Hoofdsponsor

1/6 Sd.Kfz.167 StuG IV (Metal kit ) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat wordt een aardige klus om die Stuggie van Zimmerit te voorzien. Ook wat geleerd nu over de patronen, dacht dat het maar een soort patroon zou zijn ...
 
Hoi Luc
Ben dit project al een tijdje in stilte aan het volgen en moet zeggen mooi werk dat je laat zien.
Het zal nog een hele klus worden om hem te voorzien van zimmerit.

Ik ga blijven volgen.

Mark
 
@ Hilbert: ik denk dat deze update je wel zal interesseren. ;)

@ Silenoz: hartelijk dank voor de link. Deze heeft veel klaarheid geschept (zie deze update).

@ Johannes: blijkbaar zijn er verschillende soorten van Zimmerit motieven. Door het gedane opzoekingswerk ben ik nu al veel wijzer geworden, maatje. ;)

@ Markske: hartelijk dank maatje. Ik denk dat ik met het aanbrengen van die paste wel een hele tijd zoet zal zijn hoor. :)



Update

Dank zij de link naar Armorama van Silenoz blijkt nu dat de StuG III en de StuG IV elk hun eigen Zimmerit-patroon hadden.
Bij de StuG III was dit -zoals Hilbert het hier ook al aangaf- een wafelpatroon. Doch bij de StuG IV was dit een ribbeltjespatroon net zoals bij de Tiger I. Het enige verschil zit 'm in het feit dat de ribbels bij de StuG IV onder een hoek van 45° werden aangebracht.



De volgende foto's en tekst zijn van Armorama (Paul A Owen) en zullen veel duidelijkheid schenken.

Armorama zei:
StuG III:

1_zimmerit_stug_3.jpg
StuG III Pattern
Using the same technique as for the Ridged Pattern, but make a different trowel. Take a 7mm x 7mm square of very thick stock and saw the "waffle" pattern into it. Mount this onto a handle made from sprue and use it as a stamp to create the pattern. There is a set of stamps available with this pattern from Zimmer-it.


StuG IV:

1_zimmerit_stug_4.jpg
StuG IV Pattern
Using the same technique as for the Ridged Pattern, and the same trowel, but angle the trowel at about 45deg. Work up a column, move one column over and then work down, thus creating the zigzag pattern. I find that this kind of pattern looks better if the putty spread on a little thicker, (don't ask me why).

Zoals jullie kunnen is er nu wel heel duidelijk een patroonverschil in de twee StuG-uitvoeringen.

Hier nog een interessante site over het onderwerp.

Bij deze wil ik alvast iedereen danken die hier gereageerd heeft.
Jullie hebben goed geholpen, mannen. ^^


1_066.jpg
Bedankt jongens. Lief van jullie.
11.gif



Droop

;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey :)

Droop, mischien eens denken aan producten voor carrosserie uitbouw/verwerking. Zij gebruiken deftig spul maar je zou je licht eens moeten opsteken bij een handelaar van auto-onderdelen of een carrosseriebedrijf zelf.
Mogelijk kun je gebruik maken van epoxy-toestanden en deze worden dan zeer hard en blijven goed plakken.
 
Of misschien die potten polyester dat ze gebruiken om auto's te plamuren en waar ge zelf de verharder moet bij doen.
 
Voor polyesterplamuur bestaat er een vertrager, ook inhibitor genoemd. Maar ik denk dat je dan nog niet aan 1 uur verwerkingstijd kan geraken. Vosschemie heeft zo een vertrager, je kan eventueel daar eens je licht opsteken.
Is modelleerpasta misschien een optie? Ik heb het nog nooit gebruikt hoor...

Misschien kan je ook je vraag eens stellen op het forum van armortek Luc, het kan zijn dat ze daar wel iets weten daarover ;)
 
Over de plamuur en aanverwanten zal ik mij niet uitspreken maar ik heb wel een opmerking/tip i.v.m. dat hamertje . Zulke tooltjes zijn in ruw hout (lees : onbehandeld hout) en als ge daar mee op een plamuur of andere pasta duwt zuigt die materie zich supersnel vast aan dat ruw hout , met als gevolg dat het één elastiekke klodderboel wordt !!
Nu heb ik misschien wel een oplossing daarvoor. Op mijn werk gebruiken wij mastiek en silicone kits. Om dat mooi glad te stijken gebruiken we daarvoor een soort glij/strijkmiddel die ervoor zorgt dat er geen mastiek of slicone aan het strijkmateriaal (meestal vingers) blijft kleven.
Een ander selfmade strijkmiddel is een afwasmiddel (bv. Dreft) verdunnen met water, dat gebruiken we ook.
Voor die zimm oppervlaktes doe je best dat produkt in een verstuiver om zo een grotere oppervlakte nat te maken. Ge weet wel zo'n verstuiver waar meestal ook kuisprodukten inzitten . of die je kan gebruiken om planten te benevelen.
Het hamertje dan ook nog eens nat maken met dat produkt moet zeker een voldoende besherming geven om contact te vermijden.
Ge ziet maar é Luc
 
@ Swaken: ik zat ook al in die richting te denken. ;)

@ DJs: Die produkten gebruik ik normalerwijze ook steeds maar voor dit doeleinde vind ik deze polyesterplamuur wat te 'weerspannig'. :unsure:

@ Michel: met zo'n vertrager heb ik ook nog geen ervaring en ik weet niet wat de droogtijd is van modelleerpasta. :wub:


@ Famo: Dat hamertje heb ik nu niet meer nodig aangezien er op de StuG IV geen wafelpatroon werd gebruikt.
Maar die tip van je i.v.m. Dreft vind ik super. Daar had ik zelf nooit aan gedacht.
Die ga ik zeker gebruiken als ik het 45° zig-zag-ribbeltjespatroon ga aanbrengen. ^^


Dus beste mensen, ik denk dat ik eens in een doe-het-zelf zaak mijn licht ga opsteken en ik hoop dat ze me daar aan een traag drogende plamuur zullen kunnen helpen.


Iedereen bedankt voor het meedenken.


Droop
 
droop

ik volg deze opbouw in alle stilte van je StuG en
heb al veel zitten genieten van je bouwverslagen.


Misschien kunnen deze mensen je verder helpen
op je zoektocht naar een lang bewerkbare plamuur of polyester.

LUCAS GENT

ONDERBERGEN 76 A
9000 GENT (BE)
T. 09/223.33.06
F. 09/225.12.83

Deze mensen zijn verdeler van producten van vosschemie.



Hier hebben ze me in het verleden kunnen helpen met een specifieke
polyester soort voor rompen van boten die gebouwd heb.

Polyester Demaere
Brusselsesteenweg 101, 9050

09 230 79 51 ‎


grt.
Dikkie dik
 
Hey Droop,

Vraag het eens aan onze figuur bouwers. De klei waar zij mee werken is volgens mij een flinke tijd zacht genoeg om te behandelen. Om dat diagonale patroon te maken zou ik plasticard gebruiken, en daar met een kam de zimmeritt op aanbrengen.

Eerst de diagonale lijnen maken, en dan met een paneelscriber het geheel in verticale stroken verdelen.

Als ge een fout maakt, is het helemaal niet erg, ge kunt zoveel plasticard platen met zimmeritt maken als ge maar wilt. Dan wordt het nog een flinke klus om de platen op maat te zagen en op het metaal van de tank te lijmen, maar dat zal wel lukken.
 
Origineel, een vleeshamer als zimmerit patroon!
 
Vraag me af, moet er Zimmerit op, de Duitsers hebben toch tot eind 44 of zoiets Zimmerit gebruikt...
 
@ Dikkie: hartelijk dank voor de adressen. Ze zijn allebei niet ver van mij gelegen. Ik hou ze alvast 'in reserve'. ;)

@ Selderken: aan klei had ik eerlijk gezegd nog niet gedacht. Ik denk dat Fimo daar waarschijnlijk goed zal kunnen voor dienen. Maar dan zou het uiteraard goed op metaal moeten kleven.
De techniek die je beschrijft zou goed van pas komen voor een Tiger maar voor de StuG-patroon moet ik een zig-zag patroon maken. Dus ben ik verplicht om rijtje voor rijtje de 'zimmerit' aan te brengen.
Dat wordt een monnikenwerkje, vrees ik. :8


@ Burglar: 't is simpel maar ge moet er maar opkomen, hé. :D


@ Johannes: ik weet niet of het klopt met de werkelijkheid maar ik vind die Zimmerit op zo'n StuG wel leuk staan. ^^



Droop
 
Ik weet niet of je die in potten vindt. In principe is het poeder dat je mengt met water. De kleinste verpakking die ik gevonden heb zijn zakjes van 5 kg.

Ik zou de ondergrond wel een beetje opschuren...

W
 
En dan ben je de volgende maanden bezig met het aanbrengen van Zimmerit :wow: :D
 
Hoi VBZ,

Man, dat is nu precies wat ik zocht.
Aan de hand van die foto's kan er nu toch echt niets meer verkeerd gaan.
Echt schitterend referentiemateriaal!

Nogmaals hartelijk dank voor de moeite enne... ik sta bij jou in het krijt, maatje. ;)



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan