Hoofdsponsor

1/78 Smit(wijs) London

Status
Niet open voor verdere reacties.
Update:

Ik heb eerst een deel van het achterdek groen geschilderd omdat ik er later moeilijk bijkan.
Vervolgens heb ik een deel van de onderkant van het tweede dek geel geschilderd met dezelfde reden als het groen.

39_1.jpg

Dan heb ik het tweede dek geplaatst:

43_2.jpg

En om de romp nog iets te verstevigen heb ik in het gat van het dek drie latten gelijmd. Dit gat is normaal gezien een toegang voor het RC gedeelte.

31_3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8) je schiet goed op met je 3 jaren plan michel :laugh:

ik geniet er steets meer van ;)
 
Ziet er goed uit allmaal. Maar is alles netjes recht enzo?

Enne waarom schilder je nu de delen op deze manier?? Dat kan je toch ook doen als de basis klaar is. Dan weet je ook zeker dat de de houtlijm goed houd.
 
Ja Dirk, die 3 jaren kunnen wel eens iets te ruim zijn. :laugh:
Maar toch is dit nog maar het prille begin hoor...

Alles is redelijk recht Rik, in ieder geval toch goed genoeg voor mij. Er kan misschien wel ergens één millimeter afwijking zijn maar meer zekers niet.
Ik schilder het zo omdat ik er later gewoonweg slecht bijkan. Waar het gelijmd is, heb ik het hout kaalgehouden. Dit heb ik voorzien bij het maskeren voor ik heb geprimed ;)

Het kan zijn dat het overbodig werk is op deze manier maar er later nog eens over schilderen kan ik altijd nog moest dit nodig zijn.
 
Update:

Als ik de bouwbeschrijving wil volgen zou ik nu aan de kajuiten moeten beginnen maar ik ga eerst de romp beplanken. Het geraamte is nu sterk genoeg om ermee te beginnen en dit is in mijn ogen een betere volgorde van werken.

Eerst aan de beurt is een grote triplex lat aan beide zijden van de romp. Het betreft hier een plank van 2 mm dik en dus zeer stug om te buigen.
Eerst heb ik het nat gemaakt en op de romp laten drogen. Uiteraard heb ik eerst op deze plaats de spanten afgeschuind.

Eens droog heb ik een deel geel geverfd. De reden hiervoor is hetzelfde als vorige update met het dek.

40_1.jpg

Dan heb ik het met behulp van veel spelden en m'n trouwe wasknijpers vastgelijmd.

44_2.jpg

Hier zie je het geel geverfde deel:

32_3.jpg

Helaas is niet alles verlopen zoals ik had gewild. Aan de boeg moet de triplexplaat tussen de eerste 2 spanten een zodanige kromming maken dat hier enorm veel kracht voor nodig was. Met normale latje zou het zeer gemakkelijk gaan maar deze lat is erg stug.

Dus was ik genoodzaakt om deze aan de boeg met naalden en een nageldrijver vast te pinnen.

12_5.jpg

18_4.jpg

Nu heb ik een beetje schrik dat het met de tand des tijds terug los gaat komen door de enorme spanning dat erop zit aan de boeg. De spelden zijn van roestvrij staal dus deze laat ik zeker zitten. Wel ga ik de koppen er met een hamertje er wat dieper in kloppen.

De naalden zitten schuin door de spant want anders scheurt de spant in twee. De kwaliteit van het triplex van de spanten is slecht (zie begin verslag), ik heb al twee spanten moeten herstellen die bij het afschuinen zowat uit elkaar vielen :(

Een bovenaanzicht van de naalden door de spant:

8_6.jpg

Nu zou ik graag nog iets doen om dit te verstevigen zodat het niet los kan komen met de tijd. Ik ben aan het denken of er een product bestaat waar ik de ruimte tussen deze spanten waar de spelden zitten mee kan opvullen en dat ook voor een lijming zorgt.

Alle sugesties zijn welkom :)

Wordt vervolgd....
Zou ik dit kunnen volgieten met slo-zap of zoiets?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb in mijn grijze verleden ook zo een probleem eens gehad.

Ik had,net als jij,met wat ongeduld een plaat tripplex op een ronde romp gemonteerd.Hierbij had ik de plaat op de rechte vlakken met witte houtlijm vastgelijmd en 24 uur laten drogen.Daarna dacht ik even om de rest van de triplex plaat gewoon om een hoek te kunnen buigen en te lijmen.

Nou,dat was dus ijdele hoop.Dat gaat gewoon niet zonder dat de plaat breekt.

Daarna had ik toen een experiment geprobeerd.In de ronde vorm(dus ook waar jij mee zit bij de boeg)heb ik daar toen met een strijkijzer eroverheen de vorm erin gestoomd.Dus hierbij steeds stoom erop blazen.Het triplex ging mooi in de hoek mee op een gegeven moment.Let wel erop dat het triplex watervast is verlijmd,anders gaan de lagen uiteraard helemaal los en kapot.

Dit heeft alleen wel een nadeel.De vorm wordt zo precies dat je er bijna geen lijm meer onder kunt aanbrengen.
Dit is wel een goede manier om achteraf de vorm erin te maken.

Als je dit wilt proberen moet je natuurlijk ook eerst het boegstuk proberen los te maken van de spanten.De spelden kun je daarna weg laten,want eenmaal droog is de vorm er definitief in en gaat er niet meer uit.

Het is maar een idee/voorstel.

Ron.
 
michel dit alles vol houtlijm kappen zou kunnen maar dan heb je redelijk veel nodig denk ik. je kan ook als het beplankt is pur schuim in spuiten en later de overschot die er langs boven uitkomt afsnijden.

wat ron zegt zou dus ook kunnen lukken. maar als ik van jou was zou ik andere latjes gaan halen en daarmee beplanken en niet met triplex.

want die is niet van de beste kwalitijt zo ik kan horen. of haal een nieuwe triplex en zaag deze in repels van +/- 2 cm dit zal beter buigen en kan nog met triplex beplanken als je wil.
 
Hoi Michel,

Bij mijn hoogaars had ik een soortgelijk probleem, daar bestond de romp ook uit grotere platen ipv dunne latten. Ik heb daar gedaan wat Ron ook adviseert: ik heb de platen met een strijkijzer en water in de goede vorm gebracht en vervolgens op de spanten gelijmd.

Groeten, Rinie
 
Als ik het triplex zo zie, zou het beste advies zijn, dit te vervangen voor latjes. Dan heb je gelijk het voordeel dat het krimpeffect weer het zelfde is. Waardoor je kromtrekken van de romp weer tegen gaat. En zo scheuren in de romp voorkomt. En daarbij. Als je voor een beetje kwaliteit gaat, is dit niet hetgeen wat je wilt aantreffen.

Wil je dit toch blijven gebruiken. Dan de tip van Homeghost. Al zou ik dit boven een theeketel doen. met heet water. Ach ieder zijn manier toch. Let wel idd op het fenomeen dat de lijm niet waterbestendig is van dit hout. Dus gebruik de hitte in combinatie van de stoom. Anders laten de plaatjes los. Om en om stomen en met de hand buigen.
 
Alle bedankt voor de reacties en tips.

De trilpex lat is goed van kwaliteit, het zijn enkel de spanten die uit slecht triplex bestaan.

Alles onder deze lat moet normaal beplankt worden met dunne latjes, dus geen triplex...

Door eerst de latten 5 uur in water te leggen en dan op de spanten te laten drogen zat de vorm redelijk goed in de lat maar het is eigenlijk enkel het uiterste puntje aan de boeg dat zoveel spanning heeft. Een volgende keer zal ik de manier met stoom zeker toepassen voor zoiets.

Het probleem is nu wel dat het al gelijmd is van gisteren avond en dus vrees ik dat als ik het eraf wil halen ik schade ga hebben aan de spanten.

Nu weet ik even niet wat te doen. Ik hoopte het op te lossen met het op te vullen met iets... Ik heb een beetje schrik om het af te breken.

Of anders moet ik enkel het stukje aan de boeg eraf halen en dit dan opvullen met balsa hout om de boeg te maken...

Er kruipt bij mij meer tijd in het denkwerk en het twijfelen dan in het bouwen :wacko:
 
Rik,

Ik bedoel dat onder deze lat van triplex gewone dunne latjes komen:

681448597546b4bde.jpg

bron: Bouwverslag Smit Rotterdam - Modelbouwforum.nl

Ik ga zeker niet heel de lat erafhalen, misschien enkel het stuk waar de grote spanning opstaat. Het stuk waar geen spanning opstaat is goed hoor.

Of begrijp ik het verkeerd. :unsure:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een deel er af halen heeft geen zin. Dit komt ondat je dan toch teweinig draagvlak zult overhouden. Dat zul je straks blijven zien.

Daarbij de link die je aanhaalt. :P Tja,,,, deze heeft ook verkozen voor volledig met kleine latjes te werken. ;)
 
Euh, Rik.

De persoon in de link heeft ook gewerkt met de triplex platen hoor. Volgens mij moet je je bril even opkuisen :P :laugh:

Ik ben er ondertussen uit. Ik ga niets afbreken en de ruimte tussen de twee spanten opvullen met fix all kit. Dit heb ik nog staan van het maken van een vitrinebox en dit heeft goede lijmende en vullende eigenschappen.

PUR schuim had ook gegaan zoals Amazone voorstelde maar dit moet ik dan gaan kopen terwijl ik de kit in huis heb ;)

Allen bedankt voor het meedenken.

Het lijkt erop dat ik jullie tips niet wil gebruiken maar dit is niet zo hoor. Ik breek het gewoon niet graag af omdat de spanten niet veel kunnen hebben en ik dan schade ga hebben met alle gevolgen vandien.

Groeten,

Michel.
 
Michel,alle input die je krijgt is ook bedoeld(zo zie ik het dan)om jou verschillende voorstellen te geven,waar jij voor jezelf de beste manier kunt uitzoeken.Zo zou een forum moeten werken.

Dus als jij een voorstel niet gebruikt is dat nooit een probleem.Hoofdzaak is,dat wij jou een richting in kunnen sturen.En daar leren wij allemaal van:).

Ron.
 
Dit heb je mooi verwoord Ron.
Ik heb buiten dit forum geen enkel ervaring met fora of iets dergelijks dus weet niet altijd hoe de gedachtengang is bij een online gebeuren.

Ik heb ondertussen de fix all kit aangebracht, dit is een kit op basis van MS polymeer.

41_1.jpg

45_2.jpg

Dit kan nu uitharden en dan zal het wel stevig genoeg zijn hoop ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ziet er goed uit denk ik als dat hard is krijg je het nog niet met een hamer van elkaar , en je hoeft ook niets af te breken nu, wat nooit plazant is. :nowink:
 
Dat lijkt zo netjes opgelost te zijn Michel. Petje af.
En ik sluit me helemaal bij Ron aan: het forum is ideaal om verschillende adviezen en ideeen op te doen, maar je beslist natuurlijk altijd zelf of en wat je daarmee doet :D

Groeten, Rinie
 
Ik ga er toch maar niet met een hamer tegen kloppen ze Dirk :nowink:

Rinie, hou je pet maar op hoor! Anders krijg je nog een zonneslag met dit weer :laugh:
 
Een oplossing die ik niet eerder heb gezien, maar hij lijkt me wel effectief.

Trouwens je kunt triplex nadat het uren in koud water heeft gelegen ook alle kanten opbuigen en als je het goed kunt fixeren totdat het droog is staat er geen spanning meer op. Ik weet dat je het punt al voorbij bent, maar wilde het je nog even meegeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan