Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/2 met Flak37

Ben iets later als volger ingestapt. Is een imposant project.
Een zeer volledige en leerrijke intro die ook volgers die niet direct in deze materie thuis zijn gaat boeien. De bouw zelf ligt verder in deze lijn. Verzorgd, met kennis en met oog voor detail uitgevoerd. Ik blijf zeker volgen.
 
Steven , zoals gewoonlijk een indrukwekkend spektakel weer een pretje om te volgen
 
Bedankt voor de motivatie! Er zijn al stappen bereikt om de gepantserde cabine te starten.

6344defa5e8fbdaa101a4fbcca97de03.jpg


Ook die zal aan de binnenkant uitgewerkt worden, geen idee wat daar later nog van te zien is.

73f02d2e0a6198a755a92945a1a01f0d.jpg


Maar nu gaan we eerst eens de Friul tracks verbinden. Dit is een van de zwaarste sets die ik al bouwde, maar dat maakt het er wel makkelijker op. Het uitboren is niet veel werk.

e1359d5d842d2bfa1c515dc6a9e58747.jpg


Om de pinnen snel op maat te knippen, wordt er weer een jig op de draadtang gekleefd. Die is berekend om een pin van 7mm op te leveren. Dan wordt de draad er vierdubbel door gestoken en geknipt. Daardoor kunnen er 120 pinnen in een kwartier gemaakt worden.

4518d01cb597c425106da1809687b2f7.jpg


Dan ligt de mat wel goed gevuld. De draad wordt eerst tussen twee links gezet en dan wordt de rubber schoen opgekleefd.

8f0e556fb477441a7eea7300124b7506.jpg


De plastic sprockets zijn wel voorzien om mooi in het midden van de loopwielparen uit te komen. Probeer je dit met de Friul sprockets, dan zitten die een millimeter te ver naar buiten. Dat komt omdat er geen as voorzien is waar de metalen sprockets op passen, waarschijnlijk is die er bij Tamiya wel.

c899f9492666b1dcc81d7cf173b2b523.jpg


b3faf072e636e7e3743a828439a49ceb.jpg


We zullen beginnen met een gaatje van een paar millimeter te boren om het gat goed uit te lijnen.

dce0e41d76fe30fd12a178ba6347e4a2.jpg


Dan wordt het groter gemaakt tot 4mm.

43ef1a636e1b9fdf9a538b4df8e63a09.jpg


Om de juiste diameter te verkrijgen, wordt een boor van 6mm met de hand aangedraaid.

9ed825ae7dc8f21920114359ef5eb74c.jpg
 
Maar het zal deze keer niet lukken om de sprockets te stabiliseren met een doorlopende as. De overbrenging is namelijk excentrisch.

e99349936401cbfa50107f63d2a14ee0.jpg


Als je door het boorgat kijkt, zie je dat er een stuk in de weg zit om de as door te laten lopen.

67dc097c3c6e07de66ca7b6c265c2143.jpg


Er kan wel wat spanning op die as komen bij het testen van de track, ik heb dan maar een metalen messingbuisje van 4mm als as genomen.

e945c04d3ce143b5e2228be0f0587077.jpg


3833e5a9ff1e24fcb7f9f83f220a1b7b.jpg


Om te passen in de overbrenging moet er een hap uit genomen worden.

d829db88674038f5f869670c8f96dbbc.jpg


c83535f44c11ffd4050ac7b03b06c9e9.jpg


dec554a17ecad09a671fa67ff365f15a.jpg


Nu kan het wiel met de as in de opening gelijmd worden. Ik hoopte dat het draaibaar zou blijven tijdens de constructie, maar beide sprockets zitten nu vastgelijmd.

c949102222196e0c0ea69709f00bbaaa.jpg


Dit blijft er over na het afwerken van de tracks:

5c34d317c24594eb0313799c3cb35f02.jpg


En het chassis staat er nu als volgt bij:

3e8d2f64a1b9fdda28661516b337f6b2.jpg


8e576bb24a1b0777cd99de1af26cc91d.jpg


Je kan nog steeds een beetje een afwijking naar buiten zien aan de sprockets, maar dit kan nog opgevangen worden. Zonder de ingreep was dit aan beide kanten een millimeter meer geweest.

52512af3576b6d7e131de6d7d2026f42.jpg
 
Tracks in combinatie met wielen blijft toch een raar gegeven om het samen te laten werken om bochten te pakken.
Wel knap om de opbouw te zien van dit toch zwaar voertuig.
 
Dat ziet er hier weer zeer verzorgd uit, zowel de bouw als het bouwverslag..
Goed bezig Steven ;)
 
Nu gaat eerst de aanhanger gebouwd worden, zodat ik de volledige omvang van het voertuig op het diorama ken.

c88628cf9d31ab79377122eb94a8fe2d.jpg


Dit heb ik allemaal al eens eerder gezien bij de bouw van de vierlingsflak. We kiezen uiteraard voor de optie transport, dus moet de disselsteun omhooggeklapt worden.

678a38c3f4b45a22887b128848757cd2.jpg


De handrem heb ik ook de vorige keer moeten scratchen, dus dat deed ik nu op dezelfde manier.

18c1f58179804810bafa2f9fd27477ba.jpg


Die blijft goed zichtbaar, in tegenstelling tot de andere stukjes PE die je dan weer wel krijgt in de kit. De stangen voor de rem worden vervangen door 0,7mm messingdraad.

ac1ac99656f3b5f2902ab4c17dddaf62.jpg


PE op en in de wielkast dat straks verdwijnt, dus dit kon evengoed in plastic. De 2 winches zijn wel mooi gedetailleerd. Belangrijk is de positie van de haakjes er onder, ik had dit fout en moest het terug losmaken.

b0247b25db14995dde48bab97ce1e179.jpg


De bakken op de aanhanger moeten allemaal dicht, hier goed aandrukken.

e65994b6f2dc1adc2b7bdcf56aed3447.jpg


En dan nog een testfit, al is de aanhanger nog niet af. Er moet nog heel wat PE en jerrycans op, en ook een ketting die er na het schilderen rond kan gewikkeld worden.

593cd976eed1cc5e02f6aa5d10f49b7d.jpg


3a1defe8e3b7abc37b9929125a6e0630.jpg
 
Beetje verschoten van de grootte van die aanhanger, had hem kleiner voorgesteld.
 
Deze volg ik zeer graag mee en ik kijk vol bewondering naar je werk. goed bezig!
 
Erwin, deze aanhanger is dezelfde als waarmee de Flak 38 wordt vervoerd, hij is niet te vergelijken met wat er bijvoorbeeld achter de eentonner hing. Gewoonlijk was de laadbak nog hoger met een aflopend dak. Tjiepke, ik denk dat de nadruk nu meer op het voertuig dan op het dio gaat komen te liggen, dus komen er zeker nog vorderingen aan.

De firewall en de cabine van de half-track worden nu aangepakt, met bijvoorbeeld de verstelbare bestuurderszetel en het instrumentenbord dat met decals en PE uitgerust wordt.

750737f2885030c242782d49c3aa097a.jpg


0e981cae95413457c2150e89480548c8.jpg


46cd91be0634df8063bd720ec486f586.jpg


De aanpassingen van Griffon zijn mooi gebaseerd op de foto's uit het boek.
 
De luiken in de cabine worden vervangen. Ik ben een beetje te snel geweest en het het dak al afgewerkt nog voor ik zag dat de voorkant nog gestript moest worden. Dat komt omdat hier ook in de kit al PE voor gebruikt wordt, maar ze hebben de schuifrails niet in PE uitgevoerd. Natuurlijk wordt dat door Griffon allemaal vervangen.

e849c35ae34aff3d40b03212244b9170.jpg


Ook de handgrepen moeten weer in een mal geplooid worden uit draad. Dat moet je vier keer hetzelfde doen. Let ook op de portiersteuntjes onderaan, dat was om de deur open te houden met een haak.

92571a906a85649117abba158b786cde.jpg


Ik heb de top van de cabine al gelijmd, maar ze kan er nog af. Nu is het de bedoeling dat je de springveren draait waarmee de motorkap aan het chassis hangt.

6eec92ef6b49628a9168f4f67cc2b063.jpg
 
Hoi Steven als je ziet wat ze tegenwoordig allemaal kunnen maken die P.E. onderdeeltjes zijn toch een rijke aanvulling voor een model he
geweldig
Marc
 
Daarvan kan je in de volgende update nog een demonstratie zien, Marc..

8eeaec6fe03e3e62d37268b3e66fe50e.jpg


Het rek voor het reservewiel wordt volledig vervangen door PE.

ba54543c6f36b2f6b24432a9e13639df.jpg


4d37326126f92fbd0104d90d4d965f0b.jpg


De luikjes achteraan zijn wat moeilijk om in te passen, maar voor de rest is dit niet zo moeilijk als het lijkt. Er moeten twee springveren gedraaid worden.

d8d8f90fe62913aa653e5a8badc6eba5.jpg


Het past ook heel goed onder de laadvloer, al moet het wiel langs een van de drie stangen die nog niet vastgelijmd is.

21a6faab04446aea81684d705d31eabf.jpg


Ook de wanden van de laadbak worden omgezet. Het viel me wel op dat de plastic laadvloer wat krom gegoten is. Er is niet veel aan te doen, hopelijk wordt het nog rechtgetrokken door het frame.

45057519d7d6811132f63c20f3e6c2c6.jpg


Nu worden de alternatieve opklapwanden gebouwd. Bij de kit krijg je een platte versie ervan, maar Griffon bouwt deze volledig in 3D op. Daarom moet je deze lamellen allemaal 90° omplooien.

17f4f836a86e8d37942eafb94111f50e.jpg


Er worden dan een hele hoop van deze latjes met inkepingen losgesneden. Het zijn er 60.

600f0748e09031538ae8c7dcc516e671.jpg


Ze worden een voor een vastgekleefd. Gelukkig past dit wel goed, maar de lijm vloeit snel tot onder het stuk en vormt dan een vel over de openingen. Die moeten dan terug uitgeboord worden. De linkse twee roosters zijn al volgekleefd.

58358473a570b33aa0b3fc5101d3c1e3.jpg


Dan komen er nog twee kleinere roosters bij.

28a650fef6ca3d1b580f9054d60a1066.jpg


Hier zijn ze allemaal afgewerkt. Het beste is om de latjes die uitsteken, nu pas bij te vijlen, want de overgang van de paslipjes naar het PE-fret is niet zo duidelijk.

bbf19ce1474f2b3380aae2bfd9bf08cb.jpg


Nu wordt de rand van het stuk gemaakt, waar twee van de creaties in moeten passen. Dit klemt helaas wat, zodat ik van een van de twee roosters een lamel afgehaald heb.
 
Mooie vooruitgang.
Is al geweldig om zien zonder verf met al die pe werken aanpassingen.
 
Knappe prestatie tot nu toe Steven.
Ja, Pascal, een "naakt" model is altijd mooi om zien, alle aanpassingen zijn duidelijk aanwezig...
Echter een laagje verf maakt het wel af ;)
 
Indrukwekkende bouw en alles mooi gedetailleerd. Blijf volgen van op afstand. Benieuwd naar de verfwerken. Succes verder.
 
Bedankt om te blijven volgen. Het bleek nodig om ook bij de andere twee panelen een stukje van het rooster af te halen voor een goede passing. Dit is later toch niet meer te zien omdat er in het midden een scharnier over loopt.

636cf4dc58de0313b8be860d84409f58.jpg


Dan worden de scharnieren samengesteld. Het is heel wat plooiwerk.

3a405413a6b203776f0cfb3e8811b3a5.jpg


Een paneel is nu voorzien van scharnieren, die vastgelijmd zijn in gesloten positie. De pennen zijn van 0.3mm draad die bijgesloten is. De 28 ringetjes die op de draad passen zijn ook nog net te zien.

a7210d40fdafc94e0778c5cfca8f9dfe.jpg


De laadbak is nu grotendeels afgewerkt zodat de bovenrand gelijk ligt. Ik vermeldde al dat er wat warping in de vloer zat, dit zie je nog aan de binnenkant achteraan. Er moeten nog wel grendels op.

fcc3e579b53360deed088acbdf62ffe0.jpg


Een hangslotje moet ik teruglijmen.

181ff90991d7a243f822bcd16c631cd5.jpg


b849dfefe091563a20d1deb6cb77d7d4.jpg


De ruimte voor het reservewiel is hier weer te zien.

dc08cd12e66d8e6ffada588207b5e1f2.jpg
 
Precisiewerkje! Ik denk dat dit niet de meest wijze keuze is voor die modelbouwer die nog nooit met PE heeft gewerkt en het eens wil proberen...
 
Zeer knap PE werk.
Brengt echt mooie details aan.
 
Netjes gedaan wat niet altijd evident is met PE.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan