Hoofdsponsor

1/90 San Juan Nepomuceno (AL) 1:90 [!F]

  • Onderwerp starter Mr. Mark
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Elke update van de SJN is het wachten waard, ook deze weer :).
 
Laten we eens kijken wat er verder in de kit zat:

256.JPG


niet zo fraai dus. Gelukkig zat tussen de aftermarketspullen ook dit rooster. Op de 2e foto zie je meteen de uuuhm dingen op de verschansing. Hier komen later een aantal touwen omheen geslagen
257.JPG

258.JPG



De spiegel is afgemaakt, de laatste versieringen zitten er op. enkel nog in de olie
259.JPG


De luikjes waren een drama. Het idee met de scharniertjes en scharnierpennen kreeg ik niet netjes in de romp. Ik heb besloten de pennen weg te laten en de scharnieren in de romp te laten vallen. Hiervoor heb ik per luikje 2 kleine groefjes gemaakt met de dremel. Vervolgens het luik erin met een drupje (seconde)lijm
260.JPG

261.JPG
 
Een update met verschillende onderdelen :8.
Dat aftermarkspul ziet er inderdaad een stuk beter uit dan het bij de kit geleverde rooster.
Die spiegel mag er zijn hoor! Heel netjes.
Waarom lukte het niet die pennen in de romp te krijgen?

Deze begrijp ik niet. Zal wel aan mij liggen ;).
 
Deze begrijp ik niet. Zal wel aan mij liggen ;).
die 'dingen', die paaltjes die op de verschansing staan. geen idee hoe die dingen heten :wub:
258.JPG




Een update met verschillende onderdelen :8.
Waarom lukte het niet die pennen in de romp te krijgen?
die pennetjes in de scharnieren gaan alle kanten op en zijn amper in de romp te duwen zonder dat alles er uit schiet. Na 2 luikjes liep ik al te vloeken en te tieren, en dan moest ik er nog 72.
ik heb het nu zo opgelost. Het valt niet eens op, misschien is het zelfs wel wat mooier
 

Ik heb tegenwoordig niet veel meer gepost wegens veel te veel werk, maar bij deze foto moet ik toch ergens op wijzen...

Kijk eens goed, en probeer dan in gedachten dat luik dicht te krijgen...

Lukt niet hé ?
 
ik had op een ander forum de zelfde vraag bij dick, die ook de nepomuceno maakt, ik haal die even op

ik zie ineens iets wat volgens mij niet klopt
rechts, waar het raampje zit, moet daar wel een luikje voor? een gordijntje binnen werkt ook :)


Volgens de BB zit wer 'n raampje en ook nog 'n luik Mark, verder weet ik het ook niet maar laat het wel zo zitten.
Het misstaat in ieder geval niet.
Op de site van Arjan zit er gewoon 'n kanon in.

Dick
Het kan best zijn dat beide uitvoeringen correct zijn. Het achterste luik bevond zich vaak in de kajuit van de kapitein of officieren. Daar zat in vredestijd een raampje in dat bij gevechten snel verwijderd kom worden zodat er een kanon kon worden opgesteld.
De tussenwandjes tussen de officiershutten konden ook snel verwijderd worden zodat er een enkel, groot geschutsdek ontstond.

ik laat het lekker zitten zo :)
 
Misschien geen hele spannende update, maar ik dacht: ik laat eens zien hoe ik het een en ander in elkaar zet

hoe ik een luikje plaats, jullie hadden al gezien hoe ik ze maakte

allereerst 2 gaatjes frezen met de dremel, dit zal een mm zijn, de luikjes zijn 8mm 'breed'
net onder het berghout zit ook een gaatje voor het touw
263.JPG


touwtje erin proppen, de achterkant van een naald werkt hiervoor prima
264.JPG


luikje erin hangen. touwtje er doorheen halen (hiervoor haal ik eerst de naald van onder er doorheen, stop ik het touwtje erin, en haal ik de naald terug), knoopje leggen en klaar
265.JPG



een overzichtje tot nu toe:
266.JPG


ook heb ik nog een aantal kanonnen geschilderd. na problemen met chemisch zwarten, met brass black, en later met chloor, ben ik eens gaan schilderen. gewoon mat-zwart. ik moet zeggen dat dit er prima uit ziet. het blijft goed zitten, dekt goed, en de kleur bevalt me prima
hier staat ongeveer de helft te drogen, op een rijstpak ja :)
262.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes Mark, niet makkelijk met de gaatjes en de draad.
 
ziet er heel goed mark zeker voor deze schaal ;)
 
Ach, er zijn al 8 luikjes klaar zo te zien Mark......:D
Leuk dat je de werkwijze laat zien.

Fred
 
Heel leuk Mark dat je laat zien hoe je de luiken bevestigd, daar kunnen we alleen maar iets van opsteken.

In mijn draadje van de Egizia heb ik van Lus de tip gekregen met een draaddoorvoerder te werken, wellicht ook iets voor jou.
Die is namelijk een stuk dunner dan een naald en het werkt echt goed.
 
ik heb de apparaatjes wel eens gezien in de naai-box van de vrouw/moeder, misschien eens proberen, al gaat dit ook prima zo:)
 
zo, 1 maandje later en rustig verder gegaan

de stand van zaken:

eerst maar eens de romp voorzien van een 1e laag olie
267.JPG


ongeveer een kwart van de luikjes zijn geplaatst
268.JPG


evenals de kanonnen
269.JPG


dan komen we bij de versieringen aan de boeg
hiervoor worden 2x2 mm messing strips gebruikt. ik ga hiervoor hout gebruiken
dus die eerst maar eens de messing strips gebogen als mal. hier heb ik de houten latjes tegen aan geklemd, na eerst ~10 minuten geweekt te hebben in heet (gekookt) water

270.JPG


met dit als resultaat
271.JPG


tegen de romp aan gooien
272.JPG


en tadaaa!
273.JPG
 
:wow: Mark, wat maak jij er een beauty van...

Binnenkort maar eens in het echt gaan bekijken of ze echt zo mooi is ;).
 
dank u, dank u

anders kom je binnenkort een 'bakkie koffie' halen, mooi excuus :P
 
idd mooi werk hier zeg en ingenieus vericht ook.goed idee met je messing.
patje.
 
een korte update, voor het einde van het weekend

2e versiering aan stuurboord
274.JPG


nu ik niet meer aan alle kanten hoef te zijn heb ik een werk-standaard in elkaar gezet
275.JPG


en de gezellige puinzooi waar alles gebeurt
276.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan