berekende ik dat er anderhalve meter nodig was om alle ankerkettingen te kunnen voorzien. Een van deze twee eindjes is wat je krijgt in de kit, de andere komt van de Cleveland upgradeset.

f2df6c6ef76bee95946e6976293b6503.jpg


279d0334113324542c0d53bb8aa34cce.jpg


Daarom heb ik al een bestelling gedaan voor drie Mastertools kettingsets met ieder 60 centimeter met schakels van 1 mm. Die moet ik aanspannen tegen de bodemplaat alvorens ik het water kan toevoegen.
 
Ik weet niet welke kleur die lijnen in werkelijkheid hadden, maar bij gebrek aan dergelijke informatie, ziet het er natuurlijk en realistisch uit.
 
Verrast dat het nog lang na de oorlog werd gebruikt.
 
Even een update over de twee kranen die op de ABSD komen. Ik had die in het zelfde blauw gezet als de rest van het dok voordat ik er de haarlaktechniek op gedaan had, maar op referentiefoto's zijn deze kranen in een lichtgrijze kleur. Ik had ook de giek niet helemaal dekkend geschilderd. Daarom heb ik de kranen nu nog omgeschilderd naar grijs.

e52f52ccfa938d5daa41140833f4567b.jpg


aefc561e4f4a8718d7107f3cdcb0f918.jpg


Na een beurt met matte lak konden ook hier de glaasjes toegevoegd worden met houtlijm.

c8c8576a9f391c11c25898b10848fe86.jpg


861e2a54759c00f0109868b5899981c9.jpg


De kisten van L'Arsenal zijn nu ook mat gelakt en kunnen op hun plek. Ik heb bericht gekregen dat de kettingen voor de ankers van de ABSD vandaag op transport gegaan zijn, dus ik hoop dat ik ze dit weekend kan bevestigen.

a5f1d4ef1be45a2f1314448ea57e1f49.jpg
 
Wat een details aan die kranen als je bedenkt hoe klein die zijn.
 
Tja,

Dat is dus modelbouw van de bovenste plank :wow:
Schitterend werk.

Grtz.

Luc:cool:
 
Kan mij alleen aansluiten bij de reeds gegeven commentaren. Een prachtig diorama en een plezier om te volgen.
 
Bedankt voor de leuke commentaren.

Nadat ik de ene set van size small al uitgetest had en te klein had bevonden voor dit doeleind, zijn 3 sets size M van Mastertools kettingen binnengekomen. Op de foto's valt juist uit te maken dat er zo'n 24 schakels op het dek moeten liggen.

fefe561434965fbb71c5634affe4e130.jpg


6b665767c6f6b8ee37919900b5bdfacc.jpg


Ik hechtte stukjes van 44mm aan een schakel uit draad aan de ankerpunten. Ergens had ik gelezen dat er wel 40 ankers waren, dus moesten er wel overal kettingen liggen.

4c92029bb26838cbe495ed2adcfd6417.jpg


Om te vermijden dat die kettingen van het dek loskomen als je op de houten plaat drukt, worden ze met tentharingen daarin vastgelijmd. De kettingen werden verder alleen aan de dekrand verlijmd.

e5f7fecc843c08f870b01d37c6ef419c.jpg


Gestadig vermeerderde het aantal ankerkettingen zich tot 40. De kettingen hoeven niet geschilderd te worden, je ziet hier hoe ze een bruin stof afgeven in de verpakking.

2d186ae1ee16a249441e0ba6fed82089.jpg


c09be61982312d02fbe4b0a0c69c66e5.jpg


81081f7957a870b128b78929795ef1c4.jpg


Het interieur van de Kingfishers werd groen geschilderd.

5c5ed8b4f5f24bac20e04dc77c6d3dea.jpg


De canopies was ik vergeten te spuiten, maar dat kan evengoed met de kwast.

d8ee0dacec4f1999a2960248632328c1.jpg


5429faef79f32bd4fe708c4bf0a1bb50.jpg


Heel raar hoe Very Fire maar een enkele set staartroundels voorzien heeft. Ik zal het andere paar moeten schilderen.
 
Ik veronderstel dat je fotografisch bewijs hebt dat de vliegtuigen nog op het schip stonden.
Bij mijn weten meert een (modern) vliegdekschip dat onderhoud moet krijgen nooit aan met zijn operationele toestellen aan boord. Het is hier natuurlijk geen vliegdekschip.
 
Er is een foto waar de twee vliegtuigen nog op de katapulten staan in een droogdok op land. Daarbij is dit door de commentator wel opgemerkt. Ik zal die foto straks nog eens opzoeken, het was bij een van de latere schepen van de klasse als ik me dat goed herinner. Maar als ik de foto wil nabouwen van de binnenkomst van de Columbia, dan is daar nog net op te zien dat ik minstens die van bakboord moet weglaten, want er is daar geen vleugel te zien. Het is dus een beetje een combinatie van afbeeldingen.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan