Hoofdsponsor

1/24 Renault 4 Fourgonnette [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25
Zalig autootje Roy..doet mij denken aan het verlof aan zee..het soepkarreke..!!
Ik zou aangezien je vaardigheid eens uitpakken met open deuren..!!

Grtz yves,
 
je kan er mini scharniertje opzetten, deze schaal is groot genoeg ervoor
mooie aanwinst de lijnen van de carroserie zijn perfect gewoon
 
Roy als je het toch vraagt...;)...gewoon de boel open zetten...is prachtig kan je lekker het gedetailleert binnen interieur zien:P:P:P...top mateke;)
 
Dit blijft een leuk wagentje , ik ga deze ook nog aanschaffen,ik heb zelf de Citroen fourgonette gebouwd van Tamiya in samenwerking met Ebbro en de
dit was een leuke bouw.Ik herinner me deze nog van de RTT en daarna zelfs nog van Belgacom in blauw en wit. ,is toch al ff geleden e.Je bent al aardig op weg en ik blijf deze volgen .

succes,

Yannick
 
De RTT? Ik ben omzeggens opgegroeid in een RTT garage. Die hadden allemaal een TGN nummer vermelding op de achterdeur.
 
Hooooo nostalgie op zn mooist hier,veel plezier met deze pracht wagen Roy ;) :D
 
Laatst bewerkt:
Hola heren, ik zie hier dat ik een aantal reacties nog niet had beantwoord. Dat is niet de bedoeling geweest, excuses.

@Rocknrolla: de Renault 5 Turbo is een prachtig karretje, toen al extreem duur en nu nog steeds. De combi met de servicewagen lijkt me erg aansprekend... verzeker jezelf ervan dat je de juiste decals hebt en niet 'Fantasyworld'-decals zoals die in mijn R4-doosje zitten.

@Beyond: uiteindelijk heb ik ervoor gekozen, mede gelet op de reacties in dit topic, om de deuren inderdaad open te zetten. Het gaat om de linkerdeur en de twee achterkleppen. De rechterdeur blijft gesloten.

@Marc: zoveel plaats extra neemt het niet in, open, en het biedt weer een ander perspectief aan de oefening.

@Yves: leuk om te lezen dat je er je eigen herinneringen aan hebt, volgens mij geldt dat voor bijna iedereen die 'm ziet :)

@Karel: ik zou er scharniertjes op kunnen zetten inderdaad, maar ik hou vast aan het principe om helemaal niets te scratchen of te veranderen. Deze kit wordt gebouwd voor de schilderwerkzaamheden.

Ik ben het met je eens dat de lijnen goed gegrepen zijn.

@Swa: het interieur stelt niet veel voor hoor, maar je hebt gelijk het is beter te zien dan door het raampje.

@Yannick: merci voor de aanmoediging. Leuk te lezen dat je de Citroën hebt gebouwd, die stond in eerste instantie op de planning omdat daar nóg meer schaduwwerking op zichtbaar is.

@Patje: dank je wel om dit topic te volgen.

Inmiddels ben ik in de toevallige gelegenheid geweest om een serie foto's te nemen die ik hier in de vorm van een walkaround heb gepost.
 
4. een eerste simpele planning:

1. Voorbereiding
- Te kleven onderdeeltje samenvoegen (ook deuren en achterkleppen aan carrosserie), ejector pin holes vullen.
- Afplakken ramen, laadvloer.

2. Schilderen body
- Alle te gebruiken onderdelen en subassemblies primen.
- Carrosserie en andere delen in kleur body spuiten (body, laadvloer, inwendige spatschermen, motorkap, deuren, achterkleppen, waterbakdeksel.
- Bodykleur-onderdelen polijsten.

3. Interieur
- Dashboard en andere onderdeeltje van plaatje 1 maken, nog niet bevestigen aan carrosserie.
- Stoelen en handremhendel spuiten, nog niet bevestigen aan vloerplaat (plaatje 3).
- Motor maken (plaatje 2).
- Deuren en kleppen afronden, nog niet bevestigen (plaatje 12).
- Lighting interieur plaatjes 1-4 behalve motorruimte. Let op stand deuren. Ook onderdeeltjes zelf. Bevestigen onderdeeltjes plaatje 12 na lighting.

4. Exterieur
- Huwelijk (plaatje 5).
- Vooras en achteras maken (plaatjes 6 en 7), nog niet bevestigen aan grondplaat.
- Lighting plaatjes 6 en 7, volledige onderzijde, ook onderdeeltjes zelf.
- Bevestigen spul plaatjes 6 en 7.
- Motoronderdelen maken, nog niet bevestigen (plaatjes 8, 9 en 10).
- Lighting motorruimte (rekening houden met motorkap), ook onderdeeltjes zelf.
- Bevestigen onderdeeltjes motorruimte.
- Motorkap en bumper maken, nog niet bevestigen (alle onderdeeltjes plaatje 11).
- Lighting plaatje 11, ook onderdeeltjes zelf.
- Bevestigen onderdeeltjes plaatje 11.
- Losse onderdelen plaatjes 13, 14, 15 en 16 maken.
- Decals plaatje 16 toevoegen.
- Lighting exterieur voor zover nog niet gebeurd. Steeds na elk stukje lighting onderdeeltjes van plaatjes 13, 14, 15 resp. 16 toevoegen. Ook wielen en andere onderdeeltjes zelf.



En dan voor het vormen van een indruk van groot vs klein, een motor van een model Krupp Titan (1/24) vs. een motor uit dit model Renault Fourgonnette (1/24):

16852899807_3d98aa8b7d_b.jpg

17059509731_e9fe364e3e_b.jpg
 
Yep vind ik ook, het is een leuk motortje in al z'n bescheidenheid.

Trouwens, zoals je aan het schema kunt zien: geen bougiekabels, geen scharniertjes, geen extra'tjes... het zal zo blijven zoals Ebbro het gewild heeft. Snackje tussendoor, dus. En ja daar ga ik me aan houden deze keer :laugh:
 
Dat is inderdaad een groot verschil met de Krupp motor. Bijna niet te geloven dat het dezelfde schaal is.
Ik lees dat je de rechterdeur dicht wil laten. Nu weet ik niet of het bij jou ook problemen zal geven maar bij een build die ik laatst zag van de Fourgonette, bleek dat de deuren niet zo goed passen.
Ze zijn eigenlijk iets te klein waardoor je flinke kieren hebt. Of dit bij elke kit zo is weet ik niet maar ik zou er toch wel wat aandacht aan geven.
Mochten ze te klein zijn, is het makkelijk op te lossen door er wat stripjes evergreen tegen te plakken.
Voor de duidelijkheid nog even foto om zowel het probleem als de oplossing aan te tonen.

a9mqt5.jpg
 
Beste bouwers ik heb reeds met roy er over gesproken maar hij wil dat we het hier uiteen doen , niet om moeilijk te doen of zo , maar gewoon om ieders reactie eens te horen en dit is namelijk
Ik heb het gevoel op basis van mijn werkervaring dat ik persoonlijk vind dat de schalen niet altijd juist zijn normaal is 1/24 toch i cm in de schaal is 24 cm in het echt , nu moeten jullie eens kijken naar Roy zijn motor en de motor van de Renault , logisch gezien klopt dat niet want het motorblokje is bijna even groot als de brandstoffilter bekijk dat eens in het echt wat voor een filter moet daar dan in die moet er met een takel in gezet worden evenals de luchtfilter daar kan de versnellingsbak ingelegd worden en dat kan niet .
Er gaat geen twijfel over dat het een grote motor is , dan ben ik de eerste om dat te bevestigen ,maar de verhoudingen nu weet ik van ondervinding dat er wel zeker een vrachtwagen motor in de laadruimte van zo een Renault kan , ik ga niet beweren een Krupp motor
Nog iets kijk eens naar de dieselpompen die zijn in het echt niet groter dan een grote hand van een volwassene
Voor goed te zijn zouden we de wielen eens moeten vergelijken
Vrienden ik wil dat echt niet afbreken hoor ik vind de beide bouwen prachtig maar ik wilde dit maar even als een discussie hier vermelden en als ik verkeerd ben dan verontschuldig ik mij al op voorhand
Ik kijk nog wel met de grootste interesse naar het gebeuren hier uiteindelijk ligt het toch maar bij de mensen die zoiets uitbrengen
Ik heb het vroeger nog gehad dat het met de werkelijkheid niet klopt en ook als je bv iets van een andere kit met dezelfde schaal wil gebruiken
Ik heb een afbraak Porsche liggen en dat stuurtje is de helft kleiner dan die van mijne kameraad die ik gekregen heb en allemaal 1/24
Maar dat laat ons toch niet koud he , we bouwen gewoon verder zoals we gewoon zijn

Iets anders kijk eens naar de Hot-Wheels daar zijn de vrachtwagens even groot als de personenauto's ik denk dat ze gewoon het aanpassen om het aanvaardbaar te maken


Ik wilde dit maar even in opspraak brengen en zeker geen onrust stoken , mijn oog viel er gisterenavond laat op
Mannen trek het jullie niet aan , we doen gewoon onze leuke hobby verder
Grtz Marc
 
Beste bouwers ik heb reeds met roy er over gesproken maar hij wil dat we het hier uiteen doen , niet om moeilijk te doen of zo , maar gewoon om ieders reactie eens te horen

Yep naar mijn idee is dit een prima onderwerp voor discussie op een forum.. maar ik heb hier wel vaker een misschatting gemaakt dus hopelijk nu niet ;) Ik ben het met Marc eens dat dit een gevoelig onderwerp kan zijn.

Ik heb het gevoel op basis van mijn werkervaring dat ik persoonlijk vind dat de schalen niet altijd juist zijn normaal is 1/24 toch i cm in de schaal is 24 cm in het echt , nu moeten jullie eens kijken naar Roy zijn motor en de motor van de Renault , logisch gezien klopt dat niet want het motorblokje is bijna even groot als de brandstoffilter bekijk dat eens in het echt wat voor een filter moet daar dan in die moet er met een takel in gezet worden evenals de luchtfilter daar kan de versnellingsbak ingelegd worden en dat kan niet .
Er gaat geen twijfel over dat het een grote motor is , dan ben ik de eerste om dat te bevestigen ,maar de verhoudingen nu weet ik van ondervinding dat er wel zeker een vrachtwagen motor in de laadruimte van zo een Renault kan , ik ga niet beweren een Krupp motor
Nog iets kijk eens naar de dieselpompen die zijn in het echt niet groter dan een grote hand van een volwassene

Je bent niet de enige die de wenkbrauwen fronste toen beide motoren tegen elkaar gezet werden en te zien was wat het verschil is. Rocknrolla hierboven geeft het ook al aan en ikzelf vond het ook frappant. Maar je herinnert je ook dat je dezelfde twijfels had bij de BMW Dixi. Nadat ik het had nagemeten, bleek het toch wel ongeveer te kloppen.

Dit is waarschijnlijk een van de grootste vrachtwagenmotoren ooit gebouwd versus een van de kleinste motoren voor bestelauto's ooit gebouwd. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen, en jij hebt het ook onder je posts staan.... meten is weten! Elke keer als ik iets wil weten of twijfel, pak ik gewoon de elektronische schuifmaat erbij en ga ik meten. Ik heb een paar maanden geleden de Krupp opgemeten en tot en met de brandstoftank klopt het tot op de millimeter nauwkeurig. De motor heeft de juiste lengte, vergeleken met de tekening uit de jaren '50. Als je dan de lengte en de hoogte met elkaar vergelijkt aan de hand van de zwartwitfoto in het Krupp-topic, zie je dat ook dat aardig klopt. Dit is ook plausibel, want de motor is zeer minutieus opgemeten door Klaus-Dieter Lassen die een origineel exemplaar ter beschikking had. Zie verder zijn site. Het enige wat aan de Krupp echt niet klopt is het stukje na de brandstoftank. Het staat voor mij echter buiten twijfel dat dit een bewuste keuze is geweest, waarschijnlijk om de chassisbalken van deze lange vrachtwagen binnen de bestaande matrijsgrootte te kunnen maken. Een verdere uiteenzetting + geschiedenis over het ontwerp van de Revell-kit is terug te lezen in het andere topic.

De Krupp-motor heeft dus de juiste afmetingen. Misschien een millimeter te groot of te klein, maar meer zal het niet zijn.

Dan de Renault... naar aanleiding van Rocknrolla's en jouw posts heb ik de Fourgonnette nagemeten. Ik vond de maten op deze site. De bestelwagen klopt in de lengte 'precies'. Ten slotte de vraag of de motor dan niet te klein is. Ik moet zeggen dat ik was vergeten om het kleppendekseltje erop te doen, het motortje is dus iets groter. Ook zit er natuurlijk nog geen radiateur of V-snaren op. Als ik inschat aan de hand van de foto's dat de motor ongeveer even hoog is als een onderbeen (copyright bovengenoemde site):

1009.jpg

en een onderbeen is ongeveer 50 centimeter lang (dat van mij toch), dan zou het motortje 2 centimeter hoog moeten zijn. Met kleppendeksel erbij is het ongeveer 2,1 centimeter hoog. Vergelijk ik het met de hoogte van de stoelen op bovengenoemde plaatje, dan zie ik geen verschil. Zie ik dat de radiateur komt te zitten boven de voorwielen, dan moet ik constateren dat dat hetzelfde is als bij het plaatje.

Conclusie: zowel de Krupp-motor als de Renault-motor zijn prima op schaal.

Voor goed te zijn zouden we de wielen eens moeten vergelijken

16859367967_727b1f31c5_b.jpg

Vrienden ik wil dat echt niet afbreken hoor ik vind de beide bouwen prachtig maar ik wilde dit maar even als een discussie hier vermelden en als ik verkeerd ben dan verontschuldig ik mij al op voorhand

Sowieso niet nodig, ik vind dit altijd een interessant onderwerp en het is voor mijn eigen geruststelling nu weer eens opgemeten, dat is ook wat waard.

@Rocknrolla: ik wist niet dat de deuren ook zo'n grote kieren hadden. Ik wist het wel van de motorkap, wat voor mij meewegend was om de kap open te laten staan. Ik heb net even gedryfit en het valt op zich wel mee, niet zo erg als bij de motorkap in elk geval. Misschien zet ik de rechterdeur ook wel open, dat geeft voor de schaduwen een nog interessanter beeld want dan heb ik alle schaduwen wel zo'n beetje gehad. Dank voor het melden!
 
Laatst bewerkt:
Overigens nog een gedachte: de Krupp Titan-motor heeft een cilinderinhoud van 8,7 liter terwijl de Renault het moet doen met 0,85 liter. Qua cilinderinhoud zouden er dus ruim 10 Renault-motortjes in één Titan-motor passen. En dat lijkt ook wel ongeveer te kloppen, op gevoel denk ik dat de Titan-motor 9x zo groot is als de Renault-motor.

Het is dus toch wel te beredeneren. Maar het blijft indrukwekkend.
 
Roy ik wi nu niet dwars gaan liggen maar ik heb in mijn hele leven nog nooit zo een grote dieselfilter gezien en een luchtfilter waar een hele versnellingsbak in kan " no way " ik heb het hier niet over de werkelijkheid , Roy heb je geen beelden waar er een mens bij op staat , ik kan mijn ogen niet geloven als ik die verschillen zie , iets in mij zegt dat het niet klopt
 
Laatst bewerkt:
Als ik de foto van mijn motor vergelijk met die van het echte exemplaar, zie ik dat de oliefilterhuizen inderdaad iets te groot zijn weergegeven. De dieselfilterhuizen zijn echter wel degelijk correct op schaal.

Als je je door de meetresultaaten niet laat overtuigen, dan kan ik er verder ook niet zoveel meer aan doen denk ik. Ze noemden deze vrachtwagen niet voor niets 'Titan'.

N.a.v. je verzoek om een foto, ik heb er geen van de motor met persoon erbij maar wel deze (let vooral op de grootte van de pin-up girl die in de motorruimte zit).

De motor komt in hoogte ongeveer tot bij haar ogen, en in diepte ongeveer tot halverwege de bumper en het blik motorolie dat op straat staat.

16881151309_2a17522633_b.jpg

Copyright Bernd Regenberg "Krupp titan Das Lastwagen-Typenalbum", ISBN 978-3-86133-616-7, koopt het allen want het is zeer de moeite waard. De foto zal op eerste verzoek worden verwijderd.
 
Dit is ongeveer de oppervlakte van de motor (iets te groot weergegeven, je kunt er 5% vanaf halen maar Flickr is hier niet zo makkelijk in...)

17041506126_8988576328_b.jpg
 
Roy ik heb daarjuist een filmke gezien waar ze het kleinere broertje laten draaien en die man legt zijn hand op de oliefilter en die is niet groter dan de palm van zijn hand dus en die motor staat op een pallet gebonden en die motor komt op arm hoogte , maar Roy versta me echt niet verkeerd het was werkelijk een beest van een motor dat zal ik ook niet afstrijden , maar ik heb ooit eens twee jaar voor de firma IMS gewerkt een Nederlandse firma en daar voerde ze achterassen van vrachtwagens in alles boven de zes ton en wij hadden zo een citroen fourgonnette ik dacht van het type Visa en daar gingen toch zes vrachtwagen banden in en als je dat hier ziet kan er in de Renault nog niet eens 1 tje in en van grote zijn die ongeveer hetzelfde die autokes
Nu wil ik er geen zever over het is en blijft zeker en vast een mooie bouw om van te genieten en de Renault zal dat ook zeker zijn dus
ik heb al spijt om er over te beginnen , gij bewijst met de gegevens en de maten dat het klopt en ik aanvaard dat , maar beroepshalve miszie ik hier iets aan wat niet klopt , ik zal wel verkeerd zijn en ik hoop dat het onze vriendschap geen deuk geeft
Marc
 
Marc, jij uit je ideeën en gedachten, hoe kan ik je dat nu kwalijk nemen.

Voor mij staat vast dat de lengte en hoogte van de motor kloppen, gebaseerd op de tekeningen die ik heb, en voor jou staat vast dat het niet klopt, gebaseerd op je ervaring en een ander type vrachtwagen. Hoewel ik eigenlijk vind dat je dan je eigen onderschrift zou kunnen overwegen aan te passen*, is er verder denk ik niet zoveel te zeggen behalve dan dat mij tijdens de bouw van de motor opviel dat de motor in de onderlinge verhoudingen opmerkelijk goed klopt. Wat me als afwijking bijstond waren de injectorpompaandrijvingen; die zijn iets te klein. Nu noem je de oliefilters en daar heb je wel gelijk in. Maar voor de rest is het naar mijn redenering in orde en naar die van jou niet. Waar het echter vooral om gaat volgens mij, is de grootte van het totale Krupp-blok vergeleken met het totale Renault-blok. En die verhouding is, zo zeggen de cijfers, kloppend.

En nee, vriendschap krijgt (in elk geval van mijn kant) geen deuk als je met elkaar in discussie gaat over een interessant onderwerp. Ikzelf vind het zelfs leuk om te discussiëren en zoals je merkt doe ik altijd wel mijn best om m'n gelijk te krijgen :laugh:

Het beste wat uit deze discussie naar voren komt is, denk ik, dat als je precies wilt gaan bouwen, het bijzonder belangrijk is om schaaltekeningen of zelfs blauwdrukken te hebben en je model na te meten. Alleen dan krijg je zekerheid.



* ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het allemaal knap hoe jullie die berekeningen gaan maken maar dan denk ik ook: Is dat allemaal wel nodig?
Niet om afbreuk te doen maar is het niet het bouwplezier die primeert?
Oke, als je kabeltjes en dergelijke gaat toevoegen, is het wel handig om te weten hoe dik of dun die moeten zijn.
Elk zijn ding natuurlijk maar ik zou er persoonlijk gestoord van worden om alles elke keer te gaan uitrekenen.
Alle bedrading die ik in mijn DS3 heb gedaan, is puur op het zicht gedaan.
Ik deed elke keer een dryfit en de kabels die het meest realistisch bleken, werden ook gebruikt.
Nogmaals, dit is geen afbreuk maar ik kan me inbeelden dat als een beginnend modelbouwer dit topic doorleest, dat hij er al helemaal geen zin meer in heeft omdat die namelijk niet steeds wil gaan meten om toch maar het correcte model te hebben.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan