Hoofdsponsor

1/33 SaturnV - schaal 1:33

Nog steeds bezig hoor...:winking:
Andere dringende projecten gaan effe voor.
Die figuurtjes printen krijgt ook al vorm, heb er al een pak bij elkaar en ook nog kandidaten gevonden om die te schilderen...:-)
De eerste onderdelen van dit project werden vorige week al op zijn plaats gezet, zijnde de 'launcher-transporter' en een stuk van de LUT.
Volgende week installeren we een kraan, die we tegen een muur verankeren. Ik weet het is niet de procedure die in 't echt gebruikt werd maar we vonden dat een constructie van die grootte en toch wat tijd in beslag neemt zo'n kraan wel leuk leek. Om de 'X' aantal dagen installeren we weer wat onderdelen bij en hangen dan ook uiteraard een paar van die Saturn/LUT onderdelen aan de torenkraan, die btw heel de tijd, heel traag, op en neer beweegt. 't Is eigenlijk een lage torenkraan die op een lift(platform) staat.

1652017099827.png

Ik had ook nog graag wat korte MP4 animaties laten zien, maar blijkbaar kunnen ie niet worden geplaatst op dit forum, spijtig.
 
Figuren printen is goed gelukt op het eerste zicht.
Knappe constructie in ieder geval.
 
't valt wel mee die figuurtjes. Vele van die ventjes op 't net is niks mee aan te vangen.
Maar ondertussen heb ik deze gevonden ...
https://archive3d.net/?category=27&page=1. Die zijn allen getekend in 3DSmax. Maar na converteren naar STL zijn ze wel goed bruikbaar.
 
En we zijn vertrokken voor de opbouw en aankleden van de liftkoker.
In het echt stonden er voor 's nachts altijd ferme spots gericht op die combinatie, hier dus ook.(6x1W)
Om de volgende verdiepingen te kunnen monteren hebben we een de voorkant van de liftkoker een scharnier gezet. We kantelen die koker horizontaal, monteren wat klaar is en zetten alles terug vast tot de volgende sessie. Zodoende moeten we niet telkens de ladder op om de volgende verdiepen te monteren. Vandaar dat de voorkant van de onderbouw verwijderd is.

1653134155211.png
 
De liftkoker zoals op de foto boven is nog helemaal niet van hoogte, daar komt nog een flink pak bij...!
Buiten de onderbouw komen daar in totaal nog 15 verdiepen bij
 
Imposante foto, het is wel spannend om die constructie op die manier te zien "groeien".
 
Spijtig dat ik hier geen animatie kan posten. De verlichting die je nu ziet zal blijven en altijd aanblijven. Als de bezoeker in die volledigverduisterde ruimte binnenkomt kijkt hij direct naar dat gevaarte(nu nog niet echt). Als de begeleider daarna het algemene licht aansteekt dan valt het licht van de 'spots' van op de foto uit en begint het licht rond de liftkoker langzaam aan aan te gaan, verdiep per verdiep. Er zullen felle lichtflitsen te zien zijn die het gebruik van lasposten simuleren. En op datzelfde moment begint ook de kraan(met lading) op en neer te bewegen.
Elke paar dagen gaan we wat meer "aanbouwen'. We zien wel hoelang we nodig hebben om het volledig af te werken, we laten het inderdaad 'groeien' Dany.
Om elke verdieping te installeren komt er heel wat bij kijken, ook elektronisch.
 
Dat zijn heel serieuze werken en moet boeiend zijn deze te zien groeien.
 
Bezig met deze te printen. 5 stuks hangen er van deze F1 thruster onder de Saturn V combinatie.
Dat ding heeft op ware grootte een diameter van 3.7m..!

1656324302489.png
 
Word weer een knap werk.
Overdrijf je niet wat met de schaal van dit figuurtje ? wel levens echt geschilderd .:giggle:
 
Gaat helemaal de goede richting uit, dat kan zelfs iemand als ik, die geen verstand heeft van raketten, zelfs zien.
 
Als ik die motor vergelijk met deze van mijn Saturnus raket (Revell, 1/96, dd 1969) dan is dit een super stuk.
En fier dat ik indertijd was dat ik die in elkaar gestoken had ! Heb hem trouwens nog altijd liggen, veilig opgeborgen in de originele doos.
 
Als ik die motor vergelijk met deze van mijn Saturnus raket (Revell, 1/96, dd 1969) dan is dit een super stuk.
En fier dat ik indertijd was dat ik die in elkaar gestoken had ! Heb hem trouwens nog altijd liggen, veilig opgeborgen in de originele doos.
Moet priegelwerk geweest zijn op die schaal. Sommige van mijn F1 onderdeeltjes zijn al zo klein op schaal 1:33....

:oops:
Vooral deze stabilisator brackets. Die cilinders zijn slechts 3mm in diameter. Onderaan aan de voet zijn die zelfs nog dunner. Om die te printen...pfff.
Geef mij maar het grote geweld hoor...:-)

1656662247057.png
 
Ik sta met 'mijn' crew aan de stand van de kijkerbouwers. Wij bouwen niet alleen raketten, maar ook regelmatig telescopen.
Elk jaar probeer ik aan onze stand iets nieuws te tonen. Bij onze stand 'Kijkerbouw voor gevorderden' maken we uiteraard ook gebruik van 3D-printers. Niet dat we plastieken telescopen bouwen, nee hoor, maar er zijn heel wat onderdelen die we zelf ontwerpen en printen die anders veel geld kosten als we die zouden moeten kopen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan