Hoofdsponsor

1/350 USS Columbia CL56 + USS Artisan

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt voor de complimenten iedereen. Ook de kruiser heeft nog zijn rigging nodig. Die wordt nu aangebracht.

b50abe0a8c611c871988cd08450f866b.jpg


Foto van USS Denver die gerepareerd wordt na een torpedo-inslag. De stellingplanken zijn opgehesen aan katrollen die over een geleidekabel hangen. Die kabel had ik al in de romp verwerkt voor het schilderen.

5af644d3c0c2650d1769f7abe9d74b53.jpg


De eerder getoonde foto van Columbia.

ef7f70474881faac5d2ffa26cdb459fe.jpg


De draadjes worden eerst onder de plank en dan achter de kabel geschoven, om dan op de dekrand vastgelijmd te worden. Daarna wordt het andere eind op de geleidekabel vastgemaakt en doorgeknipt.

f4712713c8083d0dfe786ed5130ef0a2.jpg


De job van scheepsrompschrobber kan niet gezellig geweest zijn, je staat op een plank die bengelt aan twee katrollen.

6abfa6e4f62d04703a1c6625d1674c21.jpg


Ik ga de blokken van de katrollen ook nog toevoegen, misschien uit kleine stukjes metaal.

d00ea8ba97b393241e4641a97913a26f.jpg


3565e5863f5d005b5ef6a9803e0cbe73.jpg


De rigging van de kruiser is gelukkig wat eenvoudiger dan die van de Callaway. Ik zag wel op de foto's van Columbia een signaalbol aan de voorste mast. Door twee bolvormige eindjes sprue af te knippen, kon ik deze over de draad kleven.

28713508480a35222544a346b2826414.jpg


De lijnen voor signaalvlaggen zijn hier op deze foto van Denver goed te zien. Ze hangen aan de voorste ra.

271a8bf4e3ab5bc3880e24b6cb65e4f8.jpg


ffd09fffdf00236d21e4ede5503abe36.jpg


Er zijn acht kleine PE-rondjes aan stukjes draad vastgemaakt en aan de ra geplakt. Hier wordt de lijn over gekleefd.

5b3593f00a4816c978eef8ad9aa7d64a.jpg


Na een aantal uren werk hangt elke kabel op zijn plek. Die kabels bleven meestal pas na drie pogingen aan de vlaggenbak hangen. Een keer sprong het rondje bovenaan terug los, er zat niets anders op dan de lijn door te knippen, want die trekt te hard.
 
Bedankt voor de likes.

De antislip-platen op het dek van de Clevelands moeten een donkere kleur gehad hebben, wat me opgevallen was bij het bekijken van de detailfoto's van USS Denver. Ik had deze platen nog niet gedetailleerd op Columbia. Het makkelijkste leek me om ze met een potlood in te kleuren. Tijdens de vorige update kon je enkele gemakkelijk bereikbare platen op het voordek zien, maar er waren er ook waar ik met geen mogelijkheid meer met een potlood bij kon komen.

7d47db9bf05c9ed29392b5382c97e850.jpg


Ik vond een potlood dat zo gedegradeerd was dat je de ene na de andere punt uit de slijper kon halen. Ik bewerkte een van deze punten zo dat die in een klem met een gebogen punt gevat kon worden. Daarmee kon ik ook al die platen kleuren die om een hoek lagen. Door nog een stukje uit de potloodpunt te snijden, kon hij zelfs achter een observatie-instrument kleuren.

8b522790ec939dfef320153f9bceee6e.jpg


Maar dan waren er nog platen die in een galerij lagen, waar er maar enkele millimeter was om een potloodpunt vast te kunnen houden. Daarvoor maakte ik deze botte punt met twee groeven om een pincet rond te klemmen.

9c4738c23003c3a162fee6f372f20afa.jpg


Het lukte me nu om deze punt over de platen te sturen, waarbij ze nu grijs ingekleurd zijn.

655e63b06decfca131735669220014a6.jpg


Op deze foto zie je het parcours van antislipplaten lopen, ik heb ze allemaal kunnen bereiken maar ik raad toch aan om dit op voorhand te schilderen.

d3e7a1e43221c570134e3febdddccd2c.jpg


Nu kwam de klus die me al een tijd verhindert om de Columbia definitief op zijn plek vast te maken. De romp boven de waterlijn moest nog vervuild worden. Hiervoor heb ik nog een roestwash van Ammo Mig gekocht.

a86b26628af96ff0e21944bf8a639f03.jpg


70dbce8e9f70ae29a6cd8b277ced3445.jpg


Die wash is goed om weggespoeld roest mee aan te brengen, het voordeel aan deze washes is dat ze op solventbasis zijn. Je kan ze dus eindeloos wegwassen met thinner.

0acc799f52a0311536c10ae5f2a3b9e6.jpg


Daar wilde ik nu een product van Lifecolor mee combineren om zoutkorsten mee aan te brengen, dit is dan weer iets acrylic.

3be07caeb573d16ced13cf0619ae3e89.jpg


Deze lijntjes leg je onverdund op de romp.

e5925f80e29d5528d9b4bc3c128a5ddf.jpg


Na tien centimeter neem ik water op in het penseel en ik was de lijntjes weg tot vage uitlopers. Ik vermoed dat er niet veel bindmiddel in zit, want je kan opgedroogde randen wegwassen.

6e708dc2b65da68d99e9578a3e3117eb.jpg


Om de nadruk te leggen op de roestige zones, wordt er met fel oranje gestipt. Die stipjes worden met een scalpel deels weggekrabd.

232903aa24912dea717b57bbe2d15886.jpg


Bij verweren komt toch heel wat spul kijken. De turrets zijn nu ook definitief bevestigd, alleen de elevatie van de 5 inch kanonnen kan nog veranderd worden.

71f210a5c55b1791c9c42db22155d526.jpg


Ik moest het roer van de Callaway nog scratchen, ik heb het originele nooit meer teruggevonden. Ik had ook alleen maar het bovenwatergedeelte nodig. Dit kon makkelijk met een stukje sprue gemaakt worden.

69099d7792af6c7a7e704d5d12065512.jpg


Ook de carley-floats van Voyager konden gedetailleerd worden. De vele koorden worden hier zandbruin gemaakt.

5ca813e3452c07fdfc134811e9aeda42.jpg


b11dc0d87af97ea1eaa1b643fad46627.jpg


381702bc1fb944fd6744796aba51e389.jpg


De Callaway krijgt dezelfde behandeling als de Columbia. Daarna stelde ik vast dat ik de aanduiding op de boeg nog niet had geplaatst. Dit moest ik maken uit verschillende restdecals, en ik vond maar geen passende letter P, dus werden het de letters R met een stukje uit.

c58daf3c2982def18d563a2103df53fc.jpg


Ik merkte op foto's van USS Lamar, met dezelfde camo, dat de aanduiding ook op de achtersteven staat. Ik heb hiervoor de iets grotere letters van de ABSD gebruikt, die heeft ook decals voor de latere hernoeming naar AFDB. Uit een B kan je gelukkig ook een P maken.

aec226d59669e280294ad1491829c6a4.jpg


4e00fa409839f9069e044101292642f4.jpg


59f7cd22d23e898f9a8cfaf58888401f.jpg


b17e589dcca0d0c47784bf14fac0638b.jpg


Op de bleekgrijze bovenbouw heb ik Tamiya bruine panelline wash gebruikt.
 
Die verwering geeft het opnieuw een meerwaarde en goed idee om een potlood punt te gebruiken.
 
Knap werk,

En die verwering maakt het inderdaad heel realistisch.

Grtz.

Luc :cool:
 
Prachtig werk Steven. (y) (y) Ik zou eens dringend moeten verder werken aan mijn Revell Tirpitz. Die ligt daar ook al een hele poos stof te verzamelen.:unsuree::unsuree::unsuree:

MVG

Danny
 
ik heb het al meermaals geschreven maar blijf het herhalen, je bent een kunstenaar op deze schaal.
 
Bedankt voor de mooie complimenten. De kleinere schepen konden nu verweerd worden, maar net zoals bij de Callaway had ik de signalisatie over het hoofd gezien. Elk werkschip bleek aan alle kanten signalisatie te vertonen. Daar had ik zeker niet genoeg decals voor. Maar door het vele scratchwerk wist ik dat er onder de verflaag van deze scheepjes wit plastic zit, dus kwam het er op aan om de letters en cijfers van 1mm met de hand in te graveren.

a0609a353f60c162e0d9e536f366a192.jpg


5cd7e3ac095b461a854063d560005f08.jpg


84447fd4353abb6c34f5671b90a2207d.jpg


e5a9da022b3ff04d362e19c2ccdd2c6b.jpg


Op geen van de foto's voor ABSD's zijn de nummers van scheepjes te herkennen, maar ik vond ergens een verslag van een transportschip waarin stond dat 1 van de YRDM's nummer 1 moest zijn. De rest is een gok.

902a3b405682c954a059bb572a4146ea.jpg


De munitieschepen hadden een opbouw uit golfplaat, dus daar heb ik gedrybrusht met aluminium. Wat L'Arsenal producten volgden en de lichters zelf zijn met washes behandeld. Ik heb later de golfplaten ook nog roestuitlopers gegeven, want op de video's van ABSD is ook roestbruin op het dak te zien.

ca2127cdcec8bf434064a6aabaf66a88.jpg


De sleepboot kreeg een mast met takel en ook de nodige reling. Ik zou er later nog een resin sloep aan toevoegen.

558b976984badb68b1eb3999e4ba6f8e.jpg


Op de YRDM's wilde ik het canvas dak drybrushen. Ik heb er ook het restant van de Carley floats aan toegevoegd.

6b13774aaa9cb309690675ea83d7dafc.jpg


De ABSD duikt nu zelf ook terug op, want er is ook nog wat werk aan. Zo wilde ik eerst de kraanrails al zilver kleuren.

4cabf461d5111f87267f1ff9ce0c3acb.jpg


De buitenkant is niet zo simpel met wat er in de weg staat, moeilijk bereikbare plaatsen worden aangestipt met een mespunt met Molotow-inkt er op gemorst. Nu toon ik de foto's met de vorderingen aan de schepen.

6e392105e3cb6ede8bfcd3e5a589e689.jpg


22e07a2f437eb5fd95dc169c58c4716a.jpg


fceca944c8383fd2a28b122aa6a334a4.jpg


0ed3be352ee7b76087048563b3da6dc9.jpg


eb2a6f3b00fa8544a5cef33122a06268.jpg


0b62bbdb6ef4b20a0b7121f591ce9ea8.jpg


714c0ce4c49c7b19e9da1fa56587a720.jpg


d3b6623b885ddb303600278375fc00bf.jpg


30e0781245678a8710594002d1f914b1.jpg


Maar alweer een probleem is opgedoken, de kit van de ABSD heeft geen relingen op de muren zelf. Alles is nodig voor de catwalks lager op de wand. Maar als je inzoomt op de foto's van Columbia eens ze droog in het dok ligt, dan kunnen de relingen opgemerkt worden. Ze waren er nog niet toen het schip binnenvoer. Ik heb nu een bestelling uitgevoerd voor drie sets Aber standaard railing die volgens mij overeen zal komen met de merktekens voor de reling, die wel aanwezig zijn op de kit. Ik heb 2,8 meter nodig volgens de metingen, en ik heb hier maar een kleine meter meer liggen. 1 set van Aber geeft 84 cm.

bdbc3c0044f19089f608626f630d1219.jpg
 
De letters op de boeg van de YRDM’s vind ik niet zo geslaagd, je was er volgens mij beter afgebleven .
Had je het niet verteld, niemand had het geweten.
 
Anderzijds, wel een creatieve oplossing. Ik zou dit toch wel eens in het echt willen zien voordat ik me een mening zou kunnen vormen over geslaagd/iets minder. Het is wel erg klein en zo te zien nauwelijks te zien. Foto's zijn meedogenloos he.
 
Ik kan verzekeren dat het heel klein is, maar het moet er wel op staan of het is niet zoals op zowat elke foto te zien is.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik koos voor reling van Aber met het idee dat die goed zou passen.

90d8039c031e2a5cf00342917ea76158.jpg


De verwering is al grotendeels aangebracht op de manier zoals op de vorige bladzijden geschreven.

4a160f10d73abf620efabebe3ffc22d4.jpg


Maar de afstand tussen de stanchions is niet 5 maar 6 millimeter, dus komt het niet mooi uit met de gegoten structuur.

21205c60d415f59d895eb4f9d4b36bc5.jpg


Alle verticale steunen werden uit het PE gehaald.

61f38745d18129672ae81279503802c0.jpg


Nu konden de drie sets aaneengekoppeld worden en grijs gespoten met een spuitbus.

11099575e884858db7e565e7cad6c566.jpg


De breedte tussen de palen komt wel overeen met de reling van de loopbrug.

601d5ad59f52e7cf06fa5fc1bd15ec0d.jpg


Er worden gaten geboord met een 0.3mm boor op stipjes die met behulp van de reling geplaatst zijn. Maar goed dat de afmeting niet klopte, zo passen de stanchions tussen de plastic nopjes waar ze hadden moeten staan.

e7e7bcbf5d5df10f1c606fa41338f4dc.jpg


In deze gaten worden de relingen aangedrukt en verlijmd. Je kan exact 2 units doen met 1 strip relingen.

d18ad7c996a3e17ebf88b8e7d8438ba8.jpg


De kranen moeten er wel over passen, dus de pootjes worden er eens over gezet.

c52cb87c8db5b5938ab73f311cf94ba1.jpg


De buitenzijde is een stukje moeilijker, hier staan heel wat obstakels voor de boor.

761efdfd4ee72f4a0338bc5521f65dd5.jpg


Momenteel is er drie vierde afgewerkt, nog een buitenzijde te gaan.
 
Prachtige bouw met heel wat nuttige informatie. Het is me misschien ontgaan maar welk materiaal heb je gebruikt om de bedrading van het schip te doen?
 
Wordt weer een toppertje Steven.
 
Er moest toch nog een stukje aan de ABSD toegevoegd worden, iets wat ik op 1 foto van Columbia had gezien.

dcff72ab54987a1b92a7f9bcbcbf9901.jpg


Aan de rechterkant zie je twee antennes over de muur hangen.

d98b2b39fda477c53616cc22ff8895a1.jpg


Die zijn op verschillende foto's van de ABSD's terug te vinden, zonder dat ik er ooit uitleg over gevonden heb. Ik veronderstel dat dit radioantennes zijn, ze duiken altijd per twee op. Maar ze waren zo fijn gebouwd, dat ik geen profielen had om ze mee te maken. Zelfs het fijnste Albion messing L-profiel was te zwaar. Ik heb daarom zelf een techniek bedacht om ze te plooien. Je trekt met een scalpel twee evenwijdige lijnen langs de rand van een stuk metaalfolie, een ondiepe en een diepere. Je steekt het randje van de plaat tussen de hold&fold, plooit over de ondiepe rand en drukt dit aan. Dan doe je de plaat afscheuren langs de diepe lijn. Zo haal ik afmetingen van 0.75mm.

cf160a7f36db633743557a379679b4c7.jpg


Een schets was nodig voor de bemating.

16fcc47ea31801127b05fa47ccb91dad.jpg


32534b97ec7b3be0491830f75ec2888e.jpg


ba1e5bf02aef8d217ee15e2b072b2c6b.jpg


850527e16eae8aced9368e5684d96ab9.jpg


c0d94440ee5cdb27e36f1d70cb28713b.jpg


Nu is het gokken hoe de rigging verliep. Die is op foto's nauwelijks waarneembaar.
 
Straks kan je zelf met een after market bedrijfje beginnen Steven.
 
Kan je bij gelegenheid eens verduidelijken welk soort metaalfolie je gebruikt?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan