Hoofdsponsor

1/200 U.S.S. Maine (ACR1)- -1895 (Heinkel Models)----een nieuwe poging tot---

ERVARING
40 jaar, en nog steeds niet meer dan matig.
BOUWWIJZE
Ik zou zeggen recht uit de doos... alleen, hier komt geen doos bij te pas.
BOUWBUDGET
nihil
BOUWSTATUS
WiP
COMMENTAREN
Dat mag, zolang je maar geen rivetten gaat tellen of over de tint van een kleur valt.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.489
De laatste tijd lukt het me niet echt om nog iets tot een goed einde te brengen wat betreft papier en karton projecten. Twee modellen van Heinkel staan onafgewerkt te wachten, de Gneisenau ligt in een donker hoekje in de kast, de Simara is weliswaar klaar, maar toch slaag ik er niet in om de laatste detail (rigging) aan te brengen.

Maar toch moet ik "iets" om handen hebben dus daarom heb ik enige tijd geleden een "kitje" uit de map gehaald die ik al een jaartje of zo geleden had gekocht en geprint ; de USS Maine.

Cover.jpg


Doorgaans heb ik het niet echt voor Amerikaans spul, maar dit schip heeft me altijd al geïntrigeerd vanwege de nogal duistere omstandigheden van haar teloorgang (ze komt ook voor als achtergrondverhaal in een Dirk Pitt avontuur van Clive Cussler).

Volgens wikipedia :

De USS Maine (ACR-1) was een pantserschip voor de Amerikaanse marine. Het ging op 15 februari 1898 in de haven van Havana ten onder na een ontploffing.

De hoofdbewapening stond stuurboord voor en bakboord achter opgesteld. De vier kanonnen konden zowel naar voren als naar achteren worden gericht, dit verdubbelde de vuurkracht ten opzichte van een centrale opstelling op de middenlijn. Door de lange bouwtijd was het in feite verouderd toen het in 1895 in dienst werd gesteld.

Het schip is bekend geworden door zijn ondergang. In januari 1898 vertrok het uit Key West naar Havana. Hier zonk het na een explosie in de haven van Havana op 15 februari 1898.[1] Het was daar op 25 januari aangekomen om de Amerikaanse belangen te beschermen gedurende de Cubaanse Onafhankelijkheidsoorlog.[1] De explosie werd aanvankelijk toegeschreven door een aanslag met een mijn en werd door de Amerikaanse pers misbruikt om de oorlogsstemming in Verenigde Staten op te hitsen. De bekende uitspraak "Remember the Maine, to hell with Spain" zweepte het volk en leidde uiteindelijk tot de Spaans-Amerikaanse Oorlog later dat jaar. Bij de explosie kwamen 266 mensen, zo’n twee derde van de totale bemanning, om het leven.[1]

Ok, dit wat betreft de geschiedenis, al vind ik deze toch wel interessanter dan het model zelf, hoe ver staan we eigenlijk ?

Oorspronkelijk was ik zelfs niet van plan om een bouwverslag te maken... ja ja zover is het gekomen wat betreft mijn vertrouwen in mezelf... maar nu de romp toch al min of meer toonbaar aan het worden is, en vooral vanwege wat Roy in een ander draadje tegen me schreef ivm een kit die ik had gewonnen in de quiz, dacht : "ok, Dany, tijd om weer eens een poging te wagen".
Dus, hoewel ik al een weekje of twee geleden aan het scheepje ben begonnen, heb ik eigenlijk nog geen enkele foto genomen (*"shame, shame, shame" hoor ik nu in mijn gedachten roepen). Helaas, het is de waarheid ; ik heb nog geen foto van de gang van zaken.

Maar goed ; wat heb ik al gedaan ?

Wel, in wezen zijn in onderstaand diagram bouwstappen 1, 2 en 4 vervolledigd :

instructies-1.jpg


Evenals het aanbrengen van de rompbekleding boven de waterlijn EN de stabilisatoren van stap 6 :

instructies-stap6.jpg


Omdat ik nog steeds niet over een wagen beschik kom ik door de week tamelijk laat thuis en komt het er niet van om modelbouw te bedrijven dus een eerstvolgende updat (met foto's van de stavaza) zullen pas volgend weekend verschijnen.
Tegen dan zal ik wellicht experimenteren om het oppervlak van het ows wat beter uit de hoek te laten komen.
 
Interessante geschiedenis inderdaad. Je weet maar nooit hoe de dingen lopen en hoe het ene voorval wordt ge- / misbruikt ten behoeve van andersoortige belangen.

Veel plezier, serieus bouwwerk dat ik wel goed zie komen in jouw handen.
 
Veel plezier ermee. Ik ken niets van papierbouw maar kom wel af en toe eens piepen hier.
 
Voordeel van papierbouw: veel meer speciale modellen.
Deze heeft een interessant verleden, zal ik zeker blijven volgen.
 
Veel plezier met de bouw.
 
Voordat ik verder begin te bouwen aan dit bootje presenteer ik eerst de fotootjes van de reeds uitgevoerde bouwwerken...

IMG-0994.jpg


IMG-0995.jpg


IMG-0997.jpg


Het is de bedoeling dat het onderwaterschip overschilderd wordt, vandaar dat ik geen moeite gedaan heb om de randjes bij te kleuren.

Ergens speel ik ook met het idee, als experiment, om het gehele onderwaterschip te beplakken met random rechthoekige stukken tekenpapier vooraleer te schilderen, dit om de stalen platen te simuleren.
 
Laatst bewerkt:
Is een beste jongen zo te zien :unsuree: maar ben benieuwd naar je experiment van de platen.
 
Is een beste jongen zo te zien :unsuree: maar ben benieuwd naar je experiment van de platen.

Zo'n 53 cm lang Ron, het bootje hé, maar ik ben er vooralsnog niet uit of ik het experiment met de platen al dan niet zal doen.
 
Zo beste mensen, na alweer enkele weken van inactiviteit op het modelbouwvlak wegens diverse omstandigheden/afleidingen zijn we er toch nog eens aan toe gekomen om een kleine update te geven.
Vandaag ben ik er ondanks spierpijnen en vermoeidheid toch nog eens in geslaagd het één en het ander voor elkaar te krijgen aan de Maine.

Ik heb het ows eens onder handen genomen met een ander kleurtje omdat ik niet tevreden was over het kleur dat mijn printer met zijn witte-produkt-toner had geleverd, en natuurlijk ook om randjes te camoufleren.
Tevens (gebruikt iemand overigens ooit dat woord in de spreektaal ?) werd het tijd om eens werk te maken aan het eerste gecompliceerd stuk van deze bouw ; de assen.

Ook het roer werd toegevoegd maar dat was een eenvoudig stukje.

De totale samenstelling :
IMG-0999.jpg

De schroeven heb ik nog niet gemaakt/toegevoegd omdat de romp nog teveel gemanipuleerd moet worden en de kans groot zou zijn dat ze het niet overleven.

Volgende stap is het begin van de bewapening, er moeten 4 kanonnen in casematten komen, vandaag ben ik echter nog maar tot twee geraakt :
Maine-kanonnen.png


IMG-1001.jpg


Wordt (voorlopig) nog vervolgd...
 
Ronde assen en lopen maken in papier, niet simpel ...
 
Ronde assen en lopen maken in papier, niet simpel ...
Inderdaad Erwin, vandaar dat ik ook een beetje vals speel met messing buisjes (het achterste stuk van de kanonloop) en styrene rods ;)
 
Hier zijn we dan weer met een kleine update ; we zijn begonnen met de "bovenbouw" ...

IMG-1003.jpg


IMG-1004.jpg


IMG-1005.jpg


Wordt nog steeds vervolgd...
 
Zijn toch wel mooie schepen uit die tijdsperiode. Maar vele kleine stapjes maken ook een grote hoor :winking: Ziet er in mijn ogen in ieder geval goed uit.
 
Mooie werken en volg met aandacht om ook hier eens een papieren werk te beginnen.
 
Ondertussen is het helaas alweer lang na zonsondergang, waardoor de foto's van vandaag nog amateuristischer zijn dan de duckfaces van de plastic-en-silicone goudzoekertjes.
Toch wil ik alvast volgende beelden van de huidige staat van de USS Maine niet onthouden...

IMG-1006.jpg


IMG-1009.jpg


IMG-1008.jpg


IMG-1007.jpg


Gisteren ben ik toevallig nog op een flaconnetje Vallejo verf gestoten die weliswaar niet echt hetzelfde geel had, maar gelukkig blijkbaar toch "close enough" was om de randjes te camoufleren.

Wordt nog steeds vervolgd...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan