Hoofdsponsor

1/12 Tamiya Tyrrell P34 deel 3 [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

tourpretendent

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2011
Berichten
351
Beste Lezer, na de Gemballa Mirage GT is het tijd voor een racewagen en wat voor een, de Tyrrell zes wieler.
Deze ken ik via mijn opa, hij vertelde van een bijzondere F1 auto met zes wielen waarvan vier aan de voorkant!! ik kon geen genoeg krijgen van zijn verhaal.
Als kind heb ik de auto nooit op tv gezien, veel later heb ik de wagen in het echt gezien in een auto museum.

De bouwdoos heb ik via Ebay gekocht voor een zeer leuk bedrag alleen de decals ontbreken (dat was mij bekend).

Afijn deze wagen betekend wat voor mij en ik kijk uit naar de bouw, ook deze auto bouw ik in nieuwstaat dus vlak voor of na aflevering.
Het wordt de nummer 3 auto van Jody Scheckter.

De onderdelen:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals heb ik bij Indy decals gekocht en zien er werkelijk fantastisch uit.
attachment.jpg

Daarnaast gebruik ik enkele sets ter verfraaiing van de auto.

De Tamiya PE set van de heruitgave
attachment.jpg

De Brian. L. Fawcett, Hewland versnellingsbak in Resin, geweldig mooi van detail.
attachment.jpg

Luchtkelken en distributie set van E. Jan.
attachment.jpg

Cilinderkop en Bougiekappen van E. Jan.
attachment.jpg

Luchtinlaat gaas van E. Jan.
attachment.jpg

Een PE set van Tundervalley
attachment.jpg

Fotoboek van Joe Honda
attachment.jpg

Ja ik heb nog al wat extra onderdelen zeker de Tundervalley set is wat te veel van het goede, maar deze had ik eerder dan de E. Jan sets die extra detail toevoegen aan de motor. Voor de Gemballa Mirage GT heb ik veel onzichtbare details toegevoegd, dat is voor deze auto niet het geval.

Tot spoedig, Ronald
 
Laatst bewerkt:
WOW, dat is een hele knappe auto.

En een hele hoop extra's om er een echt museum-stuk van te maken.

Veel plezier en veel succes.
 
Ik was net zes toen deze tyrell op het cirquit kwam.Idd met jody schekter. Pa kek ook naar de formule 1 en ik zat toen steeds bij hem.Succes met deze,brengt veel goede herinneringen op
 
Ziet er idd een leuke kar uit :)
Veel bouwplezier

mvg

Patrice
 
Mijn mond viel open bij de race in Spanje van 1976... als jonge knaap was alles wat snel was mooi en dus ook autosport.
Kan me die wagen nog herinneren en denk dat dat nooit zal overgaan. Het meest vooruitstrevende model van dat jaar.
Jammer dat de bandenleverancier die kleine bandjes niet goed kreeg waardoor o.a. de wagen in 1978 uit de competitie werd gehaald.
Ik volg nog steeds de F1 op de voet maar denk niet dat we ooit nog zo'n wagen zullen krijgen.

Succes en met dit super model!

Fred
 
Amai deze blijf ik zeker volgen. Deze heb ik ook nog liggen, zonder detail sets natuurlijk. Waar heb je eigenlijk de PE set van TVF1 gehaald? Bij de maker zelf of bestbalsa?

Mvg,
Lesley
 
Schitterende auto, die in jouw handen wel een schitterend plaatje zal worden.
I stay tuned!

Maar ik heb nog een vraagje ivm met de aftermarket die je hier allemaal toont.
Kun je me eens de exacte merknamen geven en eventueel bijhorende websites?
Dan kan ik mijn lijstje bijwerken dat op mijn website staat.
 
Een mooie auto ronald, succes met de bouw.
 
Ronald,

Opnieuw weet je mijn aandacht te trekken met deze unieke wagen. :D Jou kennende zal ook dit exemplaar een pareltje worden.
Ik zal zeker volgen.
Veel succes,

Thomas
 
Kende de wagen niet.Is dan ook van voor mijne tijd :D:D

Leuk is wel de vele uitbreiding en resin setjes.Kijk al uit naar het vervolg
 
Schitterende auto, die in jouw handen wel een schitterend plaatje zal worden.
I stay tuned!

Maar ik heb nog een vraagje ivm met de aftermarket die je hier allemaal toont.
Kun je me eens de exacte merknamen geven en eventueel bijhorende websites?
Dan kan ik mijn lijstje bijwerken dat op mijn website staat.


De meeste aftermarket spullen kan of kon je kopen bij HLJ of Macsmodeling, waar ik bijna al mijn aftermarket gerief koop. De PE set voor de motor van thundervalley F1 kan je enkel en alleen nog kopen bij bestbalsakits, maar deze is verschrikkelijk duur. Hopelijk weet je nu iets meer.

Mvg,
Lesley
 
De meeste aftermarket spullen kan of kon je kopen bij HLJ of Macsmodeling, waar ik bijna al mijn aftermarket gerief koop. De PE set voor de motor van thundervalley F1 kan je enkel en alleen nog kopen bij bestbalsakits, maar deze is verschrikkelijk duur. Hopelijk weet je nu iets meer.

Mvg,
Lesley
Ik heb hier nog een Walter Wolf op 1/12 liggen maar nu ik zie hoeveel aftermarket er voor zo'n wagens bestaat, heb ik stilaan zin om hem alsnog te bouwen.
Heb je iets meer gegevens over die zaken waar je die spullen koopt? (website, adressen)

Btw: die sixwheeler.. was dat geen Renault of was er nog een tweede met zes wielen?
 
Ik koop mijn aftermarket spullen altijd bij Mac van Macsmodeling.com. Hier is de link: http://www.macsmodeling.com/1-12 STORE.htm. Deze winkel s gesitureerd in Amerika, maar heeft dezelfde prijzen of zelfs beter dan HLJ. Heeft veel aftermarket spull liggen voor voor zowat alle schaken en kan aan van alles aangeraken en zeer goede service. Ik heb die een maandje geleden ontmoet in Brussel tijdens zijn rondreis door Europa en het is een fantastische kerel.

Er zijn trouwens meer zes wielers geweest, maar hebben nooit gereden. Er waren zelfs 2 verschillende williams wagens, maar hebben nooit gereden omdat de er 4 wielen achteraan zaten. Dit waren prototypes

Mvg,
Lesley
 
Schitterende auto, die in jouw handen wel een schitterend plaatje zal worden.
I stay tuned!

Maar ik heb nog een vraagje ivm met de aftermarket die je hier allemaal toont.
Kun je me eens de exacte merknamen geven en eventueel bijhorende websites?
Dan kan ik mijn lijstje bijwerken dat op mijn website staat.

Dag Dominiek, Mijn sets komen bij Hiroboy vandaan en de versnellingsbak bij de maker zelf, de Tundervalley set komt bij Bestbalsa vandaan.

E.Jan sets: http://www.hiroboy.com/catalog/index.php?currency=EUR&cPath=25_33_91&sort=3a

De Versnellingsbak: http://www.fawcettmodelsandpatterns.co.uk/racing-car

Aan allen alvast hartelijk dank voor jullie interesse en lovende woorden, het is vast niet de warmte die mij doet zweten:)

Groet, Ronald
 
Ziet er alvast strak uit :p
Bedankt voor de links, mega intressant.
Succes met de verdere constructie.

mvg

Patrice
 
Beste lezer, gedurende de afgelopen dagen ben ik dan eindelijk begonnen met de bouw van de Tyrrell.

Nadat ik een PDF document over het bouwen en detailleren van de Tyrrell en het Jo Honda boek had doorgenomen en gelezen heb ik besloten de volgorde in bouwbeschrijving los te laten.

Wel heb ik als eerste het stuurhuis gebouwd, dit was eenvoudig en het viel mij op dat ondanks dat de kit 30 jaar oud is de passing van de onderdelen gewoon goed is. En zeker niet onderdoet voor de Porsche Carrera GT. Slechts een klein beetje flash maar dat was het dan ook.
attachment.jpg

attachment.jpg

De bouw gaat verder met het samenvoegen van het chassis en alle componenten waarna ik het geheel in kleur te spuit. Dan pas ga ik de details zoals remvloeistof containers of de accu’s te plaatsen. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat ik alle spleetjes tussen de diverse onderdelen kan wegwerken voor het spuiten. Als je bouwvolgorde aanhoudt monteer je bijvoorbeeld de ophanging nadat het chassis is gespoten dat is niet nodig, maar ook minder mooi.

Als eerste ben ik begonnen met het plaatsen van de side skirt bevestigingspunten. Voor de bevestiging van deze zacht plastic elementen had ik meer lijm nodig dan ik had verwacht, maar goed ze zitten vast voor de aankomende decennia. Dit is noodzakelijk omdat de side skirts zijn demonteerbaar dus is een stabiel en goed vastzittende bevestiging belangrijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens heb ik de voorste chassis verstevigingen geplaatst. Deze onderdelen moeten goed gepast worden omdat de plaatsing erg kritisch is en de onderdelen ook maar op een manier goed passen. Het eerste onderdeel was de plaat voor de pedalen van de coureur deze paste niet heel goed daarom het ik het geheel met tape aan mijn werkplank vastgezet en de punt van het chassis iets omhoog getild, daarmee was de aansluiting wel goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voordat ik de rechterzijde kon plaatsen heb ik eerst de brandblusser in orde gemaakt, daarvoor het ik de nok waarop deze geplaatst moet worden vrijwel geheel verwijderd. Nu kan ik de brandblusser op de juiste plek schuiven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgens heb ik de linker en rechter chassisplaat geplaatst.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervolgen heb ik de gaatjes in de bodemplaat opgevuld met milliput.
attachment.jpg

attachment.jpg

De omvormer? had ook een bevestiging nok, deze heb ik verwijderd.
attachment.jpg

attachment.jpg

De rechter wielophanging en de basis voor de schokdempers heb ik met tape in elkaar gezet, het is nu klaar voor permanente bevestiging.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een droog passing van een deel van de body op het chassis.
attachment.jpg

Dank je wel voor je interesse en tot spoedig.

Groet, Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie vorderingen Ronald. Er zijn hier en daar nog wat "rondjes" in het plastic zichtbaar, ga je die nog plamuren / schuren, of zijn ze niet zichtbaar als alles gemonteerd is ?
 
Mooie vorderingen Ronald. Er zijn hier en daar nog wat "rondjes" in het plastic zichtbaar, ga je die nog plamuren / schuren, of zijn ze niet zichtbaar als alles gemonteerd is ?
Dank je wel Pascal, geloof het of niet maar deze heb ik volledig over het hoofd gezien dus bedankt ik ga ze wegwerken.
Ronald
 
Gaat alvast goed vooruit :)
Ziet er een hele mooie kit uit.

mvg

Patrice
 
Beste lezer het is tijd voor update 3.

Sinds mijn herintreden in de modelbouw wereld heb ik geleerd veel te passen voor ik begin met lijmen, dat is dan ook exact wat ik vandaag heb gedaan en nog wat extra.

Zoals uit mijn eerdere bericht duidelijk werd was ik niet gelukkig met de gaten in het chassis. Dus heb ik milliput gebruikt om de gaten te vullen, waarna ik de verstevigingsplaat van het chassis heb gemonteerd. Deze verstevigingsplaat is trouwens erg interessant omdat deze niet symmetrisch is. De reden is eenvoudig, om een bij een frontale botsing letsel aan de benen van de bestuurder te voorkomen wordt de auto nu naar rechts weggeleid.

87684955.jpg


65901707.jpg


Vervolgens heb ik mijn aandacht gericht op de bevestiging van de onderste draagarmen van de wielophanging. De bevestigingspunten zaten niet mooi vlak dus heb ik de vijl ter hand genomen, nu zitten ze wel mooi vlak.









De stuurarmen in de kit lijken op de werkelijke stuurarmen, op een belangrijk punt na, de gaten zitten er niet in dus heb de gaatjes geboord, dat viel niet mee maar is gelukt.











Vandaag heb ik iets nieuws gedaan, een onderdeel uit een bouwdoos aanpassen. De accu’s in de echte P34 worden met behulp van aluminium banden aan het chassis bevestigd. De accu’s in de kit hebben deze bandjes opgeperst. Dus ik heb deze weg gevijld en vervangen voor koper waarin ik erg kleine gaatjes heb geboord. Later zal ik de bandjes in de juiste kleur spuiten, de bandjes zijn ook nog te lang maar dat is expres want ik wil deze later op de juiste lengte afknippen.















Als laatste heb ik alle kieren tussen het chassis en de wielophanging delen van het chassis opgevuld met milliput. Dat is en groot voordeel van het samenbouwen van deze onderdelen op dit moment waar Tamiya adviseert ze eerst in de juiste kleur te schilderen, het is dan niet meer mogelijk deze kieren op te vullen.











De uitdruk plekjes op het chassis heb ik ook opgevuld.





Bedankt voor je interesse en tot spoedig, Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan