Hoofdsponsor

1/78 Smit(wijs) London

Status
Niet open voor verdere reacties.
He, he, wel even reageren.

Ik zie dat je je eigen keuze gemaakt heb. Natuurlijk is dit goed. Wij geven alleen maar een tip. Aan jou om te beslissen of dit een goede is voor jou of juist niet. Jij bent mij niet, en ook ons idee over model bouw is anders.

Lekker doorgaan dus. Komt wel goed. Achteraf kun je pas zeggen of keuzes goed waren of je de volgende keer iets anders zal gaan doen. :) Dat noemen we dan leren. ;)
 
Een oplossing die ik niet eerder heb gezien, maar hij lijkt me wel effectief.

Trouwens je kunt triplex nadat het uren in koud water heeft gelegen ook alle kanten opbuigen en als je het goed kunt fixeren totdat het droog is staat er geen spanning meer op. Ik weet dat je het punt al voorbij bent, maar wilde het je nog even meegeven.

Dit had ik gedaan Wim, echter bleek dit hier niet voldoende te zijn. Toch bedankt voor het te melden ;)

@ Rik: Ik heb er al uit geleerd hoor, ik had het beter nog eens in water gelegd en gebogen (of met stoom) alvorens te lijmen. :)
Dit was een soort noodoplossing en niet iets om altijd te doen ;)
 
Update:

Er moesten nog twee triplex platen aangebracht worden aan de boeg. Om ze in vorm te krijgen heb ik eerst met de srtijkmachine geprobeerd, na drogen zat de vorm er een beetje in maar nog niet genoeg. Dan heb ik de latten 3 uur in water laten weken en nog eens op de spanten laten drogen. Dan zat de vorm er nog beter in en kon ik ze lijmen.

42_1.jpg

46_2.jpg

Zoals je op de laatste foto kan zien heb ik langs binnen, dwar over de naad, een paar latjes gelijmd als extra stevigheid.

Aan de eerste spant vanaf de boeg heb ik weer enkele naalden door de lat en de spant gedreven. Deze laat ik steken als extra stevigheid omdat de spanten van een lage kwaliteit zijn.

Ik ga de ruimte niet verder opvullen met fix all kit omdat dit niet nodig is, er staan namelijk niet een al te grote spanning ôp de latten.

De rest van de beplanking zal gebeuren met smalle latjes. Maar eerst moet ik de spanten verder afschuinen....

Groeten,

Michel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er heel mooi uit Michel ^^ Ik heb nog niet veel gereageerd in dit topic, maar ik volg vol bewondering in stilte de vorderingen.

Knap werk !

Groeten, "Wet Sellery"
 
Ziet er netjes uit Michel, succes met de verdere beplanking!

Groeten, Rinie
 
hoi Michiel,

ziet er netjes uit ,nu begint er vorm in te komen.
Ga zo door man.cute
 
Dank je John. Het beplanken zal niet meevallen want het is een moeilijke vorm vind ik.

Eerst nog veel afschuinwerk, de eerstvolgende weken kom ik er niet aan toe dus het ligt even stil...
 
Mijn verslag stond al bijna op de tweede pagina dus hoog tijd voor een update. ;)

De spanten zijn afgeschuind en ik ben bezig met het beplanken. Het gaat traag vooruit maar het is een leuk werkje dus dan mag het traag gaan :)

43_1.jpg
47_2.jpg
33_3.jpg

Het plankje dat ontbreekt komt nu aan de orde. Normaal laat ik geen openingen zoals deze om ze dan op te vullen hoor maar met de start van de bulp leek het me hier het gemakkelijkste zo.

Ik zit nu op ongeveer 1/3 van de beplanking. Als ik aan 2/3 zit volgt er weer een update.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er heel goed uit michel . wat me wel opvalt is dat de latjes presies redelijk breed zijn. maar dat hoeft daarom geen nadeel te zijn.
 
Bedankt Dirk. De latjes zijn 8mm breed, scherpe rondingen zijn er niet echt dus smaller heeft niet echt een voordeel hier.
 
o,8 cm dat valt heel hard mee op de foto leken ze 1.5 / 2 cm breed :dry: dan heb ik niets gezegt doe lekker voort michel
 
Dat ziet er netjes uit Michel.
Breng je ook lijm aan in de lengterichting van de planken? Dan krijg je een goed stevig geheel.

Groeten, Rinie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Michel,

de beplanking ziet er zeker goed uit hoor, zeker met zo een krommingen!!
Ga zo door man.
 
Bedankt mannen.

Rinie, ik breng inderdaad ook lijm aan tussen de planken over de gehele lengte.

Aan het steven torsen de planken inderdaad nogal wat John. Ik laat de planken een paar uur weken in koud water en laat ze dan overnacht op de romp drogen. Dan als ze droog zijn lijm ik ze erop. Dit gaat wel traag vooruit zo maar dan staat er veel minder spanning op de latjes.
 
Rinie, ik breng inderdaad ook lijm aan tussen de planken over de gehele lengte.

Aan het steven torsen de planken inderdaad nogal wat John. Ik laat de planken een paar uur weken in koud water en laat ze dan overnacht op de romp drogen. Dan als ze droog zijn lijm ik ze erop. Dit gaat wel traag vooruit zo maar dan staat er veel minder spanning op de latjes.

Dit is de juiste handeling, ziet er netjes uit, doe zo verder en het word een pracht romp, als je weet dat de romp je schip maakt of kraakt weet je al dat het mooi zal worden ;)
 
Die romp ziet er heel netjes uit!
Je moet inderdaad geduld hebben :) weken, drogen, lijmen etc etc
 
Update van de beplanking:

44_1.jpg

48_2.jpg

34_3.jpg

19_4.jpg

Zoals je kan zien moet ik aan de boeg nog een groot stuk beplanken, het is nog een tamelijk moeilijk stuk...

Nog enkele weken en dan zou de romp dicht moeten zijn. Daartegen kan ik waarschijnlijk geen plankjes meer zien :wacko: :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is het leukste werkje vind ik het beplanken van een romp, alles op zijn tijd doen, je hebt tijd :)
En zo'n groot stuk is het nu ook weer niet dat je nog moet doen, makkelijk zeker niet maar doe het op je gemak en het komt helemaal in orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan