Alvast 1 figuur heb ik in deze update in beeld gebracht en daarom was hij eerder klaar dan de andere. Het gaat om de chauffeur die opgesloten moest worden in de cabine. Hij heeft een bruine wash gekregen en is dan mat afgelakt met een spuitbusje Mr.Hobby matte lak.
De motor is in het chassis geplaatst. Nadien zou ik een van de onderdelen van de radiator weghalen, het is de plaat die je onderaan zit uitsteken. Die verhinderde dat de motorkap aansluit op het chassis, ik heb ze met de cirkelzaag moeten wegsnijden.
Nog even een paar plaatjes voor dit definitief onder de kap verdwijnt.
De stuuras was ik vergeten om tussen de stukken cabine in te werken, dus is die aan een kant doorgeknipt en teruggelijmd. Bij het aanbrengen van de kap vallen er onvermijdelijk stukjes uit. Het PE-stuk met de ronde gaten is daar een van, het zou langs de onderkant teruggelijmd moeten worden.
De kap wordt aangedrukt met klemmen na verschillende dry-fits.
Uiteraard paste de kap van PE niet op de firewall, hoewel er locator pins in de resin radiatorkap zaten. Het leek weer te gemakkelijk.
De perfect gespoten kap er dus weer af moeten trekken. Daarbij kwamen de klemmetjes van de kap alle 4 los en eentje deed dit met teveel enthousiasme door de geluidsmuur. Geen idee of we die terugzien. Hier zie je ook de locator holes. De pinnen die daarin passen, heb ik verwijderd.
De kap staat er terug op en het plastic dat je er rond zag is met Vallejo Dark Yellow weggewerkt. Lijmvlekken waren wel onvermijdelijk om het PE toch naadloos aan te doen sluiten op de firewall.
De chauffeur ziet er wat dronken en verkrampt uit, maar zoals gezegd zal je alleen de achterkant kunnen zien door het luikje.
Een zicht op de lier, voor ook die onder de laadbak verdwijnt. Omdat er bij mijn resin voorwielen geen reservewiel zit, heb ik dat ook niet voorzien in de spare wheel holder die onder de bak kwam. De twee hijsogen moet je achteroverleggen om de bak goed vast te kunnen lijmen.
Wanneer de bovenbouw er op zit, wordt nog een probleem met de laadbak duidelijk. De grendels passen niet in de ogen op de cabine. Bij vergelijking met de Nuts&Bolts referentie zijn de grendels op een houten laadbak op de uithoeken geplaatst. Ik heb daarom de scharnier van de grendel losgewrikt met een scalpel, je ziet waar die stond aan het ontblote messing.
De grendel is teruggeplaatst zodat hij de laadbak sluit.
Aan de rechterzijde is een lijmvlek verwijderd, maar daardoor is een stuk PE ontbloot. Dit zal gerepareerd worden voordat de volgende camokleuren er op komen.
De passing van de cabine is nu goed. Veel afplakken zal niet nodig zijn.
Die koplampen zijn ook al een paar keer gesneuveld.
Het kapelletje kreeg al een paar overschotjes van de airbrush te verwerken. Daardoor staat het nu in de basiskleuren.
De onderkant van de vleugel van de Lancaster is in Tamiya zwart gespoten en terug opgelicht met NATO black.
Ik heb zeer goed nieuws over de Merlin motor die ik wilde toevoegen aan de vleugel. Ik heb contact opgenomen met Fischkopp Models en de eigenaar had nog een prototype van een beschadigde motor dat een paar millimeter te klein uitgevoerd was. Daardoor benaderde het eerder 1/35 dan 1/32. Hij heeft het aan me verkocht en het is nu onderweg uit Duitsland. Hier zie je een foto van het eindproduct dat spoedig op 1/32 te koop zal zijn. Gelukkig ben ik ik dit nog niet zelf beginnen te scratchen. Nu alleen nog een propeller regelen.